دین در ایران اشکانی و چین
وضع آیین زرتشتی در زمان پارتیان و ارتباط آن با مهرپرستی و دیگر آیین های ایرانی و سیاست دینی و اعتقادات فرمانروایان پارتی دانسته نیست.(1) بعضی...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
داستان آیین های شرقی
نکات مبهم و مورد تردید پیرامون تحول دین های هندی بسیار است. بی گمان، علت اصلی این امر همانا تاریخی مطلقی است که بر اندیشه ی هندی حکم فرماست:...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
دین حنیف چیست و حنیفی کیست؟
اسلام، اولین دینی نبود که پرستش بت ها را رد می کرد. پیش از آن در دیار عرب، گروه «حنیفان» نیز بودند که مطابق اخبار کتاب های مقدس بعد از آن که...
چهارشنبه، 14 فروردين 1392
مشترکات ادیان ابراهیمی
متن سخنرانی استاد جعفری در کنفرانس اسلام و مسیحیت در کشور سوئیس که در تاریخ پنجم و ششم آذرماه 1374 برگزار گردید. تجدید نظر در دین جهانی ابراهیمی...
شنبه، 21 بهمن 1391
معرفی آیین تنتره
از نحله هایی که از فرهنگ هندویی متأثر است و دارای قدمت تاریخی زیادی نیز می باشد آیین تنتره است. (1) تنتره از شاخه های مکاتب عرفانی و رازآلود...
يکشنبه، 19 آذر 1391
معرفی آیین جین
در جریان سیر آیین های هند، دو فرقه در مقابل برهمنیسم قیام کردند و مدعی شدند که می توانند انسان را از تحیر و سرگردانی در چرخه ی سمساره نجات دهند...
يکشنبه، 19 آذر 1391
معرفی آیین ودا
کیش ودائی بعد از اختلاط آریایی ها با نژاد اصیل هند یعنی دراویدی ها پدید آمد. قوم آریایی رفته رفته افسانه ها، حکایات، داستان ها و سروده هایی را...
يکشنبه، 19 آذر 1391
کنکار و ضعف فلسفى در شناخت ادیان
یکى از مهم ترین شاخصه هاى جنبش هاى نوپدید دینى-عرفانى، انتقاد شدید آنان به وجود ادیان بزرگ و تعالیم آنان است، لذا در بسیارى از این جریان هاى...
يکشنبه، 30 مهر 1391
علامه جعفری و حقیقت مندی ادیان
تنوع و تکثر ادیان (کثرت دینى) واقعیتى انکارناپذیر است، اما مهم چگونگى مواجهه با این واقعیت است. در مقابل دعاوى صدق و حقیقت مندى ادیان مختلف چه...
يکشنبه، 30 مهر 1391
دکترین گناه ازلی از عهد عتیق تاکنون(3)
زمانی که اسپینوزا(1)، مکتب همه خدایی (2)را مطرح می کند فلسفه ی مدرن در ابتدا مسأله شر را جدای از دکترین کلیسایی (3)مورد حمله قرار داد. اسپینوزا...
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
دکترین گناه ازلی از عهد عتیق تاکنون(1)
مسئله «جایگاه گناه در زندگی انسان» ذهن متفکرین و متکلمین مذهبی را در قرون متمادی به خود مشغول کرده است. گناه با جرم فرق دارد. جرم، نادیده گرفتن...
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
دکترین گناه ازلی از عهد عتیق تاکنون(2)
بشر و ارتباط آن به گناه آدم (1)سخن می گوید اما هیچ تلاشی جهت تبیین این ارتباط انجام نمی شود. جملات و عبارات قدیس پولس در این باره بسیار مبهم...
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
پیوستگی خالق و مخلوق در بها گاوات گیا
سنت هندو، بهاگاوات گیتا را یکی از گرانبها ترین گنجینه های معنوی دانسته است که متقدمان و فرزانگان کهن از برای نسل های آینده به میراث گذاشته اند...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
شرور از نگاه ادیان (3)
درروایات متواتر و منقول از پیامبر اسلام (ص)و ائمه هدی (ع)برمسأله ی شر و اصل عوض و انتصاب اهتمام فراوان شده است.حضرت علی (ع)درمورد خیر و شر می...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
شرور از نگاه ادیان (1)
مواجهه آدمی با رویه ی دردآلود و اندوهبارزندگانی و رویارویی با مصیبت ها و فلاکت های آن، پرسش هایی را فرا روی ذهن جستجوگراو قرارمی دهد که آیا شر...
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
شرور از نگاه ادیان (2)
الفاظ عبرانی و یونانی که به "شرارت"ترجمه شده اند افاده ی معانی مختلف می نماید.درسفر پیدایش(18:23)و سفر تثنیه(9:27)، به معنی "کجی و کج روی"است.
سه‌شنبه، 24 مرداد 1391
مفهوم اساسي دين ودايي (1)
نويسنده به دنبال آن است که اساس دين ودايي را توضيح دهد؛ او بهترين راه را براي اين کار توجه به کيهان زايي دين ودايي مي داند؛ بنابراين به اسطوره...
پنجشنبه، 13 بهمن 1390
مفهوم اساسي دين ودايي (2)
هر چه گفتيم در توصيف نقش ايندره در آفرينش جهان گفتيم. با اين حال، اين امر تنها يک جنبه از مسئله پيدايش است. ظاهراًٌ محققان درنيافته بودند که...
پنجشنبه، 13 بهمن 1390
گفت و گوي اديان: پيش فرض ها، مغالطه ها و دستاوردها
فان اس به دليل سکونت در آلمان و پرداختن به پژوهش هاي اسلامي، و شيعي با پروفسور فلاطوري مراوده داشت و طي ساليان دراز علاقه اي بين آنها شکل گرفته...
دوشنبه، 26 دی 1390
دین و باورهای مصریان باستان
مصر یكى از كشورهاى بسیار معروف جهان باستان بود. این سرزمین تمدنى بزرگ حكومت هایى مقتدر داشت . نژاد مصریان قبطى بود و واژه « Egypt » كه در زبانهاى...
شنبه، 26 شهريور 1390