سيري در وصيت نامه شهدا

از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (6)

اما وصيتي که به برادران بسيجي و انجمن اسلامي دارم، اينکه برادران! با تلاش و جديّت خود نگذاريد که بين بسيج و انجمن اسلامي، تفرقه ايجاد کنند.
دوشنبه، 31 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (6)
 از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (6)

 

تهيه و تنظيم: زهرا مولايي



 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد محمد سليماني ديناني ( 1365 - 1343 خميني شهر )

اما وصيتي که به برادران بسيجي و انجمن اسلامي دارم، اينکه برادران! با تلاش و جديّت خود نگذاريد که بين بسيج (1) و انجمن اسلامي، تفرقه ايجاد کنند.

شهيد مجيد سليمي ( 1367 - 1346 تهران )

ملت عزيز! شما در يک امتحان سخت الهي قرار داريد. سعي کنيد از اين امتحان، برگه ي قبولي را در دست بگيريد. آيه ي شريفه ي « وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ » (2) را ملاک خود قرار دهيد. مبادا خداي نکرده جبهه ها را خالي کنيد. نگذاريد دشمن از تفرقه پراکني بين شما سوء استفاده نمايد. با تمام توطئه ها مبارزه کنيد و آن ها را نقش بر آب کنيد. صف هاي نماز جمعه و جماعت را هر چه بيشتر تقويت کنيد.

شهيد تقي سليميان ( 1361 - 1337 زرين شهر )

با شما هستم اي رياست طلب ها؛ برادران من!... اگر احياناً مي دانيد که بودن شما در رأس کاري، علاوه بر عدم کارايي، باعث تفرقه نيز مي شود، کنار رويد.

شهيد داريوش سليميان ( 1365 - 1343 تهران )

مادران و پدران!... همان طوري که امام گفته، عامل پيروزي ما [ و ] يکي از بزرگ ترين عوامل، وحدت شماست. شيطان [ هاي ] بزرگ و کوچک به اين عامل بزرگ از خيلي وقت ها [ پيش ] پي برده [ اند ] و به اين ترتيب سعي در آن دارند که بين اقشار مردم اختلاف بيندازند. براي آنان فرقي نمي کند که از چه راهي وارد شوند. براي آنان اين مهم است که ملت را از هم جدا کنند و وظيفه ي شما اين است که از مسائلي که باعث جدايي و تفرقه بين شماها مي شود، جلوگيري کنيد و بپرهيزيد و آخرين جمله اينکه گوش به فرمان امام باشيد و فرمان او را اجرا کنيد.

شهيد ابراهيم سليميان ريزي ( 1366 - 1338 زرين شهر )

اي مسلمين جهان، اي خفتگان تاريخ! ما حاضريم براي بيداري شما و براي اينکه سربلند باشيم، جان ناقابل خود را فدا کنيم. پس بياييد و دست اتحاد و برادري به هم بدهيد و از تفرقه و نفاق که از وسوسه هاي شيطان است، دوري کنيد و با تمسک به خدا و قرآن و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و رهبري زعيم عالي قدر، امام خميني، مبارزه ي خود را بر عليه استعمارگران آغاز کنيد و فقط تکيه به خدا و رهبران الهي بکنيد.

شهيد محمد سوخته زاري ( 1365 - 1348 کوهدشت )

بر شما امت مسلمان است که از نق زدن اشخاص فرصت طلب جلوگيري نماييد و اين عمل، جز به دوري از تفرقه و حفظ وحدت انجام پذير (3) نيست که از کلام الله است که: مردم! به ريسمان خدا چنگ زنيد و از هم متفرق نشويد. (4)

شهيد حسين سوري رودآوري ( 1361 - 1341 تهران )

چند جمله به برادران بسيجي و انجمن اسلامي... انجمن، سنگر مبارزه با رستاخيزي ها و ساواکي ها و منحرفان فکري بوده و ان شاء الله اين موضع حفظ شود. از تفرقه به شدت پرهيز کنيد. به خانواده ي شهدا سرکشي کنيد. جلسات خود را مرتب تشکيل دهيد.

شهيد سيد مهدي سيد مهدوي ( 1363 - 1346 تبريز )

... در آخر از شما خانواده ام و از شما دوستان و آشنايان و امت حزب الله تقاضا دارم که در پشت جبهه، حافظ دين، قرآن، اسلام و غيره باشيد و سعي کنيد ناآگاهاني را که کورکورانه به صف حزب الله نمي پيوندند، آگاه کنيد. نگذاريد اين منافقان بين مسلمين، تفرقه بيندازند.

شهيد فضل الله سيفي پورزماني (1359 - 1336 بوئين زهرا )

اي ملت قهرمان! نگذاريد خون شهيدان به هدر رود تا خداي ناکرده، منافقان و وابستگان به شرق و غرب، اسلام از خود درآورده را به شما تحميل کنند. پس به خطي برويد که خميني بت شکن، اين سرباز راستين خدا، مي رود و از تفرقه و نفاق بپرهيزيد.

شهيد سيف الله سينجلي ( 1365 - 1329 محلات )

صحبتي با همشهريان عزيز: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (5). در اين موقعيت حساس، از هر نوع تفرقه و گروه بندي بپرهيزيد و قدر دستاوردهاي انقلاب را بدانيد. [ قدر ] (6) رهبران راستين را بدانيد و به جبهه ها کمک کنيد و در پشت جبهه ها متشکل باشيد. نماز جمعه و جماعت را فراموش نکنيد که اگر کفران کنيد، ضامن خون همه ي شهدا و مديون همه ي معلولين و اسراي انقلاب خواهيد بود و مورد غضب پروردگار قرار خواهيد گرفت.

شهيد نبي الله سيه چهره اطربي ( 1360 - 1345 نکا )

از ملت قهرمان مي خواهم که با اتحاد و همبستگي، شيطان را از خود دور کنند و اهداف پاک شهيدان را پي بگيرند. از گروه گرايي که از وسوسه هاي شيطاني است، جداً خودداري کنند. از طيف بازي که با خون شهيدان بازي کردن است و هدر دادن اثر خون شهيدان است، پرهيز نماييد. شما که توحيد عبادي داريد، توحيد عملي را هم به معناي کامل حفظ کنيد. همان طور که تعدد، شرک است در درگاه خدا، در خلايق [ نيز ] تعدد و گروه گرايي يک شرک اجتماعي است. آن که دست به تفرقه مي زند، موحد واقعي نيست.

شهيد حسن شادپوري ( 1365 - 1342 قم )

ملت عزيز و قهرمان! وحدت خود را حفظ کنيد و پيرو ولايت فقيه باشيد. از گناه و تفرقه بپرهيزيد. تقوا را پيشه ي خود سازيد و بدانيد که دنيا محل گذر است. زندگي جاويد آخرت را به متاع ناچيز و پوچ دنيا نفروشيد. به خود آييد و اعمالتان را خدايي کنيد. مواظب باشيد شيطان فريبتان ندهد که راه، بسيار سخت و باريک است و تشخيص آن کاري است بسيار مشکل و بايد به خدا پناه برد.

شهيد محمد شاه تيموري ( 1360 - 1341 اردستان )

از شما پدران و مادران و برادران تقاضا مي کنم که در نماز جمعه شرکت کنيد و صفوف خود را پيوسته تر [ کنيد ]. با هم باشيد و نگذاريد که يک دسته آدم هاي گرگ صفت در [ ميان ] شما رخنه کنند و خداي نخواسته، بين صفوف شما تفرقه ايجاد کنند و طبق آيه ي قرآن که مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »، (7) به ريسمان الهي چنگ زنيد و از هم جدا نشويد و آن را رها نکنيد.

شهيد عبدالله شاه مرادي ورنامخواست ( 1367 - 1342 زرين شهر )

سخني چند با امت هميشه در صحنه دارم و آن اينکه هميشه با هم متحد باشيد و عاملين تفرقه را شناسايي کنيد [ و ] از بين خودتان بيرون کنيد و پيرو رهبر دلسوز باشيد تا سعادتمند شويم.

شهيد مرتضي شاهنگي ( 1366 - 1345 اصفهان )

يکي از مسائلي (8) که [ بايد ] به کليه ي مردم تذکر دهم، مسئله ي ولايت است که اگر دشمنان اسلام، ولايت را از ما گرفتند، مثل اين است که همه چيز را از ما گرفته اند... عدم ولايت [ پذيري ] در جامعه و ايجاد فساد و تفرقه، از جمله مسائلي است که باعث مي شود جامه به ذلّت بيفتد. سعي کنيد اين مسائل در [ ميان ] ما پيدا نشود. از زدن بعضي از حرف ها که باعث تهمت و غيبت مي شود، دوري کنيد. از چيزي که نه اثر دنيوي و نه اثر اخروي دارد، دوري کنيد؛ چرا که اين ها باعث مي شود تفرقه و فساد در جامعه زياد شود. خدا به شما خير دهد و همچنين به ما. خدا به همه ي ما توفيق بدهد که ان شاء الله اين کارها را بکنيم و باز تذکر مي دهم که چه، آن هايي که عامل تفرقه هستند و چه آن هايي که تحت عامل تفرقه قرار مي گيرند، خودشان را از اين مسائل تفرقه کنار بکشند و واقعاً الگوي کارشان را ولايت فقيه قرار بدهند که اين خط ولايت فقيه، همه چيز را روشن مي کند.

شهيد عباس شاهوردي ( 1360 - 1339 اهواز )

به برادران من بگوييد که به فکر کتابخانه و انجمن باشند و از تفرقه و جدايي بپرهيزند. پيوند ناگسستني خود را با (9) امام امت و روحانيّت مبارز، هر چه بيشتر مستحکم تر بکنيد.

شهيد حميد شاهين ( 1367 - 1349 تهران )

ملت مسلمان ايران!... در حال حاضر اطاعت از امر رهبري و دوري از نفاق و تفرقه و خودخواهي، وظيفه ي شرعي و انساني ماست.

شهيد حسين شرکت ( 1361 - 1334 اصفهان )

برادران عزيزم! اميدوارم که شما هم همان طوري که خوشبختانه همگي تان خيلي بهتر از من موقعيت حساس اسلام را درک کرده و مي کنيد، در خدمت اسلام راستين و به ثمر رساندن اهداف عاليه ي رهبر عزيزمان، خميني کبير باشيد و از هرگونه سستي و تفرقه شديداً بپرهيزيد.

شهيد تيمور شريفي ( 1364 - 1347 گچساران )

توصيه اي (10) که به مسلمين و شيعيان فداکار و شهيدپرور ايران دارم، اين است که همچنان که تاکنون پيوند وفاداري خودتان را به رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) و اهل بيت او (عليهم السّلام) با اخلاص تمام نشان داده ايد - والحق که امت واقعي رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) شماييد - تا دم آخر (11) تابع و پشت سر نماينده ي امام مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، حضرت امام خميني و علماي متعهد باشيد و شديداً از تفرقه که خواست کفار و منافقين و موجب شکست اسلام است، بيزاري جوييد و اتحاد و برادري تان را با عموم مسلمين جهان اعلام نموده و در مقابل دشمنان اسلام و انسانيّت، يد واحده بشويد که ان شاء الله پيروزي و غلبه ي نهايي با حق طلبان است.

شهيد مجيد شريفي ( 1362 - 1344 تهران )

خداوندا! اين چه عشقي است که اين طور، رزمندگان را به سوي خود مي کشد؛ نه عشق پول و نه مقام. اين فقط عشق تو حسين (عليه السّلام)، سرور شهيدان است که اين طور رزمندگان را جذب مي کند. يک وقت تفرقه بين شما نيفتد که از اين عاشقي دست برداريد و گمراهتان کنند. نکند آمريکاي جنايتکار با استفاده از فرصت، توطئه بين شما بيندازد؛ همين طور که مي اندازد، اما موفق نمي شود.

شهيد محرم شريفي ( 1361 - 1342 قزوين )

ملت ايران! بيشتر از اين ها به انقلاب و قرآن کمک بکنيد تا ابر جنايتکاران بين شما ملت مستضعف، تفرقه نيندازند (12) و هيچ وقت از ولايت فقيه جدا نشويد تا آسيبي به روحانيت مبارز نرسد (13) تا انقلاب را در قدس عزيز [ پياده کنيم ] و مکه ي معظمه را از ظلم [ و ] ستم آزاد سازيم و کربلا را فتح کنيم. به اميد آن روز.

شهيد غلام رضا شريفي پناه ( 1365 - 1323 مشهد )

امت حزب الله [ و ] به پا خاسته!... امروزه اگر وحدت در ميان امت اسلامي به وجود آمده، سرمنشأ و علت آن، وجود مقدس ولي فقيهي چون حضرت امام خميني (مدظله العالي) مي باشد که تمام فرق اسلامي را به وحدت رسانده است.
عزيزان! بايد سعي کرد از هرگونه تفرقه و اختلاف پرهيز شود و به هيچ کس اجازه ندهيم که در ميان صفوف فشرده ي ما ايجاد اختلاف نمايد و همواره سعي و تلاش کنيم که از امام عزيزمان و روحانيت مبارز در خط امام پيروي و از مواضع آن ها دفاع کنيم و نگذاريم که شياطين انس و جن، ما را در خط شيطان و اوليايش قرار دهند و به گمراهي کشند.

شهيد بهمن شريفي رناني ( 1366 - 1343 اصفهان )

اي امت اسلام! مکارم الاخلاق را در وجود خود بپرورانيد و خودسازي را نصب العين خود قرار دهيد و همه جا خدا را شاهد و ناظر داشته باشيد. پيام شهيد، تقوا و پرهيزکاري است. دوري از غيبت، تهمت و دروغ چيزي است که اسلام از شما مي خواهد. سعي کنيد اکثر نمازهايتان را به جماعت بخوانيد و از همه مهم تر اينکه در سنگر مقاوم و روح بخش نماز جمعه حضور پيدا کنيد. از تفرقه ها و جدايي ها و بحث هاي غير منصفانه برحذر باشيد.

شهيد قاسم شعباني ( 1364 - 1339 رودبار )

ما ديده ايم تاکنون دشمنان خارجي همواره در صدد بوده اند که بين جامعه تفرقه اندازي کنند و از تداوم انقلاب اسلامي ما جلوگيري کنند؛ ولي هميشه به ياري خدا و با هوشياري امت حزب الله [ ناکام مانده اند که اميدوارم ملت ] هوشياري خودش را از دست ندهد و نگذارد دشمن تفرقه اندازي کند.

شهيد علي اصغر شفيعي خوزاني ( 1364 - 1344 خميني شهر )

شما مردم بايد پشتيبان روحانيتي باشيد که طرفدار ولايت فقيه است و براي اين انقلاب زحمت کشيده، نه کساني که در رژيم شاه چيزي نمي گفتند و گاهي هم مخالفت مي کردند و الان مي خواهند خودشان را در جامعه مطرح کنند. شما فقط گوش به فرمان امام بدهيد تا سقوط نکنيد و دست از اين خط [ و ] آن خط برداريد. اين حزب و آن حزب نکنيد و امام را ياري کنيد که اين حرف ها تفرقه مي آورد و دشمن هم همين را مي خواهد.

شهيد حسين شکرايي ( 1362 - 1348 کاشان )

اي مردم مسلمان! حضور خود در صحنه را حفظ کنيد و از تفرقه بپرهيزيد و از فرمان هاي امام سرپيچي نکنيد؛ چون او نماينده ي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است و فرزندان خود را روانه ي جبهه کنيد و نگذاريد اسلحه ي شهيدان روي زمين بماند تا در روز قيامت از ما شکايت کنند.

شهيد علي اکبر شکوهي ( 1364 - 1347 شاهرود )

اي عزيزان! دست از اين انقلاب برنداريد و نگذاريد که اين ياوه گويان شرق و غرب، ريشه ي اين انقلاب را برکَنند. اي عزيزان! مگذاريد که منافقين در ميان شما رخنه ايجاد کنند و بين شما تفرقه بيندازند.

شهيد غلام حسين شمس ( 1366 - 1348 نجف آباد )

چند کلمه حرف يا وصيت به برادران و خواهران عزيز: اول اينکه فريب اين گروهک ها را نخوريد و پيرو خط امام باشيد و نگذاريد که اين گروهک هاي از خدا و پيغمبر بي خبر بين مردم تفرقه بيندازند و مردم را به اين انقلاب بدبين کنند.

شهيد حاصل شهبازي ( 1366 - 1347 ياسوج )

پدر جان! مادر رنج ديده و خواهران و برادرانم [ را به ] صبر و شکيبايي دعوت نماييد و نگذاريد آنان خودشان را اذيّت و برايم گريه کنند. هدف، راه حسين (عليه السّلام) است و پيرو حسين زمان باشيد و به (14) تفرقه اندازان و دسيسه گران فرصت ندهيد و راه شهدا را ادامه دهيد و از دو دسته گري و اختلافات جلوگيري و دوري نماييد و حق را تحقق (15) [ بخشيد ] و ادامه دهيد.

شهيد عبدالله شهروي ( 1365 - 1341 گرمسار )

اي مردم که تمام جان و مال خود را در قبال اين انقلاب فدا کرديد! از ولايت فقيه و امام عزيز پيروي کنيد و هميشه يار و ياورشان باشيد و از آن ها جدا نشويد و وحدت خود را حفظ کنيد و مساجد را پر نماييد و نگذاريد مساجد خالي بماند؛ چون انقلاب از درون همين مساجد و جماعات به وقوع پيوست و از تفرقه و جدايي پرهيز نماييد که دشمنان اسلام مي خواهند بين ما تفرقه باشد و با وحدتتان بود که پشت مستکبران را به لرزه درآورديد و تا آنجا که مي توانيد نمازها را به جماعت بخوانيد.

شهيد علي شهرياري ( 1360 - 1342 نائين )

اي روحانيون، اي پاسداران! به هوش باشيد که مي خواهند بين شما تفرقه بيندازند. اين ها که پيش شما مي آيند و از ديگري بد مي گويند، شياطين هستند (16) در لباس آدم.

شهيد مجيد شهسواري ( 1365 - 1346 نجف آباد )

اي امت غيور و شهيدپرور ايران! به هوش باشيد و هوشياري خويش را در صحنه حفظ کنيد که دشمنان اسلام امروز بيش از هر چيز به دنبال تفرقه انداختن در ميانتان و در صفوف مستحکمتان هستند و تنها راه شکست شما را در اين ديده اند.

شهيد علي رضا شهيدي ( 1361 - 1344 زرين شهر )

برادران و خواهران مسلمان! مساجد را که به قول امام سنگرند، (17) پر کنيد و جداً از تفرقه، به هر نحوي و به هر عنواني بپرهيزيد.

شهيد محمد شيخ زين الديني ( 1365 - 1347 تهران )

و سخني با دوستان و آشنايان: برادرانم! در راه خدا از جان و مال خويش دريغ نورزيد و از تفرقه و نفاق جداً خودداري کنيد. مهر و محبت را بين خود گسترش دهيد؛ يعني خود را مصداق اين آيه ي شريفه قرار دهيد که مي فرمايد: « مؤمنين واقعي کساني هستند که هميشه بين خويش مهربان هستند، ولي نسبت به کفار و منافقين شديد و دشمن ». (18)

شهيد محمد شيخ شعاعي اختيارآباد ( 1365 - 1334 قم )

برادر و خواهر! دنيا دار فاني است. خداي ناکرده مال و وابستگي هاي دنيوي، ما را از ارزش هاي معنوي و حيات اخروي دور نسازد. سعي کنيد زياد قرآن بخوانيد و در ياد گرفتن قرآن، نهايت سعي خود را مبذول فرماييد. از اختلاف و تفرقه جداً بپرهيزيد. صميميت و اخوت و برادري بين شما حاکم باشد.

شهيد علي شيرازدي ( 1366 - 1346 فلاورجان )

اي جوانان غيور و اي امت!... خداوند ما را در همين جنگ مورد آزمايش بسيار عظيم [ قرار داده است ] که در اين آزمايش، خون هاي بسيار زيادي [ بايد ] (19) ريخته شود و جان ها بايد فدا شود که درخت تنومند آزادي و دين مبين اسلام و عدالت و پرچم توحيد در کره ي زمين به اهتزاز درآيد و آگاه باشيم و به اختلافات داخلي اعتنا نکنيم که اين ها افرادي تفرقه انداز هستند و فقط پيرو خط رهبر انقلاب باشيم.

شهيد ايوب شيرخاني ( 1365 - 1341 نورآباد )

و اما اي مردم شهيد پرور! شما را به خدا قسم، دست از طايفه بازي و تفرقه برداريد و به احکام الهي عمل کنيد و بدانيد که دشمن اصلي شما، آمريکا و مزدوران داخلي اش و منافقين هستند. (20)

شهيد عباس شيرزاد ( 1364 - 1343 اسفراين )

و اما شما اي امت شهيدپرور! بدانيد که امروز اسلام عزيز بيش از هر چيز به (21) حفاظت و حراست احتياج دارد. مگر ما نبوديم که شعار مي داديم اي کاش ما روز عاشورا مي بوديم و امام حسين (عليه السّلام) را ياري مي کرديم؟ امروز همان روز است و سرزمين هاي ايران، کربلاي آن روز. پس بياييد و با جان و مال خود، اسلام عزيز را ياري رسانيد که اگر اين کار را نکنيد، فرداي قيامت شرمنده و سرافکنده خواهيم بود. بياييد تفرقه را کنار بگذاريد و همه با هم، همچون صفي واحد، دشمنان اسلام را از بين ببريم که خداوند اين کار را دوست دارد.

شهيد اسلام شير صبوري آهق ( 1361 - 1342 مراغه )

[ به خاطر ] اين انقلاب که تمام مستکبرين دنيا براي نابودي آن، دست به دست هم داده اند، ما بايد از تفرقه دوري نماييم و از کساني که در خط امام حرکت مي کنند، پشتيباني کنيم. از روحانيون مبارز پشتيباني کنيم.

شهيد احمد شيري ( 1365 - 1341 بوانات)

اما وظيفه ي شما عزيزان: اول اينکه جبهه ها را پر کنيد. فرزندان خود را [ به ] جبهه بفرستيد و از مرگ هراسي نداشته باشيد. 2- با ضد انقلاب داخلي و خارجي به مقابله برخيزيد و با رفتار و کردار خود، آن چنان مشتي به دهان آن ها بزنيد که همه ي آن ها نابود شوند. 3- اينکه مسجدها را پر کنيد و نمازهاي خود را با جماعت بخوانيد. 4- با هم اتحاد که اساس پيروزي هست، داشته باشيد. 5- آن ها را که مي خواهند تفرقه بيندازند، خود شما سرکوب کنيد. زماني (22) جامعه ي ما درست مي شود که همه ي ما تک تک، خود را درست بکنيم و حقوق همديگر را رعايت بکنيم.

شهيد غلام رضا صابريان ( 1367 - 1330 فيروزآباد )

از همه ي هموطنان و همشهريان عزيز مي خواهم که هميشه در خط امام عزيز باشيد و امام را تنها نگذاريد و حال که صداي مظلوميت اسلام و امام انقلاب خونين به گوش مي رسد، بياييد و نداي « انا الغريب » اسلام و نداي « هل من ناصر ينصرني » امام را لبيک گو باشيم و به (23) اين خط که خط اسلام اصيل و ناب است و يا به تعبير قرآن « حبل الله » (24) است چنگ زنيد و از تفرقه و جدايي بپرهيزيد که خلاف اسلام و انقلاب و مصالح مسلمين است.

شهيد ايوب صادقي ( 1364 - 1333 گرمسار )

شما اي امت اسلام! هميشه در صحنه باشيد و امام را تنها نگذاريد و پشتيبان ولايت فقيه و روحانيّت در خط امام باشيد و وحدت و يکپارچگي خود را حفظ کنيد و از اختلاف و تفرقه بپرهيزيد و بدانيد که دشمنان دين خدا از اين طريق بيشترين ضربه را خواهند زد و بايد سخت مواظب باشيم.

شهيد بوذرجمهر صادقي ( 1365 - 1342 سميرم )

برادران!... تکليف خود را انجام بدهيد و با توکل بر خدا، تمام مشکلات را حل بنماييد و صبر را پيشه ي کار خود کنيد. تا حد [ امکان از امام ] اطاعت نماييد که تفرقه در بين شما به وجود نيايد.

شهيد سيدجلال صادقي ( 1364 - 1344 ني ريز )

عزيزانم! خيلي مواظب باشيد که منافقان از خدا بي خبر، بين شما و روحانيّت مبارز اسلام تفرقه نيندازند (25) و وحدت را حفظ کنيد. سخني هم با منافقان دارم: تا دير نشده است، دست از کارتان برداريد و به دامن اسلام روي آوريد و اين را بدانيد که اگر با گلوله هايتان، خانه ي ما را خراب کنيد و اگر بدنم را با گلوله سوراخ سوراخ کنيد و اگر بدنم را زنده زنده، قطعه قطعه کنيد و قطعه ها (26) را جدا جدا بسوزانيد و خاکسترم را دور بريزيد، باز هم فرياد مي زنم: « الله اکبر، خميني رهبر » و از اين رهبر دست بر نمي دارم.

شهيد علي رضا صادقي ( 1364 - 1348 برخوار و ميمه )

اي مردم! اگر فرزند شما مي خواهد به جبهه بيايد، جلوي او را نگيريد که در مقابل خداوند جوابي نداريد بدهيد و در مقابل حسين (عليه السّلام)، روسياه هستيد. آيا طاقت شما کمتر از حسين (عليه السّلام) است؟ و فريب اين منافقان از خدا بي خبر را نخوريد که اين ها مي خواهند در بين مردم تفرقه بيندازند و مي خواهند مردم را از (27) قرآن جدا کنند و به قول امام گفتني، منافقان بدتر از کفارند.

شهيد فرج صادقي ( 1364 - 1337 مرودشت )

مردم، پشتيبان ولايت فقيه باشند. اگر کسي را ديدند که اشتباه کرد، او را (28) با چند کلمه صحبت به راه راست هدايت کنند. از تفرقه بين يکديگر پرهيز کنند. غيبت يکديگر را نکنند. زيردستان را مسخره نکنند. هميشه با چهره اي خندان با يکديگر روبه رو شوند (29) و جبهه ها را هميشه پر نگه دارند.

شهيد محسن صادقي ( 1365 - 1343 اليگودرز )

همواره به شهروندانم توصيه ي وحدت مي کنم. عزيزان! تنها کليد پيروزي که مي توانيم با آن بر دشمن زبون بتازيم و بتوانيم مسئوليت انقلاب را به دوش بکشيم به نحو احسن، فقط و فقط وحدت است. والله عامل تفرقه تنها هواهاي نفساني است، شيطان است. به خود بياييم. کمي فکر کنيم که چرا با برادرانمان دشمني داريم؟ از يک طرف منافقين، از طرف ديگر آمريکا [ و ] از طرفي شوروي به ايران [ و ] به جمهوري مظلوم اسلامي مي تازند و مي خروشند. آيا بد نيست که دو برادر مؤمن که مي بايست دوشادوش و همگام با هم، براي نابودي دشمن قيام کنند، با هم اختلاف داشته باشند؟

شهيد محمد صادقي ( 1365 - 1344 داراب )

مردم!.. از هرگونه تفرقه بپرهيزيد و با آوردن جسد هر شهيد، اتحاد و همبستگي خود را بيشتر کنيد و مبارزه کنيد با عوامل تفرقه انداز در هر نوع لباس و مقام.
... به جوانان توصيه مي کنم که بروند و ان شاء الله جاي شهدا را پر کنند، چون شماها وارثان اسلحه ي از دست افتاده ي شهيدان هستيد و حافظ خون شهدا باشيد و نگذاريد کساني از خون شهدا سوء استفاده کنند. آگاه باشيد و آگاهانه عمل کنيد و تحت تأثير عده اي مفسد و از خدا بي خبر قرار نگيرند و متحد باشيد و از تفرقه جلوگيري کنيد که تنها سلاح مخرب انقلاب، تفرقه است. لذا دست به دست هم بدهيد و با دشمنان اسلام در هر پست و مقام و لباسي، مبارزه کنيد و نگذاريد عده اي مفسد زير ماسک حزب الله، تيشه به ريشه ي حزب الله بزنند. آن ها را شناسايي کنيد و نگذاريد که بخواهند [ حيثيت ] انقلاب و حزب الله را لکه دار کنند.

شهيد ابراهيم صادقي کريم آبادي ( 1362 - 1339 اردستان )

برادرم و خواهران! راه شهيدان اين نيست که دنبال جنازه ي شهيد راه برويد و شعار بدهيد: « شهيد، راهت ادامه دارد ». بلکه راه شهيدان اين است که پشتيبان ولايت فقيه و امام و روحانيت مبارز باشيد. جبهه ها را پر کنيد و آن هايي که مي خواهند امام و نمايندگان امام را در هر کجا که باشند، چه در اصفهان و چه در جاي ديگري بکوبند، مشت بر دهان آنان زنيد و آن ها را تنها نگذاريد و از تفرقه پرهيز کنيد. صفوف نمازهاي جمعه و جماعت را فشرده تر کنيد. پشتيبان دولت و مجلس و ارگان هاي انقلابي از جمله سپاه و جهاد سازندگي و غيره باشيد.

شهيد سيامک صالحي ( 1367 - 1346 تهران )

خدمت برادران عزيزم در بسيج و امت حزب الله... حسينيان! آماده باشيد. خود را براي ياري حسين زمان آماده کنيد و جبهه ها را پر کنيد و هميشه گوش خود را به صحبت هاي امام بسپاريد و بدانيد که ضربه هايي [ که ] مي خوريم، به خصوص اين ضربه ي اخير، (30) از تفرقه هايي که در جبهه ها و خط بازي حاکم است، مي باشد.

شهيد غلام حسين صالحي ( 1361 - 1341 اسفراين )

از ملت شهيدپرور ايران، به خصوص از دوستان و آشنايان مي خواهم که به نکات ذيل حتماً توجه داشته باشند:
1-هميشه گوش به حرف امام بوده و لحظه اي از راهنمايي هاي ايشان غفلت نکنيد.
2-از تفرقه بپرهيزيد که دشمن براي ضربه زدن به شما و اسلام، از اين حربه، سخت استفاده مي کند.
3-هميشه خود را در مقابل اين انقلاب و دستاوردهاي آن و نيز خون شهيدان مسئول بدانيد و نگذاريد کساني که بويي از اسلام نبرده اند، در بين شما نفوذ کرده و ضربه ي خود را بر پيکر انقلاب وارد کنند.

شهيد سيد جواد صبا ( 1364 - 1345 فردوس )

اولين کلامم به عنوان وصيت، جز وحدت امت حزب الله نيست؛ چون وحدت و اتحاد بين تمام اقشار مختلف مردم است که صفوف مستحکم دشمنان اسلام را در هم مي کوبد و خداوند هم مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (31)؛ « چنگ به ريسمان خدا بزنيد و متفرق نشويد. » بلي، امت حزب الله! همه بايد در صفوفي مستحکم و پايدار در جهت سير الي الله قدم برداريم و از تفرقه و جدايي بپرهيزيم.

شهيد مجيد صباغ طرزقي ( 1363 - 1344 سبزوار )

مردم! يقين بدانيد که تفرقه و اختلاف افکن، دل امام را آزرد [ ه است ]. سعي کنيد که تفرقه افکن ها را از ميانتان و از جمع خودتان دور کنيد. بزرگ ترين سلاح دشمن که مي تواند ضربه به اين انقلاب بزند، همين به وجود آوردن اختلافات داخلي است. سعي کنيد با وحدت هر چه بيشتر، اين خيال پروران ساده لوح را به ذلّت بکشانيد.
اي مردم! بدانيد که هر کس باعث بر هم زدن (32) وحدت شود، در خط امام نيست.

شهيد مصطفي صدري ( 1362 - 1338 اصفهان )

اي پدر و مادر و برادرانم و خواهرانم و فاميل ها!... از تفرقه و دودستگي کاملاً بيرون آييد که تفرقه و دودستگي چيزي است که به صلاح دشمن و به زيان اسلام مي باشد.

شهيد مجيد صديقها ( 1362 - 1339 قزوين )

وصيت ديگر من به شما مادر، پدر، برادران و خواهران عزيز و ديگر خواهران و برادران ديني ام اين است که براي به دست آوردن آن چيزي که برايش شهيدان بسياري را تقديم اسلام کرده ايم که همان اجراي آيين مقدس اسلام است، وحدت خود را حفظ کنيد و هميشه در کنار هم باشيد و نگذاريد دشمنان اسلام و انقلاب از غفلت و تفرقه ي شما سوء استفاده کنند و امور مسلمين را به دست بگيرند. هرگز سنگرهاي دفاع از انقلاب و اسلام را خالي نگذاريد. اجازه ندهيد دشمنان اسلام از گمراهي شما خوشحال شوند. نگذاريد رهبر انقلاب ما، حضرت امام خميني، تنها بماند. اجازه ندهيد منافقان از غفلت شما براي ضربه زدن به انقلاب استفاده کنند. هميشه در کنار هم باشيد. روزگار هر روزش طوري است؛ گاهي انسان ها را به هم نزديک و گاهي از هم دور مي کند. بدانيد که اين دوري موقتي است، مانند موج دريا که در تلاطم است. اما مهم، دل ها هستند که در کنار هم باشند.

شهيد علي اصغر صرفي ( 1365 - 1346 دامغان )

من از کليه ي امت حزب الله و خانواده ام مي خواهم... مواظب باشيد ايمانتان ضعيف نشود. نسبت به مسائل اسلام و انقلاب و جنگ سست نشويد. نگذاريد تفرقه بينتان رسوخ کند. نگذاريد که شايعه بين شما پخش شود و شايعه پراکن را نابود کنيد.

شهيد رحمان صفار تلوري ( 1366 - 1345 گلستان )

چند کلمه به عنوان وصيت خدمت شما مردم فداکار که در طول تاريخ انقلاب براي انقلاب و اسلام زحمت کشيديد، مي نويسم... وحدت کلمه که با خون شهيد به دست آمده، در حفظ آن کوشا باشيد و نگذاريد يک عده ناباب که صرفاً حزب اللهي هستند، بين شما تفرقه بيندازند و بخواهند حاکم باشند. از هرگونه گروه گرايي به دور باشيد و بدانيد که از تفرقه جداً بايد دوري نماييد.

شهيد حميدرضا صفري ( 1361 - 1342 زرين شهر )

اي مردم! آگاه باشيد و گوش به فرمان اماممان باشيد و همان گونه که امام بارها گفتند، وحدت خود را حفظ کنيد و نگذاريد دشمنان اسلام و منافقين ضد دين، تفرقه بين شما بيندازند. در اين وقت از زمان، هر فرد و گروهي، در هر لباس و در هر پست و مقامي که بخواهد بين مسلمين تفرقه بيندازد، بايد از آن جامعه طرد (33) شود. نبايد اين انقلاب لحظه [ اي ] توقف داشته باشد و بايد همچنان راه خود را تا ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) براي آزاد ساختن تمام مستضعفين جهان ادامه دهد.

شهيد غلام حسين صفري ( 1361 - 1346 آستانه اشرفيه )

اي برادران و خواهران حزب الله!... وحدت اسلامي خود را بر محور امام بنيان سازيد و محکم کنيد و از تفرقه و تشتت و از ايجاد جو تهمت و بدبيني جلوگيري نماييد.

شهيد ابراهيم صفري زاده ( 1366 - 1349 دهدشت )

از شما روستاييان مي خواهم وحدت را حفظ کنيد و از هم متفرق نشويد و [ به حرف ] آن کساني که مي خواهند بين شما و برادران ديني تفرقه بيندازند، گوش فرا ندهيد؛ زيرا مکتب، آن ها را نمي پذيرد و خائنين را در بين خودتان و در مسائل روز شرکت ندهيد؛ زيرا هر لحظه مي خواهند شما را بفريبانند و بين برادران شما تفرقه بيندازند و شما را از جنگ فراري دهند.

شهيد اکبر صفري کليشادي ( 1361 - 1345 فلاورجان )

از تماي مردم مي خواهم که خالصانه در خط امام حرکت کنند و به گروه هاي چپ و راست فرصت اينکه بر عليه جمهوري اسلامي توطئه کنند (34) را ندهند و ديگر اينکه نماز جمعه را فراموش نکنند؛ چون نماز جمعه، وحدت به وجود مي آورد و شما از تفرقه بپرهيزيد و پشتيبان يکديگر باشيد که به زودي هاي زود، پيروزي مستضعفان بر مستکبران نزديک است.

شهيد ابوالحسن صفوي ( 1362 - 1340 زنجان )

اي خواهران و برادران و پدران و مادران! من شما را به خدا قسم مي دهم که با هم متحد باشيد و از هر مسئله اي که باعث تفرقه مي شود؛ دوري کنيد و ايثارگري را بر همه ي آن ها ترجيح دهيد. با همديگر رئوف و مهربان باشيد و کدورت هاي چند ماهه و چند ساله را به خاطر اسلام کنار بگذاريم و با هم در بهبود وضع ميهن اسلامي همکاري کنيد و متحدانه به جبهه هاي نبرد بشتابيد.

شهيد داود صلاتي آراني ( 1362 - 1342 آران و بيدگل )

امت شهيدپرور ايران! همان طور که اماممان تذکر داده اند، ما از جنگ و آتش هراسي نداريم و آن را دفع مي کنيم، همان طور که کرده ايم. از تفرقه بين قشرهاي مختلف، اين آخرين حربه ي دشمن که تاکنون تا حدي دامنگير امت شده است، مي ترسيم. از تاريخ عبرت گرفته و از تکرار آن بترسيم. بياييد تا دير نشده است، خود عاملي در اتحاد بين اقشار باشيم.

شهيد سعيد صمدي فروشاني ( 1361 - 1345 اصفهان )

از دوستانم مي خواهم که سنگر مدرسه را ترک نکنند و نگذارند که به توطئه هاي آمريکاي جنايتکار و شوروي تجاوزگر، جامه ي عمل پوشانده شود و اميدوارم که شما ان شاء الله جزو سربازان امام مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) قرار گيريد. هميشه در دعاهايتان امام را فراموش نکنيد و باز سفارش مي کنم دست از اسلام برنداريد. وحدت را بين خود حفظ کنيد و نگذاريد تفرقه بين شما ايجاد شود و خداي ناکرده ممکن است اسلام ضربه بخورد.

شهيد مهران صميمي ( 1364 - 1347 آباده )

سفارش [ ي ] که براي همسن و سال هاي خودم دارم، اينکه... اگر در جامعه کاري را مشاهده کنيد که برخلاف منافع اسلام و انقلاب است، اگر سکوت کنيد خون تمام شهدا را زير پا گذاشته و در آخرت مسئول خواهيد بود. هميشه سعي کنيد در جامعه انگيزه هاي وحدت و يگانگي را ايجاد کنيد و با تمام اشخاصي که مي خواهند در جامعه تفرقه ايجاد کنند، ستيز کنيد؛ گرچه به ضرر آبروي شما در جامعه باشد.

شهيد تقي ضيائيان علي پور ( 1364 - 1343 شهريار)

اي امت!... سعي کنيد بين تمامي نيروهاي رزمنده، اعم از ارتش، سپاه، بسيج، کميته و تمامي نيروهاي مردمي تفرقه نيفتد که همانا فرصتي است براي تمام ابرقدرت ها که ضربه اي به اسلام بزنند.

شهيد حسن ضيايي جزي ( 1362 - 1341 برخوار و ميمه )

اي برادران و خواهران و دوستان و خويشاوندان!... با شرکت خود در راه پيمايي ها و نمازجمعه و جماعت و دعاها و شرکت در مجالس مذهبي، حضور خود را در صحنه اعلام داريد و از تفرقه و دروغ و غيبت بپرهيزيد و همانند مؤمناني باشيد که امام علي (عليه السّلام) مي فرمايد: « المؤمن مرآت المؤمن »؛ « مؤمن، آيينه ي مؤمن است ».

پي‌نوشت‌ها:

1.در اصل وصيت: بسيجي
2.سوره واقعه؛ آيات 10 و 11
3.در اصل وصيت: انجام بگير
4.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
5.سوره آل عمران؛ آيه 103
6.در اصل وصيت: ناخوانا
7.سوره آل عمران؛ آيه 103
8. در اصل وصيت: مسائلي را
9.در اصل وصيت: از
10.در اصل وصيت: توصيه اي را
11.در اصل وصيت: و تا دم آخر
12.در اصل وصيت: بيندازند
13.در اصل وصيت: برسد
14.در اصل وصيت: از
15.در اصل وصيت: تحقيق
16.در اصل وصيت: است
17.در اصل وصيت: سنگرند را
18.اشاره به « مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ »؛ سوره فتح، آيه 29
19.در اصل وصيت: ناخوانا
20.در اصل وصيت: است
21.در اصل وصيت: و
22.در اصل وصيت: زماني که
23.در اصل وصيت: در
24.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
25.در اصل وصيت: نيندازد
26.در اصل وصيت: قطعه اي
27.در اصل وصيت: با
28.در اصل وصيت: و او را
29.در اصل وصيت: شويد
30.در اصل وصيت: ضربه ي اخير را
31.سوره آل عمران؛ آيه 103
32.در اصل وصيت: از هم زدن
33.در اصل وصيت: ترد
34.در اصل وصيت: کند

منبع مقاله :
مولايي، زهرا؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا (11)، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما