نراقى و خبر واحد (1)
همه آشنايان با مسائل شرعى و فقه و فقاهت، خوب مى‏دانند كه فقه اسلامى متكى به ادله و مبانى شرعى است و فقيه كسى است كه هر فتوايش به شرع مقدس مستند...
پنجشنبه، 23 دی 1389
مثنوى طاقديس (3)
مولانا جلال الدين بلخى، مشهور به مولوى در 14 سال پايان عمر خويش كتابى پرداخت كه گذشته از بار معنايى و اساس معرفتى آن، آبروى شعر و شاعرى نيز هست....
پنجشنبه، 23 دی 1389
مثنوى طاقديس (2)
مرحوم ملااحمد نراقى در چندين جاى طاقديس درباره سياست‏سخن‏گزارى خود، سخن گفته است. در جايى، هم‏چون مولانا، قافيه‏انديشى و در انديشه وزن و سجع...
پنجشنبه، 23 دی 1389
مثنوى طاقديس (1)
اين كه بزرگانى هم چون شيخ بهايى (م 1030 ه ق)، مرحوم فيض كاشانى (م 1090 ه ق)، دو فرزانه نراق، ملا احمد (1245 ه ق) و ملا محمد مهدى نراقى، حاج ملا...
پنجشنبه، 23 دی 1389
صفه اى از طاقديس (3)
از جمله موضوعاتى كه در مثنوى طاقديس، مورد توجه ملااحمد نراقى قرار گرفته‏است، بيان منظوم و تفسير گونه دوره‏هايى از سرگذشت پيامبران الهى است. دراين...
پنجشنبه، 23 دی 1389
صفه اى از طاقديس (2)
«در حالى‏كه در مثنوى معنوى همه چيز از حكايت و شكايت نى آغاز مى‏شود» (13) در مثنوى طاقديس قصه طوطى و شاه، مطلع سخن قرار گرفته است و بدين ترتيب...
پنجشنبه، 23 دی 1389
صفه اى از طاقديس (1)
دانشمند فاضل، پژوهشگر نوآور، فقيه صاحب نام و اديب نامدار، ملااحمدنراقى ملقب به فاضل نراقى و فرزند خلف ملامحمدمهدى نراقى از مفاخر اسلام و مشاهير...
پنجشنبه، 23 دی 1389
سيرى در ديوان طاقديس (5)
در هر زمانى، فرقه گرايى و فرقه سازى و طرح انديشه‏هاى انحرافى در جهت تضعيف عرصه‏هاى حق و گمراه كردن مردم و پراكنده ساختن آن‏ها از گرد شمع حق،...
پنجشنبه، 23 دی 1389
سيرى در ديوان طاقديس (4)
عقل، عشق، عرفان، غالبا در لسان بسيارى از اهل نظر سه پايه از يك حقيقت‏اند. گرچه هر كدام معناى خاص خود را دارند، لكن در باب راه‏يابى به حق و قدم...
پنجشنبه، 23 دی 1389
سيرى در ديوان طاقديس (3)
هميشه كاروان وجود را كاروان سالارى طبق نظام احسن پروردگار متعال همراهى مى‏كند و كاروان سالار اوليه براى پيدايش هستى، وجود مبارك پيامبر عظيم الشان...
پنجشنبه، 23 دی 1389
سيرى در ديوان طاقديس (2)
حديث فوق از احاديث مورد توجه فرق مختلف اسلامى است و اين حقيقت را بازگو مى‏كند كه پروردگار حكيم بر اساس مهر و كرم خود، حضور پير راه را براى راهنمايى...
پنجشنبه، 23 دی 1389
سيرى در ديوان طاقديس (1)
ديوان طاقديس، حامل امواج حيات بخش معارف اسلامى است. اين كتاب گوياى مجاهدت‏هاى خستگى‏ناپذير رادمردى سترگ از تبار دين و سياست در مبارزه با انحرافات...
پنجشنبه، 23 دی 1389
همراهى‏ ها و رويارويى‏ هاى نراقى با حكومت قاجار (4)
ب. درست است تخت خسرو پرويز، طاقديس نام داشته، (71) ولى اين كه نراقى آن را به كار مى‏برد و مثنوى خويش را به اين نام مى‏خواند، هيچ پيوندى با شاه...
دوشنبه، 13 دی 1389
همراهى‏ ها و رويارويى‏ هاى نراقى با حكومت قاجار (3)
همان گونه كه شمارى از اهل نظر احتمال داده‏اند، دور نيست كه اين ديباچه‏ها به قلم منشيان دربارى، كه كار آماده‏سازى كتابها را بر عهده داشته‏اند،...
دوشنبه، 13 دی 1389
همراهى‏ ها و رويارويى‏ هاى نراقى با حكومت قاجار (2)
علامه نراقى، به سال 1185ه.ق. در واپسين سالهاى دوره زنديه، چشم به هستى گشود و به سال 1245، در كاشان، چشم از جهان فرو بست. با اين حساب بخش مهمى...
دوشنبه، 13 دی 1389
همراهى‏ ها و رويارويى‏ هاى نراقى با حكومت قاجار (1)
در انديشه شيعه، حكومت از آن خداست و پياده كردن آن در زمين، بر عهده رسول اوست. پس از رسول، اين رسالت بزرگ، ادامه خواهد داشت و پرچم آن برافراشته...
دوشنبه، 13 دی 1389
سه حوزه تلاش عالمان دينى در عصر نراقى ها (2)
دست‏درازيها و دست‏اندازيهاى روسها به مردمان مرزنشين ايران، سبب شد به غرور ملى مردم ايران صدمه وارد آيد و حالت نفرت و انزجار شديدى از دولتمردان...
دوشنبه، 13 دی 1389
سه حوزه تلاش عالمان دينى در عصر نراقى ها (3)
ميرزا محمد، ابواحمد جمال الدين (م: 1232 1178ه.ق.) فرزند عبدالنبى فرزند عبدالصانع نيشابورى استرآبادى در اكبرآباد هند، ديده به جهان گشود. در حدود...
دوشنبه، 13 دی 1389
سه حوزه تلاش عالمان دينى در عصر نراقى ها (1)
دوره حكومت فتحعلى شاه قاجار از دوره‏هاى پرفراز و نشيب سرنوشت‏ساز تاريخ ايران است . در اين دوره، در كنار رويكرد عاميانه پادشاهان قاجار به دين...
دوشنبه، 13 دی 1389
شميم طاقديس (3)
از جمله موضوعاتى كه در مثنوى طاقديس، مورد توجه ملااحمد نراقى قرار گرفته است، بيان منظوم و تفسير گونه دوره‏هايى از سرگذشت پيامبران الهى است. در...
دوشنبه، 13 دی 1389