برهان فطرت(2)
همان‌گونه كه گذشت، يكى از ويژگى‌هاى امور فطرى، قابل تجربه درونى بودن آن‌هاست; يعنى اگر به خودمان رجوع كنيم و تأمّل نماييم، امور فطرى را مى‌يابيم...
شنبه، 28 اسفند 1389
برهان فطرت(1)
از اساسى‌ترين مسائل تاريخ انديشه بشر، مسأله اثبات خداست. مهم‌ترين رسالت پيامبران الهى، هدايت مردم به سوى معرفت خداوند عالم است. اين مقاله، به...
شنبه، 28 اسفند 1389
منظور از عدل در اصول دين
"عدل" در لغت به معناى "ميانه روى" و اجتناب از افراط و تفريط است و اگر با "عن" متعدّى شود، به معناى عدول و انصراف مى‏آيد. اين واژه به معناى مثل...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
رابطۀ مشيت إلهى و خواست انسان
خواست انسان در طول اراده و مشيت إلاهى قرار گرفته و بدين صورت، ارادۀ انسان وابسته به اراده خداوند است و نمى‏تواند مستقل و بى‏نياز از حق باشد....
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
رد پای ربوبیت در جوهره عبودیت
پیرامون مقام و منزلت عبد بودن و نسبت به اوامر الهی تعبد داشتن سخنان ارزشمند فراوانی گفته شده است؛ از جمله این سخنان کلام گهرباریست که نهایت عبودیت...
يکشنبه، 1 اسفند 1389
تحريري نو بر مفهوم جبر و اختيار از نظر شيعه (5)
مطلب مهم ديگر در مبحث اختيار اين است كه اختيار فقط با علم معنا پيدا مي كند؛ تنها كسي كه نسبت به حق و باطل علم كافي دارد، مي تواند اختيار داشته...
دوشنبه، 25 بهمن 1389
تحريري نو بر مفهوم جبر و اختيار از نظر شيعه (4)
بسياري از انديشمندان شيعه و به خصوص متفكران معاصر، در تبيين رابطه ي قضا و قدر و اختيار انسان، بر اين اعتقادند كه خواست و اختيار انسان قضاو قدر...
دوشنبه، 25 بهمن 1389
تحريري نو بر مفهوم جبر و اختيار از نظر شيعه (2)
متحرک بالإراده بودن حيوان، به اين معنا است كه چنين نيست كه حيوان همچون نبات به مقتضاي ذات و طبيعت خود حركت كند، بلكه به جز اعمالي چون رشد و تنفس...
دوشنبه، 25 بهمن 1389
تحريري نو بر مفهوم جبر و اختيار از نظر شيعه (3)
در نگاه اول، اختيار به اين معناست كه خود انسان آنچه را كه مي خواهد، انجام دهد و آنچه را كه نمي خواهد، انجام ندهد؛ يعني داعي انجام كار براي او...
دوشنبه، 25 بهمن 1389
تحريري نو بر مفهوم جبر و اختيار از نظر شيعه (1)
در اين مقاله، در مورد معناي حقيقي اختيار اهميت آن در اخلاق و عرفان و «معرفة النفس»و شناخت محدوده ي اختيار انسان با توجه به آيات و روايات معصومين...
دوشنبه، 25 بهمن 1389
عدالت و الهيات
عدالت‌ يكي از پراهميت‌ترين بحث‌هايي كه در حوزه‌هاي گوناگون به آن پرداخته مي‌شود، در دانش‌هايي چون اقتصاد، سياست، فقه و امثال آن موضوع عدالت جايگاهي...
دوشنبه، 27 دی 1389
توحید افعالی از منظر صدر المتالهین
در توحید افعالی ابعاد مختلفی مورد بحث و بررسی واقع می شوند مانند تبیین ماهیت توحید افعالی ، مسئله جبر و تفویض ، اختیار انسان و فاعلیت او و چگونگی...
دوشنبه، 27 دی 1389
اسماء الحسنی (2)
"اسم اعظم" گاهی بر اسمای لفظی خدا اطلاق می شود و گاهی بر اسمهای تکوینی او ؛‌نام های لفظی کلماتی است که بر ذات و صفات الهی دلالت دارد و برخی عظیم...
يکشنبه، 26 دی 1389
اسماء الحسنی (1)
هدایت دایرمدار دعوت به سوی اسماء حسنی و ضلالت دائر مدار الحاد در آن اسماء است و مردم از دین دار و بی دین و عالم و جاهل بر حسب فطرت و سریره ی...
يکشنبه، 26 دی 1389
اراده الهی
همانطور كه در بحث كلي صفات ديده مي‏شود، گروهي آنها را عين ذات دانسته‏اند و به علم به اصلح ارجاع داده‏اند؛ برخي اين صفت را از عوارض ذات دانسته‏اند...
يکشنبه، 12 دی 1389
تبیین عقلانی آیات مورد استناد جبر گرایان
جبرگرايان ، آياتي از كلام الله مجيد را مستمسك خويش قرار داده واز طريق آن به اثبات اين موضوع ، پرداخته اند كه انسان در افعال خويش ، واجد اراده...
شنبه، 20 آذر 1389
مفاهيم يکتاپرستانه از واقعيت غايي (1)
اين مقاله دو مفروض دارد: 1. ميان يکتاپرستي يوناني با ديگر انواع يکتاپرستي همانندي وجود دارد؛ 2. يکتاپرستي يوناني در چشم انداز اديان سامي (يهوديت،...
سه‌شنبه، 16 آذر 1389
مفاهيم يکتاپرستانه از واقعيت غايي (2)
آيين‌هاي يکتاپرستي را مي‌توان با استفاده از معيارهايي متفاوت از بحث‌هاي مذکور از يکديگر متمايز کرد. درک اين مساله مستلزم شناخت تمايزاتي است که...
سه‌شنبه، 16 آذر 1389
شرك
« و پروردگارت فرمان داده جز او را نپرستید» که در این مسیر نیاز به معرفت و شناخت درست است و شناخت آفات و مضرات مسیر عبادت و بندگی می باشد. از...
يکشنبه، 7 آذر 1389
تحليلي بر احاديث نفي قضايي غير حتمي الهي
در مقابل روايات فراواني كه بر دو گونه محتوم و غيرمحتوم بودن قضاي الهي دلالت دارند، رواياتي نيز هست كه برحتمي بودن قضاي الهي تأكيد دارند. اين...
دوشنبه، 24 آبان 1389