منبع: راسخون
ادبیاتِ هنری (شعر، داستان، نقد و....) کوتاه زمانی است که به صورت مدرن و امروزین با توجه به ادبیات مدرن اروپا، به کشور عزیز ما راه یافته است. حدود یک قرن. یعنی از حوزهی مشروطیت تا امروز. که همین زمان اندک توانسته است تاریخ ادبیات فارسی را به جهانیان معرفی کند.
در سدهی اخیر تأثیر برخورد مظاهر تجددّ غرب - خصوصاً اروپا - با جامعه ای سُنتی به شکل بحرانی همه جانبه در سیاست و فرهنگ و ادبیات ایران بروز کرد. به طوری که اندیشمندان و صاحبان قلم، چه در زمینهی شعر، چه داستان، دیگر مجبور نیستند برای بیان مقاصد خود از فرم های سنتی و سبک و سیاق های متقدمین و اندیشه های کهنهی ایشان متابعت کنند.
نخستین کسانی که ادبیات کلاسیک را از حالت سنتی - با توجه به ادبیات مدرن غرب - به سمت ادبیات مدرن سوق دادند، در زمینهی شعر «نيما يوشيج» و در قلمرو داستان «سيد محمد علي جمالزاده» را باید نام بُرد. که نیما با شعر «افسانه» و جمالزاده با مجموعهی «يکي بود، يکي نبود» وادی ادبیات نوین و پویا را برای ما به ارمغان آوردند.
در میان نویسندگان و شعرای معاصر که با آثار خود باعث اعتلای فرهنگ نوین شدند، تعداد نسبتاً زیادی خانم بودند که تا قبل از حوزهی مشروطه حضور بانوان در عرصه های سیاسی فرهنگی و ادبی- اگر نگویم بی نظیر- دست کم، کم نظیر بوده است.
غرض اصلی از راندن این سطور در واقع بیان واژگانی از بانوان هنرمند کشور بوده، که متأسفانه رفرانس مشخصی از فرهنگ نویسندگان و شعرای مؤنث در دسترس نبود و با تلاش فراوان توانستم این فهرست را تهیه کنم.
اما قبل از اینکه با بانوان فرهیختهی کشور آشنا شوید، تذکر چند نکته ضرور می نماید:
1. فرهنگ دانشوران مذکور بر اساس فایلینگ (برگه آرایی) کتابخانه ملی ایران، که مأخوذ از کتابخانه کنگره آمریکا (L. C) می باشد تنظیم شده است. نحوهی ارائهی اطلاعات کتابخانه کنگره به شرح جدول زیر می باشد:
مثال:
دانشور، سیمین، 1300-1390، «سووشون»
2. چنانچه شناسه ای از فرد مذکور یافت نشده باشد، در جدول فوق، جای شناسهی یافت نشده خالی مانده است.
مثال:
اعتصامی، پروین، - 1320، «دیوان اشعار»
3. به علت فراوانی آثار بعضی از نویسندگان، فقط یک کتاب از هر کس نقل شده است
4. هر چند که در تهیه و نگارش «فرهنگ زنان نویسنده و شاعر معاصر» نهایت کوشش به عمل آمده که کسی از قلم نیفتاده باشد، ولی ممکن است این اتفاق رخ داده باشد.
با آرزوی موفقیت برای جامعهی اهل قلم کشور.
حروف الفبا |
نام فامیل بر اساس الفبای فارسی |
نام کوچک |
تاریخ تولد |
تاریخ وفات |
یک اثر معروف |
الف |
اعتصامی |
پروین |
1285 |
1320 |
دیوان اشعار |
ب |
بهبهانی |
سیمین |
1306 |
1393 |
یاد بعضی نفرات |
پ |
پروین روح |
شهلا |
1335 |
|
حنای سوخته |
ت |
تاجبخش |
غزل |
1321 |
|
دوست نادیده |
ج |
جافری |
نسرین |
1329 |
|
زخم سایه و بید |
چ |
چمنکار |
روجا |
1360 |
|
رفته بودی برایم کمی جنوب بیاوری |
ح |
حاجی زاده |
فرخنده |
1332 |
|
خالهی سرگردان |
خ |
خردمند |
فریده |
1336 |
|
محبوبهی شب |
د |
دانشور |
سیمین |
1300 1344 |
1390 |
سووشون |
ذ |
ذوالفقاری |
اعظم سادات |
1342 |
|
گلهایی از گلستان |
ر |
رازی |
فریده |
1317 |
1393 |
عطر مه آلود شامگاه |
ز |
زواریان |
زهرا |
1340 |
|
مستانه |
س |
سپه زاد |
شکوه |
1328 |
|
کنسرت بهار |
ش |
شریف زاده |
منصوره |
1332 |
|
یک عکس فوری |
ص |
صدیقیم |
فریبا |
1338 |
|
شبی که آخر نداشت |
ط |
طاهری مجد |
مریم |
1353 |
|
آخشیگان |
ع |
عباسی |
ری را |
1341 |
1375 |
سی پری چهارشنبه ها |
غ |
غنی نژاد |
فهیمه |
1330 |
|
گهواره های ساکن |
ف |
فرخ زاد |
پوران |
1312 |
1345 |
سلام مادر، محمد؟.... |
ق |
قهرمان |
آزیتا |
1341 |
|
تندیس های پاییزی |
ک |
کیانی |
زهره |
1333
1323 |
|
مثل بختک |
گ |
گلابگیر اصفهانی |
مرضیه |
1352 |
|
دهان کاملا باز |
ل |
لطیفی |
شهلا |
1323 |
|
رقص سرنوشت |
م |
مانی |
غزاله |
1368 |
|
«راز پنهان» ویراسته اکبر رضی زاده |
ن |
نجات بخش |
سارا |
1365 |
|
«عطر گل مریم» ویراسته اکبر رضی زاده |
و |
وفی |
فریبا |
1341 |
|
عمق صحنه |
هـ |
هوله |
مریم |
1357 1341 |
|
در کوچه های آتن |
ی |
یثربی |
چیستا |
1347 1315 |
|
پنج پری نیلوفری |
/ج