آيا از نظر اسلام انسان در داشتن هر عقيده اي آزاد است ؟
ممکن است از اين بحث « عدم اکراه در دين » سؤالي پيش آيد که آيا انسان در داشتن هر عقيده اي ـ مثلاً حتي بت پرستي ـ آزاد است ؟ قطعا پاسخ اين سؤال...
دوشنبه، 27 دی 1389
«مدار صلح» (6)
زهد در مقابل رغبت و به معناى بى‌رغبتى نسبت به چيزي و ميل شديد به ترك آن است. خداوند متعال اين ماده را يكبار در كتابش استعمال فرموده؛ دربارة فروش...
يکشنبه، 26 دی 1389
«مدار صلح» (5)
نُصْح يعنى خيرخواهىِ محض. نصح در لغت عرب در مقابل غِشّ است. وقتى كه در يك جنسى، در يك كالايى از غير خودش قاطى كنند اصطلاحا مى‏گويند غش داخلش...
يکشنبه، 26 دی 1389
«مدار صلح» (4)
خداوند يك نمونه از كساني را كه اهل طغيان در مقابلش شده را در قرآن ذكر كرده، به پيامبرش حضرت موسي مي‌فرمايد: «إذْهَبْ إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ...
يکشنبه، 26 دی 1389
«مدار صلح» (3)
جُهد يعني به كار گيري تمام توان و طاقت. انسان در چه راه بايد توان و طاقتش را استفاده كند و چرا اين مطلب به عنوان اصلي در ارتباط با خويشتن مطرح...
يکشنبه، 26 دی 1389
«مدار صلح» (2)
گاه بنده خير خود را اشتباه تشخيص مي‌دهد و با دعا كردن از خدا تشخيص خود را مي‌خواهد. خدا هم چون مي‌داند كه آن امر براي بنده‌اش خير نبوده بلكه...
يکشنبه، 26 دی 1389
«مدار صلح» (1)
هر انساني روابط و ابعاد گوناگوني دارد و بر او لازم است كه نسبت به روابط و ابعاد مربوط به خود بينديشد و براي آنها تصميم بگيرد و برنامه‌ريزي كند. ما...
يکشنبه، 26 دی 1389
آب در اسلام
در قرآن و حدیث و فقه و بطور کلّی در متون اسلامی، آب، با اهمیّت فراوان تلقّی شده، و درباره این اکسیر زندگی، سخن بسیار، و آثار و احکام و آداب بی‏شمار...
شنبه، 25 دی 1389
هماهنگي طبيعيت و شريعت مبناي حق و عدالت
چکيده: استاد مطهري حقوق طبيعي و فطري را مبنا و پشتوانه ي حقوق موضوعه ي بسياري از مقررات و قوانين اسلامي از جمله مقررات درباره ي طبيعت و محيط...
سه‌شنبه، 21 دی 1389
نقش قصد لذت در حرمت نگاه
چکيده: اسلام بعضي از رفتارها مانند نگاه کردن به موي زن نامحرم را که اغلب هيجان جنسي در پي دارند به طور مطلق ممنوع دانسته و بين حصول لذت و عدم...
سه‌شنبه، 21 دی 1389
مرزبندي حجيت عقل در انديشه اخباري و اصولي(2)
چنان که گذشت قول اول و دوم تفاوت حقيقي با هم ندارند و به محدود کردن احکام عقل در ضروريات و مشهورات باز مي گردند که با ادبيات متفاوتي اظهار شده...
سه‌شنبه، 21 دی 1389
مرزبندي حجيت عقل در انديشه اخباري و اصولي(1)
چکيده: عقل از منابع مهم احکام فقهي به شمار مي رود که علماي شيعه اعم از اصولي و اخباري در حدود و ابعاد حجيت آن اختلاف نظر دارند. اين مقاله چهار...
سه‌شنبه، 21 دی 1389
اسلام و مدرنيته در انديشه سيد جمال الدين اسدآبادي (3)
سيد جمال الدين مي گفت جميع ترقياتي که در غرب روي داده است نتيجه ي علم است و جوامع اسلامي نيز ناگزير از روي آوري به عدل،آزادي،اخوت و مساواتي که...
يکشنبه، 19 دی 1389
اسلام و مدرنيته در انديشه سيد جمال الدين اسد آبادي(2)
سيد جمال الدين اسد آبادي معتقد بود که تشکيلات هيچ دولت و حکومتي نمي تواند با فراغت استقرار پيدا کند مگر با اتکاء به دو قدرت،يکي قدرت ملي که عموم...
يکشنبه، 19 دی 1389
اسلام و مدرنيته در انديشه سيد جمال الدين اسد آبادي (1)
رويارويي و مواجهه اسلام و مدرنيته در انديشه انديشمندان اسلامي اشکال متفاوتي به خود گرفته است.دراين ميان فهم سيد جمال الدين اسد ابادي از مدرنيته...
يکشنبه، 19 دی 1389
اسلام و مباني تکوين شخصيت سالم (3)
بسياري از استعدادها و توانمندي هاي نهفته در وجود انسان ها با ايجاد زمينه هاي شخصيتي مناسب پا به عرصه ي ظهور و بروز مي گذارد و مرهون شيوه ي تعامل...
چهارشنبه، 15 دی 1389
اسلام و مباني تکوين شخصيت سالم(2)
در تعاليم ديني به علل و عوامل بسياري از ناهنجاري هاي رفتاري، همچون کبر، غيبت اشاره گرديده و منشأ بسياري از آنها را عوامل ناهشياري مي شمارد که...
چهارشنبه، 15 دی 1389
اسلام و مباني تکوين شخصيت سالم (1)
با تغييري که در شيوه ي نگرش روانشناسان به شخصيت انسان و مباني نخستين تکوين آن در سال هاي اخير به وجود آمده است، با طرح روانشناسي کمال، که تلاش...
چهارشنبه، 15 دی 1389
ز گهواره تا گوردانش بجوي
نهج البلاغه ،دايره المعارفي بزرگ و جامع ازفرهنگ اسلامي است؛ اثري گران سنگ كه فراتر از عصر و زمان خود ، راه گشاي مشكلات بشر ، و در همه دوران راهنماي...
يکشنبه، 12 دی 1389
سخت كوشي علما در دانش اندوزي
در ميان فقهاي اماميه ،كمتر كسي ديده شده است كه به اندازه شهيد اول ، در راه هجرت علمي گام نهاده و كسب اجازه از عالمان ديگر مذاهب ، كوشيده باشد. شهيد...
يکشنبه، 12 دی 1389