نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت بدن و روح
غایت انبیای الهی و ائمه‌ی اطهار(علیهم السلام) هدایت بشریت و برپایی قسط و عدل بوده و این مهم تنها با برقراری حکومت دینی و اجرای احکام شریعت به...
دوشنبه، 16 فروردين 1395
جمهوری اسلامی با مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی
از زمان تکوین نخستین جوامع بشری تا شکل‌گیری دولت‌های مدرن، اندیشه سامان‌بخشی به حیات اجتماعی-سیاسی و تنظیم روابط بین فرمانروایان و فرمانبرداران...
دوشنبه، 16 فروردين 1395
ولایت ‌فقیه رکن بنیادین جمهوری اسلامی
برای تبیین چیستی جمهوری اسلامی، لازم است تا به مفهوم اساسی جمهوری از منظر علوم سیاسی پرداخته شود. ریشه لفظ جمهوری، به واژه لاتین (res publica)...
دوشنبه، 16 فروردين 1395
جمهوری اسلامی عینیت نظریه‌ی مردم‌سالاری دینی
بالاترین لایه‌ی تحقق حضور اعتقادات در عینیت، برپایی حکومتی برخاسته از ایمان و اتکا به دین مترقی و کارآمد اسلام است. حرکتی که از سال‌ها پیش با...
دوشنبه، 16 فروردين 1395
دین و ادیان
در تمامی اعصار، آدمیان بر روی زمینی زیسته‌اند كه برای ایشان مطلق زمین بود هرچند كه آن زمین فقط پاره‌ای از عالم محسوب می‌شد، و در زیر سقف آسمانی...
يکشنبه، 9 اسفند 1394
پلنتینگا و جایگاه استدلال در اعتقاد به خداوند
مهم‌ترین دیدگاه پلنتینگا این است كه اعتقاد به خداوند در عین این كه اعتقادی است كاملاً معقول و منطقی ولی به هیچگونه استدلال عقلی نیاز ندارد. یعنی...
يکشنبه، 29 آذر 1394
گفتاری درباره‌ی لیبرالیسم
« لیبرالیسم یا آزادی خواهی مجموعه روشها و سیاستها و ایدئولوژیهایی [است] که هدفشان فراهم کردنِ آزادی هر چه بیشتر برای فرد است. هواداران و پیروان...
دوشنبه، 9 شهريور 1394
دین در عرصه جامعه (2)
بسیاری از نویسندگان شرقی و غربی راسیونالیسم را از زیربناهای سکولاریسم می‌دانند و دست کم بر پیوند میان آن دو تأکید می‌ورزند. اصطلاح راسیونالیسم...
دوشنبه، 9 شهريور 1394
دین در عرصه‌ جامعه (1)
خدایا تو می‌دانی آنچه از ما رفت [ در پذیرش حکومت ]، نه به دلیل رغبت در قدرت بود، و نه از دنیای ناچیز خواستن زیادت؛ بلکه می‌خواستیم نشانه‌های...
دوشنبه، 9 شهريور 1394
کثرت‌گرایی دینی (2)
پلورالیسم دینی که در سخنان برخی از پیشینیان نیز قابل ریشه یابی است، در دهه‌های اخیر و در پیوند با « لیبرالیسم سیاسی » به قالبی مدرن در آمده و...
دوشنبه، 9 شهريور 1394
کثرت‌گرایی دینی (1)
تردیدی نیست که امروزه در جهان، ادیان (3) گوناگونی یافت می‌شوند که گاه تفاوتشان با یکدیگر چنان است که به دشواری می‌توان همه‌ی آنها را زیر یک نام...
دوشنبه، 9 شهريور 1394
تجربه‌ی دینی (2)
تجارب دینی را از نظر کارکردشان می‌توان در دو دسته‌ی اصلی جای داد: تجارب معرفت بخش و تجارب احیاگر. مقصود ما از تجربه‌های دینی معرفت بخش تقریباً...
شنبه، 7 شهريور 1394
تجربه‌ی دینی (1)
[ موسی ] آتشی را از دور در کنار طور مشاهده کرد. به خانواده‌ی خود گفت: « [اینجا] بمانید، که من [از دور] آتشی دیدم؛ شاید خبری از آن یا شعله‌ای...
شنبه، 7 شهريور 1394
معناداری گزاره‌‌های دینی
این گزاره‌ها با یکدیگر چه تفاوتی دارند؟ اگر در دانسته‌‌های پیشین خود دست نبریم و واژه‌‌های به کار رفته در این جملات را به معنای رایج خود باقی...
چهارشنبه، 4 شهريور 1394
نسبت عقل و وحی
یکی از پرسش‌هایی که آدمیان همواره با آن روبه رو بوده‌اند و امروزه شکلهای تازه‌تر و چالش‌انگیزتری از از آن را از سر می‌گذرانند، آن است که آیا...
چهارشنبه، 4 شهريور 1394
چیستی زبان دینی
خدا با بندگانش به کدام زبان سخن می‌گوید و برای بیان مقصود خود از چه شیوه‌ای بهره می‌گیرد؟ ما چگونه می‌توانیم درباره‌ی خدا سخن برانیم؟ گفت و گو...
چهارشنبه، 4 شهريور 1394
هرمنوتیک، حقیقت و معنا
تیشان، یا یکی از پیروان مکتب او، تابلویی کشیده که نماد حقیقت و کذب است. حقیقت دوشیزه‌ای عریان و بی‌پیرایه است و کذب پوشیده از همه‌ی تجملات رایج...
چهارشنبه، 4 شهريور 1394
دین و «سكولاریسم»
مسایل و موضوعاتی كه در نگاه مردم و گروه‌های مختلف اجتماعی ارزشمند دانسته می‌شوند، موضوع مباحث و چالش‌های فراوانی هستند. اهمیت این مسایل، بسیاری...
شنبه، 24 مرداد 1394
از عرفی شدن تا چندگانه شدن
عرفی شدن مفهومی است كه از زمان جعل آن تاكنون تحولات بسیاری را از سر گذرانده و در حوزه‌های گوناگون از جمله فلسفه، الهیات و به ویژه جامعه شناسی...
شنبه، 24 مرداد 1394
احتمالات عرفی شدن در ایران
عرفی شدن اگرچه خاستگاهی غربی دارد و در آن به سامان و بلوغِ تجربی و نظری رسیده است، مع الوصف فرایندی عمومی و برخاسته از تمنای بشر برای حظّ بیشتر...
شنبه، 24 مرداد 1394