ادله اثبات دعواى كيفرى در آيين يهود (3)
به عبارت ديگر اعتبار اقرار در امور مدنى اصيل نيست، و كلا به عنوان دليل ارزشى ندارد; مالك حق دارد هر گونه تصرفى در مال خود بكند و اقرار او در...
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
ادله اثبات دعواى كيفرى در آيين يهود (1)
خبر باطل را انتشار مده و با شريران همداستان مشو كه شهادت دروغ دهى. پيروى بسيارى براى عمل بد مكن و در مرافعه، محض متابعت كثيرى، سخنى براى انحراف...
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
ادله اثبات دعواى كيفرى در آيين يهود (2)
در حقوق اسلامى، شرط شهادت «مشاهده» است. ماده 77 قانون مجازات اسلامى بر اين مسأله تأكيد دارد: «شهادت بايد روشن و بدون ابهام و مستند به مشاهده...
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
وحى و نبوت يهودى
بياييد ساختار آياتى را كه در آنها به گونه اى سخن از وحى و نبوت رفته است ببينيم. در معنايى عام، تمامى كلمات به كار رفته در متون مقدّس، نوعى وحى،...
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
كتب اپوكريفايى عهد قديم (3)
كلمه apocalyptic از كلمه يونانى apocalypsis به معناى «وحى و مكاشفه» يا آشكار سازى است. از آن جا كه اين دسته از نوشته ها، در بردارنده ادعاى مكاشفه...
سه‌شنبه، 10 اسفند 1389
كتب اپوكريفايى عهد قديم (2)
كتاب دانيال نبى در نسخه عبرى دوازده باب و در نسخه يونانى سبعينيه و لاتين ولگات چهارده باب دارد. باب سيزدهم اين دو نسخه، قصه اى را بيان مى كند...
سه‌شنبه، 10 اسفند 1389
كتب اپوكريفايى عهد قديم (1)
چكيده: نويسندگان بسيارى در طى زمانى طولانى مجموعه اى بزرگ را پديد آوردند كه عهد قديم خوانده مى شود. اين مجموعه، كتاب هاى فراوان و همانندى را...
سه‌شنبه، 10 اسفند 1389
مسيح در آيين يهود (2)
انديشه ي مسيحا در كتاب تلمود (1) داراي پيچيدگي است؛ زيرا اختلاف نظر ربانيّون درباره ي مفهوم مسيحايي و عقايد پيرامون آن، به گونه اي است كه شكل...
يکشنبه، 12 دی 1389
مسيح در آيين يهود (3)
يكي از مواضعي كه بحث مسيحا در آيين يهود را مي توان در آن پي جويي كرد، عرفان يهودي است كه به «قبالا» معرف است. در قرن سيزدهم ميلادي كه گرايش هاي...
يکشنبه، 12 دی 1389
مسيح در آيين يهود (1)
يكي از مدعاهاي مسيحيان اين است كه حضرت عيسي عليه السلام همان مسيحاي انبياي موعود بني اسرائيل است. در مقابل، يهوديان منكر اين امر هستند و مدعي...
يکشنبه، 12 دی 1389
نهضت مکابيان (5)
جامعه ي بشري از اقوام گوناگوني تشكيل شده است؛ همان گونه كه افراد به يكديگر نيازمندند، اقوام نيز به يكديگر نياز دارند. اين نياز زماني بيشتر احساس...
يکشنبه، 12 دی 1389
نهضت مکابيان (4)
يكي از سد هاي محكم در برابر گسترش فرهنگ بيگانه، غيرت ديني است. غيرت ديني آنگاه كه مقام با بصيرت و رعايت موازين شرعي و اخلاقي باشد، سپري فولادين...
يکشنبه، 12 دی 1389
نهضت مکابيان (3)
دين داران پيوسته در مبارزات خويش به قدرتي بالاتر از نيروهاي مادي تكيه مي كنند. آنان همواره خود را به سرچشمه قدرت بي پايان الهي متصل مي بينند....
يکشنبه، 12 دی 1389
نهضت مکابيان (2)
قوم يهود كه افكار و عقايد خويش را در معرض تهاجم دشمن ديد، به رهبري مكابيان به دفاع از مرزهاي اعتقادي خود برخاست. خاندان مكابي از متتياي كاهن...
يکشنبه، 12 دی 1389
نهضت مكابيان (1)
نهضت مكابيان حركتي بود كه يهوديان تحت حاكميت شهرياران سلوكي ـ جانشينان اسكندر مقدوني در سوريه ـ پديد آوردند. اسكندر تربيت شده ارسطو و تحت تأثير...
يکشنبه، 12 دی 1389
يهوديان و نقش آنان در دوران ظهور
در بررسي پيرامون نقش يهوديان در آخرالزمان و عصر ظهور حضرت مهدي (علیه السّلام)، تنها آيه هاي نخستين سوره بني اسرائيل مي تواند براي تعیين ِِيک...
دوشنبه، 6 دی 1389
یهود در صدر اسلام
بخش عمده‌اي از تاريخ قرآن، به بني‌اسرائيل و يهود و رويارويي آنان با پيامبر پرداخته است ,قوم يهود که در صدر اسلام و حتي قبل از آمدن پيامبر اكرم...
يکشنبه، 14 شهريور 1389
الاهيات يهودى (2)
از روزگار موسى مندلسون[39] به بعد، قلمرو تفكر يهودى در جهان غرب پذيراى الاهيات شد. تماس نزديك تر با تفكر مسيحى، ملاحظاتى در مورد مسائل پيچيده...
دوشنبه، 1 شهريور 1389
الاهيات يهودى (1)
از مشخصه هاى اصلى و اساسى تفكر يهودى، پرداختن به موضوع شريعت است، به گونه اى كه يهوديت در مجموع دينى شريعت محور شناخته مى شود تا آنجا كه اگر...
دوشنبه، 1 شهريور 1389
خداشناسى يهود در قرآن (3)
ما حصل اقوال فوق، همان‌طور كه برخى از مفسران نيز گفته‌اند، اين است كه مردم از عالمان اطاعت بى چون و چرا كردند و اين نوع اطاعت مخصوص خداست.[44]...
شنبه، 8 خرداد 1389