راهنمای ترجمه مؤثق کتب مقدس (1) دستور نامه واتیکان
از نظرگاه نهاد روحانی مسیحیت، متون مقدس مسیحی باز نماینده ی حقایقی متعال و فراگسترند که از مرزهای زمان و مکان در می گذرند و تابع تمایلات و گرایشهای...
پنجشنبه، 25 آبان 1391
هشدار به کاتولیسیسم
شاید خیلى‏ها تصور کنند که بزرگ دترین چالش کلیسا در قرن بیست و یکم، اسلام و اسلام‏گرایى رو به رشد در جهان غرب و به‏خصوص اروپا باشد، جایى که قرن‏هاى...
سه‌شنبه، 23 آبان 1391
کنکار و ضعف فلسفى در شناخت ادیان
یکى از مهم ترین شاخصه هاى جنبش هاى نوپدید دینى-عرفانى، انتقاد شدید آنان به وجود ادیان بزرگ و تعالیم آنان است، لذا در بسیارى از این جریان هاى...
يکشنبه، 30 مهر 1391
علامه جعفری و حقیقت مندی ادیان
تنوع و تکثر ادیان (کثرت دینى) واقعیتى انکارناپذیر است، اما مهم چگونگى مواجهه با این واقعیت است. در مقابل دعاوى صدق و حقیقت مندى ادیان مختلف چه...
يکشنبه، 30 مهر 1391
درآمدی بر میترائیسم
میترا پس از اهورامزدا و به همراه آناهیتا، یکی از خدایان عظیم ایران باستان است که بعدها از مرزهای سرزمین ایران عبور کرد و خدای متعالی آیین سرّی...
سه‌شنبه، 4 مهر 1391
کلیّاتی دربارۀ دین شینتو (5)
ازآنجا که در دین شینتو همواره موضوع پرستش، کامیها بوده اند، پس ازدیرباز متناسب با انواع کامیها در ژاپن طبیعت پرستی و دنیا پرستی معمول بوده است...
شنبه، 18 شهريور 1391
کلیّاتی دربارۀ دین شینتو (4)
در ژاپن قدیم واژه ی کامی به گونه ای توصیفی برای هر چیز اسرار آمیز، فوق طبیعی یا مقدس بکار می رفت و هر چیز، هر تشخص و هر قدرتی که دارای نیرویی...
شنبه، 18 شهريور 1391
کلیّاتی دربارۀ دین شینتو (2)
دین شینتو ترکیبی از نگرش ها و ایده های متنوع است که اساس طریقه ی زندگی مردم ژاپن را تشکیل می دهد. این دین هیچ مؤسس تاریخی ندارد و در مقایسه با...
شنبه، 18 شهريور 1391
کلیّاتی دربارۀ دین شینتو (3)
یکی از ادوار کهن ژاپن، دوره ی یاماتو بود. در این دوره مرکز عمده قدرت در ژاپن ناحیه ای مرکزی بود که کلانهای مختلفی آنجا را اشغال کرده بودند و...
شنبه، 18 شهريور 1391
کلیّاتی دربارۀ دین شینتو (1)
واژه‌ی شینتو برگرفته از دو لغت چینی شِن (henS) و تائو (Tao) است. شن به معنای خدایان یا ارواح نیک و تائو یا دائو به معنای راه و طریقه است، پس...
شنبه، 18 شهريور 1391
دکترین گناه ازلی از عهد عتیق تاکنون(3)
زمانی که اسپینوزا(1)، مکتب همه خدایی (2)را مطرح می کند فلسفه ی مدرن در ابتدا مسأله شر را جدای از دکترین کلیسایی (3)مورد حمله قرار داد. اسپینوزا...
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
دکترین گناه ازلی از عهد عتیق تاکنون(1)
مسئله «جایگاه گناه در زندگی انسان» ذهن متفکرین و متکلمین مذهبی را در قرون متمادی به خود مشغول کرده است. گناه با جرم فرق دارد. جرم، نادیده گرفتن...
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
دکترین گناه ازلی از عهد عتیق تاکنون(2)
بشر و ارتباط آن به گناه آدم (1)سخن می گوید اما هیچ تلاشی جهت تبیین این ارتباط انجام نمی شود. جملات و عبارات قدیس پولس در این باره بسیار مبهم...
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
پیوستگی خالق و مخلوق در بها گاوات گیا
سنت هندو، بهاگاوات گیتا را یکی از گرانبها ترین گنجینه های معنوی دانسته است که متقدمان و فرزانگان کهن از برای نسل های آینده به میراث گذاشته اند...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
دین بودائی و اسلام (2)
در این بخش دو حیطه کلی را می توان مد نظر قرار داد یکی موقعیت های جغرافیایی که دین اسلام و بودا را بیشتر در معرض ارتباط با یکدیگر قرار می دهد
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
دین بودائی و اسلام (1)
این مقاله به برخورد دو دین بودائی و اسلام طی قرن ها ارتباط و تماس آن ها درقاره آسیا (آناتولی، ایران، اسیای میانه و هند)و اخیراً در غرب می پردازد
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
شرور از نگاه ادیان (3)
درروایات متواتر و منقول از پیامبر اسلام (ص)و ائمه هدی (ع)برمسأله ی شر و اصل عوض و انتصاب اهتمام فراوان شده است.حضرت علی (ع)درمورد خیر و شر می...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
شرور از نگاه ادیان (1)
مواجهه آدمی با رویه ی دردآلود و اندوهبارزندگانی و رویارویی با مصیبت ها و فلاکت های آن، پرسش هایی را فرا روی ذهن جستجوگراو قرارمی دهد که آیا شر...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
شرور از نگاه ادیان (2)
الفاظ عبرانی و یونانی که به "شرارت"ترجمه شده اند افاده ی معانی مختلف می نماید.درسفر پیدایش(18:23)و سفر تثنیه(9:27)، به معنی "کجی و کج روی"است.
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
قدیم ترین کتاب مقدس قوم آریائی ادبیات مقدس هندو(3)
چنانچه گفته شد سرودهای ریگ بید از مرحله چند خدائی شروع می شود و به مرحله توحید می رسد و سپس مرحله همه خدائی یا وحدت وجود را می پیماید
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391