پویایی و برنایی مکتب تشیع (3)
کلمه ی اجتهاد به معنای نهایت کوشش و تلاش است، لیکن در اصطلاح دانشمندان اصول الفقه عبارت است از به خرج دادن تمامی وسع و طاقت علمی و فکری خویش...
دوشنبه، 8 آبان 1391
پویایی و برنایی مکتب تشیع (4)
سن از امتیازات و خصوصیت های مکتبی تشیع مطلبی است که به شیوه ها وروش های تربیتی این بزرگواران باز می گردد و طبعاً مقاله ی مخصوصی می طلبد، لیکن...
دوشنبه، 8 آبان 1391
پویایی و برنایی مکتب تشیع (2)
در ارتباط با گزینه ی اول، چنان که در سرتا سر متون روایی ائمه معصومین علیهم السلام بنگریم، می بینیم همچون جریانی مستمر و سازمان یافته، از نقطه...
دوشنبه، 8 آبان 1391
پویایی و برنایی مکتب تشیع (1)
دراین نوشتار به ارائه ی بحثی درمورد مکتب و چگونگی صدق آن در رابطه با تشیع پرداخته آن را جریانی اعتقادی- عملی می داند که از ساماندهی و وحدت رهبری...
دوشنبه، 8 آبان 1391
امام غایب و معاد
همانا اندیشه ی وجود امام غایب پیاپی در مورد چندین امام در افکار منعکس گردید و عده ای آنان را امام غایب دانستند و انتظار ظهورشان را کشیدند اما...
يکشنبه، 9 مهر 1391
تشیع دوازده امامی: دوره ها و منابع
از آغاز قرن چهارم هجری ( دهم میلادی)، اسماعیلیه، بوسیله ی عبیدالله المهدی (909/296-933/322) مؤسس سلسله ی فاطمی، در مصر به پیروزیهایی ناپایدار...
يکشنبه، 9 مهر 1391
امام شناسی شیعه
قبول امام از دو نظر گاه «حقیقت جاوید محمدی» چنین ایجاب می کند که عهد ولایت، متعاقب عهد نبوت باشد. نخستین مطلب که مدتی مدید در مفاوضات ائمه، درباره...
يکشنبه، 9 مهر 1391
پیامبر شناسی تشیع
اگر به علت موجبه معرفة النبی توجه شود، مشاهده می گردد که محیط تشیع بالاخص محیطی بود که معرفة النبوه در آن محیط، امکان ظهور و تفکر و تکامل یافت....
يکشنبه، 9 مهر 1391
باطن گرایی در تشیّع
اگر مسلم باشد که حقیقت تشیع عقیده به باطنی بودن دین اسلام است، این استنباط پیش از هر امراز نص تعالیم امامان سرچشمه می گیرد. مثلاً آیه ی 72 سوره...
يکشنبه، 9 مهر 1391
تشیع و فلسفه ی نبوی
اگر در اسلام اساس حیات نظری و روحانی را به فیلسوفان طرفدار فلسفه ی یونان که اصطلاحاً «فلاسفه» نامیده می شوند، و به علمای سنی مذهب علم کلام و...
يکشنبه، 9 مهر 1391
تقیه، سپر محافظ جریان تشیع اثناعشری (3)
آگاهی از شکل تقیه ی امامان معصوم(ع) برای دو گروه لازم، بلکه واجب است؛ علمای شیعه؛ و شیعیانی که با غیر مذهب خود در تماس و مختلط اند.
چهارشنبه، 5 مهر 1391
تقیه، سپر محافظ جریان تشیع اثناعشری (1)
مکتب امامت در تشیع اثناعشری از ویژگی هایی برای ماندگاری برخوردار است که در کم تر مکتبی نظیر هر کدام از متغیرهای ماندگاری آن را می توان جستجو...
چهارشنبه، 5 مهر 1391
تقیه، سپر محافظ جریان تشیع اثناعشری (2)
نخست به دلیل نیازی که در ادامه خواهیم یافت به فرهنگ لغت مراجعه می کنیم و ریشه ی واژگانی آن را می نگریم، می بینیم تقیه از نظر فرهنگ لغت ها به...
چهارشنبه، 5 مهر 1391
تشیع و قرآن کریم (3)
آشنایی غربیان با شیعیان به دوران جنگ های صلیبی در قرون وسطی باز می گردد. باز شدن باب روابط تجاری و سیاسی دول اروپایی با ایران در عهد صفویه، زمینه...
سه‌شنبه، 28 شهريور 1391
تشیع و قرآن کریم (1)
مقاله «تشیع و قرآن» در جلد چهارم دایرة المعارف قرآن لایدن به قلم میخائیل براشر، استاد یهودی دانشگاه اورشلیم نوشته شده است. وی در این مقاله، شیعه...
سه‌شنبه، 28 شهريور 1391
تشیع و قرآن کریم (2)
یکی از ریشه های مجادله میان اسلام شیعی و سنی در مورد بی عیبی و کمال قرآن است. شیعه، منکر ارزش شرعی مصحف عثمانی قرآن (مدخل جمع قرآن؛ مصاحف قرآن)...
سه‌شنبه، 28 شهريور 1391
پویایی و برنایی مکتب تشیع (3)
کلمه ی اجتهاد به معنای نهایت کوشش و تلاش است، لیکن در اصطلاح دانشمندان اصول الفقه عبارت است از به خرج دادن تمامی وسع و طاقت علمی و فکری خویش...
چهارشنبه، 22 شهريور 1391
پویایی و برنایی مکتب تشیع (4)
سن از امتیازات و خصوصیت های مکتبی تشیع مطلبی است که به شیوه ها وروش های تربیتی این بزرگواران باز می گردد و طبعاً مقاله ی مخصوصی می طلبد، لیکن...
چهارشنبه، 22 شهريور 1391
پویایی و برنایی مکتب تشیع (2)
در ارتباط با گزینه ی اول، چنان که در سرتا سر متون روایی ائمه معصومین علیهم السلام بنگریم، می بینیم همچون جریانی مستمر و سازمان یافته، از نقطه...
چهارشنبه، 22 شهريور 1391
پویایی و برنایی مکتب تشیع (1)
نویسنده در مقدمه ی این نوشتار به ارائه ی بحثی درمورد مکتب و چگونگی صدق آن در رابطه با تشیع پرداخته آن را جریانی اعتقادی- عملی می داند که از ساماندهی...
چهارشنبه، 22 شهريور 1391