نقد علاقه طباطبایی بر دیدگاه مجلسی درباره‌ی عقل
از جمله پژوهش‌های حدیثی علامه طباطبایی، گذشته از بحث‌های روایی در تفسیر المیزان، حاشیه‌هایی است که بر مجلدات بحارالانوار نوشته است؛ البته این...
شنبه، 29 ارديبهشت 1397
علامه طباطبایی و تفسیر المیزان از دیدگاه آیت الله معرفت (2)
1. سیمیا از صادق‌ترین مصادیق سحر است.2. برخی افسانه‎‌ها و قصه‌های خرافی درباره هاروت و ماروت نقل شده و به فرشتگان نسبت داده شده که با نص قرآن...
دوشنبه، 6 ارديبهشت 1395
علامه طباطبایی و تفسیر المیزان از دیدگاه آیت الله معرفت (1)
مفسّر و قرآن‌پژوه فرزانه حضرت آیت الله معرفت، در جای جای آثار خود از بزرگ مفسر نامدار عصر اخیر، حضرت علامه طباطبایی (قدس سره) و تفسیر گران سنگ...
دوشنبه، 6 ارديبهشت 1395
سیری در اندیشه‏ های عرفانی علامه طباطبایی
در واقع علامه طباطبایی از آن دسته عرفا حمایت می‌کند و خود نیز در سلک‌آنان قرار می‌گیرد که دارای معرفت الله و متخلق به اخلاق الله بوده و با تهذیب‌نفس،...
شنبه، 10 بهمن 1394
سه دستورالعمل برای خودسازی از علامه طباطبایی
درخواست دستورالعمل و برنامه برای خودسازی و خویشتن‏ نگری در اسلام سابقه‏ ای دیرینه دارد. روایات فراوانی حاکی از آن است که جویندگان کمال و سعادت،...
شنبه، 10 بهمن 1394
این‌ها شاگردان مرا می‌کشند
در حال حاضر بعضی افراد قصد دارند چهره‌ای از عده‌ای علما نشان دهند که گویی مخالف انقلاب بوده‌اند. یکی از این علما مرحوم علامه طباطبایی است. برای...
چهارشنبه، 7 بهمن 1394
انقلاب عقلی علامه
هر چند که در توصیف شاگردان علامه و نقششان در نهضت امام، بارها سخن به میان آمد، اما از آنجا که در این فصل بنا داریم تا به این موضوع بپردازیم،...
چهارشنبه، 7 بهمن 1394
امکان و ضرورت علم دینی
رویکرد اثبات‌گرایی بر مبنای رویکرد تجربی است. این رویکرد سال‌هاست بر حوزه‌های مختلف علوم، غالب و حاکم است و گستره آن به حدی است که بسیاری آن...
يکشنبه، 4 مرداد 1394
روایت شریعتی از دیدار علامه طباطبایی با کربن
در مقاله بازگشت به کدام خویشتن، وقتی که شریعتی می‌خواهد مساله خودباختگی فرهنگی نسل تحصیل‌ کرده متجدد را در برابر تهاجم فرهنگی غرب نقد کند و آن‌ها...
سه‌شنبه، 25 آذر 1393
مروری بر رسالة الولایه
رسالة الولایه یکی از گرانقدرترین آثار بر جای مانده از عارف و حکیم ربانی و مفسر و فقیه صمدانی حضرت علامه ی طباطبایی است که در عین کوتاهی مشتمل...
يکشنبه، 18 اسفند 1392
پاسخ های علامه طباطبایی به پرسش های منطقی فلسفی
س 2- آیا فلاسفه یونان (مانند افلاطون و ارسطو) پیغمبر بوده اند ج- از سید بن طاوس قدس سره نقل کرده اند که اینها از انبیا علیهم السلام بوده اند،...
سه‌شنبه، 5 دی 1391
پاسخ های علامه طباطبایی به پرسش های اخلاقی عرفانی (2)
هر کس واجبات را به پا دارد، از عابدترین مردم، و هر کس محرّمات را ترک کند، ار پارساترین مردم است. چگونه کسی که واجبات را انجام می دهد، اَعْبَد...
سه‌شنبه، 5 دی 1391
پاسخ های علامه طباطبایی به پرسش های اخلاقی عرفانی (1)
س 1- راه رسیدن به کمالات عالیه چیست؟ ج- از قرآن و سنّت به دست می آید که طریق رسیدن به کمالات عالیه، انقطاع کلّی از ما بسوی الله است. و ملاک وصول...
سه‌شنبه، 5 دی 1391
پاسخ های علامه طباطبایی به پرسش های معارف قرآن (2)
از تو می پرسند: چه چیزی انفاق می کنند؟ بگو هر خیری انفاق کنید، به پدر و مادرتان و نزدیکان ... تعلّق دارد. چرا در این آیه شریفه جواب با سؤال مطابقت...
سه‌شنبه، 5 دی 1391
پاسخ های علامه طباطبایی به پرسش های معارف قرآن (1)
آیه شریفه فوق در مقام تعظیم امری است که خداوند به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وحی نموده، و بیانگر آن است که آنچه وحی شده امر قابل توجّهی...
سه‌شنبه، 5 دی 1391
پاسخ های علامه طباطبایی به پرسش هایی در باب معاد (2)
س 26- آیا کفّار و ملحدینی که چیزی را اختراع یا اکتشاف می کنند و خدمت به خلق می نمایند، پاداشی نزد خدا دارند؟ ج- خداوند متعال، بندگی و خدمت به...
سه‌شنبه، 5 دی 1391
پاسخ های علامه طباطبایی به پرسش هایی در باب معاد (1)
س 2- آیا تا روز قیامت واقع می شود؟ ج- بله به حسب ظاهر آیه، وعید است به عذابی که عبارت است از آمدن دخان مُبین از آسمان که «یَغْشَی النّاسَ» یعنی...
سه‌شنبه، 5 دی 1391
علامه طباطبایی و پرسش های مرگ و عالم برزخ
نظام عالم آخرت یقیناً با نظام این عالم فرق می کند. مثلاً انسان در دنیا پس از غذا خوردن سیر می شود و گنجایش خوردن چیز دیگر را ندارد و اگر بخورد...
دوشنبه، 4 دی 1391
علم و عصمت انبیاء و اوصیاء از دیدگاه علامه طباطبایی
آیاتی از قرآن مجید بیانگر آن است که علم غیب مخصوص ذات خدای متعال است، و از همه صریحتر در نفی علم غیب از غیر خدا، این آیه است که خداوند در آن...
دوشنبه، 4 دی 1391
پاسخ های علامه طباطبایی به پرسش های علوم قرآنی
قرآن مجید در زمان حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و بعد از رحلت حضرت تا مدت دو قرن، به خط کوفی و بدون حرکت، اعراب و بدون نقطه نوشته...
دوشنبه، 4 دی 1391