پندار تعارض در نصوص امامت (5)
در برخي کتب حديث اهل سنت، از پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله روايت شده که فرموده است: «دوران خلافت پس از من، سي سال خواهد بود و پس از آن، دوران...
چهارشنبه، 22 ارديبهشت 1389
اصول راهبردي در سيره ي اقتصادي معصومين عليهم السلام (2)
از آنجا که مصرف فقط تابعي از توليد و توزيع نيست، بلکه از جهتي، توليد و توزيع هم تابع مصرف است، الگوي مصرف در زندگي فردي و اجتماعي تأثير فراواني...
چهارشنبه، 1 ارديبهشت 1389
اصول راهبردي در سيره ي اقتصادي معصومين عليهم السلام (1)
از امتياز هاي اساسي و برجستگي هاي ممتاز سيره ي معصومين عليهم السلام در بخش اقتصاد، داشتن مجموعه ي الگو هاي رفتاري اقتصادي برگرفته از آموزه هاي...
چهارشنبه، 1 ارديبهشت 1389
کارکرد حقوقي عدالت در مکتب اهل بيت (2)
به درستي پايداري اسلام و مسلمين در اين است که دارايي و اموال در نزد کساني که حقوق آن ها را نيک مي شناسد و مطابق حقوق آن ها توزيع و هزينه مي کند...
چهارشنبه، 1 ارديبهشت 1389
کارکرد حقوقي عدالت در مکتب اهل بيت (1)
از شمار چالش ها و پرسش هاي عمده ي حقوقي که در جهان مدرن و پيشرفته ي امروزي و به ويژه تمدن غرب پيش آمده است اين است که عده اي از صاحب نظران، سياست...
چهارشنبه، 1 ارديبهشت 1389
گونه شناسي رسالت فرهنگي امامان (2)
در مجموع دوره هاي امامان معصوم عليهم السلام خصوصاً از شهادت امام حسين عليه السلام به بعد، و در عصر صادقين عليهم السلام، آنچه بيشتر خاطر ائمه...
چهارشنبه، 1 ارديبهشت 1389
گونه شناسي رسالت فرهنگي امامان (1)
نويسنده در طول بحث خود درصدد آن است تا در يک نگاه اجمالي به دوره ي امامت شيعه عليهم السلام، تحليلي از مقطع هاي متمايز حيات سياسي ـ اجتماعي ـ...
چهارشنبه، 1 ارديبهشت 1389
تحليل جامعه شناختي سيره ي سياسي امامان عليهم السلام
به دلايلي چند، بحث از سيره ي سياسي امامان شيعه عليهم السلام، کاري سخت و دشوار است. محدوديت و مهجوريت مباحث سيره ي معصومان عليهم السلام، ناهمساني...
چهارشنبه، 1 ارديبهشت 1389
نقش امامت در رشد معنوي جامعه
معنا گرايي امري فطري است و روح جستجوگر انسان در هر برهه اي از زمان طالب آن بوده است. کارکرد شريعت هاي آسماني، غفلت زدايي از انسان مادي و هدايت...
چهارشنبه، 1 ارديبهشت 1389
متون ديني و آثار عملی ائمه، رازگشا و راهنما (2)
دوره ي امام حسين عليه السلام، دوره ي يکه تازي بني اميه و تلاش در ايجاد انحرافات بزرگ فکري، فرهنگي و اجتماعي بود. آن ها مفاهيم اصيل دين را مورد...
چهارشنبه، 1 ارديبهشت 1389
متون ديني و آثار عملي ائمه راز گشا و راهنما (1)
جريان امامت، به عنوان عدل قرآن، تضمين کننده ي بقاي دين، معرفي و معرفت يابي نسبت به آن است. از وجود جريان امامت است که متون راه گشايي صادر گرديده...
چهارشنبه، 1 ارديبهشت 1389
معرفت امام و رابطه ي آن با ايمان و نجات
اين جستار را مي توان به دو بخش تقسيم کرد؛ بخش نخست به تبيين دقيق مبحث معرفت امام و ارکان و لوازم آن، با اتکا به برخي آثار وزين و موثق اعتقادي...
چهارشنبه، 1 ارديبهشت 1389
مسأله ي امامت از نگاه مقام معظم رهبري
مباحث امامت از نگاه معظم له، در يک سير منطقي قابل گرد آوري است که در اين پيش درآمد به رئوس کلي آن اشاره نموده و سپس در يک شماره ي مستقل، به تفصيل،...
چهارشنبه، 1 ارديبهشت 1389
رویکرد عقلى بر ضرورت وجود امام (2)
مهم‏ترین پرسشى که بعد از پذیرش مفاد قاعده‏ى لطف مطرح مى‏شود، این است که « اگر امامت، لطف است تا در امور معاش و معاد مردم تصرّف کند و زمینه را...
دوشنبه، 30 فروردين 1389
رویکرد عقلى بر ضرورت وجود امام (1)
اصل امامت، باور همگانى مسلمانان بوده و هست، دلایل نقلى، عقلى، جامعه شناختى و... پشتوانه‏ى این باور مى‏باشد با ره آورد بیشتر این ادله، اثبات امامى...
دوشنبه، 30 فروردين 1389
شاخص هاي امامت درتفکرشيعي
امامت،يکي ازآموزه هاي مهم اسلام است که از ديرزمان، مورد اهتمام و بحث و تحقيق مذاهب و متفکران اسلامي بوده است، درميان، شيعه اماميه براي امامت،...
دوشنبه، 30 فروردين 1389
ولي کيست و اولي الامر چه کساني اند؟
در اين مقاله، از دو اصطلاح کليدي در گفتمان امامت، بحث مي کنيم: يکي «ولي کيست؟» ديگري «اولوا الامر چه کساني اند؟» فهم درست اين دو اصطلاح، مي تواند...
سه‌شنبه، 17 فروردين 1389
آيا امام بر همه ي جهان هستي تسلط دارد؟
آيا مقصود اين است که ائمه عليهم السلام مستقل از قدرت خدا داراي تسلط بر ذرات عالم طبيعتند، و آنها به نيروي شخصي خود بدون اين که براي ايجاد تغيير...
يکشنبه، 15 فروردين 1389
و بالنجم هم يهتدون
در اين آيه هدايت را بوسيله ستارگان و در حقيقت نور ستارگان بيان داشته است و آن هم هدايتي عام چرا که کلمه يهتدون يعني هدايت مي شوند معلوم مي شود...
يکشنبه، 15 فروردين 1389
امامت؛عهدي الهي
امام و خليفه ي پيامبر از نظر مسلمانان كسي است كه وظايف پيامبر ـ صلي الله عليه وآله وسلم ـ به استثناي آوردن شريعت را بر عهده دارد[1]
يکشنبه، 8 فروردين 1389