سيري در وصيت نامه شهدا

از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (5)

و اما شما همرزمانم، بسيجيان عاشق! شما نور چشم امام و امت اسلامي هستيد. شما سربازان به حق امام زمانيد. همچنان به اسلام و رهبر، وفادار باشيد و از حريم امامت و ولايت تا آخرين قطره ي خون دفاع کنيد و گوش به فرمان امام
يکشنبه، 30 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (5)
 از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (5)

 

تهيه و تنظيم: زهرا مولايي



 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد غلام حسين رزاقي ( 1366 - 1343 تهران )

و اما شما همرزمانم، بسيجيان عاشق! شما نور چشم امام و امت اسلامي هستيد. شما سربازان به حق امام زمانيد. همچنان به اسلام و رهبر، وفادار باشيد و از حريم امامت و ولايت تا آخرين قطره ي خون دفاع کنيد و گوش به فرمان امام باشيد و از تفرقه دوري کنيد و يکدل و يک صدا در جهت محو دشمنان اسلام و آزادي کربلاي حسيني و قدس شريف، گام در ميدان جهاد و شهادت گذاريد.

شهيد اکبر رسالتي چربي ( 1364 - 1345 دهدشت )

مردم غيور و قهرمان کهگيلويه! شما را به خدا قسم مي دهم که دست از ياري امام برنداريد و او را تنها نگذاريد و نسبت به حرف هاي وي (1) جامه ي عمل بپوشانيد؛ زيرا تمام گفته هاي او، انسان ساز مي باشد و وحدت خود را حفظ نماييد؛ زيرا عامل پيروزي [ در ] هر چيزي، وحدت است. اگر شما طبق آيه ي « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (2) عمل کنيد، هيچ کس نمي تواند بين شما رخنه کند و تفرقه بيندازد. ولي اگر وحدت و اتحاد نداشته باشيد، هر کس، [ چه ] دشمن داخلي و [ چه ] خارجي، به آساني مي تواند نفوذ کند و در بين شما رخنه به وجود بياورد و عامل فساد در بين شما بشود که خدا ريشه ي آن ها را از زمين بر کَند؛ ان شاء الله.

شهيد قدرت الله رستم پور ( 1365 - 1343 دهدشت )

اي همسنگران و همرزمان، اي برادران پاسدار!... در دعاهاي کميل و توسل براي حقير گناهکار و عاصي دعا کنيد. اين گروه گرايي و تفرقه و دو حزبي را از بين خودتان برداريد. شما بايد الگو باشيد. احساسات بر شما غلبه نکند. واحد و متحد باشيد که ان شاء الله پيروز هستيد. مردم را از خودتان دور نکنيد. اگر از مردم کناره گرفتيد، خداي نکرده نابود مي شويد. با مردم باشيد.

شهيد محمد علي رستمي ( 1363 - 1339 خمين )

برادران عزيز! زندگي در اين دنياي [ فاني ] ارزش ندارد. به همديگر محبت کنيد و صادقانه و به پاکي، با هم زندگي کنيد و هميشه در کارها، شورا و تعاون داشته باشيد و از تفرقه بپرهيزيد و به دين محکم الهي چنگ بزنيد و يار امام و ياور رزمندگان باشيد و امام را تنها نگذاريد و حمايت از اسلام را سرلوحه ي [ امور ] زندگي خويش قرار دهيد.

شهيد علي اکبر رسولي موشکي ( 1363 - 1339 کاشمر )

پدر عزيز، مادر گرامي، برادران بزرگوار، خواهران گرامي!... پيرو امام باشيد و از راه تفرقه که راه شيطان است، دوري جوييد و متحد براي برقراري جمهوري اسلامي بين الملل به پيش برويد. در مصائب و مشکلات صبور باشيد. به خدا توکل کنيد. از کسي جز خدا نترسيد و جز او از کسي ياري نجوييد.

شهيد جهانگير رشيدي ( 1362 - 1341 ماکو )

مردم مسلمان و شهيدپرور ايران! ما مي رويم تا راه حسين (عليه السّلام) را ادامه دهيم و شما نيز چنين باشيد. فريب اين گروهک هاي خود فروخته را نخوريد. فقط گوش به فرمان امام امت، ابراهيم زمان، خميني بت شکن باشيد. از تفرقه بپرهيزيد.

شهيد محمد لطيف رضاتوفيقي ( 1364 - 1341 دهدشت )

اي امت!... چنان متحد شويد که اگر جن و انس با هم متحد شوند و بخواهند بين شما تفرقه بيندازند، سرشان به سنگ بخورد. هيچ گاه از حسين زمان، ولي امرتان، خميني، اين ناخداي کشتي نجات که مأموريت دارد شما را به ساحل نجات برساند و اين شفيع شما و اين رابط شما و مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، دست برنداريد.

شهيد عبدالله رضازاده ( 1362 - 1340 خوي )

اي برادر و خواهر حزب اللهي! بر ما رزمندگان واجب شرعي است که [ اگر ] کساني دست تعدي [ به ] سوي ما دراز مي کنند، دست آن ها را کوتاه کنيم. ولي بر شما يک وظيفه ي شرعي واجب است که عبارت است از حفظ خون شهداي انقلاب اسلامي و نگذاريد با ايجاد تفرقه در بين شما، اين خون هاي پاک و گران بها به هدر برود. سعي کنيد کساني که منافقانه دست به سوي ما دراز کرده و به ما لطمه وارد مي کنند، آن ها را از بين ببريد.

شهيد احمد رضايي ( 1365 - 1342 اصفهان )

امت حزب الله! شما را سفارش مي کنم به:
1-پيروي از امام خميني
2-چنگ زدن به کلام الله مجيد
3-پرهيز از تفرقه؛ زيرا عذاب خداوند است.
4-پرهيز از بي تفاوتي نسبت به انقلاب؛ زيرا همسويي با دشمنان است و همه ي اين تذکرات بر مي گردد به تذکر اول که همان اطاعت از امام امت مي باشد.

شهيد علي رضا رضايي ( 1365 - 1345 محلات )

اي ملت قهرمان و اي همشهريان عزيز، اي کساني که نام خود را مسلمان نهاده ايد! با هم برادر باشيد و مهربان... از تفرقه جداً خودداري کنيد و از جنگ خسته نشويد. شايد اين جنگ، آزمايشي باشد براي آن کساني که دم از اسلام و قرآن مي زدند، اما [ وقتي ] جنگ شروع شد، غيبشان زد. مواظب باشيد در اين امتحان مردود نشويد.

شهيد محمود رضايي حبيب آبادي ( 1361 - 1342 اردستان )

تقاضايي که از برادران و خواهران عزيز دارم اين است که... نماز دشمن شکن و وحدت آفرين جمعه را با شکوه هر چه تمام تر برگزار کنند و از تفرقه و جدايي به شدت بپرهيزند که تفرقه اندازان، بچه هاي شيطانند و حرف من با منافقان آن است که اي کوردلان! شما تا کي مي خواهيد معني اين حرف امام را که « ملتي که شهادت دارد، اسارت ندارد »، بفهميد؟ اين ملت، زير بار شرق و غرب نخواهد رفت و اسلام و امام را تنها نخواهد گذاشت. (3)

شهيد سيد جلال رضايي موسوي ( 1365 - 1347 مشهد )

پيام من به امت شهيدپرور اين است که هميشه و در همه حال، پشتيبان ولايت فقيه باشيد و به اوامر رهبر کبير انقلاب عمل نماييد و مطيع ايشان باشيد و از تفرقه و جدايي پرهيز کنيد و از جبهه ها [ غافل نشويد ] و حضور در خط هاي مقدم جبهه [ را ] فراموش نکنيد.

شهيد خليل رضايي نجف آبادي ( 1361 - 1343 اردستان )

وصيتي که من به برادران و خواهران دارم، اين است که فرمايشات امام را فراموش نکنيد و هميشه گوش به فرمان امام باشيد و ديگر اينکه هميشه هوشيار باشيد و نگذاريد اين مجاهدين ضد خلايق، ضرباتي به اين انقلاب بزنند. شماها بايد راه شهدا را ادامه بدهيد. ولي اين را بدانيد تنها راه شهدا را ادامه دادن اين نيست که به جبهه هاي جنگ بروند و بجنگند؛ نه، اين طور نيست. بلکه راه شهدا را ادامه دادن اين است که از تفرقه و اسراف کردن [ و ] از اين چيزها بايد بپرهيزيد.

شهيد حشمت الله رضوان مدني ( 1367 - 1340 تهران )

دوستان و عزيزان!... از تهمت و افترا و غيبت و کارهاي ناپسند دوري کنيد و به قرآن و به دعا تمسک جوييد و از خداوند متعال براي توفيق بيشتر درخواست نماييد. از تفرقه بپرهيزيد و بدانيد که ريشه ي همه ي ظلم ها و فسادها و تباهي ها از تفرقه است. در برابر ناحق بايستيد، حتي اگر يکه و تنها بوديد. بدانيد که تنها نيستيد و خداوند جبار با شماست.

شهيد بهروز رضواني ( 1361 - 1327 سراب )

مردم دلاور [ و ] شهيدپرور ايران! ما مي رويم تا ان شاء الله، راه حسين (عليه السّلام) را ادامه دهيم و شما نيز چنين باشيد و هرگز فريب منافقين خودفروخته را نخوريد. همواره گوش به فرمان امام امت، خميني بت شکن بسپاريد و از تفرقه بپرهيزيد. جواناني را که مخالف خط امام هستند، ايمان و آخرت خود را فروخته اند و از منافقين، فريب خورده اند، نصيحت کنيد. در صورتي که قبول نکنند، در مقابل آن ها ايستادگي کنيد. از روحانيت مبارز و متعهد پيروي کنيد. آن ها نمايندگان امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي باشند.

شهيد عبدالله رضواني ( 1365 - 1341 اصفهان )

اميدوارم که ملت شهيدپرور کشورمان با چنگ زدن به کتاب آسماني و پيروي کامل از ولايت فقيه، هميشه گِرد نور حق جمع شده و با احتراز (4) از تفرقه و اختلاف و هرگونه تشتت و خودمحوري و يا خود برتربيني، دين الهي را که دين سعادت و تکامل است، ياري نماييد.

شهيد حسن رفويي فريماني ( 1364 - 1344 فريمان )

اي امت عزيز! بدانيد که سعادت دنيا و آخرت در اطاعت و اعتقاد قلبي به ولايت فقيه مي باشد. به اين ريسمان الهي ( ولايت فقيه ) چنگ زنيد و از تفرقه و تشتت بپرهيزيد تا موجب[ ات ] رضايت خداوند متعال را فراهم کرده باشيد؛ ان شاءالله.

شهيد محمد نبي رفيعي ( 1365 - 1338 خمين )

دوستان و عزيزان من!... وحدت کلمه اي را که منظور نظر امام عزيز است، حفظ کنيد و عوامل تفرقه و دشمنان وحدت را رسوا نماييد و در همه حال رضاي خدا را هدف قرار دهيد و در اين راه، تهمت ها را به جان بخريد و سرزنش ها را تحمل کنيد و هرگز مأيوس نشويد که حق با شماست.

شهيد علي رفيعي دولت آبادي ( 1360 - 1327 برخوار و ميمه )

استدعايي که از همسر و برادرانم دارم، [ اين است که ] فرزندان مرا با تربيت اسلامي و انساني آشنا کنيد و نگذاريد منحرف شوند. باز هم تکرار مي کنم اتحاد را فراموش نکنيد و از تفرقه و تفرقه افکني بپرهيزيد و گوش به حرف ضد انقلاب ها و منحرفين ندهيد و از رهبر کبير انقلاب و نائب بر حق حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، امام خميني پيروي کنيد و خدا و روز قيامت را به ياد بياوريد.

شهيد علي اکبر رفيعي طاقانکي ( 1366 - 1344 شهرکرد )

برادران و خواهران عزيز! شما همه مسلمانيد و شيعه ي علي (عليه السّلام) هستيد. علي (عليه السّلام) مي فرمايد: « به خدا سوگند اين تفرقه ي شما از يکديگر، قلب را پاره پاره مي کند و قلب را مي کشد و جان انسان را مي گيرد ». اي عزيزان! شما که در دين مشترکيد، خداي شما يکي است، کتاب شما؛ قرآن، يکي است، پيامبرتان، حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم)، يکي است و رهبرتان؛ خميني، يک است، پس چرا خون شهيدان را فراموش کرده ايد و چرا رسالت آن ها را فراموش کرده ايد؟ چگونه است که خواسته هاي شما مختلف است؟ چگونه است که اين همه اختلاف داريد؟ نظر بنده اين است که اگر کارهايي که مي کنيم، به خاطر خدا باشد و در کارها اخلاص داشته باشيم و گذشت را از صفات خود قرار دهيم و گذشت داشته باشيم، بسياري از اختلافات از بين مي رود.

شهيد ابراهيم رمضاني ( 1361 - 1340تهران )

برادران! زندگي دنيا ارزش ندارد. بياييد زندگي اين دنيا را در راه خدا بگذاريم و هر کاري که مورد رضاي خدا است، انجام دهيم. بياييد پاسدار انقلابي که با خون شهدا آبياري شده است، بشويم. بياييد دست از تفرقه برداريم و با هم به سوي خدا برويم.

شهيد اسدالله رمضاني قهدريجاني ( 1361 - 1335 فلاورجان )

برادران و خواهران! امروز اسلام نياز به فداکاري يکپارچه ي شما دارد. از تفرقه و نفاق بپرهيزيد و دست در دست يکديگر داد [ ه ] و با پشتيباني بي دريغ خود از ولايت فقيه که استمرار حرکت انبيا و دنباله ي ولايت حضرت علي (عليه السّلام) مي باشد، اسلام را ياري نماييد؛ (5) زيرا اگر امروز اسلام شکست بخورد، به حيثيت رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) لطمه وارد گشته و خون شهداي والا قدري چون حسين بن علي (عليه السّلام) هدررفته است.

شهيد جلال رنجبر ( 1363 - 1343 خوانسار )

امت شهيدپرور! شما را به خون شهدا قسم که از نفاق و جدايي دوري کنيد و همگي متحد بر عليه افراد خودخواه و سودجو که قصد تفرقه در بين جامعه را دارند، مبارزه کنيد و در دعاها و نمازهاي جمعه و ساير جلسات اسلامي شرکت کنيد و هميشه پشتيبان حق باشيد که حق در همه حال و همه جا پيروز است.

شهيد روان بخش رود ( 1362 - 1343 کازرون )

چند کلامي هم وصيت دارم: 1- به شما امت حزب الله و خانواده و دوستان سفارش مي کنم که صفوف نماز جمعه را فشرده تر از پيش کنيد؛ چرا که دشمنان اسلام از همين وحدت و يکپارچگي شماها هست که وحشت دارند. (6) 2- وحدت خود را حفظ کنيد و قدر آن را بدانيد و از تفرقه و جدايي که کار دشمنان [ اسلام ] و قرآن است، جداً بپرهيزيد. 3- به شايعات منافقين کوردل گوش ندهيد و بدانيد که هر کس حرف دلسرد کننده اي بزند که باعث تضعيف انقلاب و جنگ شود، از حزب الله نيست و در صف حزب الشيطان است [ و در زمره ي آن ] قرار گرفته است...

شهيد محمدرضا روشني ( 1363 - 1346 خمين )

و اما هم ميهنان عزيزم!... همان طور که قرآن کريم مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (7)، متحد باشيد و به ريسمان الهي چنگ زنيد و از تفرقه پرهيز نماييد. متحد و يکپارچه باشيد که در صورت جدايي و تفرقه، دشمن زبون نيرو گرفته و خداي ناخواسته شما را به شکست مي کشاند. مبادا با تبليغات سوء دشمنان، دست از حمايت روحانيت برداريد که اين آرزوي اجانب است.

شهيد غلام رياحي ( 1365 - 1337 تهران )

اي اقوام عزيز و محترم!... گوش به حرف ياوه گويان ندهيد و دست در دست هم داده و از هم جدا نشويد و تفرقه و نيرنگ را کنار گذاشته و با هم دوست [ و ] مهربان باشيد.

شهيد علي ناز زارع ( 1364 - 1345 سپيدان )

پدر و مادرم! تقوا را پيشه کنيد و تنها دين اسلام را پذيرا باشيد. امام را تنها نگذاريد و خداي ناکرده، تفرقه جويي نکنيد. نمازهاي جمعه، دعاي توسل و کميل، مخصوصاً نماز يوميه و روزه را ترک نکنيد. با هم مهربان باشيد و به جبهه کمک کنيد.

شهيد محمد علي زارع ميدان اميري ( 1365 - 1339 کاشان )

مردم حزب الله!... وحدت را حفظ کنيد که عامل مهمي در حرکت است. تفرقه از امور شيطان است. پس با اتحاد خود شيطان را برانيد و يکي از مظاهر وحدت، نماز جمعه است؛ نمازي که هر هفته يک بار، دشمن را به هراس مي اندازد. با شرکت در نماز جمعه ي هر هفته قدرت بگيريد و از مسائل مسلمين و دنيا با اطلاع شويد.

شهيد اکبر زارعان آدرمنابادي ( 1361 - 1343 برخوار و ميمه )

اي برادران! در ده خودمان با هم همکاري داشته باشيد و از تفرقه دوري کنيد و از افرادي که رياست طلب هستند و مي خواهند همه ي کارها را خود قبضه کنند، کناره گيري کرده و نگذاريد که آن ها اين طور به نام اسلام، ضربه به اسلام بزنند.

شهيد جواد زارعي ( 1364 - 1343 جهرم )

از تمامي مردم ايران مي خواهم که اين انقلاب و جمهوري اسلامي را براي هميشه ياري کنيد و امام را تنها نگذاريد و هميشه از دل و جان، گوش به فرمان امام باشيد که او خيرخواه همه ي مسلمين است. از اختلاف و تفرقه اندازي بپرهيزيد؛ زيرا تفرقه و اختلاف، انقلاب و اسلام را دگرگون مي کند و از برادران ارتشي و بسيجي و سپاهي و برادران در جبهه مي خواهم که محض رضاي خدا و خون شهدا از اختلاف بپرهيزيد. قرآن مي فرمايد: اختلاف در جبهه و لشکر اسلام، کار را به جايي مي رساند که گويي در لب پرتگاه آتش و عذاب الهي قرار گرفته اند، زيرا فرياد قرآن بلند است که مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (8) با هم يکي باشيد و برادر و غمخوار يکديگر باشيد.

شهيد حاصل زارعي ( 1362 - 1345 بندر گناوه )

اي مردم!... نمازهاي خود را در مساجد و به صورت جماعت (9) برپا داريد که شياطين و خناسان، تنها ضربه اي که خورده اند، از مسجد و صفوف مسلمين مي باشد. صفوفتان را فشرده تر سازيد و از تفرقه و تکروي بپرهيزيد که منافقان و شياطين نتوانند در ميانتان نفوذ کنند.

شهيد حسين زارعي ( 1362 -... فيروزآباد )

پدر، مادر، برادران، خواهران عزيز! اگر شهادت که فيض عظيم است نصيب من گردد، شما هيچ گونه بي صبري در خودتان [ راه ] ندهيد و شکيبايي و بردباري را پيشه ي خود سازيد و تا مي توانيد اسلام و امام را ياري کنيد و دستورات اسلام را پابرجا نگه داريد و مشت محکم بر دهان بيگانگان، به خصوص آمريکا [ ي ] از خدا بي خبر بزنيد که اين آتش جنگ و خونريزي را به راه انداختنه اند. وحدت کلمه را که امام عزيزمان فرموده اند، حفظ نموده و از تفرقه که باعث بدبختي در قوم و طايفه اي مي باشد، [ بپرهيزيد ].

شهيد فتح الله زارعي ( 1364 - 1345 همدان )

برادران! مبادا به توطئه ها اجازه بدهيد که بسيج را تضعيف کنند؛ زيرا ضعيف کردن بسيج، ضعيف کردن سپاه و بازوي ولايت فقيه است. به شما توصيه مي کنم در مقابل هر نداي تفرقه بايستيد و به دشمنان، اجازه ي تضعيف بسيج را ندهيد و با کمال قدرت در اين مجمع باصفا و باوفا که آرمان آن گمنام بودن است، شرکت جوييد.

شهيد منصور زارعي ( 1365 - 1341 ممسني )

از ملت عزيز ايران مي خواهم که هميشه وحدت و جماعت خود را گسترش دهند و از تفرقه و جدايي هاي جزئي به خاطر رضاي خدا دوري کنيد تا بتوانيم اسلام را به تمام جهان صادر کنيم.

شهيد رجب علي زارعي محمود آبادي ( 1361 - 1340 تهران )

اي کساني که گمراه شده ايد! به خود آييد و درک کنيد که چه افرادي دارد اسلام، اين مکتب انسان سازي. بياييد از تفرقه و بي خيالي و چيزهاي ديگر دوري کنيم و خودسازي را در خودمان شروع کنيم. بياييد در زندگي هر کاري که مي کنيد، به خاطر خدا و براي رضاي خدا [ باشد ] که نويددهنده ي قلب ماست و بياييم همه با هم، دست به دست هم [ دهيم ] و تمام زورگويان و چپاولگران دوران را با منطق از ميان ببريم.

شهيد غلام رضا زرباف ( 1361 - 1344 اصفهان )

اي ملت ايران! وحدت خود را حفظ کرده و با گام هاي استوار به رهبري امام خميني و به ياري الله، راه ما را ادامه دهيد. از تفرقه و جدايي بپرهيزيد و با دعا براي ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) بکنيد.

شهيد علي رضا زردشت ( 1365 - 1348 زرين شهر )

اي مردم! بدانيد که دنيا ارزش و وفايي ندارد و از دودستگي ها بپرهيزيد؛ زيرا که به راستي دشمنان با تفرقه اندازي بين خود شما از موقعيت سوء استفاده مي کنند. نگذاريد دشمنان خدا و قرآن که در سعي مي باشند به اسلام و قرآن ضربه بزنند، موفق شوند.

شهيد عبدالرسول زرين ( 1362 - 1315 اصفهان )

اي امت شهيد پرور!... به گفته ي امام عزيزمان که فرمودند: دامن زدن به همه ي اختلاف [ ات ] معصيت است، به اختلافات که شيطاني و حيواني است، دست نزنيم و تمسک بجوييم به حبل الله (10) تا بلکه با وحدت خودمان و وحدت شيعه، انقلاب را به جهان صادر نماييم. رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) فرموده اند که اتحاد مايه ي رحمت و تفرقه مايه ي عذاب در دنيا و آخرت است. پس وحدت را حفظ نموده تا ضربه ي داخلي و خارجي نخوريم و در خط ولايت فقيه که همان ولايت الله و ولايت رسول الله [ است و آن نيز ] همان ولايت الله است، قرار گيريم؛ ان شاء الله.

شهيد قاسم زکي زاده ني ني ( 1361 - 1336 تهران )

در درجه ي اول از خانواده و تمام عزيزان خواهش مي کنم که در تمامي لحظات، پشتيبان و حافظ اسلام و انقلاب عزيزمان باشند... از مکر و حيله ي دشمنان داخلي و خارجي غافل نباشيد و چون کوهي استوار در مقابل آن ها باشيد که اگر لحظه اي از آن ها غافل شويد، دست به مکر و حيله مي زنند. هميشه به ياد داشته باشيد که به گفته ي امام عزيزمان، اين وحدت و انسجام است که شما را به اين پيروزي رسانيد. در تمام موارد، دست به ريسمان الله بزنيد (11) و از تفرقه بپرهيزيد.

شهيد حسين زماني ( 1365 - 1339 گرگان )

درود بر شما ملتي که بهترين عزيزان خود را به حضور مبارک خداي حق تعالي هديه نموده ايد... با اطاعت از حجت خدا و با پرهيز نمودن از تفرقه و افکار نفاق افکنانه و با داشتن اعتماد و احترام به همديگر و با حفظ وحدت و يکپارچگي و با تحمل مشکلات و با افزوني تقوا، از خدا ياري طلبيد که ياري خدا نزديک است.

شهيد علي رضا زماني ( 1362 - 1341 سپيدان )

و اما اي عزيزان! اين اسلام بود که ما را نجات داد و اسلام سفارش مي کند بر اتحاد و يکپارچگي. پس دست برداريد از تفرقه و همگي به ريسمان الهي چنگ بزنيد (12) که خدا دوست نمي دارد تفرقه و جدايي مسلمين را. تنها عامل عقب افتادگي جامعه ي ما به علت عدم اتحاد و يکدلي بوده است و اين خود ظاهراً مشهود مي باشد. براي اتحاد هر چه بيشتر، گوش به فرمان رهبر باشيد که خداوند نعمت بزرگي به شما ملت بزرگ داده است.

شهيد ابراهيم زمانيان يزدي ( 1364 - 1348 مشهد )

سخني چند با برادران و خواهران مسلمان: هموطنان عزيز! هميشه همبستگي و انسجام خود را حفظ کنيد تا بدين وسيله وحدانيّت خود را به دشمنان اسلام نشان دهيد؛ چون در تاريخ ثبت شده است بهترين راه براي نابودي وحدت يک جامعه، تفرقه مي باشد. شما برادران و خواهران عزيز! از تفرقه دوري کنيد و دست به دست هم دهيد تا بدين وسيله خار چشم دشمنان باشيد.

شهيد صفر زماني فر ( 1365 - 1342 دهدشت )

وصيت هاي خودم را براي بازماندگان بيان مي کنم: تنها به فکر پيروزي اسلام باشيد و از قوم گرايي و تفرقه و اختلافات محلي جداً اجتناب [ کنيد ] و تمام همّ و غم خود را به جنگ اختصاص دهيد. همان طوري که امام امت، ابراهيم زمان فرمودند، در رأس تمام مسائل، جنگ است.

شهيد علي زمردي عجب شير ( 1362 - 1340 عجب شير )

و اما پيام من به امت قهرمان و شهيدپرور ايران:... از انحرافات و گروه گرايي ها و مليت گرايي ها بپرهيزيد که يقيناً تمام اين ها جز راه نابودي، اسلام و نهضت اسلامي ما، چيز ديگري به دنبال ندارند. گرد امامت و ولايت آييد و از تفرقه بپرهيزيد تا خون شهيداني که با نداي تکبيرشان، جهان را به لرزه آورده اند و گلوله هاي دشمن غدّار را به جان خريدند، پاي مال نشود و روحانيت مبارز را يار و ياور خود بدانيد و به کمک آن ها به حمايت [ از ] اسلام بپردازيد.

شهيد علي زنده دوز ( 1365 - 1351 شهرکرد )

و از شما امت حزب الله مي خواهم که دست از انقلاب که شهدا آن را با خون نگه داشته و اسرا با فداکاريشان و مجروحين و معلولين با ايثارشان نگه داشته اند، برنداريد (13) و هميشه پيرو خط رهبري باشيد و خود را از توطئه ها و شايعات و تفرقه پراکني ها دور نگه داريد که اگر اين کار را بکنيد، پا روي خون شهدا گذاشته ايد که خدا داناست که شما از اين کارها نمي کنيد.

شهيد احمد زين الديني ( 1362 - 1340 خوانسار )

اي برادران و خواهران! بينديشيد و ببينيد که اسلام امروز به چه احتياج دارد؟ اسلام امروز احتياج به وحدت دارد. وحدت خود را حفظ کنيد. دنبال دشمن حرکت نکنيد. برادران روستايي! خودتان تفرقه را از بين خودتان جدا کنيد. بدانيد دشمن مستقيماً وارد عمل نمي شود؛ بلکه غير مستقيم و آن هم با تفرقه افکني [ وارد مي شود ]. برادران! آن هايي را که به شکل روحاني در مي آيند و باعث تفرقه و تضعيف ارگان هاي انقلابي، همچون سپاه و جهاد مي شوند، از خود طرد کنيد که اين جور افراد از آمريکا هم بدتر هستند و در برابر امام قد علم خواهند کرد و ادعاي رهبري خواهند کرد. دنبال روحانيّت اصيل که در رأس آن امام است، باشيد.
... مخصوصاً تو اي طلبه و تو اي برادر جهادي و تو اي برادر پاسدار! اين شماييد که بايد اسلام عزيز را به مردم بفهمانيد؛ مخصوصاً در روستاي خودمان که چند مزدور پست فطرت، هر روز باعث تفرقه ي بين آن ها نشوند و مردم را هر روز به زير سلطه ي اين مرجع و آن مرجع نکشانند که تنها مرجع و رهبر ما امام است و خداوند نياورد آن روزي [ را ] که امام نباشد.

شهيد جلال ساريخاني ( 1365 - 1343 خرم بيد )

بار ديگر به امت حزب الله مي گويم که يار و ياور امام باشيد و به سخنان امام گوش دهيد و نفاق و تفرقه را از بين خود دور کنيد تا ان شاء الله با همکاري همديگر، دين اسلام را ياري کنيد.

شهيد حجت الله ساکي ( 1363 - 1337 نهاوند )

اي خواهر و برادر! از تفرقه دوري کنيد که تفرقه باعث از بين رفتن دستاوردهاي انقلاب و به هدر رفتن خون هزاران شهيد عزيز است.

شهيد سليمان سالاري ( 1367 - 1349 داراب)

« وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (14)؛ « به ريسمان الهي چنگ زنيد و هرگز متفرق نشويد. » با توجه به اين آيه ي شريفه، بايد در همه حال به ياد خدا باشيم و از خدا غافل نشويم و به ريسمان الهي چنگ بزنيم و بين همديگر تفرقه نيندازيم.

شهيد محمد سالاري سردري ( 1366 - 1341 بندرعباس )

از شما امت حزب الله و شهيد پرور مي خواهم که امام را تنها نگذاريد و راه شهيدان اسلام را ادامه دهيد و از اسلام دفاع کنيد و به منافقين اجازه ندهيد که در شهرها تفرقه اندازي کنند. با اين کار خود مشت محکمي بر دهان آن ها بزنيد. نگذاريد که آن ها دلسوز خانواده ي شهدا باشند. با اينکه کارشان تفرقه اندازي است، از خانواده ي شهدا طرفداري مي کنند؛ به قولي کاسه ي از آش داغ تر مي شوند.

شهيد غلام حسين ساوري ( 1364 - 1336 علي آباد )

برادران عزيز روستاي من! خواهش من از شما اين است که تفرقه را کنار بگذاريد. با همديگر مثل برادر باشيد. به خاطر مال دنيا، ايمان خود را از بين نبريد. هميشه با همديگر اتحاد داشته باشيد. همان طوري که قرآن مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (15)؛ « چنگ بزنيد به ريسمان خدا و متفرق نشويد. »

شهيد حسن سبحاني ( 1365 - 1331 کاشمر )

به شما توصيه مي کنم که اتحاد خودتان را حفظ کنيد و از تفرقه بپرهيزيد و آنچه رضاي خدا در آن است، انجام دهيد و از خودپسندي و خودخواهي دوري کنيد.

شهيد محسن سعادتمند ( 1362 - 1340 خمين )

در درجه ي اول از شما مردم عزيز مي خواهم که به پاس خون شهداي عزيز، دست از اختلاف برداشته و در کمال دوستي و برادري، دست وحدت و اتحاد و يکپارچگي را بهم بدهيد و شيطان نفس خودتان [ را ] که شما را به سوي تفرقه سوق مي دهد، نابود سازيد و به جاي آن (16) ملائکه ي همبستگي و اتحاد و يکپارچگي را جايگزين سازيد تا اسلام به پيش برود؛ ان شاء الله.

شهيد علي سعادتي فر ( 1364 - 1329 قائن )

اي فرزندان و اي همسر و دوستان و اي رفيقان و اي کساني که رستگاري را مي خواهيد!... کار نيک انجام دهيد و از بدي بپرهيزيد و از تفرقه دوري کنيد. با هم مهربان باشيد. به واجبات اهميت بدهيد، شکر نعمت هاي خدا را به جاي آريد.

شهيد داود سعيد نژند ( 1362 - 1340 بناب)

سفارش اين جانب به مردم مسلمان و شهيد پرور اين است: ما مي رويم تا به نداي امام حسين (عليه السّلام) لبيک گوييم و شما به نداي فرزند پاک آن حضرت، امام خميني، لبيک بگوييد و از تفرقه بپرهيزيد.

شهيد کريم سعيدي فر ( 1365 - 1332 پلدختر )

... ما مسلمانان جهان با توجه به درّندگاني اين چنين که درصدد بلعيدن مستضعفان هستند، لازم است با دوري جستن از تفرقه متحد شويم و با سلاح ايمان، سلاح هاي مجهز دشمنان را بگيريم و صدام و صهيونيست هاي غاصب و شاهان منطقه را که نوکران استکبار جهاني هستند، بيرون نموده و پس از آن ها به سراغ ارباب آن ها، آمريکا و بعد ديگر جنايتکاران برويم.

شهيد عبدالکريم سفيد زاده ( 1366 - 1343 دزفول )

ملت عزيز!... بايد همچنان شهيد داد تا امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) ظهور فرمايد و حکومت الله را حاکم گرداند. پس، از دادن شهيدان هراس نداشته باشيد. در خط امام باشيد و از تفرقه و جدايي بپرهيزيد. براي رسيدن به پيروزي همه با هم، دست به دست هم داده و با اتحاد کامل بر عليه هر چه تجاوز است، بر عليه هر کس که بخواهد از اجراي قوانين اسلامي جلوگيري کند، مبارزه کنيد، گوش به فرمان فرامين امام باشيد و در برابر دشمنان از روحانيت پشتيباني کنيد.

شهيد علي اکبر سقاباش ( 1361 - 1336 نائين )

مردم عزيز!... بايد دست به دست هم داده و از تفرقه و دودستگي دوري جوييد که اين همان چيزي است که دشمن مي خواهد. نگذاريد که خون شهيدان پاي مال شود که فرداي قيامت بايد جوابگوي آن ها باشيد.

شهيد عبدالرحيم سلامت ( 1363 - 1344 شوشتر )

و شما اي ملت دلاور! با کساني که بين شما تفرقه و قومي گري مانند عرب و عجم، لر، شوشتري و غيره [ مطرح کنند ] و يا بين روحانيت و شما [ اختلاف ] بيندازند. (17) بجنگيد و در قبال منافقين (18)، به وسيله ي خودمان است که اين حرف هاي بي معني پخش مي شود و خداوند در قرآن مجيد فرموده: « إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ » (19)؛ « بهترين شما در نزد خداوند باتقواترين شماست. »

شهيد هدايت سلطاني ( 1366 - 1348 يزد)

و اي امت قهرمان پرور! اميدوارم چون گذشته در تمام سنگرهاي انقلاب و در تمام صحنه ها حضور خود را حفظ کنيد... بياييد همه با هم به اين آيه ي قرآن که مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (20) عمل کنيم؛ يعني « همگي به ريسمان خداوند چنگ زنيد و پراکنده نشويد » و به صورت دسته جات مختلف درنياييم... بياييد دست در دست هم (21) دهيم و اين تفرقه و نزاع را (22) از جامعه ي خود برداريم و کساني که باعث به وجود آوردن اين تفرقه ها شده اند را از ميان برداريم و با هم برادر شويم که به خدا قسم تمام بدبختي هاي ما در همين تفرقه هاست.

شهيد عباس سلماني ( 1365 - 1339 زرين شهر )

برادران و خواهران و پدران و مادران و امت اسلام!... از تفرقه بپرهيزيد که بهترين و کارآمدترين سلاح هاست. ما همه يک دين داريم، يک خدا داريم و يک هدف داريم. هدف قرب الي الله است. پس چرا تفرقه؟ خط بازي؟ دست به دست هم دهيد و با يک عقيده ( ايمان به خدا )، طبق گفته ي علي (عليه السّلام) با عمل خود، اوامر کتاب خدا را احيا کنيد.

شهيد سليم سلماني دشتکي ( 1360 - 1347 شيراز )

« وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (23)؛ « به ريسمان خدا چنگ زده و متفرق نشويد. »
اي مسلمانان و اي پدران و مادران! وظيفه ي فرد فرد شماست که در راه خدا قدم گذاريد و نگذاريد هيچ گونه تفرقه اي در بين شما ايجاد شود و نگذاريد که منافقين در يبن شما رخنه کنند و شما را از مکتبشان که اسلام واقعي است، منحرف کنند و شما را از خط امام امت، خميني بت شکن [ دور کنيد ] که راه او، همان راه حسين (عليه السّلام) است که همه ي ماها و شماها وظيفه داريم که دنباله روي راه او [ باشيم ] و راه او را ادامه بدهيد و خواهيم داد.

شهيد باقر سليماني ( 1364 - 1337 کازرون )

و اما اي دوستان و برادرانم! سخنم با شما اين است که دنباله روي روحانيت مبارز باشيد که در صدر آن ها امام عزيز است. کارهايتان براي رضاي خدا باشد. از هيچ چيز نترسيد. از تفرقه بپرهيزيد. هر هفته [ در ] نماز جمعه، اين نماز سياسي - عبادي و دشمن شکن شرکت کنيد و دعا کنيد براي فرج امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و سلامتي و طول عمر رهبر انقلاب.

شهيد داراب سليماني ( 1365 - 1345 پلدختر )

از امت شهيدپرور ايران مي خواهم که در همه حال تابع امر رهبر و ولايت فقيه باشيد و همچنان که تاکنون پشت جبهه را تقويت کرده ايد، همچنان مصمم باشيد (24) و سد راهي باشيد براي کوتاهي دست تبهکاران و منافقين داخلي و خارجي و ادامه دهنده ي راه شهداي عزيز و گران قدرمان باشيد. از اختلاف بپرهيزيد؛ زيرا اختلاف، ريشه ي تفرقه است و شما را از هم جدا مي کند. پس قدر همديگر را بدانيد.

شهيد علي ويس سليماني ( 1364 - 1345 ياسوج )

برادران و خواهران! جنگ را فراموش نکنيد و اسلام را در نظر داشته و از هرگونه اختلاف و تفرقه بپرهيزيد و آن هايي را که عليه ما توطئه مي کنند و اختلاف مي اندازند، سرکوب کنيد. وعده اي که خدا داده، نزديک است.

شهيد کاظم سليماني ( 1363 - 1343 مرند )

با همه ي دوستان و آشنايان و با همه ي کساني که مرا مي شناسند، [ هستم و سخنم ] اين است که واقعاً اتحاد و يکپارچگي خويش را حفظ کنند؛ چرا که تفرقه، آفت درمان نشدني براي مسلمانان است و اين درد [ ي ] بزرگ بود که بر سر مسلمانان مي آورده اند.

شهيد باقر سليماني درچه ( 1365 - 1343 خميني شهر )

امت اسلام! همان گونه که تاکنون با حفظ وحدت خويش، گوش به فرمان رهنمودهاي امام (25) امت بوده ايد، [ از اين به بعد نيز ] باشيد که اين مهم ترين وظيفه اي است که از خون شهدا به گردن شماست و قدر اين وحدت و انسجام را بدانيد که ائمه ي معصومين، چنين امتي را نداشته اند. مواظب دست هاي تفرقه افکن باشيد که آن ها از عوامل آمريکا هستند.

شهيد رضا سليماني درچه ( 1365 - 1348 خميني شهر )

از شما مردم مي خواهم که جنگ را فراموش نکنيد... نماز جمعه ها را خلوت نگذاريد. با شرکت در نماز جمعه و جماعت، وحدت خود را اعلام کنيد که دشمن از تفرقه ي بين شما خيلي خوشش مي آيد. دعاهاي خود را زياد کنيد و در دعاي کميل و توسل و ديگر دعاها شرکت کنيد و در دعا امام را فراموش نکنيد و براي فرج امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) دعا کنيد.

پي‌نوشت‌ها:

1.در اصل وصيت: آن
2.سوره آل عمران؛ آيه 103
3.در اصل وصيت: نخواهند گذاشت
4.در اصل وصيت: اهراز
5.در اصل وصيت: نموده
6.در اصل وصيت: دارد
7.سوره آل عمران؛ آيه 103
8.سوره آل عمران؛ آيه 103
9.در اصل وصيت: جماعت ها
10.در اصل وصيت: دست بزنيم و انتقام بجوييم. اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ؛ سوره آل عمران، آيه 103
11.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
12.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
13.در اصل وصيت: برندارند
144.سوره آل عمران؛ آيه 103
15.همان
16.در اصل وصيت: آنکه
17.در اصل وصيت: بيندازد
18.در اصل وصيت: و همه ي منافقين
19.سوره حجرات؛ آيه 13
20.سوره آل عمران؛ آيه 103
21.در اصل وصيت: و دست در دست هم
22.در اصل وصيت: در
23.سوره آل عمران؛ آيه 103
24.در اصل وصيت: باشند
25.در اصل وصيت: و گوش به فرمان و رهنمودهاي امام

منبع مقاله :
مولايي، زهرا؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا (11)، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.