آفتاب سوختگي کودکان

ابتدا به پزشك تلفن كنيد. آفتاب سوختگي در كودكان زير يك سال خطرناك تر از آنست كه به نظر مي آيد. پزشك كودك شما در مورد علائم آفتاب سوختگي سوالاتي مي كند و ممكن است از شما بخواهد تا او را براي معاينه نزدش ببريد تا مطمئن شود نياز به درمان فوري ندارد. بايد مقدار زيادي مايعات از جمله شير به او بخورانيد تا حالش بهتر شود و مايع از دست رفته در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب جبران شود. براي بهبود ناحيه سوخته پارچه اي تميز را در آب سرد بخيسانيد و بعد فشار دهيد
چهارشنبه، 26 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آفتاب سوختگي کودکان
آفتاب سوختگي کودکان
آفتاب سوختگي کودکان






بهترين راه درمان آفتاب سوختگي در کودکان چيست؟

ابتدا به پزشك تلفن كنيد. آفتاب سوختگي در كودكان زير يك سال خطرناك تر از آنست كه به نظر مي آيد. پزشك كودك شما در مورد علائم آفتاب سوختگي سوالاتي مي كند و ممكن است از شما بخواهد تا او را براي معاينه نزدش ببريد تا مطمئن شود نياز به درمان فوري ندارد. بايد مقدار زيادي مايعات از جمله شير به او بخورانيد تا حالش بهتر شود و مايع از دست رفته در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب جبران شود. براي بهبود ناحيه سوخته پارچه اي تميز را در آب سرد بخيسانيد و بعد فشار دهيد تا آب آن خارج شود و سپس به مدت 10 تا 15 دقيقه به آرامي روي پوست سوخته كودك قرار دهيد و اين عمل را چند بار در طول روز تكرار كنيد ولي مراقب باشيد تا كودك سردش نشود.
ممكن است كودك شما از حمام سرد هم خوشش بيايد. براي آنكه حمام دلچسب تر شود مقدار كمي جوش شيرين و يا عصاره بلوط به آن بيفزائيد. پوست كودك را پس از استحمام خشك كنيد اما حوله را روي پوست نماليد. سپس يك لوسيون مرطوب كننده غيرالكلي و يا ژل آلوئه ورا روي پوست او بماليد تا خارش را كاهش دهد. با شروع پوسته ريزي در محل سوختگي خارش تشديد مي گردد.
از پزشك خود در مورد استفاده از استامينوفن يا بروفن كودكان براي تسكين درد سوال كنيد. (از مصرف آسپرين بپرهيزيد زيرا ممكن است كودك را در معرض خطر ابتلا به سندرم Reye قرار دهد).
به كودك لباسهاي آزاد بپوشانيد تا پوست سوخته او را تحريك نكند و تا زمان بهبودي كامل او را جلوي آفتاب نبريد زيرا خطر آفتاب سوختگي مجدد بسيار بالاست.

آنچه نبايد انجام دهيد:

• از مصرف تركيبات حاوي وازلين روي پوست كودك بپرهيزيد. وازلين از تعريق و دفع حرارت پوست جلوگيري مي كند. اين امر در مورد مصرف كره و روغن ها نيز صادق است.
• از مصرف پماد يا اسپري هاي كمك هاي اوليه كه حاويي بنزوكائين هستند، بپرهيزيد زيرا ممكن است باعث تحريك پوست و واكنشهاي آلرژيك شوند.
• از قرار دادن يخ يا مخلوط آب و يخ بر روي پوست كودك بپرهيزيد.
• تاول ها را نتركانيد زيرا تاولها براي محافظت از لايه هاي زيرين پوست تشكيل مي شوند و تركاندن آنها ممكن است به عفونت بيانجامد. اگر تاول خودبخود باز شد به آرامي پوست مرده را از روي آن برداريد و يك پماد آنتي بيوتيك نظير نئوسپورين در محل آن قرار دهيد.

چرا آفتاب سوختگي خطرناك است؟

آفتاب سوختگي نوعي سوختگي پوست است. پوست كودك شما بسيار لطيف و حساس است بنابراين خيلي سريع مي سوزد. اگر آفتاب سوختگي از نوع سوختگي درجه يك باشد علائم آن قرمزي، تورم خفيف و درد است. سوختگي درجه دو كه خطرناك تر است، دردناك تر از سوختگي درجه يك است و قرمزي، تورم و تاول هاي بيشتري دارد. سوختگي درجه يك معمولا در عرض 2 تا 5 روز بهبود مي يابد ولي بهبودي سوختگي درجه دو ممكن است 2 هفته طول بكشد.
ساير علائم يك سوختگي خطرناك عبارتند از تب يا درد شديد يا استفراغ، لرز يا هذيان. اگر كودك مدت زيادي در معرض آفتاب قرار داشته است ممكن است در معرض خطر گرما زدگي نيز قرار داشته باشد.

اگر كودك پس از آفتاب سوختگي پوسته ريزي كند، بايد چه كنم؟

اگر كودك پس از آفتاب سوختگي پوسته ريزي كند نگران نشويد زيرا اين بخشي از روند طبيعي بهبودي است. پوسته ريزي معمولا 3 تا 10 روز پس از آفتاب سوختگي شروع مي شود.

آيا آسيب پوستي دراثر آفتاب سوختگي نگران كننده است؟

بله، نگران كننده است. 70 تا 90% از زمانيكه هر فرد در طول عمرش در آفتاب قرار مي گيرد در 20 سال اول زندگي است. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراي بنفش اولين عامل ايجاد تمام انواع سرطان پوست است. بعضي از مطالعات نشان مي دهند كه آفتاب سوختگي شديد در دوران كودكي ممكن است منجر به ملانوم كه كشنده ترين نوع سرطان پوست است شود. افرادي داراي پوست و موي روشن يا كك مك و كسانيكه چشم هاي آنها آبي يا سبز است بيش از سايرين در معرض خطر آسيب هاي مختلف پوستي از جمله سرطان پوست هستند ولي به هر حال اشعه آفتاب براي همه مردم خطرناك است.

چگونه مي توان ازآفتاب سوختگي كودك پيشگيري كرد؟

پيشگيري از آفتاب سوختگي مشكل نيست ولي بايد در اين باره سعي و دقت كرد. بنا بر توصيه انجمن متخصيص اطفال آمريكا، كودكان كمتر از 6 ماهه نبايد از پمادهاي ضد آفتاب استفاده كنند بنابراين تا رسيدن به اين سن بايد تا آنجا كه مقدور است او را از آفتاب دور نگهداريد. هنگام خروج از خانه لباس آستين بلند و شلوار بلند به او بپوشانيد و كلاه لبه دار سرش بگذاريد.
وقتي به 6 ماهگي رسيد بايد وقتي او را در فضاي باز نگه ميداريد شلوار بلند و لباس آستين بلند به او بپوشانيد. براي بازي او را به محل هاي سايه ببريد و بخاطر داشته باشيد كه بين 10 صبح و 4 بعد از ظهر آفتاب بيشترين ضرر را دارد و اشعه ماوراء بنفش مي تواند در تمام طول روز، تمام فصول و روزها و حتي روزهاي ابري به پوست آسيب بزند.
روي قسمت هاي باز بدن از پمادهاي ضد آفتاب بدون PABA كه SFP آنها تقريباً 15 است، بماليد و تقريباً 30 دقيقه قبل از خروج از خانه اين كار را انجام دهيد تا وقت براي جذب كافي باشد.
منبع: www.ninisite.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.