هرمنوتيک کلاسيک (2)
شلايرماخر رسالت هرمنوتيک را شناختِ مقصود و نيتِ مؤلف مي دانست و آن را معيار تفسير صحيح متن تلقي مي کرد. هر چند که گاه از دشواري و گاه از عدم...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
سيري در تاريخچه هرمنوتيک
در اين نوشته مروري بر سير تاريخي هرمنوتيک از دوران باستان تا امروز داشته و نيم نگاهي به آينده اين علم خواهيم انداخت و در اين گذار و گذر به طرح...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
تعريف و اهداف هرمنوتيک
تاکنون تعاريف گوناگوني از اين علم عرضه شده که ريشه در فراز و نشيب هاي تاريخي آن دارد. صاحب نظران باتوجه به اهداف و انگيزه هايي که از پي جويي...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
اهميت هرمنوتيک
اهميت هرمنوتيک در دنياي امروز بيش از هر چيز مرهون توجه به دو مقوله زبان و فهم است. همين امر باعث شده که افرادي مانند رورتي پايان معرفت شناسي...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
نمونه هايي از کاربرد روش تفسير باطني ( اشاري )
اسم از ريشه « سمّو » ( رفعت ) و « سمه » ( علامت ) گرفته شده است. کسي که اين نام را مي برد شايسته است که به نشانه هاي انواع مجاهدات مفتخر گردد...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
چيستي هرمنوتيک
کلمه هرمنوتيک Hermeneutics واژه اي يوناني و مشتق از فعل Hermenuein به معناي « تفسير کردن » است. از همين رو ارسطو فصلي از کتاب منطق خود را که...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
زبان قرآن
تأمل در زبان دين و متون مقدس و شيوه فهم گزاره هاي آن از جمله مباحثي است که مورد اهتمام روزافزون دين پژوهان معاصر قرار گرفته است. وجود پاره اي...
دوشنبه، 8 دی 1393
دانشگاه و نوانديشي علمي
يكي از وظايف مهم دانشگاهها عبارت است از نو انديشي علمي. مساله ي تحجر، فقط بلاي محيطهاي ديني و افكار ديني نيست، در همه ي محيطها، تحجر، ايستايي...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نو انديشي، جوهره تفكر ديني
نوآوري به معني ابتكار، ابداع و در مواردي نيز به معني بدعت گذاري است. نوآوري ريشه در ادراك دارد و در اثر ديدن اشيا و پديده ها از زاويه هاي نو...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نو‌انديشي ديني و روش شناسي آن (2)
نوانديشي و پيشرفت در علم پديده اي اتفاقي و تصادفي نيست؛ افرادي همچون ابن سينا، نيوتون و... به طور تصادفي ظهور نكرده اند. براساس آنچه در فلسفه...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نو‌انديشي ديني و روش شناسي آن (1)
نوانديشي به معناي بازانديشي در افكار و ديدگاه‌هاي ديگران، به منظور دست‌يابي به آرا و نظريه‌هاي جديد در حوزة دين و معارف ديني ممكن و بلكه ضروري...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (6)
وي در تفليس با زبان و ادبيات روسي آشنا مي شود و بسياري از اثار اروپايي که به زبان روسي ترجمه شده بود را مطالعه مي نمايد ، در اثار وي را افرادي...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (4)
فتحعلي آخوند زاده از اولين روشنفکراني است که در مواجهه با دنياي جديد سعي دارد به چگونگي تمدن غرب و چرائي وضع ايران بپردازد . وي اگر چه در خانواده...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (5)
وي فردي برخوردار از اموزش مدرن و از روشنفکراني است که به مسئوليت سياسي حتي صدر اعظمي دست يافت . آدميت در مورد وي مي نويسد وي قبل از رسيدن به...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (2)
روشنفکري از مفاهيم مناقشه برانگيزي است که دست يابي به تعريف جامعي از آن بسيار دشوار مي باشد . خصوصاً وقتي از مصاديق آن سخن به ميان مي آيد، مناقشات...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (3)
با ملاحظه انديشه هاي متفکرين و از جمله مارکسيست ها عوامل اقتصادي را نمي توان به عنوان معياراصلي تقسيم طبقاتي روشنفکران پذيرفت در حالي که آموزش...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (1)
اين مقاله سعي دارد ضمن توجه به مدرنيته سياسي ، فهم روشنفکران ايراني را از آن ، بررسي نمايد و بر اين فرض استوار است ، از آنجايي که جوامع اروپايي...
پنجشنبه، 4 دی 1393
روشنفکري و سياست در گذر تاريخ (4)
در طول سال هاي پس از جنگ جهاني اول، تفکر مضطرب اروپايي، در صدد پاسخگويي به بحراني برآمد که در بنيان وجود آدمي (انسان اروپايي) پديدار گشته بود....
پنجشنبه، 4 دی 1393
روشنفکري و سياست در گذر تاريخ (3)
وقوع جنگ هاي صليبي اروپاييان را با جهان خارج از خود آشنا ساخت. جهاني که به لحاظ تمدني در وضعيتي يکسر دگرگون به سر مي برد و ارتباط با آن پهنه...
پنجشنبه، 4 دی 1393
روشنفکري و سياست در گذر تاريخ (2)
مطالعه تاريخ تمدن غرب اين بينش را به ما مي دهد که دريابيم، روشنفکري نيز نظير بسياري از پديده هاي ديگر، نخستين بار در يونان باستان ظهور کرد. بنابراين...
پنجشنبه، 4 دی 1393