آیا تلویزیون‌های هوشمند در حال از دست دادن محبوبیت خود هستند؟
به عنوان کسی که هنوز به طور دائم و مرتب تلویزیون تماشا می‌کند خوشحالم قبول کنم که بخشی از یک جامعه‌ی در حال کوچک شدن هستم. دوران شبکه‌های تلویزیونی...
پنجشنبه، 19 آذر 1394
صافی تئاتری
تنها چیزی که آدم احتیاج دارد این است که اسمش روی پوستر باشد، همین‌طور یک تالار پر از تماشاگر و بازیگرانی که دست به دست هم بدهند: هر عبارت و هر...
شنبه، 30 آبان 1394
نگاهی به نمایشنامه‌ی باغ آلبالو
چخوف پس از گشایش نمایش «سه خواهر»، در نامه‌ای خطاب به همسرش (7 مارس 1901) نوشت: «نمایش‌نامه بعدی من کاملاً سرگرم کننده خواهد بود، حداقل از نظر...
شنبه، 30 آبان 1394
نگاهی به نمایشنامه‌ی دایی وانیا
بی‌تردید غیر قابل تحمل‌ترین چیزها، وحشتناک به معنای واقعی کلمه، زندگی بدون عادت‌هاست، زندگی که همواره طالب فی‌البداهگی است.
شنبه، 30 آبان 1394
نگاهی به نمایشنامه‌ی سه خواهر
پدر تیمساری مشهور است، تصویرها دلپذیر و مبلمان گرانبهاست او می‌میرد، دخترهایش تحصیلات خوبی دارند، اما ظاهری شلخته دارند، کتاب نمی‌خوانند، به...
شنبه، 30 آبان 1394
نگاهی به نمایش‌نامه‌ی مرغ دریایی
پرسیدم برای این که نمایش‌نامه‌ای برای تئاتر مناسب باشد، ضروری‌ترین شرط چیست؟ گوته پاسخ داد: این که هر رویدادی معنای خاص خود را داشته باشد و در...
شنبه، 30 آبان 1394
نگاهی به نمایشنامه‌ی دیو جنگل
در سال 1888، حتی قبل از آن که چخوف ایوانوف را تمام کند، به سوورین پیشنهاد کرد که دو تایی روی یک کمدی کار کنند. آن‌ها صورتی از شخصیت‌ها، بخش‌ها...
شنبه، 30 آبان 1394
نمایش‌نامه‌های تک پرده‌ای چخوف
چخوف روزگاری نوشت: «فرق بین نمایش‌نامه‌ی بلند و نمایش‌نامه‌ی تک‌پرده‌ای صرفاً کمّی است.» (از نامه به سوورین، 14 اکتبر 1888). اصطلاحی کلی که او...
شنبه، 30 آبان 1394
نگاهی به نمایشنامه‌ی ایوانوف
ایوانوف که اولین نمایش‌نامه‌ی اجرا شده‌ی چخوف است، به اصرار فئودور کورش و بر اثر جوشش خلاقیتی که داستان مهم و تعیین کننده‌ی «استپ» (Steppe) را...
شنبه، 30 آبان 1394
نمایش‌نامه‌های آنتوان چخوف
متقاعد کردن مردم احساساتی و ساده‌دل به این که تئاتر یک مدرسه است - که در واقع هم هست - کار ساده‌ای است. اما کسی که می‌داند مدرسه چیست، به این...
شنبه، 30 آبان 1394
نگاهی به نمایشنامه‌ی محروم از ارث
چخوف هنگامی که هنوز دانش‌آموز دبیرستانی بود، نمایش‌نامه‌ای در چهار پرده و پر از حادثه نوشت: «سرقت اسب، تیراندازی، زنی که خودش را زیر قطار می‌اندازد»....
شنبه، 30 آبان 1394
به صرف یک بشقاب خیانت
شبکه‌های فارسی زبان در چند سال اخیر رشد کمی عجیب و غریبی پیدا کرده‌اند. گردانندگان‌ این شبکه‌ها خوب فهمیده‌اند که راه نفوذ به خانه تک تک ما همین...
چهارشنبه، 27 آبان 1394
وقایع‌نگاری دایره زنگی
چه کسی امروز می‌تواند قدرت افسانه‌ای رسانه‌ها را انکار کند؟ بدون تعارف امروز رسانه‌ها این توانایی را دارند که بر اولویت‌های ذهنی ما تأثیر بگذارند؛...
چهارشنبه، 27 آبان 1394
جامعه اطلاعاتی و تحول بنیادی در ارتباطات
همان‌گونه که کارگران انگلیسی در سده هجدهم میلادی ماهیت متغیر جهان پیرامونشان را در هنگامه انقلاب صنعتی دریافتند، ما نیز پی می‌بریم که جهان ما...
يکشنبه، 17 آبان 1394
سینما نابودم کرد
سینمای ایران در آستانه دهه 1340 دارای ساختار و مناسبات خاصی است. از یک طرف دربار به عنوان متولی دولتی سینمای ایران وارد عرصه شد. شاخص‌های آن...
دوشنبه، 11 آبان 1394
گفت‌و‌گو با محمدرضا سرشار (رضا رهگذر) قصه‌گوی رادیو
اولین برنامه‌ی قصه‌ی ظهر جمعه‌ی رادیو، نوزدهم اردیبهشت 1319 در رادیو تهران آغاز شد. (البته شاید روز 19 اردیبهشت دقیق نباشد). در همان اولین هفته‌ای...
دوشنبه، 20 مهر 1394
نمایش خلاق و تلویزیون
در سال‌های گذشته، نمایش خلاق، یکی از ارکان اصلی برنامه‌های آموزش یا رادیو تلویزیونی نوجوانان و حتی برنامه‌های سرگرمی بزرگسالان بود. در این برنامه‌ها،...
دوشنبه، 20 مهر 1394
زمینه‌های هنری رادیو و تلویزیون
ابتدا باید و رسانه‌ی رادیو و تلویزیون و خصوصیات آن دو را بشناسیم تا بتوانیم در مورد تعامل قصه‌گویی و رسانه سخن بگوییم. باید به یاد‌داشت که قصه‌گویی...
دوشنبه، 20 مهر 1394
تأثیر رسانه‌های دیداری - شنیداری بر روی رفتار اجتماعی جوانان
در برخی کشورها، صنعت فرهنگی بیش از هر چیز، ابزاری است که در کشمکش‌های رقابت آمیز سیاسی و مرامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. و گروه‌های گوناگون...
سه‌شنبه، 14 مهر 1394
بین المللی شدن تلویزیون در بلژیک
گزارشی کوتاه که توسط یونسکو و براساس تحقیقی که در سالهای (1978 تا 80) به درخواست وزارت فرهنگ فرانسوی بلژیک، انجام و نتایج آن به نام تلویزیون:...
دوشنبه، 13 مهر 1394