سيري در وصيت نامه شهدا

از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (1)

از ملت ايران مي خواهم که امام را تنها نگذارند... طبق آيه ي قرآن، از مشرکين نباشيد؛ يعني از کساني که در دين خود تفرقه افکندند و پراکنده شدند و هر دسته به آنچه داشتند، خوشحال شدند و ناراحت هم نشويد که اين جنگ، نعمتي است
يکشنبه، 30 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (1)
 از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (1)

 

تهيه و تنظيم: زهرا مولايي



 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد غلام رضا آبدار ( 1361 - 1342 تربت حيدريه )

از ملت ايران مي خواهم که امام را تنها نگذارند... طبق آيه ي قرآن، از مشرکين نباشيد؛ يعني از کساني که در دين خود تفرقه افکندند و پراکنده شدند و هر دسته به آنچه داشتند، خوشحال شدند و ناراحت هم نشويد که اين جنگ، نعمتي است که خداوند به ما داده است و امتحاني است.

شهيد حميد آتشي جهرمي ( 1365 - 1345 جهرم )

برادران عزيز و ارزشمند!... با سرلوحه قرار دادن جنگ در رأس همه ي امور، از تفرقه بپرهيزيد.

شهيد خالد آتيوند ( 1361 - 1344 تهران )

همه با هم به ريسمان خدا چنگ زنيد (1) و بر مبناي ايمان و خداشناسي متفق و متحد باشيد و از تفرقه بپرهيزيد. پيغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: « اصلاح ميان مردم، از نماز و روزه ي دائم، افضل (2) است و چيزي که دين را محو مي کند، فساد و اختلاف است. »
... بر شما باد که بر روابط دوستانه ميان خود بيفزاييد. به يکديگر نيکي کنيد و از کناره گيري از يکديگر و قطع ارتباط و تفرقه و تشتت بپرهيزيد.

شهيد احمد آجرلو ( 1366 - 1337 کرج )

وصيت نامه [ خطاب ] به سپاهيان (3) و بسيجيان.... همه ي همّ و غم خود را وحدت بين خود قرار دهيد و هر عامل تفرقه انگيز را به دور [ کنيد ] که (4) در پشت جبهه، به خصوص در سپاه، در ابعاد مختلف مي باشد و شما را راهنمايي مي کنيم هر جا به ابهامي در رابطه با فرامين امام برخورديد، با دفتر نمايندگي امام رابطه ي تنگاتنگ داشته باشيد. ان شاء الله مشکل شما حل خواهد شد؛ به شرطي که نظرات شخصي را به پيام و فرمان امام غلبه ندهيم.

شهيد تقي آجرلو ( 1365 - 1352 تاکستان )

اي دوستان! هميشه ياد خدا باشيد و هر کاري انجام مي دهيد، به خاطر خدا باشد و نگذاريد دشمنان بين شما تفرقه بيندازند. در جبهه هاي نبرد حضور پيدا کنيد. ان شاء الله هر چه زودتر ريشه ي اين ستمگران از صحنه ي روزگار قطع شود.

شهيد عيسي آذر ارجمند ( 1361 - 1344 لنگرود )

به تمام برادران بسيج بگوييد که تفرقه بين خود ايجاد نکنند و مواظب افراد نفوذي باشند و به شدت با گروهک هاي داخلي مبارزه کنند.

شهيد شيرعلي آذربار ( 1365 - 1347 دهدشت )

بنده وصيتم به ملت شهيدپرور اين است [ که ] از پاي ننشينيد و از کشور خود دفاع نماييد و امام را تنها نگذاريد؛ چون دشمنان شما خوشحال مي شوند. وصيت ديگري دارم به امت شهرمان. دست در دست هم دهيد. از يکديگر جدا نشويد. تفرقه را کنار بگذاريد. وحدت و يکپارچگي را حفظ نماييد. از امام امت دفاع کنيد.

شهيد غضنفر آذرخش ( 1366 - 1343 تاکستان )

امت شهيدپرور! از اختلافات و کينه توزي ها دوري کنيد که آن موجب تفرقه است. ضربه اي که ما از اين اختلاف ها خورده ايم، ضربه اي جبران ناپذير است که به شهرمان وارد آمده است. پس بياييد دست از اختلاف برداشته و جهت آباداني شهرمان دست در دست همديگر بگذاريم که اين خود مشت محکمي بر دهان تفرقه اندازان است.

شهيد بهرام قلي آذرشب ( 1365 - 1340 دهدشت )

از تمام مردم مي خواهم که تفرقه را از بين ببريد و دست وحدت به همديگر بدهيد که همانا وحدت در همه ي مکان ها، نشانه ي پيروزي است و از شما مي خواهم که به اين وصيت، خوب عمل کنيد که آن هم حضور شما در ميدان هاي جنگ است.

شهيد عزيزالله آذري ( 1362 - 1344 نجف آباد )

و شما آشنايان!... از شما مي خواهم که اگر در کربلا نبوديد که حسين (عليه السّلام) را ياري کنيد، اينک حسين زمان را ياري کنيد و به سوي جبهه ها بشتابيد و از تفرقه بين خود جلوگيري کنيد.

شهيد داريوش آذريان قهفرخي ( 1366 - 1345 شهرکرد )

اما اي بندگان خداي عزيز! بدانيد که زماني شما زندگي واقعي داريد که با ايمان و عشق الهي و محبت اهل بيت (عليهم السّلام) زندگي کنيد و در حد توان از امام امت، اين نسيم رحمت الهي اطاعت کنيد و از تفرقه خودداري کنيد و از فرصت خوبي که فراهم شده، اگر توانستيد استفاده کنيد و اگر نتوانستيد سد راه اسلام هم نشويد.

شهيد مسعود آذريون ( 1365 - 1346 اصفهان )

اي شيعيان علي (عليه السّلام)! از تفرقه بپرهيزيد و دست برادري به هم دهيد و اخوت و برادري را حفظ کنيد. در راه خدا و حفظ وحدت مسلمين گام برداريد. فقط از امام پيروي کنيد و همچون شهدا، تا آخرين قطره ي خون از امام و فقيه عالي قدر، حمايت کنيد. اي حسينيان! به کوردلان و منافقين بگوييد که اسلام و انقلاب و امام، با خون و پوست ما آميخته شده و هرگز نخواهيد توانست ما را از همديگر جدا کنيد. به آمريکا و شوروي بگوييد که ما از انقلاب و امام، با قطره قطره ي خونمان حفاظت و پاسداري مي کنيم.

شهيد مجيد آزادبخت ( 1365 - 1345 تهران )

هموطنان عزيز! هميشه پشتيبان امام باشيد و نگذاريد ضربه اي به اين انقلاب وارد آيد و بدانيد که اگر امام و انقلاب شکست بخورد، اسلام و قرآن شکست خورده است. هميشه گوش به فرمان امام باشيد و از تفرقه مابين خود بپرهيزيد و جبهه ها و پشت جبهه و همين طور مساجد را پر کنيد و نگذاريد راهي براي ضد انقلاب وجود داشته باشد.

شهيد داود آژيده ( 1360 - 1335 تهران )

اي امت قهرمان، خواهران و برادران محصل! تنها راه نجات اسلام و پيروزي نهايي انقلاب، پيروي همه جانبه از امام امت، خميني بت شکن است و قرار گرفتن در خط امام که همان خط اسلام اصيل محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) است. از انحرافات، گروه گرايي هاي مشرکانه، التقاط گرايي ها، خاک و خون پرستي و مليت گرايي و ليبرال مآبي بپرهيزيد که به يقين درخواهيد يافت که تمام اين مسائل، جز راه هايي که به نابودي يک ملت و يک نهضت مي انجامد، چيز ديگري نيست و گرد محور امامت و ولايت آييد. از تفرقه بپرهيزيد و خون شهيدان را پاي مال نکنيد.

شهيد داود آغنده ( 1362 - 1340 تبريز )

مسئله ي ديگر اينکه از غيبت زياد پرهيز کنيم که بسيار بد است و تفرقه مي اندازد که يک مسئله اي که هست، وابستگي هاي دنيوي را از دست و پاي خودمان باز کنيم و پاره کنيم و خودمان را وابسته به اين دنيا [ ي ] فاني نکنيم. دنيا ارزش ندارد. سعي کنيم در راه خدا قدم برداريم و وابستگي ها را با (5) اتکال به خدا پاره کنيم.

شهيد ايوب آقاجاني ( 1367 - 1350 آستانه اشرفيه )

برادران بايد از تفرقه بپرهيزند. جبهه ها را خالي نگذاريد. مساجد را پر کنيد. در نمازهاي جماعت و دعاهاي پرفيض کميل و دعاي توسل شرکت کنيد و دعا به جان امام و رزمندگان را هرگز فراموش نکنيد و پيروزي رزمندگان را از خدا بخواهيد و هرگز از ياد خدا غافل نباشيد.

شهيد علي رضا آقاکبيري ( 1362 - 1344 نجف آباد )

وصيت من به شما اين است که وحدت خود را حفظ کنيد و هيچ گاه کاري نکنيد که باعث تفرقه و جدايي گردد؛ زيرا اين وحدت بود که ما را به اينجا رساند و مي دانيم که اگر در انجام کاري وحدت وجود نداشته باشد، آن کار به ثمر نمي رسد.

شهيد امرالله آقايان (1359 - 1338 کردکوي )

اي امت شهيد پرور و مهربان ايران! به ياد خدا باشيد و از امام امت، خميني بت شکن، پيروي کامل نماييد. از تفرقه و جدايي بپرهيزيد و به گفته ي امام، وحدت کلمه را حفظ کنيد که رمز پيروزي در وحدت کلمه است.

شهيد محمدرضا آقايي ميبدي ( 1364 - 1346 ميبد )

اي ملت عزيز!... از غيبت و تهمت و دروغ جداً خودداري کنيد؛ چون دروغ، باعث نفاق، تهمت باعث کينه توزي و دشمني و غيبت، باعث ضعف ايمان و تفرقه است و هر کس که اين سه چيز منفور را از خود دور نکند، رفتن خود را به بهشت به تأخير انداخته است.

شهيد جان ميرزا آهني ( 1363 - 1344 بيرجند )

اي برادران عزيزم!... به شما توصيه مي کنم که وحدت خود را هر چه بيشتر حفظ نماييد؛ زيرا که هرجا وحدت در راه اسلام هست، به دنباله ي آن پيروزي مي باشد. در نماز جمعه ها شرکت نماييد که به راستي نماز جمعه، سنگر انقلاب است. تابع ولايت فقيه باشيد و هميشه از ايشان کمک بخواهيد که خدا از شما راضي بماند. هوشيار باشيد که دشمنان در [ ميان ] شما رخنه پيدا نکنند؛ زيرا که تفرقه، جامعه را به فنا مي سپارد.

شهيد باباعلي ابراهيم زاده سابقي ( 1365 - 1346 کردکوي )

اي کساني که در پشت جبهه هستيد!... باز سفارش مي کنم مبادا شهدا را [ در پيشگاه ] حضرت باري تعالي خجل سازيد.
مبادا با اعمالتان، دست ما را به جهت شفاعت ببنديد.
مبادا با ريب و ريايتان، رسول الله را بيازاريد.
مبادا با تمرّد از امامان، دل اول اماممان، علي (عليه السّلام) را به درد آوريم.
مبادا با تفرقه و تشتت، جگر پاره ي امام حسينمان را نمک بپاشيم.

شهيدعلي ابراهيم لک ( 1362 - 1344 زرين شهر )

برادران!... از تفرقه دوري کنيد، در هر پست و مقامي که هستيد. امام را تنها نگذاريد. رزمندگان اسلام را دعا کنيد که ما هر چه داريم، از دعاهاي شماست.

شهيد الله يار ابراهيمي ( 1364 - 1332 کرج )

از تمامي اهالي روستا مي خواهم که هر کس از من ناراحتي ديده است، حلال کنند و سعي کنند که کارهايشان را براي رضاي خدا انجام دهند و از تفرقه پرهيز کنند و هميشه وحدت در بينشان را حفظ نمايند.

شهيد علي اکبر ابراهيمي ( 1365 - 1345 سمنان )

امت عزيز!... وحدت هميشگي را حفظ کنيد که همان وحدت است که اسلام را سرفراز کرده است و جنگ را به پيش [ برده ] و انقلاب را به انقلاب حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) متصل مي کند... از تفرقه و صحبت هاي بيهوده اي که به ضرر اسلام است، بپرهيزيد و از شما مي خواهم چند نفري [ را ] که در شهر، باعث آبروريزي شهر مي شوند و هنوز هدايت نشده اند، نصيحتشان کنيد و اگر هدايت نشدند، جلوشان [ را ] بگيريد و سخن من با آن ها اين است که اي عزيزان! دنيا مي گذرد. به کار خود باشيد. بياييد راه را بيابيد و راه راست را انتخاب کنيد.

شهيد جواد احمدآبادي ( 1362 - 1342 فيروزآباد )

اين را هم به برادران و خواهران ايراني و آزاده مي گويم که... از هرگونه تفرقه و جدايي و دودستگي (6) دوري گزينيد و طبق آيه ي « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (7) باشيد و از اين آيه پيروي کنيد.

شهيد احمد احمدي ( 1363 - 1343 تهران )

اي پدران و مادران!... از تفرقه و نفاق بپرهيزيد. اتحاد را پيشه کرده، با انصاف نسبت به يکديگر بينديشيد. دروغ و دروغ پردازي را از خود دور کنيد. از تزوير و ريا بپرهيزيد که آن شرک اصغر است.

شهيد علي حيدر احمدي ( 1363 - 1343 بهار )

برادران عزيزم! امام را تنها نگذاريد و گوش به فرمانش باشيد. از ولايت فقيه که ادامه دهنده ي راه انبيا است، حمايت کنيد و از نهادهاي انقلابي که از خون هزاران شهيد به وجود آمده است، پشتيباني کنيد و وحدت و يکپارچگي خود را حفظ کنيد و از تفرقه بپرهيزيد که تفرقه يکي از کارهاي شياطين مي باشد.

شهيد هادي احمدي ( 1364 - 1348 رودسر )

از اختلاف و تفرقه پرهيز کنيد که علي (عليه السّلام) مي فرمايد: « الخلاف يهدم الرأي »؛ « اختلاف، فکر را ريشه کن مي سازد. » آري، عزيزانم!... افراد جامعه (8) در حکم دست هاي انساني هستند. هرگاه در امور اجتماعي با يکديگر هماهنگي نداشته باشند و دست به کارشکني و ايجاد اختلاف بزنند، اثر وجودي آنان از دست خواهد رفت و مخصوصاً در برابر دشمن خود سقوط خواهند کرد. خداوند کريم در قرآن مي فرمايد: « نزاع نکنيد که متلاشي مي گرديد و اثر وجودي شما از دست خواهد رفت. » (9)

شهيد محسن احمدي کافشاني ( 1363 - 1343 فلاورجان )

و خواهران عزيز! شما را سفارش مي کنم به وحدت و دوري از تفرقه و ديگر اينکه هميشه و در همه حال پشت سر امام [ بوده ] و يک لحظه امام را تنها مگذاريد و هميشه گوش به سخنان و فرامين امام بدهيد و آن ها را به کار ببنديد تا سرافراز و رستگار باشيد.

شهيد کيامرز اديبي سده ( 1361 - 1338 اصفهان )

برادران و خواهران عزيزم! اميدوارم که در شناخت دين و اهداف آن کوشا باشيد و از تفرقه بپرهيزيد و هميشه قدر همديگر را بدانيد و از خداوند بخواهيد که ايمانتان را در راه شناخت او و دين او زياد کند تا بتوانيد يک فرد مفيد براي جامعه ي اسلامي و اين انقلاب باشکوه که ده ها هزار جوان [ و ] پير و زن و مرد و کوچک و بزرگ، با خون خود آن را آبياري کرده اند و به ثمره رسيده است، باشيد. (10) شما وظيفه داريد که دنباله روي آن ها باشيد و هميشه اتحاد را در بين خود و جامعه ي خود زياد کنيد تا دشمنان اسلام نتوانند بر شماها غلبه و حکومت کنند.

شهيد حميدرضا ارجمندي فر ( 1361 - 1345 تهران )

اي ملت مسلمان!... تفرقه در ميان خود نيندازيد؛ زيرا تفرقه، يک امت را از بين خواهد برد. در مساجد برويد و مساجد را خالي نگذاريد؛ زيرا که همه ي کارها بايد به امر امام، از مسجد سرچشمه بگيرد.

شهيد اردشير ارمغان ( 1365 - 1349 دهدشت )

از کليه ي برادران تقاضامندم که تفرقه را از بين خود دور کنيد و برادروار با هم رفتار کنيد.

شهيد ابراهيم اسپيد ( 1361 - 1343 دزفول )

از همه ي مردم مي خواهم که به ريسمان خداوند چنگ زنند (11) و از تفرقه بپرهيزند و اگر نه، مديون خون شهدا هستند.

شهيد ابراهيم استاديان ( 1361 - 1336 شيراز )

اکنون پيامي داشتم به برادران و خواهران عزيز که البته من کوچک تر از آنم که براي شما برادران و خواهران حزب الله پيام دهم. از شما مي خواهم که يک لحظه هم که شده، امام را تنها نگذاريد و تمام دستورات و فرامين او را لبيک بگوييد. وحدت خويش را حفظ کرده و چنگ به ريسمان الهي بزنيد (12) و از تفرقه و دودستگي بپرهيزيد و تمام مسائل اسلامي را مو به مو اجرا کنيد. يک لحظه از آمريکاي جنايتکار و عناصر شرقي و غربي و منافقين از خدا بي خبر غافل نشويد و با تمام قوا و نيروي فکري به مبارزه با آن ها برخيزيد.

شهيد حسين استقبالي ( 1366 - 1343 ني ريز )

اي عزيزان! شما را به خدا موقعيت خود را درک کنيد و بدانيد که اين پيروزي، ارزان به دست نيامده و ملت، رنج ها و مشقت ها [ ي ] بسياري را متحمل گشته و خون ها داده تا اسلام، حاکميت پيدا کند و اين بي عدالتي ها از جامعه رخت بربندد... نکند به خاطر خودخواهي و خودمحوري هاي خودمان، باعث تفرقه و تشتت شويم و با اين کار خود، باعث تضعيف جامعه ي اسلامي و تقويت دشمنان اسلام شويم و اگر مسائلي را مي بينيم و مي دانيم [ که ] بازگو کردن و دامن زدن به آن ها به ضرر اسلام تمام مي شود، همچنان که حضرت علي (عليه السّلام) صبر کردند، از آن حضرت پيروي کنيم و مسائل را به موقع خود حل کنيم. ما بايد با آگاهي و هوشياري و حضور هر چه بيشتر در صحنه، غافل از مکر و حيله ي دشمنان سياسي (13) نباشيم و عمال آن ها را که خود را در پست هاي حساس، جا زده و در صدد ضربه زدن به اين انقلاب [ هستند ] که تنها پشتوانه ي واقعي و يار و مددکار ستمديدگان و مسلمانان دربند جهان مي باشد، شناسايي و به کيفر اعمالشان برسانيم. دشمنان ما به مکر و حيله ها و فريب ها متوسل شده و همه ي آن ها را روي اين ملت آزموده اند و تا به حال به لطف خداوند، همه ي نقشه هاي آنان نقش بر آب شده. ولي باز مي بينيم [ دل ](14) سوزانه تلاش مي کنند و درصدد تفرقه، بي تفاوت کردن مردم نسبت به مسائل انقلاب و اسلام و بيرون کردن آن ها از صحنه هستند و بر ماست که با دقتي که تا به حال داشته ايم و حساسيت بيشتري نسبت به مسائلي که دشمن روي آن کار مي کند، ديگر توطئه ي آن ها را به ياري خداوند خنثي کنيم و اسلام را از غربت چندين ساله نجات دهيم.

شهيد احمدرضا استکي آورگاني ( 1363 - 1346 اصفهان )

اي دوستان!... از تفرقه و دودستگي دوري کنيد و هميشه وحدت کلمه را حفظ و از نماز جماعت و نماز جمعه ها و هر مراسمي که بايستي حضور خودتان را در صحنه نمايش دهيد، دست برنداريد.

شهيد مجيد استواني زاده ( 1360 - 1344 کازرون )

اي برادر و اي خواهر! از تو مي خواهم که از امامت که رحمتي است از طرف خدا، اطاعت کني و از ايجاد تفرقه بپرهيزي (15) و اين را هم بدان که ما از آن خودمان نيستيم تا براي خود کار کنيم، ما از آن خداييم و بايد در راه او جهاد کنيم.

شهيد علي اکبر استهري ( 1362 - 1343 همدان )

از تفرقه بپرهيزيد، به خصوص در ميان امت حزب الله و مسئولين و اگر قبول شد شهادتم به درگاه خداوند، از خدا مي خواهم که هر کس خواست تفرقه بيندازد، نابودش کند.

شهيد اسدقلي اسدي ( 1366 - 1334 آباده )

برادران عزيز سپاه بايد سرمشق و الگويي براي ديگران باشند و هميشه با يک دنيا اخلاص و پاکي، سپاه را حفظ نمايند (16) و از تفرقه و اختلاف بپرهيزند (17) و هميشه متحد باشند و مبادا خداي ناکرده در سپاه، مسائلي که باعث لطمه زدن به حيثيت سپاه شود، پيش آورند و مي دانم که اين طور نيست. ولي چون فرمانده مستقيم سپاه، امام عزيز مي باشد. بايد در خط امام که همان خط اسلام و قرآن مي باشد، حرکت کنيد و سپاه پاسداران، آن سپاهي باشد که امام در نظر دارد.

شهيد جواد اسکندري ( 1365 - 1337 فريدن )

اما چند کلمه با همکاران خودم، يعني بچه هاي سپاه. اي برادران، اي سربازان امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)! سعي کنيد دست از گروه بازي و خط بازي برداريد و از تفرقه دوري کنيد؛ زيرا خصلت سربازان امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) بايد چنين باشد.

شهيد علي اسکندري ( 1365 - 1344 قم )

بر شما باد که بر روابط دوستان [ ه ] ميان خود بيفزاييد. به (18) يکديگر نيکي کنيد. از کنايه گويي از يکديگر و قطع ارتباط و تفرقه بپرهيزيد.

شهيد محسن اسکندري ( 1364 - 1347 تويسرکان )

امت شهيدپرور و قهرمان! تا مي توانيد گوش به فرمان حضرت امام باشيد؛ چرا که نهايت آرزوي تمامي شهدا عمل به دستورات اسلام و پيروي از فرمايشات ولي فقيه زمانمان است. وحدت و يکپارچگي را که در اول انقلاب، به خصوص ايام فجر سال 57 داشتيد، حفظ نماييد و از تفرقه و جدايي به شدت بپرهيزيد تا هم دشمنان و هم منافقان از ضربه زدن به اسلام نااميد گردند.

شهيد محمد علي اسکندري ( 1360 - 1341 اقليد )

برادران! از تفرقه و تشنج پرهيز کنيد و چنان به ريسمان الهي چنگ بزنيد (9) که امپرياليسم و سرسپردگان داخلي اش نتوانند کوچک ترين وحشتي در دل شما به وجود بياورند.

شهيد بهرام اسکندري ممقان ( 1365 - 1346 اسکو )

شما اي برادران حزب الله ايران! بياييد قدر اين نعمت عظماي الهي را بدانيد که اين رهبري انقلاب اسلامي براي ما يک نعمت بزرگ است. تا سر حد جان از امام و رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) و ائمه اطهار (عليهم السّلام) حمايت کنيد. تفرقه و نفاق را بين خود راه ندهيد که اگر چنين کنيد، موجبات عذاب الهي را براي خود فراهم کرده ايد.

شهيد حسين اسماعيلي ( 1361 - 1344 اصفهان )

پيام و سفارشي به دوستان داخل مساجد دارم و به خصوص مسجد محل و آن اينکه به سخن گهربار امام گوش فرا دهيد و مساجد را سنگر خود قرار دهيد و هميشه سنگرها را پر نگه داريد و نگذاريد کوچک ترين ضعفي در مساجد پيدا شود که هرگونه ضعفي در مساجد، بر عليه اسلام است و آن چنان کنيد که مسجد را به عنوان پايگاه مسلمين، عبادتگاه و محل هدايت به سوي الله بشناسيد. هرگونه دودستگي را از بين ببريد و هيچ گاه نگذاريد بين مسلمين، تفرقه ايجاد شود.

شهيد غلام علي اسماعيلي ( 1361 - 1341 مبارکه )

پدر و مادر عزيزم و برادران و خواهران مهربانم!... کسي [ که ] در راه خدا شهيد مي شود، مفهومي ندارد که برايش شيون کنيد؛ چون داد و فرياد کردن به جز تفرقه چيزي در بر ندارد. پس از فرياد دوري کنيد و راهم را ادامه دهيد و راه من، لبيک گفتن به پيام امام عزيزمان است؛ مثل اين است که به « هل من ناصر [ ينصرني ] » حسين (عليه السّلام) لبيک گفته ايد.

شهيد علي اکبر اشرفي ( 1367 - 1341 شاهرود )

و اما شما اهالي مذهبي و زحمتکش روستايمان که حتماً مورد نظر خدا هستيد! محافل را گرم نگه داريد. اخوت، برادري و صفا را بين خود حاکم نماييد. از اختلاف بپرهيزيد که تفرقه، موجب عذاب است و اتحاد مايه ي رحمت. (20)

شهيد محمد اصغري ( 1366 - 1344 خوي )

از اختلافات و تفرقه افکني که افتي براي اسلام است، به دور باشيد و پيوسته به ياد خدا باشيد. مبادا روزي رسد که نعوذ بالله « إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ » (21) مصداق حال باشد که انسان هر لحظه در معرض خطري بس بزرگ است.
4 شهيد غلام علي اصلاني ( 1360 - 1342 تهران )
برادران کارگر! امروز ما بايد توليد نماييم و از تفرقه و جدايي بپرهيزيم. از شما خواهش مي کنم به حرف يک عده که مي گويند ما بايد چهل ساعت کار نماييم، گوش ندهيد. اين ها همان هايي هستند که در کردستان، برادران پاسدار ما و برادراني ارتشي ما را سر بريدند. حالا آمده اند و دم از خلق مي زنند. مگر پاسداران و سربازان غير از خلق هستند؟
برادران! از شما عاجزانه مي خواهم که در انجمن هاي اسلامي [ و ] بسيج (22)، در هر شرايطي که هستيد، شرکت نماييد تا بتوانيد مشت محکمي به دهان اين خلقي هاي ضد خلق بزنيد.

شهيد علي محمد اعتصامي ( 1366 - 1326 کرج )

من حقير از ملت شهيدپرور مي خواهم که دست از ياري اسلام و رهبري امام امت نکشند که اين وظيفه ي شرعي هر مسلمان است که به گفته ي پيامبر عظيم الشأن اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم)، هر کس امام زمان خود را نشناسد، مرده است به مرگ زمان جاهليت. و کلمه ي وحدت که هميشه پيام مهم رهبر انقلاب است، به آن عمل کنند که تفرقه سلاح منافقين و استعمارگران [ است ].

شهيد سيد احمد اعتصامي رناني ( 1363 - 1347 کرج )

تنها سفارشي که به مردم دارم، اين است که سعي کنيد نماز جمعه را برپا داريد و در آن حضور منسجم داشته باشيد و از تفرقه بپرهيزيد و تقوا پيشه کنيد و از امام اطاعت کنيد و تنها سرمشق و الگويتان امام باشد.

شهيد سيد عباس اعرابي ( 1365 - 1343 تهران )

خدمت کليه ي فاميل ها: از شما مي خواهم که با هم خوب باشيد و از تفرقه بپرهيزيد و به جبهه ها کمک کنيد و نگذاريد جبهه ها خالي بماند و امام را هميشه دعا کنيد.

شهيد اصغر افشاري ( 1364 - 1347 نجف آباد )

از شما ملت قهرمان مي خواهم، اکنون [ که ] به ريسمان خدا چنگ زده ايد، (23) آن را رها نکنيد. ملت ايران! از شما مي خواهم قدر امام امت را بدانيد و [ نيز قدر ] تمام خدمتگزاران (24) به اين ملت را بدانيد. هيچ وقت (25) مانند مردم کوفه نباشيد و دست از تفرقه [ برداريد؛ البته ] الحمدالله تفرقه نيست؛ بلکه به عنوان تزکيه [ اين امر را به اجرا درآوريد ] که دشمن درصدد است که از ما نقطه ضعف بگيرد و ما بايد هوشيار باشيم که با سخن گفتن خود و [ نوع ] عمل کردن بين خودمان، دودستگي ايجاد نکنيم. (26)

شهيد حسين اکبري ( 1365 - 1343 شازند )

اولين وصيتم اين است که امام عزيز، نائب بر حق حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، خميني کبير را دعا کنيد و تمام اوامر او را از دل و جان پذيرا باشيد؛ چون حکم او، حکم امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و حکم امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، حکم خداست. از تفرقه و نفاق پرهيز و دوري کنيد و به ريسمان خداوند چنگ بزنيد. (27)

شهيد محمد ربيع اکبري باصري ( 1363 - 1343 خرم بيد )

برادران! استغفار و دعا را از ياد نبريد که بهترين درمان ها براي مؤمن و مسلمان [ بوده ] و آرام [ ش ] دهنده ي دردها، دعا است. به ياد خدا باشيد و در راه او قدم برداريد و هرگز دشمنان، بين شما تفرقه نيندازند و شما را از روحانيّت متعهد که بازوي دين اسلام است، جدا نکنند که اگر چنين شود، روز بدبختي مسلمانان و روزجشن ابرقدرت ها است. پس حضورتان را در جبهه هاي حق عليه باطل ثابت نگه داريد.

شهيد حسين علي اکبري درچه ( 1365 - 1343 خميني شهر )

برادران!... صبر را پيشه ي کار خود کنيد و از مسئولين تا حد امکان اطاعت نماييد که تفرقه در بين شما به وجود نيايد.

شهيد محمد اکبري نژاد پايين محلگي ( 1365 - 1347 تهران )

من به شما سفارش مي کنم که با تمام وجود، همراه با امام باشيد. نکند قلب ايشان از تفرقه ي بين شما ناراحت شود که ناراحتي قلب امام، باعث ناراحتي قلب آقا مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي شود و ناراحتي ايشان هم باعث ناراحتي پروردگار [ مي ] شود و نتيجتاً عامل اين ناراحتي، مسيرش به جهنم مي رسد. (28)

شهيد محمدرضا اکرمي ابرقويي ( 1366 - 1351 ابرکوه )

اي مردم! دست از تفرقه و جدايي برداريد و مانند دو برادر مسلمان، دست در دست هم قرار دهيد و مانند يک زنجير، به هم بپيونديد و پيرو خط امام باشيد. اگر دست از تفرقه و جدايي برنداريد، باز هم خشم خداوند بر شما فرود خواهد آمد و شما را نابود خواهد کرد.

شهيد مهدي الله دادي ( 1363 - 1345 اصفهان )

برادران و خواهران!... قدر امام جمعه ي شهرتان [ را ] بدانيد و دست از سر اختلاف برداريد که تفرقه و اختلاف، شما را ضعيف و کم کم نابود خواهد کرد... اي برادران، اي خواهران، بايد يک نصيحت ديگر به شما بکنم و آن اين است که با هم خوب باشيد. سعي کنيد قلب هايتان با همديگر باشد. اگر قلب هايتان يکي بود، تفرقه در ميان شما ايجاد نخواهد شد.

شهيد علي الله يورتي ( 1366 - 1350 فريدن )

اي دوستان، اي امت شهيدپرور، هم روستاييان عزيز! قدر اين نعمت الهي، يعني امام امت را بدانيد. امام و يارانش را رها نکنيد و به توصيه هايشان عمل نماييد که صلاح شما در آن است. دعا کنيد که خدا امام را در کنار حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) نگه دارد. به قول امام، در صحنه باشيد و از اختلاف و تفرقه بپرهيزيد که دشمن من و شما همين را مي خواهد.

شهيد موسي الوند کيش ( 1366 - 1346 ياسوج )

پيامي که براي مردم شهيدپرور دارم، اين است که... فريب افرادي را که مي خواهند به نحوي بين صفوف منسجم شما تفرقه افکني کنند و وحدت شما را به هم بزنند، نخوريد و قاطعانه برخورد نماييد که اگر چنين نباشد، به اصل انقلاب که وارث خون هزاران شهيد گلگون است، صدمه زده ايد.

شهيد گلباد الياس پور ( 1365 - 1326 دهدشت )

از کليه ي برادران و خواهران و پدران و مادران مسلمان مي خواهم که از هرگونه تفرقه و توطئه بپرهيزيد و گوش به فرمان خدا باشيد و وحدت را حفظ کنيد تا بر دشمنان خداوند و خودتان پيروز شويد؛ وگرنه ما شکست مي خوريم و سلطه گران و زورگويان دوباره بر ما حاکم مي شوند و اداره ي مملکت اسلامي را از چنگ ما بيرون مي برند و همه ي ما را به ذلت و خواري مي کشند. اين چند کلمه (29) به عنوان تذکر و سفارش بوده و مسئله ي جهاد که خيلي مهم است، نبايد فراموش شود و هر لحظه بايد گوش به فرمان رهبر باشيم. [ توطئه ي ] تفرقه انگيزها به خاطر اين است که رهبري (30) را تضعيف کنند و جدايي بيندازند تا اينکه خودشان حکومت کنند.

شهيد علي اکبر امامي بيدستگاني ( 1362 - 1343 زرين شهر )

عزيزان من!... دست از اين جدايي ها و تفرقه ها برداريد که اسلام، نياز به وحدت و برادري دارد.

شهيد ماشاءالله امامي جزي ( 1364 - 1341 کاشان )

اي امت حزب الله و هموطنان عزيزم! بحمدالله تاکنون هيچ تفرقه و جدايي در کشور و به خصوص در شهر خودم نبوده. اگر هم در گوشه و کنار جامعه، صداي تفرقه اي بلند شد و تفرقه انگيزي خواست قد علم کند، شما بحمدالله آنان را سرکوب نموده ايد.

شهيد سيد حسن امامي فرد ( 1366 - 1345 بجنورد )

از همه ي برادرانم انتظار دارم که مساجد و پايگاه هاي مقاومت را پر کنند و از تفرقه جداً خودداري کنند.

شهيد جمشيد اميري فيوج ( 1362 - 1342 فراشبند )

از امت شهيدپرور مي خواهم که به فرموده ي امام بزرگوارمان، جنگ را مسئله ي اصلي قرار بدهند و تمام تلاش خود را در اين راه (31) به کار بريد و هيچ گاه [ مسئله ي ] (32) جنگ و رزمندگان را از ياد نبريد. در همه حال پشتيبان امام و جمهوري اسلامي باشيد و امام را تنها نگذاريد و هميشه گوش به فرمان امام باشيد؛ چون امام است که [ همراه با ] شما، با قدرت ايمان و با اتکال به خداوند با تمام ابرقدرت ها سرستيز دارد. از تفرقه و اختلافات دوري جوييد؛ چون اين ضربه ي دشمن مي تواند خداي ناکرده بين ملل اسلامي اختلافات بيندازد و هر کس را که زمزمه ي اختلافات و دودستگي داشت، از خود برانيد و با هر کس که مخالف خط امام بود، مخالفت کنيد.

شهيد اکبر اميني ( 1361 - 1344 اصفهان )

اي مردم، اي امت و اي ملت! آگاه باشيد و از تفرقه بپرهيزيد و هميشه فرمان خميني را براي خود ملاک قرار دهيد و بدانيد که اسلام ناطق، حسين زمان همين خميني است و از او پيروي کنيد.

شهيد رضا اميني ( 1367 - 1347 تهران )

برادران! قدر يکديگر را بدانيد. از بحث هاي بيهوده بپرهيزيد و کدورت ها را از بين ببريد. با اتحاد خود اسلام را ياري کنيد و دشمنان اسلام را از پاي درآوريد. از تفرقه بپرهيزيد که دشمن منتظر همين است.

شهيد مجتبي اميني پزوه ( 1367 - 1349 اصفهان )

پدر و مادر عزيزم!... بدانيد که اگر ايمان و تقوا و معنويت دروني از کف برود، کارمان [ زار است ]. (33) هميشه پيرو خط رهبري باشيد و سعي کنيد از تفرقه بپرهيزيد و وحدتتان را بيش از [ پيش حفظ کنيد ]. (34)

شهيد رمضان اميني کهريزسنگي ( 1363 - 1339 نجف آباد )

اميدوارم که از ادامه دهندگان راه شهدا و پيرو خط امام باشيم و خداي ناکرده مسئله ي اطاعت نکردن از ولي فقيه و آن حال بي تفاوتي ما را نگيرد (35) که اگر اين طور شد و ما فقط خود را محور قرار داديم و زندگي مادي را گرفتيم و خود را در مقابل خدا و اجتماع مسئول ندانستيم... تفرقه ايجاد مي شود، نفاق چهره ي خود را مي نمايد، بي اطميناني به وجود مي آيد و وضعيت طوري مي شود که پس از چندي يزيد، اين جنايتکار تاريخ، خليفه ي مسلمين مي شود و روي کرسي حکومت مي نشيند و آن قدر جامعه را فقر فرهنگي مي گيرد و بي تفاوت [ ي حاکم مي شود ] که علي (عليه السّلام) در مسجد کوفه [ به ] شهادت مي رسد.

پي‌نوشت‌ها:

1. اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103.
2. در اصل وصيت: افضل تر
3. در اصل وصيت: سپاه داران
4. در اصل وصيت: و
5. در اصل وصيت: به
6. در اصل وصيت: دو دسته اي
7. سوره آل عمران؛ آيه 103
8. در اصل وصيت: جامعه ي خانوادگي
9. اشاره به « وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّارِينَ »؛ سوره انفال، آيه 46
10. در اصل وصيت: باشد
11. اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
12. همان
13. در اصل وصيت: سياسي خورده از اسلام
14. در اصل وصيت: ناخوانا
15. در اصل وصيت: بپرهيزيد
16. در اصل وصيت: نماييد
17. در اصل وصيت: بپرهيزيد
18. در اصل وصيت: با
19. اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
20. اشاره به حديثي از پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم)
21. سوره عصر؛ آيه 2
22. در اصل وصيت: که انجمن هاي اسلامي را بسيج را
23. اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
24. در اصل وصيت: خدمت گذاران
25. در اصل وصيت: در هيچ وقت
26. در اصل وصيت: نکنيد
27. اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
28. در اصل وصيت: مي شود
29.در اصل وصيت: چند کلمه را
30.در اصل وصيت: رهبريّت
31.در اصل وصيت: در اين راه که
32.در اصل وصيت: ناخوانا
33.در اصل وصيت: ناخوانا
34.همان
35.در اصل وصيت: بگيرد

منبع مقاله :
مولايي، زهرا؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا (11)، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.