ايران ، خانه شيعيان ما است
ايران در منظر اهلبيت عليهم السلام ايران اسلامي، داراي دو پيشينه تاريخي تلخ و شيرين است : پيشينه تلخ آن مربوط به دوران سخت و تاريك حكومت دو...
پنجشنبه، 5 اسفند 1389
دليلي عقلي بر حقانيت شيعه
نص، يعني پيامبر يا شخص ديگري که به صورت قطعي، امامت او ثابت شده، با بياني رسا و خالي از هرگونه ابهام، امامت او را اعلام کند و وي را بر جانشيني...
چهارشنبه، 20 بهمن 1389
علل انصراف مسلمین از امیرالمؤمنین (علیه السلام)
دراین عصر که تمام عالم دست به دست هم داده اند تا به مظلومیت امیر المؤ منین (علیه السلام) دامن زده و غریب عالم را غریب تر، جلوه دهند و وهابیون...
چهارشنبه، 6 بهمن 1389
عابدان بي وضو ( 2)
در قسمت قبل برخي از شبهاتي که وهابيت نسبت به ما شيعيان و اعتقاد شيعه مطرح مي کنند را جواب داديم. در اين قسمت ادامه آن بحث را پي مي گيريم. گفتم:...
شنبه، 2 بهمن 1389
تحريفات مدرن نهضت كربلا
هدف همة آموزه‌هاي قدسي اديان و حوادث بزرگي که بر پيرامون آنها از طريق انبيا و اوصياي آنها و مؤمنان اتفاق افتاده، اين بوده که زندگي دنيايي انسان،...
چهارشنبه، 29 دی 1389
شیعه و فرهنگ توسعه
آگاهى از موانع توسعه سیاسى،اجتماعى و اقتصادى یک ضرورت است. این ضرورت براى کشورهایى که حیات سیاسى اجتماعى آن ها تابع ضوابط و قواعد ایدئولوژیک...
جمعه، 24 دی 1389
فلسفه عزاداری
جزوه ای که پیش رو دارید پیرامون ماهیت عزاداری ، فلسفه ی عزاداری و ثمرات عزاداری است و در پایان هم روایاتی که از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام...
يکشنبه، 17 مرداد 1389
بررسي تأثير عقايد مذهب شيعه بر ارتباطات فضايي مساجد شيعي (1)
مذهب شيعه که نظام اعتقادي خود را بر سنت و سيره معصومين عليهم السلام استوار ساخته است. انسان را به عدالت آگاهي، انديشه و اجتهاد فرا مي خواند؛...
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1389
بررسي تأثير عقايد مذهب شيعه بر ارتباطات فضايي مساجد شيعي (2)
انسان شيعي با پايبندي به اصول و عقايد مذهب تشيع، خود را ملزم به رعايت و توجه به آن مي دانسته است و لذا معماري مسجد، به دليل موضوعيت خاص معنوي...
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1389
نقد دائره المعارف قرآن ليدن براساس آراء و مباني شيعه (2)
اولا: تعداد آياتي که اهل سنت ادعا کرده اند درباره ابوبکر نازل شده، اندک است نه فراوان. معلوم نيست نويسنده محترم براساس چه انگيزه و چه سند علمي...
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1389
نقد دائره المعارف قرآن ليدن (براساس آراء و مباني شيعه) (1)
يکي از جديدترين آثاري که خاورشناسان و قرآن پژوهان غيرمسلمان درباره قرآن و معارف والاي آن در سال هاي اخير تدوين نموده اند، دائره المعارف قرآن...
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1389
اقتضاها و امتناع هاي عقل گرايي در فقه سياسي شيعه (1)
فقه سياسي شيعه بخشي از فقه عمومي است که از مباني معرفتي مشترکي برخوردار است .توجه به تفاوت هاي دونوع عقل گرايي متصلب و تحول پذير در مباني معرفتي...
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1389
اقتضاها و امتناع هاي عقل گرايي در فقه سياسي شيعه (2)
طرح مقايسه اي مبحث «عقل مستقل» از نگاه معتزله، محدوديت هاي نگرش اصول گرايان شيعه به «عقل» را نمايان تر مي سازد. چند تفاوت بين دو نگرش درباره...
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1389
اقتضاها و امتناع هاي عقل گرايي در فقه سياسي شيعه (3)
«احکام حکومتي عبارت است از فرمان ها و دستورالعمل هاي جزئي وضع قوانين و مقررات کلي و دستور اجراي احکام و قوانين شرعي که رهبري مشروع جامعه، با...
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1389
بررسي سيرنگارش احاديث شيعه(2)
علامه آغابزرگ تهراني حدود 130 اصل (تهراني، 1403، ج2، ص 125- 167 و ج6، ص 302) و 750 كتاب (همان، ج6، ص 303- 374) و دويست نوادر (همان، ج24، ص 315...
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1389
بررسي سيرنگارش احاديث شيعه(1)
در اين مقاله، اهميت نگارش حديث از نظر اسلام مورد بررسي قرار مي‌گيرد و رواياتي از پيامبر صلي الله عليه و آله و ائمه عليه السّلام در تشويق اصحاب...
يکشنبه، 5 ارديبهشت 1389
فرقه ی ناجیه کدام است؟ (3)
اينان پيروان ابو الحسن علي بن اسماعيل اشعري مي باشند و او از نسل ابو موسي اشعري مي باشدو او سبب شدكه فرقه هاي مكتب خلفا به دو دسته ي بزرگ معتزله...
سه‌شنبه، 4 اسفند 1388
فرقه ی ناجیه کدام است؟ (2)
اختلافات و مذاهب گوناگون در بين شيعه در کتاب نقش أئمه در احيای دين نوشته ی علامه عسکری به دو دسته ی عصر حضور ائمه و عصر غيبت تقسيم شده است :...
دوشنبه، 3 اسفند 1388
فرقه ی ناجیه کدام است؟ (1)
در این مجمل همان گونه که در مقدمه بیان شد سعی شده است که فرقه ی حق و نجات یابنده مشخص شود ، پس برآن شدیم که اول با حدیث افتراق امت مشخصات و وجوه...
يکشنبه، 2 اسفند 1388
فضايل شيعه در ديدگاه روايات
64- عن الريان بن الصلت، عن أبي الحسن علي بن موسي الرضا، عن أبيه، عن آبائه، قال: قال رسول الله صلي الله عليه و اله و سلم: شيعه علي هم الفائزون...
پنجشنبه، 8 بهمن 1388