عقل و علم آموزي در قرآن و حديث
انسان موجودي صاحب عقل است و قدرت تشخيص دارد. چنانچه انسان از نيروي عقل بي بهره بود، برديگر موجودات برتري نداشت و آثارقدرت او در هستي منتفي بود....
جمعه، 8 بهمن 1389
استخاره و تفأل؛ آری یا خیر؟
‏1- دیدگاه افراطی: كه این دیدگاه از آنِ‎ ‎كسانی است كه عقل را محدود دانسته و ‏مشورت را نیز رایزنی با عقل‌های محدود تلقی‎ ‎می‌كنند. از نظر این...
شنبه، 2 بهمن 1389
انسان درنگاه تطبیقی اسلام وحقوق بشر (1)
شناخت انسان بعنوان نقطه تلاقی یا موضوع احکام دین ازیکسو، و اعلامیه جهانی حقوق بشرو فرهنگ غرب ازسوی دیگر، حایز اهمیت است، درهردونگاه انسان تعریف...
چهارشنبه، 29 دی 1389
انسان درنگاه تطبیقی اسلام وحقوق بشر (2)
هرچند انسان درنگاه مشرقی نیز، دارای تعریف وجایگاه واحدی نیست، اما مهم ترین تفاوت که درنگاه انسان شناسی شرقی وغربی وجوددارد، دینی بودن آن است....
چهارشنبه، 29 دی 1389
نگاهى به دستاوردهاى‌ علمى‌ مسلمانان‌
« ژوزف‌ ماک‌ کاپ»‌ در کتاب‌ «عظمت‌ مسلمين‌ در اروپا» مى‌ نويسد: «مسلمين‌ نخستين‌ کسانى‌ بودند که‌ علم‌ روانشناسى‌ را اختراع‌ کردند.» و نيز مى‌...
چهارشنبه، 29 دی 1389
شبهه افسانه بودن معراج پیامبراکرم (صلی الله علیه واله)
برخی بر اساس مبانی نقلی شبهه ای را در مورد معراج پیامبر ذکر نموده اند که: مسلمانان کاملا یقین دارند که خداوند قرآن را توسط فرشته خود جبرئیل بر...
دوشنبه، 27 دی 1389
شبهه ی وقوع شق القمر
معجزه شق القمر به دست رسول خدا (ص) در مکه و قبل از هجرت و به پیشنهاد مشرکین، مساله اى است که مورد قبول همه مسلمین است، و کسى از ایشان در آن تردید...
دوشنبه، 27 دی 1389
شبهه عدم امکان معراج پیامبراکرم (صلی الله علیه واله) بر اساس علوم جدید
برخی بر اساس مبانی نقلی شبهه ای را در مورد معراج پیامبر (صلی الله علیه واله) ذکر نموده اند که معراج پیامبر (صلی الله علیه واله) با دانش روز سازگاری...
دوشنبه، 27 دی 1389
شبهه عدم جسمانی بودن معراج رسول الله
برخی بر اساس مبانی عقلی شبهه ای را در مورد معراج پیامبر اکرم (ص) ذکر نموده اند که: معراج پیامبر اسلام در لیله الاسراء، معراج روحانى بود نه جسمانى،...
دوشنبه، 27 دی 1389
شبهه نقلی عدم جاودانگی اسلام
مسلمانان ادعا می کنند که آئین اسلام ابدی و احکام آن تا روز رستاخیز باقی است در صورتی که از دو آیه، و یک روایت، استفاده می شود که دین اسلام هم...
دوشنبه، 27 دی 1389
شبهه نقلی وجود دین کاملتر غیر از اسلام
با توجه به آیه :«یومئذ یوفیهم الله دینهم الحق و یعلمون أن الله هو الحق المبین» ترجمه: آن روز خدا جزاى واقعى آنها را بى کم و کاست مى دهد، و مى...
دوشنبه، 27 دی 1389
آيا از نظر اسلام انسان در داشتن هر عقيده اي آزاد است ؟
ممکن است از اين بحث « عدم اکراه در دين » سؤالي پيش آيد که آيا انسان در داشتن هر عقيده اي ـ مثلاً حتي بت پرستي ـ آزاد است ؟ قطعا پاسخ اين سؤال...
دوشنبه، 27 دی 1389
«مدار صلح» (6)
زهد در مقابل رغبت و به معناى بى‌رغبتى نسبت به چيزي و ميل شديد به ترك آن است. خداوند متعال اين ماده را يكبار در كتابش استعمال فرموده؛ دربارة فروش...
يکشنبه، 26 دی 1389
«مدار صلح» (5)
نُصْح يعنى خيرخواهىِ محض. نصح در لغت عرب در مقابل غِشّ است. وقتى كه در يك جنسى، در يك كالايى از غير خودش قاطى كنند اصطلاحا مى‏گويند غش داخلش...
يکشنبه، 26 دی 1389
«مدار صلح» (4)
خداوند يك نمونه از كساني را كه اهل طغيان در مقابلش شده را در قرآن ذكر كرده، به پيامبرش حضرت موسي مي‌فرمايد: «إذْهَبْ إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ...
يکشنبه، 26 دی 1389
«مدار صلح» (3)
جُهد يعني به كار گيري تمام توان و طاقت. انسان در چه راه بايد توان و طاقتش را استفاده كند و چرا اين مطلب به عنوان اصلي در ارتباط با خويشتن مطرح...
يکشنبه، 26 دی 1389
«مدار صلح» (2)
گاه بنده خير خود را اشتباه تشخيص مي‌دهد و با دعا كردن از خدا تشخيص خود را مي‌خواهد. خدا هم چون مي‌داند كه آن امر براي بنده‌اش خير نبوده بلكه...
يکشنبه، 26 دی 1389
«مدار صلح» (1)
هر انساني روابط و ابعاد گوناگوني دارد و بر او لازم است كه نسبت به روابط و ابعاد مربوط به خود بينديشد و براي آنها تصميم بگيرد و برنامه‌ريزي كند. ما...
يکشنبه، 26 دی 1389
آب در اسلام
در قرآن و حدیث و فقه و بطور کلّی در متون اسلامی، آب، با اهمیّت فراوان تلقّی شده، و درباره این اکسیر زندگی، سخن بسیار، و آثار و احکام و آداب بی‏شمار...
شنبه، 25 دی 1389
هماهنگي طبيعيت و شريعت مبناي حق و عدالت
چکيده: استاد مطهري حقوق طبيعي و فطري را مبنا و پشتوانه ي حقوق موضوعه ي بسياري از مقررات و قوانين اسلامي از جمله مقررات درباره ي طبيعت و محيط...
سه‌شنبه، 21 دی 1389