روشنفکري و سياست در گذر تاريخ (1)
روشنفکري و سياست پيوندي تنگاتنگ و ديرينه را با هم يدک مي کشند. اين مقاله در صدد است تا ضمن بازتعريف مفهوم روشنفکري، ارتباط بين اين مفهوم و سياست...
پنجشنبه، 4 دی 1393
جريان روشنفکري و وارونه نويسي غرب شناسي عالمان شيعه در تاريخ معاصر ايران (4)
حامد الگار يکي ديگر از کساني است که در کتاب دين و دولت در ايران؛ نقش علما در دوره قاجار(1) درباره عالمان شيعه به بحث و بررسي پرداخته است. هرچند...
پنجشنبه، 4 دی 1393
جريان روشنفکري و وارونه نويسي غرب شناسي عالمان شيعه در تاريخ معاصر ايران (3)
عبدالهادي حائري يکي ديگر از محققان تاريخ و انديشه معاصر است که به بحث رويارويي انديشه گران اسلامي با دو رويه تمدن بورژوازي غرب پرداخته است. وي...
پنجشنبه، 4 دی 1393
جريان روشنفکري و وارونه نويسي غرب شناسي عالمان شيعه در تاريخ معاصر ايران (2)
دکتر علي شريعتي يکي ديگر از نويسندگاني است که بخش هاي قابل توجه نوشته ها و گفته هاي وي درباره روحانيت شيعه به ويژه در خصوص نسبتي است که اين جريان...
پنجشنبه، 4 دی 1393
جريان روشنفکري و وارونه نويسي غرب شناسي عالمان شيعه در تاريخ معاصر ايران (1)
از دو سده پيش تاکنون، بنا به دلايلي چند، تاريخ نگاري معاصر ايران، بيشتر با خامه جريان روشنفکري رقم خورده است. اين جريان، به گونه اي به تبيين...
پنجشنبه، 4 دی 1393
جستاری پیرامون روشنفکری
جریان روشنفکری در ایران با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده و هست. تقسیم های گوناگون و برش های متفاوتی که در این خصوص صورت پذیرفته نشانی از...
يکشنبه، 30 آذر 1393
روشنفکري؛ از قرائت ابتر غرب تا خلسه ي هايدگري
افراد گوناگون روشنفکري را به گونه هاي متفاوتي تعريف کرده اند؛ دکتر يحيي يثربي گفته است: روشنفکري يعني باور به اينکه وضعيت موجودي را که شايسته...
يکشنبه، 30 آذر 1393
ريشه هاي اومانيستي مدرنيسم و روشنفکري
روشنفکر را در دو سطح مي توان تعريف کرد: در بعد غير تخصصي، نگاه عام و رايج به روشنفکر اين است که او فرد تحصيل کرده، آشنا با دنياي جديد، خوش فکر،...
يکشنبه، 30 آذر 1393
فخرالدین شادمان و خلاء گفتمان اسلامی در نسل سوم روشنفکری ایران
جامعه‌ی روشنفکری ایران به عنوان ویترین آرا و عقاید مرتبط با مسأله‌ی غرب و چگونگی مواجهه با آن، بر همین منوال نسل‌های متفاوتی را به خود دیده است....
يکشنبه، 30 آذر 1393
روشنفكري دين و حوزوي؛ انگيزه ها و چشم انداز ها
جريان روشنفكري دين ايران كه اشخاص و خطوط فكري متنوع و متكثري آن را راهبري مي كنند، نياز به واكاوي، تحليل و بررسي اين اهداف و مقايسه ي آن ها با...
يکشنبه، 30 آذر 1393
پيشگامان حوزه ي علميه ي شيعه در مواجهه با فلسفه ي غرب
منظور از عالمان شيعي عالماني هستند كه از حوزه هاي علميه ي شيعه برخاسته اند. غرض، نشان دادن نقش حوزه هاي علميه در برخورد با فلسفه ي غرب است. بنابراين...
يکشنبه، 30 آذر 1393
ايده ي روشنفكري و موضع حوزه ي نجف
از جمله ايده هايي كه در صدر سال اخير در دنياي اسلام رخنه كرده تفكر و يا ايده ي روشنفكري است كه ادعا دارد عقل خود بنياد بشر، مي تواند مشكلات را...
يکشنبه، 30 آذر 1393
بازانديشي جريان اصلاحي و نوانديشي حوزوي
حوزه ي كهن علوم اسلامي شيعه، علي رغم تنگنا ها و فشار هاي حاكمان جائر، انحطاط شرايط اجتماعي و تحجر جاهلان، شاهد جرياني خلاق، نوانديش و انتقادي...
يکشنبه، 30 آذر 1393
نو انديشي اجتهاد محور و روشنفكري معاصر
مقاله ي حاضر به بررسي جريان نو انديشي در تاريخ معاصر در حوزه هاي اجتهاد و فقاهت مي پردازد و تلاش مي كند تا با بيان مختصري از تاريخ روشنفكري،...
يکشنبه، 30 آذر 1393
آسیب شناسي پنج دوره روشنفكري ايراني در بستر تاريخ معاصر
"من بارها گفته‌ام كه روشنفكري در ايران بيمار متولد شد؛ مقوله روشفنكري با خصوصياتي كه در عالم تحقق و واقعيت دارد ـ كه در آن، فكر علمي، نگاه به...
يکشنبه، 30 آذر 1393
روشنفكري و بحران تفكر و عقلانيت جديد
در تعريف روشنفكري گفته اند كه روشنفكري مشي و عملي است كه مبتني بر عقل جديد براي اصلاح جامعه انجام مي شود. با اين تعريف و تعبير، روشنفكر انساني...
يکشنبه، 30 آذر 1393
روشنفكري حوزه اي
اين مقاله با در نظر گرفتن معاني عرفي و اصطلاحي مختلفي كه براي روشنفكري وجود دارد به تبيين مفهوم روشنفكري حوزه اي پرداخته و فرايند تاريخي و اجتماعي...
يکشنبه، 30 آذر 1393
تبارشناسی روشنفکری ما
در دورانِ سی‌ساله‌یِ پس از انقلابِ اسلامی، به دنبالِ شوکی که بر اثرِ آن به ذهن و روانِ مردمِ ایران و بخشِ بزرگی از جهان وارد شد، پرسش‌هایِ بسیاری...
يکشنبه، 30 آذر 1393
حماسه ي جلال و رويكرد او به غرب‌زدگي و روشنفكري
تاريخ معاصر ايران از اواسط سلطنت فتحعلي‌شاه قاجار به بعد مصادف با آغاز سيطره‌ي استعمار مدرن و اضمحلال تمدن كلاسيك ايران است. در پروسه‌ي حضور...
يکشنبه، 30 آذر 1393
حوزه و ظرفيت روشنفكري
مقاله ي حاضر بر آن است كه تفكر حوزوي به عنوان يك رويكرد معرفتي با اصول و مباني و مؤلفه هاي خاص خود واجد ظرفيت روشنفكري است به شرط آنكه روشنفكري...
يکشنبه، 30 آذر 1393