كتاب اَحيقار (2)
40. پسرم، من حنظل خورده و صبر بلعيده ام، ولى چيزى را تلختر از بينوايى و فقر نيافته ام.[10] 41. پسرم، به پسرت ميانه روى و گرسنگى بياموز تا در...
شنبه، 14 اسفند 1389
كتاب اَحيقار (1)
نوشته حاضر كه براى نخستين بار به زبان فارسى عرضه مى شود، داستان اَحيقار حكيم و اندرزهاى اوست. در اين داستان، اَحيقار وزير اعظم سَنحاريب (سَناخريب)...
شنبه، 14 اسفند 1389
متون دینی آیین مانی (2)
زبور مانوى يكى از آثار ادبى دينى عصر ساسانى (قرن سوم و چهارم ميلادى) است كه نخست به زبان سريانى سروده شد. بيشتر آثار مانى در اصل به سريانى بوده...
شنبه، 14 اسفند 1389
متون دینی آیین مانی (1)
قصد نگارنده در اين نوشتار، نه بيان زندگى يا تعاليم مانى، بلكه بررسى ادبيّات مانوى و معرفى متون عمده آن است. دين مانى هرچند دينى اصيل نيست و آميخته...
شنبه، 14 اسفند 1389
آيين کنفوسيوسي؛ نگاهي از فراز (3)
مناسک اين آيين درابتدا همان جنبه اجتماعي آداب داني يا لي بود؛اما در دوره هان و بعد از آن، از آداب اخلاقي فراتر رفت وشامل آيين هاي عبادي ودين...
شنبه، 2 بهمن 1389
آيين کنفوسيوسي؛ نگاهي از فراز (2)
کنفوسيوس درشرق چين ونزديک سواحل درياي چين شرقي مي زيست.امروزه آن منطقه استان شاندونگ (shantung) نام داردکه نزديک بندر شانگهاي ودر جنوب پکن واقع...
شنبه، 2 بهمن 1389
آيين کنفوسيوسي؛ نگاهي از فراز (1)
آيين کنفوسيوسي راهي براي زندگي است که در قرن 5-6 قبل از ميلاد،کونگ فو زه، حکيم چيني،با نظم ونسق بخشيدن به آموزه ها وتعاليم کهن،آن را شکل بخشيد....
شنبه، 2 بهمن 1389
تاریخ اجمالی بنیان گذاران آیین سیکه
پدیده ی آیین سیکه یکی از ادیان شرقی به شمار می آید که اول بار حدود پانصد سال پیش به پیشوایی گورو نانک در منطقه ای از پنجاب پیروانی را به خود...
يکشنبه، 30 خرداد 1389
تئوديسه «عصر جديد» براى عصر جديد (2)
درباره اين تئوديسه بايد به دو نكته اشاره كرد; نخست اينكه اين تئوديسه به مثابه يك نظام اعتقادىِ شناختى، نظامى كه در پى يافتن جوابى براى پرسش هاى...
پنجشنبه، 6 اسفند 1388
تئوديسه «عصر جديد» براى عصر جديد (1)
اگر جامعه شناسان دين از جمله ماكس وبر بر اهميت تئوديسه ها در جهان پيشامدرن تأكيد داشته اند، متفكرانِ امروزِ جامعه شناسى دين ، از جمله پيتربرگر...
چهارشنبه، 5 اسفند 1388
آزادي، جنسيت و اديان الهي (2)
نويسندگان بسيارى، به ويژه از مسيحيان ، درصدد توجيه آيات مربوط به خلقت و ديگر آيات برآمده‏اند و سعى دارند تا با استناد به آياتى كه به نوعى، به...
دوشنبه، 12 بهمن 1388
اخلاق در اديان شرقي
كلمات كليدي :هندو ، بودايي ، شينتو ، اخلاق تمام اديان از مؤلفه هاي اخلاقي برخوردارند و رويكردهاي ديني به مسائل اخلاقي از لحاظ تاريخي اخلاق را...
دوشنبه، 12 بهمن 1388
آزادي، جنسيت و اديان الهي (1)
رابطه آزادى و جنسيت از پرنزاع‏ترين مباحثى است كه در طول تاريخ، به دلايل گوناگون، كانون توجه متفكران بوده است. اديان الهى به عنوان برترين مرجع...
دوشنبه، 12 بهمن 1388
گيتا
از آن‏جا كه اين مقاله متناسب با فضاى فكرى آيين هندو نوشته شده است، براى فهم بهتر مطالب، نخست‏به طور گذرا به معرفى گيتا، عوامل معقوليت، ويژگى...
شنبه، 12 ارديبهشت 1388
آشنایی با آیین کنفوسیانیسم
در حدود سال 551 ق .م . در ایالت لو (Lu) در چین ، در خاندان کونگ (Kung) فرمانروای تسو (Tsow) کودکی به دنیا آمد که او را چیو (Chiu) نامیدند. وی...
چهارشنبه، 9 ارديبهشت 1388
آشنایی با آیین جین
آیین هندو مانند درخت کهنسالی است که شاخه های نسبتا جوان خود را در سرزمینهای بزرگی گسترده است . برخی از این شاخه ها در اوج اقتدار بر همنان و به...
چهارشنبه، 9 ارديبهشت 1388
آشنایی با آیین سیک
انشعابات تازه تری نیز در آیین هندو وجود دارد که آیین سیک (Sikh) یعنی شاگرد، معروفترین آنها است . برخورد اسلام و هندوئیسم در هندوستان در دورانهای...
يکشنبه، 6 ارديبهشت 1388
اديان ژاپنى
اغلب دين را به عنوان باورى شخصى مطالعه مى كنند. اين كار در ژاپن كه پديده دينى ابعاد بسيارى دارد كه خارج از موضوع ايمان است، همواره ممكن نيست؛...
دوشنبه، 10 فروردين 1388