نمونه‌هايي از اشارات علمي‌(2)
«او امرعامل را (به نظام احسن و اكمل) از آسمان تا زمين تدبير مي‌كند سپس روزي كه مقدارش به حساب شما بندگان هزارسال است باز به سوي او بالا رود.»...
يکشنبه، 19 تير 1390
نمونه‌هايي از اشارات علمي‌(1)
در قرآن کریم ، اشارات علمي‌و گذرا بسيار است برخي از اين اشارات از ديرزمان و برخي در ساليان اخير با ابزار علم روشن شده و شايد بسياري ديگر را گذشت...
يکشنبه، 19 تير 1390
خورشيد و ماه نشانه‌اي از قدرت خدا (2)
گروه دوم: مفسران و صاحب‌نظران جديد؛ پس از آنكه در هيئت جديد، حركت زمين به دور خورشيد معناي جديدي پيدا كرد و متخصصان، صاحب‌نظران و مفسران قرآن...
يکشنبه، 19 تير 1390
خورشيد و ماه نشانه‌اي از قدرت خد ا (1)
خورشيد و ماه باحركت حساب شده خود و نظم بخشيدن به ساير سيّارات و تأثير در همه موجودات، نشاني از آفريننده حكيم و قادر مطلق هستند. در شماره گذشته...
يکشنبه، 19 تير 1390
تو کجايي تا شوم من چاکرت؟
روان شناسان و فيلسوفان معرفت مي گويند شرط لازم براي شناخت اشيا طبقه بندي آنهاست. طبقه بندي اشيا به معناي تعيين حد و مرز بين آنهاست. اگراين گونه...
چهارشنبه، 8 تير 1390
امکان رؤیت خداوند
در نیمه اول قرن دوم هجری مسلمانان به دو فرقه اهل حدیث و فرقه اعتزال تقسیم شدند . اهل حدیث کسانی بودند که به ظواهر آیات و روایات تمسک می کردند...
شنبه، 4 تير 1390
بررسی اصل علیت (با توجه به دیدگاه اشاعره و قرآن )
اشاعره با انکار اصل علیت مساله عاده الله را مطرح می کنند آنها ارتباط ضروری بین آنچه در اصطلاح علت و معلول نامیده می شود را منکر هستند و فاعلیت...
شنبه، 4 تير 1390
فطرت خداجویی ودین باوری در انسان
بحث فطرت وفطری بودن دین وخداجویی بشر،موضوعی است که توجه بسیاری از دانشمندان اسلامی را به خود جلب نموده است اصل این بحث ریشه قرآنی داشته ودر قرآن...
شنبه، 4 تير 1390
بیائید با حسن ظن خود ، به خدا نظر کنیم
بشر از زمانی که پای در این کره خاکی گذاشت 1 و در سلک مخلوقات خداوندی قرار گرفت ، همانند همه آنها به تبع غریزه درونی و به دلیل نیازهای مختلف و...
شنبه، 21 خرداد 1390
مراتب توحید
از نظر لغوی به معنای یگانه دانستن و یکتا شمردن بکار می رود و نیز به معنای یکی کردن هم نقل شده است.(1) (توحید از نظر اصطلاحی) عبارت است: 1.نفی...
شنبه، 31 ارديبهشت 1390
از خدا بی واسطه بخواه ، مطمئن باش بی واسطه خواهد داد
انسان وقتی بدنیا می آید ، دو چیز است که هیچگاه از او جدا نخواهد شد ، 1 – نیاز به غذای جسم 2 – نیاز به غذای روح و این دو نیاز است که مانند هاله...
دوشنبه، 26 ارديبهشت 1390
یا حق
واقعاً چه کنیم که خداوند کفایتمان کند؟ رهایمان نکند. توکّل به خدا خیلی خوب است. بسیاری از ماها متاسفانه توکّل نداریم. ما به همدیگر و به جامعه...
سه‌شنبه، 20 ارديبهشت 1390
عرفان بدون خدا
عرفانهاي پسامدرن نه پسامدرناند و نه مدرن و نه سنتي بلكه معجوني از هر سه اند. از ميان خصوصيات عرفانهاي پسامدرن، ميتوان به خصيصه اومانيستي آنها...
سه‌شنبه، 20 ارديبهشت 1390
سنت عدل الهی
يكى از اصول ضرورى و مسلم اعتقادى ما مسلمانان كه به هيچ وجه قابل خدشه نمى‏باشد، اعتقاد به عدالت حق‏تعالى است و اين كه ساحت مقدس حضرت احديت تبارك...
پنجشنبه، 8 ارديبهشت 1390
صفات خدا (2)
خداوند قادر تواناست و از انجام هيچ كاري ناتوان نيست و جهان آفرينش با اين همه عظمت، حكايت از قدرت بيكران او دارد. قدرت بيكران او به گونه اي است...
يکشنبه، 21 فروردين 1390
صفات خدا (1)
خداوند پاك و منزه و آفريننده ي جهان هستي، بنا به مقتضاي كمال ربوبيت و الوهيتش داراي نامهاي نيكو و صفات عالي است. خداوند در داشتن اين صفات تنها...
يکشنبه، 21 فروردين 1390
بیائید با حسن ظن خود ، به خدا نظر کنیم
بشر از زمانی که پای در این کره خاکی گذاشت 1 و در سلک مخلوقات خداوندی قرار گرفت ، همانند همه آنها به تبع غریزه درونی و به دلیل نیازهای مختلف و...
سه‌شنبه، 16 فروردين 1390
اسماء الاهى از منظر اماميان و ماتريديان (3)
مطلب ديگرى كه به ماتريدى نسبت داده شده مسئله وحدت اسم و مسما است. در اين كه اسم با مسما يكى است يا خير، از سوى متكلّمان، سخنان بسيار متفاوتى...
پنجشنبه، 4 فروردين 1390
اسماء الاهى از منظر اماميان و ماتريديان (2)
در قرآن كريم در مورد خداوند به طرق مختلف سخن گفته شده است; گاهى خداوند با يك يا چند نامش ياد شده مثلا در جايى فرموده: «الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ»...
پنجشنبه، 4 فروردين 1390
اسماء الاهى از منظر اماميان و ماتريديان (1)
ابومنصور محمّد بن محمّد ماتريدى در اوائل قرن چهارم هجرى در شرق جهان اسلام ظهور نمود و به اتخاذ طريق ميانه در ميان افراط و تفريطى كه از سوى معتزله...
پنجشنبه، 4 فروردين 1390