پنج راهکار مؤثر برای تربیت کودکان موفق: عوامل تداوم جهش تولید در کشور

خانواده شاید عضو کوچکی در جامعه باشد اما اهمیت و نقشی فراوان در جامعه دارد. مهم ترین نقشی که هر خانواده می توان ایفا کند تربیت کودکان موفق و آماده سازی نسل آینده است. این خانواده است که با ایجاد حس مسئولیت پذیری و کمک به کودک برای یافتن علایق و پرورش استعدادهای خود او را برای ورود به جامعه آماده می کند. خانواده به عنوان نخستین الگو و مربی می تواند با رفتار و اعمال خود اهمیت تولید ملی و جهش تولید را در کودک خود نهادینه کند. انجام کارهای گروهی، واگذاری مسئولیت به کودک و اجازه اشتباه به وی از جمله مواردی است که در تربیت کودک نقش اساسی بازی می کند.
چهارشنبه، 2 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پنج راهکار مؤثر برای تربیت کودکان موفق: عوامل تداوم جهش تولید در کشور

پنج راهکار مؤثر برای تربیت کودکان موفق: عوامل تداوم جهش تولید در کشور

خانواده به رغم آنکه نهادی کوچک در جامعه است اما بیشترین نقش را در پرورش استعدادها و نیروی کار اجتماعی آینده کشور دارد. تربیت نیروی کارآمد در درون خانواده امکان پذیر است. تولید و جهش تولید نیاز به نیروی کار متعهد و متخصص دارد که این کار در بستر خانواده شکل می گیرد. کشف استعدادها و هدایت آن ها در مسیری درست و در راستای ارتقای ارزش های اجتماعی کاری است که در ابتدا از عهده والدین برمی آید. (1)

تربیت کودکان نقشی بزرگ در آینده و موفقیت آن ها دارد. والدینی که می دانند چگونه با فرزند خود برخورد کنند و از روش های صحیح تربیتی استفاده می کنند، سهم زیادی در پیشرفت وموفقیت وی در زندگی دارند. (2)
 

اهمیت تربیت کودکان در راستای جهش تولید

از مهمترین گام های خانواده در تربیت کودکان خود در هنگام خرید کالاهای مصرفی روزانه یا خرید لوازم خانگی تعصب و تاکید بر خرید کالاهای ایرانی است. با تقویت روحیه جهادی در تمام خانواده ها برای خرید اجناس و کالاهای تولید داخل در هر زمان و شرایط و ارجح دانستن آن بر کالاهای خارجی از ملزومات حمایت از تولید داخلی و جهش تولید است.

خانواده نخستین مرحله پرورش و تربیت نیروی انسانی سالم مولد کار است. این خانواده است که با تربیت درست فرزندان خود، نیروی انسانی تولیدگر و با دغدغه تولید ملی به جامعه تحویل می دهند یا با کم کاری در تربیت آن ها را مصرف گرا و بی انگیزه بار می آورد.

خانواده می تواند با قراردادن ساده زیستی در اصل زندگی، به فرزندان خود بیاموزد که همواره نیازهای حتمی و ضروری خود را در اولویت قرار دهد. در واقع میان زندگی تجملاتی و از بین بردن تولید داخلی به خصوص تولیدهای خرد، رابطه معناداری وجود دارد. (3)

پنج راهکار مؤثر برای تربیت کودکان موفق: عوامل تداوم جهش تولید در کشور

نقش خانواده در ایجاد فرهنگ سازی جهش تولید در کودکان

اگر چه خانواده کوچکترین نهاد اجتماعی است اما تأثیرات بزرگی روی دیگر نهاد های جامعه دارد. برای داشتن اقتصاد پویا و تحقق شعار جهش تولید باید از خانواده شروع کرد. یکی از کارکردهای مهم نهاد خانواده الگو سازی است. کسانی که در آینده مدیریت کشور را به دست می گیرند همان هایی هستند که اکنون در خانواده تربیت می شوند. والدین در جایگاه نخستین معلمان کودکان، الگوهای زندگی را به وی می آموزند. اما این یادگیری به چه شکل رخ می دهد.

یکی از ابزارهای آموزش به کودکان، مشاهده است. به عقیده «آلبرت بندورا»، روان شناس مطرح کانادایی، یادگیری مشاهده ای مهم ترین نوع یادگیری است. با کمی تامل می توان پی برد که بسیاری از یادگیری های کودکان از طریق مشاهده و تقلید است.

والدینی که در مسئله خرید وسایل منزل به تولیدات داخلی کشور توجه می کنند و بر این امر تاکید می ورزند در واقع به فرزندان خود می آموزند که محصولات تولید کشور خود را در اولویت قرار دهد. یک خانواده به فرزندان خود می آموزد که نباید همواره مصرف کننده بود. می توان در آماده کردن غذا و پخت و پز از کودکان کمک خواست تا آن ها بدانند تنها مصرف کننده نیستند و می توانند خود نیز چیزی درست کنند. این کار خلاقیت کودک را شکوفا می کند.

از سوی دیگر خانواده هایی با سبک زندگی تجملاتی و مصرف گرایی فرزندانی با همین دیدگاه تربیت خواهند کرد و به جای اهمیت و اولویت دادن به نیاز خود و جامعه تنها به مقدار و نوع مصرف تاکید می کنند. چنین خانواده هایی با ارزش قرار دادن نوع، کمیت و کیفیت کالا برای خود موجب می شوند که بخش بزرگی از ثروت و سرمایه کشور صرف تامین این کالاها و خروج آن ها از کشور شود.
 

خانواده؛ مکانی برای کشف و پرورش استعدادهای کودکان

برای تربیت نسلی پویا و تولیدگر لازم است که از کودکی به مقوله تربیت آن ها توجه شود. هستند خانواده هایی که با آموزش کارهای دستی همچون قالی بافی به فرزندان خود می آموزند که چگونه کسب درآمد کنند. این کار به کودک می آموزد که می تواند با کارهای کوچک گام های بلندی برای تولید کشور بردارد.

به علاوه خانواده مهم ترین و موثرترین مکان برای کشف و پرورش استعدادهای کودکان است. تربیت نیروی کارآمد در واقع در خانواده انجام می گیرد. تولید به نیروهایی نیاز دارد که متخصص و متعهد باشند و این کار از خانواده آغاز می شود. کشف استعداد و علایق کودکان و کمک به رشد و جهت دهی آن ها از جمله مسئولیت والدین برای تربیت نسلی است که به جهش تولید کمک خواهندکرد. (4)

پنج راهکار مؤثر برای تربیت کودکان موفق: عوامل تداوم جهش تولید در کشور

پنج راهکار مؤثر در تربیت کودکان

برای اینکه نسلی تربیت کنیم که در آینده بتوانند به نحو احسن وظایف خود را به انجام برسانند، لازم است از کودکی روی تربیت درست آن ها تمرکز کنیم. در این جا به ذکر چند نکته اکتفا می کنیم:
 
1.الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشید
خانواده نخستین مربی برای فرزندان است و همان طور که اشاره شد کودکان با نگاه کردن به والدین خود بسیاری از چیزها را فرا می گیرند. برای اینکه چیزی را به کودک خود بیاموزید، بهتر است آن را در عمل و رفتار خود نشان دهید. این کار از تربیت کردن کودک تنها با حرف بسیار موثرتر است. (5)
 
2.تشویق به انجام کار گروهی
بخش بزرگی از وظایف ما در جامعه به صورت گروهی انجام می شود. کودکی کار گروهی را یاد می گیرد، می تواند در مهارت های فردی و جمعی، جامعه پذیری، خودباوری و اعتماد به نفس پیشرفت کند. اولین جایی که کودک با مفهوم کار گروهی آشنا می شود در خانه است. کودک می بیند که والدین چگونه با همکاری یکدیگر امور منزل را پیش می برند.

در ادامه بازهای دسته جمعی می توانند گزینه خوبی برای آموزش مفهوم کار گروهی باشند. بازی ساده ای همچون منچ به کودک می آموزد که در کنار رقابت و مشارکت لازم است به حقوق دیگران احترام بگذارد. (6)
 
3.به علایق کودک توجه کنید
بسیاری از والدین برای پر کردن اوقات فراغت کودک و پروش استعدادهای او به جای توجه به علایق کودک تنها به علایق خود توجه می کنند. این که این کودک فرزند شما است دلیل نمی شود که دارای سلایق مشابه شما باشد. نادیده گرفتن علایق کودک منجر به هدر رفت فرصت کشف استعدادهای وی و کاهش سطح رضایت از زندگی در آینده می شود. همواره این امکان را برای کودک فراهم کنید که به کشف استعدادها و علایق خود بپردازند. این کار می تواند در آینده انتخاب مسیر شغلی را برای فرزند شما شفاف تر کند. (7)
 
4.اجازه بدهید اشتباه کنند
بسیاری از والیدن همواره انتظار دارند که فرزندشان پیشرفت کند و همواره موفق باشد. اما شکست بخش از زندگی است. هر بار که کودک اشتباهی مرتکب می شود، از آن درس می آموزد. پس بهتر است اگر تصمیمات نادرست کودک آسیبی به او نمی زند، جلوی او را نگیریم. کودکانی که از اشتباه و شکست می ترسند، هرگز رشد نخواهندکرد.

اگر کودک شما از اشتباه کردن می ترسد، از تجربه شکست های خود در کودکی برای او بگویید. موقع نقاشی کشیدن، کودک را از بیرون زدن رنگ ها نترسانید. اگر درختی را آبی می کند او را سرزنش نکنید. کودک شما از اشتباه خود ناراحت می شود. به جای این کار می توانید گزینه های خلاقانه ای پیش روی او بگذارید. مثلا اگر چیزی را شکست، آن را با چسب یا هر وسیله دیگر تعمیر کنید. (8)
 
5.به فرزندان خود مسئولیت بدهید
یکی از مهم ترین راه ها برای بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان این است که به او مسئولیت بدهید و او را در کارهای منزل شریک کنید. این کار به او احساس باارزش بودن می دهد و کم کم مهارت کسب می کند. پس از این که کودک مفهوم مسئولیت در قبال خود، خانه و خانواده را فراگرفت، آنگاه مفهوم مسئولیت در قبال اجتماع در او شکل می گیرد. (9)

فرزندی که در خانه تنها دریافت کننده خدمات است ولی هیچ کمکی نمی کند، تصور می کند که در جامعه نیز وضع به همین شکل است. اما خانه و جامعه با یکدیگر تفاوت دارند. مردان و زنان جامعه والدین فرزندان شما نیستند و خدمات یکسویه ارائه نمی کنند. (10)

پنج راهکار مؤثر برای تربیت کودکان موفق: عوامل تداوم جهش تولید در کشور

نمونه هایی از تربیت موفق فرزندان

حال که با اهمیت تربیت فرزندان و نقش آن در جهش تولید پی بردیم، بد نیست نگاهی به زندگی افراد موفقی داشته باشیم که توانسته اند قدمی بلند در راستای جهش تولید داشته باشند. این افراد با نگاهی دوراندیش به مسائل و مشکلات پیش روی خود و جامعه توانسته اند، تجربیات خود را در زمینه های مختلف به کار بگیرند و خدمتی ایجاد کنند که به هر چه بهتر انجام شدن خرید و فروش بازار و محصولات متنوع کمک کند و با این کار در راستای جهش تولید قدم بردارند.
 
1.برادران محمدی
سعید و حمید محمدی برادران دوقلوی تهرانی هستند که سایت دیجی کالا را راه اندازی کرده اند. ایده این کار زمانی در ذهن آن ها شکل گرفت که برای خرید دوربین دیجتال به اطلاعات نیاز داشتند. از این رو برای کسب اطلاع با سایت های انگلیسی روی آوردند و پس از انتخاب دوربین آن را خریدند. اما کیفیت پایین دوربین و دست دوم بودن لنز، آن ها به فکر راه اندازی سایتی انداخت تا بتوان در آن در مورد کالا مطالعه و تحقیق کرد.

امروزه دیجی کالا بستری مناسب برای فروش کالا به خصوص کالای ایرانی فراهم کرده است و این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد که با نقد و بررسی محصولات ایرانی به هر چه بهتر شدن این محصولات و انتخاب درست کالای مورد نظر کمک کنند.
 
2.نازنین دانشور
نازنین دانشور فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات از دانشگاه امیرکبیر است. دانشور پس از فارغ التحصیلی به آلمان مهاجرت کرد و به برنامه نویسی روی آورد. اما پس از چند سال به ایران بازگشت و همراه خواهرش و با سرمایه شخصی سایت تخفیفان را راه اندازی کرد.

سایت تخفیفان این امکان را فراهم می کند تا فروش محصولات و خدمات مختلف با قیمت پایین تری انجام بگیرید که به نوبه خود در گردش پول و سرمایه بسیار تاثیرگذار است.
 
3.حسام آزمندی
حسام آزمندی کارآفرین ایرانی و پایه گذار اپلیکیشن کافه بازار و دیوار است. وی متولد سال 1364 و فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه شریف است. آزمندی پس از پایان کارشناسی تصمیم گرفت برای مقطع کارشناسی ارشد به سوئد برود و رشته کارآفرینی بخواند. پس از چند زمانی که به ایران بازگشت و به همراه دوستانش روی پروژه فارسی تل کار کرد که هدف آن فارسی سازی اندروید و چند برنامه ضروری بود. به تکمیل این ایده کافه بازار متولد شد. کافه بازار کمک زیادی به صاحبان گوشی های اندروید کرد و بستر مناسبی در اختیار طراحان اپلیکیشن ایرانی گذاشت. (11) 

جمع بندی و نتیجه گیری
کودکی مهمترین قسمت در زندگی هر فرد است. هر آن چه در کودکی به فرد آموخته شود و هر خصلت و رفتاری که در کودکی شکل بگیرد، بی شک در بزرگسالی خود را نشان خواهد داد. بنابراین اگر می خواهیم که در آینده نسلی داشته باشیم که تولید را به دست بگیرند و در آن جهش ایجاد کنند، پس بهتر است از کودکی به آن ها آموزش دهیم و در تربیت کودکان بکوشیم.

اولین گام در تربیت و آموزش فرزندان از خود والدین آغاز می شود. کودکان همواره پدر و مادر خود را الگو قرار می دهند و بسیاری از عادات و رفتارها را با مشاهده رفتار والدین یاد می گیرند. پس شایسته است الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشیم و هر آن چه را که قصد تعلیم داریم ابتدا در عمل خود نشان دهیم.

پی نوشتها
  1. www.mohaddeth.ir
  2. www.chetor.com
  3. www.isfahan.iqna.ir
  4. www.rasekhoon.net
  5. www.chetor.com
  6. www.zehn.ir
  7. www.honarehzendegi.com
  8. www.article.tebyan.net
  9. www.chetor.com
  10. www.savadezendegi.com
  11.  www.maktabkhooneh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.