بازخوانی هویت معنوی وانگاره های قدسی درمعماری مساجد شیعی (2)
در این نوشتار، منظور از هویت معنوی، هویت ساریه ی وجود مطلق است که از آن در متون اسلامی به معنای فیض مقدس، وجود منبسط و نفس رحمانی یاد می شود....
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392
بازخوانی هویت معنوی وانگاره های قدسی درمعماری مساجد شیعی (3)
با به دست گرفتن قدرت توسط شاه اسماعیل صفوی در سال 905 هجری قمری، حکومت شیعی و مقتدر صفویه بیش از دو قرن مسند قدرت در ایران را در اختیار گرفت....
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392
بازخوانی هویت معنوی وانگاره های قدسی درمعماری مساجد شیعی (4)
وحدت و تجلی یگانگی حضور خالقی یکتا در تاروپود کالبدی فیزیکی، یکی از عوامل اساسی شکل گیری هویت معنوی و فرهنگ قدسی شناخته می شود. این مفهوم که...
سه‌شنبه، 20 فروردين 1392
تئوری امامت در شیعه
مذاهبی که امروز با عنوان تشیع دوازده امامی یا امامیه می شناسیم تا قرون دهم و یازدهم شکل نگرفته بود. تشیع در ابتدا به معنی عدم پذیرش امویان و...
شنبه، 17 فروردين 1392
شفاعت از دیدگاه قرآن و مذاهب اسلام
یکی از موضوعات که در مورد آن اختلاف نظر وجود دارد بحث «شفاعت» است، بعضی از فرقه‌ها از جمله وهابیت گمان کرده‌اند: که هر گونه شفاعت و توسل جستن...
يکشنبه، 27 اسفند 1391
چگونه بودن، مسئله این است
میان جماعتی از شیعیان و پسر ابی غانم قزوینی در مورد جانشینی حضرت امام حسن عسکری(ع) اختلاف افتاد. پسر ابی غانم گفت: امام حسن عسکری(ع) در حالی...
شنبه، 21 بهمن 1391
علم امام
بدیهی و از مسلمات و ضروریات مسلمین است که علوم ائمّه (علیهم السّلام) از ناحیه ی وجود مقدس پیغمبر بود، و خود ائمه(علیهم السّلام) زیاده از حد تصریح،...
شنبه، 7 بهمن 1391
تأملی در معنای غلو (3)
ممکن است برخی از کسانی را که در این جا جزو فقیهان می آوریم، متکلم یا محدث نیز باشند، همان طور که ممکن است کسانی که پس از این به آنان اشاره کردیم...
سه‌شنبه، 26 دی 1391
تأملی در معنای غلو (1)
نوشته حاضر در پی آن است که با بررسی اصطلاح غلو در متون دینی شیعه - قرآن، روایات و کلمات دانشمندان شیعه - مفهومی روشن تر و جامع تر از این اصطلاح...
سه‌شنبه، 26 دی 1391
تأملی در معنای غلو (2)
نظرات عالمان شیعه را درباره مفهوم غلو بیشتر می توان در کتب کلام، فقه، حدیث و رجال به دست آورد. با توجه به اینکه روش علما در بررسی مسائل متفاوت...
سه‌شنبه، 26 دی 1391
شیعه واقعی از نگاه امام باقر (ع) (4)
امام باقر علیه السلام جایگاه ویژه‏ای برای فقه و ژرف نگری در آن و به اصطلاح تفقه در دین قائل بود و فقیه در دین را شخصیتی ممتاز و بارز معرفی می‏کرد...
پنجشنبه، 2 آذر 1391
شیعه واقعی از نگاه امام باقر (ع) (3)
امام باقر علیه السلام فرمود: «الکَمالُ کُلُّ الکمال: التَّفَقُّهُ فی الدین والصَّبْرُ عَلی النّائبة و تقدیر المَعیشَة؛ منتها درجه کمال، تفقه...
پنجشنبه، 2 آذر 1391
شیعه واقعی از نگاه امام باقر (ع) (2)
امام باقر علیه السلام در بیان ویژگی های شیعه فرمود: «آنان دژهایی استوارند؛ سینه هایشان امانت دار [و راز نگه دار] است و اندیشه هایشان درست و صائب....
پنجشنبه، 2 آذر 1391
شیعه واقعی از نگاه امام باقر (ع) (1)
در سوم صفر (یا اول رجب) سال 57 هجری قمری، نوزادی در خاندان امام سجاد علیه السلام به دنیا آمد که روشنی بخش آن خانه شد؛ کسی که پایه های علوم آل...
پنجشنبه، 2 آذر 1391
اسلام در ژاپن
بنا به گفته‏اى حدود 100 هزار مسلمان در کشور ژاپن زندگى مى‏کنند. اغلب آنان مهاجر هستند که در این میان مهاجرین اندونزیایى با جمعیتى حدود 30 هزار...
دوشنبه، 22 آبان 1391
رنسانس شیعى: توسعه ایرانى – اسلامى(2)
در شماره پیش، ضمن ارائه تقسیم بندى از رنسانس در سه گونه آن، پرسش از امکان یا ضرورت توسعه مطرح و نتایج چندى از توجه به ماهیت آن برشمرده شد. ادامه...
دوشنبه، 22 آبان 1391
رنسانس شیعى: توسعه ایرانى – اسلامى)(1)
معمولاً وقتى نام رنسانس به میان مى آید، ذهن ها متبادر به قرن هاى چهارده و پانزده میلادى، یعنى رنسانس اروپایى مى شود، این در حالى است که مى توان...
دوشنبه، 22 آبان 1391
رجعت، ظهور قدرت الهی
یکی از اصول اعتقادی شیعه رجعت است. بر اساس این اعتقاد پیش از برپایی قیامت، گروهی از مؤمنان پاک سرشت و کافران زشت طینت، پس از مرگ به دنیا بازمی...
دوشنبه، 22 آبان 1391
پویایی و برنایی مکتب تشیع (3)
کلمه ی اجتهاد به معنای نهایت کوشش و تلاش است، لیکن در اصطلاح دانشمندان اصول الفقه عبارت است از به خرج دادن تمامی وسع و طاقت علمی و فکری خویش...
دوشنبه، 8 آبان 1391
پویایی و برنایی مکتب تشیع (4)
سن از امتیازات و خصوصیت های مکتبی تشیع مطلبی است که به شیوه ها وروش های تربیتی این بزرگواران باز می گردد و طبعاً مقاله ی مخصوصی می طلبد، لیکن...
دوشنبه، 8 آبان 1391