ناجیان کودک (2)
در زمینه ادب و زبان گفتاری شاهد همگون شدن سبک و سیاق و از بین رفتن تفاوت در جمله‌بندی‌ها و اصطلاحات و اسلوب‌های بیانی بین خردسالان و بزرگسالان...
چهارشنبه، 25 آذر 1394
پیربچه یا بزرگ سال کودک صفت (1)
در یک پرده تبلیغاتی مربوط به آگهی تجارتی صابون ایوری (Ivory)، مادر و دختری نشان داده می‌شوند. تماشاچیان باید حدس بزنند کدام یک مادر و کدام دیگری...
چهارشنبه، 25 آذر 1394
پیربچه یا بزرگ‌سال کودک صفت (2)
در غالب تبلیغات تلویزیونی، از شیوه‌ها و سمبل‌ها و کنایات و ابزارهائی استفاده می‌شود که ویژه قیاس و تشابه و روش‌های القاء و استدلال مذهبی است؛...
چهارشنبه، 25 آذر 1394
آغاز افول
بیشترین توجه و عنایت را به دوران کودکی در فاصله سال‌های 1850 تا 1950 شاهد هستیم. در ایالات متحده آمریکا، که محور اصلی مطالعات ما در این بخش از...
چهارشنبه، 25 آذر 1394
ابزار تمام‌عیار پرده‌دری
ویدال ساسون (Vidal Sásson) تولید کننده و آرایشگر معروف، روزگاری یک برنامه ویژه تلویزیونی داشت، که در آن آمیخته‌ای از راهنمائی‌های مشاطه‌گری،...
چهارشنبه، 25 آذر 1394
راه طی شده
قبل از پرداختن به تغییرات و دگرگونی‌هائی که در جهان مفاهیم و نمادهای روزگار ما حاصل شده و موجب از بین رفتن مقوله‌ی کودکی و ویژگی‌های دوران طفولیت...
چهارشنبه، 25 آذر 1394
گاهواره‌ی طفولیت
بعد از اختراع ماشین چاپ، حدود پنجاه سال سپری شد، تا صنعت تایپوگرافی (Typographie)، یعنی فنون و ظرائف مربوط به چاپ رشد لازم را پیدا کرده و به...
چهارشنبه، 25 آذر 1394
ماشین چاپ و بزرگ‌سال جدید
باید در دنیای بزرگسالان اتفاقی رخ داده و تغییری حاصل شده باشد، تا مقوله‌ای همچون مقوله «کودکی» بروز کند. و این تغییر و تحول نه تنها باید امری...
چهارشنبه، 25 آذر 1394
دورانی که کودک وجود نداشت
در این زمان، که این سطور را می‌نگارم، و در این شرایط و احوال، گران‌ترین مانکن‌ها و چهره‌های تبلیغاتی، دختران دوازده یا سیزده ساله آمریکایی هستند....
چهارشنبه، 25 آذر 1394
ریزنقش‌ترین ابرقهرمان جهان
برعکس تمامی ابرقهرمانانی که می‌شناسیم، «انت – من» (Ant-Man) نه زره‌ی آهنی به تن دارد نه می تواند یک تنه لشکری از دشمنان را تن به تن از پا دربیاورد....
سه‌شنبه، 24 آذر 1394
تئاتر پوچ و نویسندگانش
پیشروان این مکتب، دنیا را پوچ و بی‌معنی می‌دانند و هدفشان القاء این احساس از صحنه به تماشاگر است. بنابراین طرقی که در نمایشنامه نویسان به خاطر...
سه‌شنبه، 24 آذر 1394
رفتار تیپیک بازیگر
استانیسلاوسکی از شاگردانش می‌خواست که در زندگی، عادات، سنت‌ها و روان انسان‌ها دقت و تحصیل کنند. در هر دوره‌ی تاریخ بشر، رفتارها، ژست‌ها، حرکات،...
سه‌شنبه، 24 آذر 1394
ارزیابی درست نقش
استانیسلاوسکی همیشه توجه هنرپیشه را قبل از قبول نقش به این موضوع معطوف می‌کند که: نقش قسمتی از زندگی یک انسان است و برای این‌ که ‌این قسمت صحیح...
سه‌شنبه، 24 آذر 1394
کار بر هاملت
به جای‌ هاملت فکر کردن و حس کردن مشکل است اما آسان‌تر این است که خود را اول در وقایع پیش آمده برای هاملت قرار داده و آنها را حس کنیم. بدین منظور...
سه‌شنبه، 24 آذر 1394
رفتار ظاهری نقش
استانیسلاوسکی در این مورد توجه شاگردانش را چنین معطوف می‌سازد: تا به حال شما پیکرهایی که خود آفریده‌اید بازی کرده‌اید اما حالا دیگر من از شما...
سه‌شنبه، 24 آذر 1394
من و نقش
خواسته‌ی استانیسلاوسکی از هنرپیشه در هنگام کار بر روی نقش بدین ترتیب مختصر می‌شود: «هر نقشی که هنرپیشه بخواهد اجرا کند، باید آن را از خود شروع...
سه‌شنبه، 24 آذر 1394
چگونه بازیگری را آغاز کنم؟
استانیسلاوسکی به شاگردانش هشدار می‌دهد که در شروع کار از اجرای تکالیف مشکل چشم‌پوشی و خودداری کنند. استانیسلاوسکی خطاب به شاگردانش می‌گوید:
سه‌شنبه، 24 آذر 1394
از خود عمل کردن در بازیگری
به خاطر قابل قبول بازی روی صحنه استانیسلاوسکی توصیه می‌کند که هنرپیشه نباید یکی از این دو: فقط پیکر و یا فقط احساس نقش را بازی کند بلکه باید...
سه‌شنبه، 24 آذر 1394
تأثیر متقابل رفتار جسمی و روانی
با کمک رفتار و اعمال جسمی می‌توان زندگی بدن انسان را حس کرد ولی همان‌طور که استانیسلاوسکی می‌گوید نمی‌توان فقط با اجرای رفتار و اعمال جسمی پایه...
سه‌شنبه، 24 آذر 1394
اثر نیروی تجسم در بازیگری
تحت چه شرایطی اعمال جسمی به توانایی خلاقه مبدل می‌شوند؟ و از یک عامل زندگی یک عامل هنری به وجود می‌آید؟
سه‌شنبه، 24 آذر 1394