دليل و حجيت از منظر علامه ملا احمد نراقى (قدس سره) (2)
2. دليل دوم بر جواز عمل به خبر واحد فى الجمله، اين است كه شارع مقدس نسبت‏به عمل به خبر واحد حكم دارد; زيرا عمل به خبر موضوعى مانند ساير موضوع‏ها...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
دليل و حجيت از منظر علامه ملا احمد نراقى (قدس سره) (1)
همه كسانى كه به مسائل شرعى و فقهى آشنايى دارند، خوب مى‏دانند فقه اسلامى كه در برگيرنده حكم تمام افعال انسان‏ها است، متكى به ادله و مبانى شرعى...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
اخلاق مدني در انديشه ملا احمد نراقي (1)
انديشمندان مسلمان در مواجهه با اخلاق و سياست به دو گونه عمل كرده اند. برخى چون فارابى با رويكرد سياسى به ضرورت اخلاق رسيده اند و برخى چون مسكويه...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
اخلاق مدني در انديشه ملا احمد نراقي (2)
نراقى قواى نفس انسان مدنى را در چهار قوه عقل و شهوت و غضب و وهم مطرح مى كند كه اين قوا همواره در حال نزاع هستند تا يكى غالب شود و فرمان قواى...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
سير زندگى فقهى - فرهنگى، ملا احمد نراقى (4)
كتاب حاضر در دو جلد تدوين شد كه هم به زبان فارسى و هم عربى است. «فتحعلى شاه قاجار» چون مى‏خواست در مسائل دينى و فروعات احكام از حاج ملااحمد نراقى...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
سير زندگى فقهى - فرهنگى، ملا احمد نراقى (3)
القاب و عناوين ايشان در كتاب‏هاى مختلف و اسانيد متعدد به شرح زير هست: نام او احمد و ملقب به «فاضل نراقى‏» بود. در شعر و ادبيات فارسى به «صفايى‏»...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
سير زندگى فقهى - فرهنگى، ملا احمد نراقى (2)
با توجه به اين‏كه از بزرگان علماى زمان خويش محسوب مى‏شد و در راه آموزش علوم دينى نهايت‏سعى خويش را به كار گرفت و تلاش نمود كه داده‏ها و يافته‏هاى...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
سير زندگى فقهى - فرهنگى، ملا احمد نراقى (1)
ملااحمد فرزند ملامهدى مشهور به «فاضل نراقى‏» چهاردهم جمادى الاخر 1185 هجرى قمرى مطابق 1150 هجرى شمسى و 1771 ميلادى در عصر «كريم خان زند» در نراق...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
پيش ‏شرطهاى اجتهاد از ديدگاه نراقى (5)
مجتهدانى كه در تكاپوى دقت و احتياط، به شكاكى يا توجيه‏گرى غير معمول دچار مى‏گردند به رغم شخصيت فرهمند، انديشمند يا خلاقى كه ممكن است داشته باشند...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
پيش ‏شرطهاى اجتهاد از ديدگاه نراقى (4)
شناخت‏سنت از جمله شرايط اجتهاد است. نسبت‏به سنت نيز دو نوع شناخت قابل تصور است. يك دسته شناخت‏هايى است كه ماهيتى اصولى دارند، مانند تعريف سنت،...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
پيش ‏شرطهاى اجتهاد از ديدگاه نراقى (3)
مهم‏ترين و گسترده‏ترين راه قابل اعتماد براى دست‏يابى به سنت، روايات‏اند. ولى از آن‏جا كه در تاريخ، صحت ادعاهاى بر جاى مانده از راويان نسبت‏به...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
پيش ‏شرطهاى اجتهاد از ديدگاه نراقى (2)
گستردگى نقش دانش اصول فقه در اجتهاد در مقايسه با ديگر شروط به دو دليل مى‏باشد: نخست، آن‏كه حجم وسيعى از معلومات و قواعد مورد نياز اجتهاد در اين...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
پيش ‏شرطهاى اجتهاد از ديدگاه نراقى (1)
1. دانش فلسفه فقه در سال هاى اخير به شكل گسترده‏اى مورد توجه قرار گرفته و به نظر مى‏آيد كه با گذشت زمان، نقش و اهميت اين دانش نيز بيش از پيش...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
قاعده «لا سرف و لا اسراف فى الاسلام‏»
فقه امروزه با مباحث جديدى روبه روست ، لذا براى پاسخ‏گويى به آن‏ها (براساس مبانى فقهى همراه با شناخت موضوعات) نيازمند تلاش جديدى است. نيازهاى...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
دليل و حجية از ديدگاه مرحوم حاج ملا احمد نراقى(دیدگاه فروغى)
آنچه كه در اين رساله مشاهده مى‏كنيد كوششى اندك براى معرفى قسمتى از آراء و نظريات مرحوم ملااحمد نراقى است وى در علوم مختلفه عقلى و نقلى در روزگار...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
تقليد ميت از نگاه فاضل نراقى (2)
از آن‏چه گذشت روشن شد، بحث تقليد ميت در آثار فقهى و اصولى و ديدگاه فقيهان سابقه‏اش به زمان «علامه‏» برمى‏گردد. پيش از آن در ميان فقيهان شيعه...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
تقليد ميت از نگاه فاضل نراقى (1)
تقليد از مباحثى است كه از روز نخست، برضرورت آن تاكيد شده و اصل موضوع همزاد با ديگر مسائل شرعى مثل: نماز و روزه در حوزه احكام شرعى مطرح بوده‏است;...
سه‌شنبه، 24 اسفند 1389
زندگينامه علامه مولى محمد مهدى نراقى(2)
در مقدمه قرة العيون (4) و لمعه الالهية (5) كه يك مقاله به قلم حفيد محترم علامه نراقى، آقاى حسن نراقى در مقدمه دو كتاب ياد شده مكرر طبع شده است...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
زندگينامه علامه مولى محمد مهدى نراقى(1)
طود علم و تحقيق «استاد الكل فى الكل» علامه مولى مهدى يا محمدمهدى بن ابى‏ذر بن حاج محمد نراقى (قدس سره) يكى از نوابغ دهر و جامع كليه فنون علوم...
دوشنبه، 23 اسفند 1389
جايگاه مردم در حكومت از نظر محقق نراقى(2)
از اساسى‏ترين پايه‏هاى حكومت در كنار عنصر مشروعيت، كارآمدى آن است. ضرورت و اهميت اين پايه، تا بدان حد است كه در صورت بى‏توجهى و نپرداختن به آن...
دوشنبه، 23 اسفند 1389