سيري در وصيت نامه شهدا

از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (10)

انسان روزي به دنيا مي آيد با دست خالي و روزي هم از دنيا مي رود با دست خالي؛ فقط اعمال انسان باقي مي ماند. پس چه بهتر که در راه خدا جهاد کنيد؛ جهاد بر عليه مخالفان [ و ] منافقان که هنوز از خواب غفلت بيدار نشده اند و
دوشنبه، 31 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (10)
 از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (10)

 

تهيه و تنظيم: زهرا مولايي




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد اصغر مهديان ريزي ( 1362 - 1347 اصفهان )

انسان روزي به دنيا مي آيد با دست خالي و روزي هم از دنيا مي رود با دست خالي؛ فقط اعمال انسان باقي مي ماند. پس چه بهتر که در راه خدا جهاد کنيد؛ جهاد بر عليه مخالفان [ و ] منافقان که هنوز از خواب غفلت بيدار نشده اند و هنوز در [ ميان ] مردم بر عليه روحانيون، به خصوص روحانيون و شخصيت هايي که در سنگر نماز جمعه هستند، تفرقه مي اندازند. ولي کور خوانده اند؛ نمي دانند با چه مردمي روبرو هستند. با مردمي روبرو هستند که هر خانواده از اين مردم، حداقل يکي دو شهيد داده اند و خودشان جان، فداي اين انقلاب و امام مي کنند.

شهيد حسن مهدي زاده ( 1362 - 1343 تهران )

امت زجر کشيده ي ايران!... ضد انقلاب را به هر نام و نشان سرکوب کنيد و به آن ها فرصت فتنه و آشوب ندهيد. اتحادتان را حفظ کنيد و از تفرقه پرهيز کنيد. دشمن از اتحاد شما بر خود مي لرزد و نااميد مي شود.

شهيد محمد حسين مهرآوران ( 1361 - 1338 تهران )

در اين وصيت نامه مانند امام علي (عليه السّلام) همان سفارش را مي کنم که تقوا را، تقوا [ را ] پيشه کنيد و در کارهاي خود نظم داشته باشيد و در يکي شدن و برادري بين يکديگر کوشا باشيم و در ميان هم تفرقه پراکني نکنيم [ که ] خدا در کتاب خود، تکيه بر اين دارد.

شهيد محمد حسين مهرپور محمودآبادي ( 1361 - 1345 برخوار و ميمه )

... پيام ديگر من به مردم ايران اين است که نماز جمعه و دعاي کميل و دعاي توسل به امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را فراموش نکنيد که اگر ما اين نماز جمعه ها را نداشتيم، بين مردم تفرقه مي افتاد و اگر دعاي کميل و دعاي توسل را نداشتيم [ نيز همين طور ] که همين دعاها بود که رابطه ي ما را با خدا برقرار کرد.

شهيد علي مدد مهري فيروزجايي ( 1365 - 1349 بابل )

از ملت رزمنده ي ايران خواهانم که امام امت را هرگز تنها نگذارند و هميشه يار و ياور امام باشند و با مقامات [ و ] مسئولين، همدست باشند و هيچ [ گاه ] نگذارند که دشمنان، بين ملت و مسئولين تفرقه بيندازند.

شهيد احمد ميرحاج ( 1361 - 1342 سمنان )

برادران عزيز!... مسئله ي بعدي ما، مسئله ي گروه هاي ضدانقلاب و آمريکايي است و هر لحظه هوشيار باشيد که دشمنان، خصوصاً منافقين ضدخلق بين شما و اسلام، امام و روحانيت مبارزه تفرقه و جدايي نيندازند که دشمنان، هدفشان همين است و شما را از صراط مستقيم منحرف نکنند که اگر چنين کردند، روز بدبختي مسلمانان و روز خوشحالي آمريکا و ابرجنايتکارهاست.

شهيد احمد ميرحاج محمد آبادي (1359 - 1326 جرقويه )

با توصيه ي برادرانه اي دارم: از بزرگ ترها [ مي خواهم که ] تشکل خود را حفظ نمايند و با همکاري يکديگر، روستا را تبديل به شهر نمايند و از تفرقه و نفاق دوري کنيد.

شهيد احمد ميرزايي ( 1365 - 1346 خمين )

از تمامي همشهريان معظم و گرامي ام مي خواهم که وحدت خويشتن را حفظ کنند و از تفرقه و نفاق و دورويي بپرهيزند و دل ها را با هم صاف کنند و براي آخرت خودمان توشه آماده نماييم که « الدنيا مزرعه الاخرة » و جبهه ها را فراموش نفرماييد و دعاها و عزاداري ها و مساجد را حفظ نماييد.

شهيد حسين ميرسلامي فردوس ( 1363 - 1346 مراغه )

امت اسلام!... غيبت و ريا و تفرقه و معصيت و... را رها کنيد و با وحدت و يقين، اعمالتان را در دنيا به رضاي خدا انجام دهيد که دنيا، چندي بيش دوام ندارد... جهاد را بر آسايش و وحدت را بر تفرقه و خدا را بر همه ي شرک و غيرخداها ترجيح دهيد تا سرافراز و سعادتمند و رضواني شويد.

شهيد سيد مصطفي ميرشريفي ( 1362 - 1345 تهران )

سلام بر خواهران و برادر عزيزم... چند وصيت دارم که از شما عاجزانه مي خواهم که به آن عمل کنيد؛ البته به عنوان يک برادر کوچک تر از خودتان: اول آنکه اين پير جماران، رهبر تمام مستضعفان جهان، اين قلب تپيده ي امت را يک لحظه تنها مگذاريد و تا آخرين قطره ي خونتان از (1) ايشان حمايت کنيد و مطيع دستورات ايشان باشيد. دوم آنکه تمامي منافقان و دشمنان اسلام را از بين ببريد و هرگز مگذاريد که ميان شما تفرقه بيفتد و به گفته ي رهبر عزيزمان، وحدت کلمه را حفظ کنيد...

شهيد سيد محسن ميرکريمي ( 1362 - 1345 مشهد )

از شما ملت غيور و شهيدپرور ايران مي خواهم... از کمک به جبهه ها و آمدن به اين دانشگاه انسان سازي و خودسازي کوتاهي نکنيد. وحدت خود را حفظ کنيد و از تفرقه خودداري کنيد. هميشه به ياد خدا باشيد. دعا (2) براي ظهور حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و سلامتي امام و طول عمر ايشان [ را ] فراموش کنيد.

شهيد سيد مرتضي ميرلوحي ( 1365 - 1347 فلاورجان )

اي مسلمان ها و اي امت شهيدپرور!... بکوشيد تا اسلام را در تمامي کره ي زمين پياده کنيم. امام و ولايت فقيه را ترک نکنيد و از تفرقه بپرهيزيد که ترک آن ها، ترک اسلام است؛ زيرا آن ها، نگاهدارنده ي چراغي هستند که به سوي رستگاري ختم مي شود و ما خود به تنهايي نمي توانيم به اين راه برسيم، مگر با کمک پيامبران و امامان و رهبري (3) عظيم امام خميني. در حال حاضر بايد بکوشيم و از ايشان استفاده کنيم و تبعيت کنيم از ايشان.

شهيد سيد حسين ميرمحمدي زارکويي ( 1364 - 1346 بافق )

برادران و خواهران مسلمان! دست از انقلاب و مکتب خونين اسلام برنداريد؛ مکتبي که تکاملي و نوراني است و از جانب خدا به وسيله ي پيامبر گرامي اش به شما رسيده است و راه و رسم انبيا مي باشد. پس اتحاد و وحدت و يکپارچگي خود را حفظ کنيد. از تفرقه بپرهيزيد که عامل نفاق و جدايي است. شما را سفارش مي کنم به سوي قرآن برويد و آن را بخوانيد که سعادت شما در آن است و هميشه پشتيبان ولايت فقيه باشيد و نگذاريد که دشمنان دين مبين اسلام و جمهوري اسلامي در ميان شما تفرقه بيندازند.

شهيد قيطاس ميري نژاد ( 1365 - 1328 فيروزآباد )

آخرين وصيت و سخنم به پدر و مادر و خانواده و خواهران و برادران و بستگانم مي باشد... سفارش مي کنم شما را به مبارزه در راه حق و صبر و شکيبايي در مبارزه و ادامه ي راه شهدا و انقلاب، سفارش مي نمايم شما را به اجتناب از هر حرکتي که باعث تفرقه مي گردد.

شهيد ابوالقاسم نادري ( 1365 - 1319 همدان )

برادران عزيز کوشش کنند در مقابل دشمنان اسلام که مي خواهند اسلام را ريشه کن سازند، ضعف نشان ندهند و مشت محکمي بر دهان ياوه گويان تاريخ بزنند و در حفظ خون هاي عزيزانمان که در کربلاي ايران شهيد شده اند، کوشا باشيد. مبادا کاري کني که عزت و شرف خون شهيدت را در محيط زندگي ات پاي مال کني. از تفرقه و جدايي از همديگر بپرهيزيد و به جبهه ها برويد و عزيزان را ياري کنيد.

شهيد سعيد نادري در باغ شاهي ( 1365 - 1345 اصفهان )

اي برادران ( ملت ) عزيز! اين وحدت و همبستگي را [ که تاکنون ] حفظ کرده ايد، حفظ کنيد و نگذاريد اين همبستگي از بين برود که دشمن، منتظر اين است که بين شما تفرقه ايجاد شود و از اين کار بهره ببرد.

شهيد قيطاس نادريان ( 1367 - 1348 فسا )

سعي کنيد که از نفاق و تفرقه دوري کنيد. قلب هايتان را با هم مهربان تر سازيد. قدر يکديگر را بدانيد. به قولي (4) که به هم مي دهيد، پاي بند باشيد و جبهه را فراموش نکنيد و نيرو براي پايگاه جذب کنيد؛ نه اينکه دفع بکنيد. رفتارتان و برخوردتان با سايرين، ملايم و با مدارا باشد. کينه ها را از قلب هايتان بيرون بريزيد و قلب هايتان را از نور ايمان پر کنيد.

شهيد ابوالقاسم نادي ( 1362- 1340 فريدن )

اي عزيزان!... از هرگونه جدايي از ملت و تفرقه که امام بارها فرموده است، جداً بپرهيزيد. اي کساني که خود را حزب الله و در خط امام معرفي مي کنيد، ولي اعمالتان خلاف گفته هاي امام است! ديگر بس است. ديگر خيانت به خون شهدا بس است. به خود آييد و اين گروه گرايي ها را کنار بگذاريد که راه ثواب اين است. اعمالتان را خالص براي خدا کنيد و هدفتان فقط پياده شدن اسلام باشد.

شهيد جمشيد ناسک جهرمي ( 1364 - 1341 جهرم )

همشهريان عزيز! اميدوارم که آن وحدت هميشگي را داشته باشيد و پشتيبان ولايت فقيه باشيد... از تفرقه افکني و شايعه پراکني دوري کنيد.

شهيد علي رضا ناصحي ( 1361 - 1341 رودسر )

انقلاب عظيم مان به رهبري امام خميني که همان تداوم حرکت انبيا از آدم تا خاتم النبيين و استمرار خط امامت مي باشد، مي رود تا رسالت جهاني خويش را به انجام رساند [ و ] پرچم « الله اکبر » را بر پهنه ي گيتي بگستراند، حاکميت الله را پياده کند، فرهنگ اسلامي را رواج دهد و لازمه ي آن هم اين است که بر عليه همه ي نهادهاي زور و تزوير و حکومت هاي جابرانه و فرهنگ هاي پوسيده و طاغوتي مبارزه کند. مبارزه مان در اين راه به همان اندازه ارزش دارد که در مسير امانت و ولايت فقيه باشد؛ و گرنه به کفر کشيده مي شود. ما بايد در اين راه، همديگر را توصيه به صبر و شکيبايي کنيم و از تفرقه بپرهيزيم.

شهيد ابوالفضل ناضرپناه وحيد ( 1365 - 1342 بجنورد )

مسئله اي که برادران! خدمتتان عرض مي کنم اينکه نگاه نکنيد که فلاني کجا نماز مي خواند، فلاني کجا دعاي کميل مي رود. خودتان با بينش تان تشخيص دهيد که کجا برويد و هميشه بدانيد که منافقان خيلي مي خواهند بين شما تفرقه و اختلاف بيفتد و شاد شوند. چيزي را که نمي دانيد، زود قضاوت نکنيد.

شهيد بهروز ناظم الرعايا سده ( 1365 - 1345 زرين شهر )

همه پيرو امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و نائب بر حق او، امام امت هستيم. نبايد ياران امام پايان پذيرد. مبادا روزي امام تنها بماند. همه جان برکف، براي احياي طريق حق، مبارزه کنيد و باکي از هيچ کسي جز خدا نداشته باشيد. از تفرقه و تشتت، پراکندگي و اختلاف نظر پرهيز کنيد. همه در يک صف، محکم و منسجم باشيد و گول تبليغات گروهک هاي منحرف را نخوريد و مواظب باشيد به دام شيطان صفت ها گرفتار نشويد. تنها راه مستقيم، راه رسيدن به خدا است.

شهيد جعفر نافذ فرشبافي ( 1362 - 1344 تبريز )

اي امت حزب الله! شما بايد اين دشمنان اسلام را از بين ببريد (5) و ثابت کنيد که هميشه پشت سر امام، لبيک گويان در راه الله حرکت مي کنيد و اين دشمنان مي خواهند با شايعه اي پوچ خودشان در بين شما تفرقه بيندازند. ولي شما به مصداق آيه ي « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (6) عمل کنيد و ببينيد اين آيه که گفته ي خداوند است، چي است و شما بايد با عمل هايتان به دشمنان اسلام ضربه اي بزنيد که تاب بلند شدن و فکر کردن را نداشته باشند.

شهيد حبيب الله نبي خرزوقي ( 1365 - 1340 برخوار و ميمه )

و اما سخني کلي با خويشاوندان نزديک و دور: سعي کنيد تقوا پيشه کنيد. اگر کس [ ان ] ي از شما با ديگر [ ان ] در صلح نيستند، بين آن ها آشتي برقرار کنيد. با خويشان و دوستان و آشنايان، تفرقه نداشته باشيد و وحدت را حفظ کنيد.

شهيد شهرام نجفي ( 1367 - 1351 فيروزآباد )

من از ملت شهيدپرور مي خواهم که وحدت و همبستگي را حفظ کنند و هيچ گاه از هم متفرق نشوند؛ زيرا دشمنان اسلام در گوشه و کنار، منتظر تفرقه ميان مردم هستند. آن ها مي خواهند از تفرقه ي بين مردم استفاده کنند و بر اسلام غلبه کنند. مردم بايد در برابر دشمنان اسلام بايستند و در مقابل منافقين کوردلي که از هر فرصت استفاده مي کنند و مي خواهند ضربه اي به اسلام و مسلمين بزنند، با قاطعيت در برابر آن ها بايستند.

شهيد سعيد نجيبا ( 1366 - 1350 تهران )

در اينجا از ملت حزب الله مي خواهم که همچنان با حضور خود در صحنه، جلوي منافقين و ضد انقلابيون را بگيريد. سعي کنيد از صحبت هايي که بين امتمان تفرقه مي اندازد، خودداري نماييد. در اين زمان، [ دشمن در ] (7) همه ي توطئه هايش به نفاق افکني و به نشر فرهنگ غلط به جاي فرهنگ اسلامي مان متوسل شده. پس جلوي اين بي حجاب ها را با شدت بگيريد و اجازه ندهيد جواناني را که آينده ي مملکت و ساختن مملکت در دستشان است، (8) از راه به در کنند.

شهيد سيد مسلم نجيبي ( 1365 - 1345 کازرون )

وصيت ديگرم به شما مردم اين است که فرزندان خود را به جبهه بفرستيد و مانع از رفتن آن ها به جبهه نشويد. امام را تنها نگذاريد و از تفرقه و اختلاف بپرهيزيد و هر اختلافي که خداي نکرده به وجود آمد، امام را رها نکنيد.

شهيد شعبان علي نژاد فلاح ( 1365 - 1337 کرج )

گروه گرايي و تفرقه را از ميان خود دور بريزيد. وحدت کلمه داشته باشيد. اخلاق اسلامي داشته و در برابر مشکلات ايستادگي نماييد.

شهيد پرويز نصرالهي ( 1361 - 1343 بروجرد )

شما اي دانش آموزان، اي چراغ هاي (9) فروزان امت اسلام! سعي کنيد وظيفه ي خود را نسبت به خون شهدا انجام دهيد. افرادي که در ميان شماها هستند و مي خواهند تفرقه بيندازند. سعي کنيد آن ها را بسازيد و اگر ساخته نشدند، آن ها را طرد کنيد. خداوند يار و ياور همه ي شما باد.

شهيد ابراهيم نصيري محمودآبادي ( 1364 - 1349 برخوار و ميمه)

... در آخر از مردم محل مي خواهم که اگر کاري را براي اسلام انجام مي دهند، فقط براي رضاي خدا باشد، نه براي شخص... مواظب باشيد در بين ارگان هاي نظامي تفرقه نيفتد؛ تفرقه بين سپاه با بسيج يا بسيج با ارتش يا جهاد که اگر تفرقه بين ما بيفتد، آن وقت است که خداي ناکرده اسلام شکست مي خورد و اين ها درد است براي جامعه ي ما و اگر درد در جامعه باشد، جامعه را فلج مي کند.

شهيد حيدرعلي نصيريان ( 1363 - 1343 برخوار و ميمه )

سفارشي به مردم شهيدپرور و هميشه در صحنه ي ايران... از تفرقه و جدايي با همديگر بپرهيزيد و به گفته ي امام، با هم يد واحده باشيد تا ان شاء الله خداوند پيروزي هاي بيشتر در مسئوليت تان به شما اعطا کند.

شهيد عابدين نصيريان جزي ( 1361 - 1343 برخوار و ميمه )

من از کليه ي برادران و خواهراني که در هر لباس و در هر مکان، فعاليت دارند، تقاضا مي کنم از آن ها که تا مي توانند به اسلام و کشور اسلامي ايران و ملت ستمديده و مستضعف ايران خدمت کنند و از هر کاري که تفرقه افکن باشد، بپرهيزند.

شهيد حسن نظري ( 1365 - 1343 همدان )

آري، برادر!... انقلاب بر سه رکن اساسي، يعني رهبري و مکتب و امت پايدار است. منافقين کوردل کوشيدند که امت را از هم جدا کنند؛ با تفرقه هاي بين شيعه و سني و سرمايه دار و مستضعف و امثالهم که با ياري خداوند تعالي، پوزه ي آن ها هم به زمين ماليده شد و نتوانستند به اين هدف خود برسند.
... اي اقوام و وابستگان! يک پيام نيز به شما دارم. سعي کنيد صله ي رحم را به جاي آوريد. سعي کنيد با هم خوب باشيد؛ چرا؟ چون که اگر ما تفرقه داشته باشيم، اگر بين دو مسلمان از ما تفرقه باشد، هيچ وقت نمي توانيم دم از اسلام بزنيم؛ چون که اسلام دين وحدت است.

شهيد ماشاءالله نظري ( 1365 - 1343 سمنان )

اي پدر بزرگوارم و اي مادرم و اي خواهران و اي برادران و اي همسر من!... از همه ي شما مي خواهم که خداي نکرده، امام امت را تنها نگذاريد و با تفرقه، دل امام را به درد نياوريد و قدر نائب امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را بدانيد؛ وگرنه به خدا قسم فرداي قيامت محاکمه خواهيد شد.

شهيد رضا نظري بناب ( 1363 - 1342 مرند )

مردم عزيز! شما بايد از تفرقه و غيبت بپرهيزيد و هميشه فرمان خميني را براي خود ملاک و سرلوحه قرار دهيد. طوري نشود که خداي نکرده، امام در نزد امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) لب به شکايت بگشايد و در نمازهاي جمعه و دعاهاي کميل و توسل شرکت نماييد و اين لباس هاي سياسي و مذهبي اسلامي را زينت دهيد و اتحاد و همبستگي را از دست ندهيد. (10)

شهيد گل بابا نظري ثمرين ( 1365 - 1346 تهران )

اي پدر و مادر و اي پدر و مادرهاي شهدا که اين چنين فرزنداني داشته ايد! بدانيد که خداوند شما و خانواده ي شهدا را از مقربان درگاهش قرار خواهد داد (ان شاءالله) و با هواهاي نفساني خود مبارزه کنيد که اين دنيا چند روزي پيش نيست و زندگي واقعي در آن دنياي جاويد مي باشد و اتحاد خود را حفظ کنيد و نگذاريد دشمنان در بين شما نفوذ کنند و از راه هاي مختلف، مخصوصاً وادار کردن شما به غيبت و تهمت و غيره، در بين شما تفرقه ايجاد کنند.

شهيد محسن نعمتي واليجردي ( 1361 - 1341 قم )

من از (11) مردم ايران مي خواهم که به اين ضد انقلابيون، فرصت هيچ گونه تفرقه اندازي ندهند و با مشت محکم بر دهان آن ها بکوبند و راه حسين (عليه السّلام) [ را ] که راه حق و عدالت است، ادامه دهند و فقط گوش به فرمان امام خميني، رهبر انقلاب اسلامي باشند.

شهيد قدرت الله نقدي ( 1361 - 1345 خميني شهر )

از شما ملت مي خواهم که امام را تنها نگذاريد، اگر چه تماممان فدايش شويم و بعد اينکه نگذاريد اين کوردلان و اين منافقان در [ ميانه شما تفرقه راه بيندازند. شما ملت، آن ها را به نابودي کشانيد و با هم وحدت داشته باشيد.

شهيد محمد علي نقدي ( 1361 - 1341 زرين شهر )

اميدوارم شما برادران مسلمان، همديگر را به امر به معروف [ و ] نهي از منکر دعوت کنيد و در نمازهاي جماعت و نمازهاي جمعه شرکت کنيد و راه پيمايي ها را هر چه بيشتر و منسجم تر کنيد و مشت گره کرده (12) و محکم بر دهان استکبار خونخوار و متجاوز شرق و غرب فرود آوريد. برادران! چرا هنوز تفرقه بين ما وجود دارد؟ چرا به گفته ي امام در مساجد شرکت نمي کنيم؟ به خدا قسم اين رژيم، رژيم الهي و اين حکومت و مردم، الهي هستند. چرا افکار خود را به مسائلي که ضدانقلاب، شايعه پراکني مي کند، مشغول مي کنيد؟ (13) چرا نمي خواهيد بدانيد اين حکومت، حکومت امام زماني است؟

شهيد محمد مهدي نقي ( 1366 - 1336 آباده )

شما اي برادرانم و اي امت سلحشور و به پا خواسته ي کشور ايران!... يکدستي و محبت و برادري را بين خود زياد کنيد و نگذاريد که ديگران از دست و زبان شما ناراحت باشند و اين را بدانيد که يکي از عوامل مهم تفرقه و جدايي و ضربه خوردن اسلام، غيبت کردن فرد مسلمان از مسلمان ديگر است. نگذاريد دشمنان زخم خورده ي انقلاب اسلامي بين شما تفرقه بيندازند و از روحانيت متعهد جدايتان کنند.

شهيد خليل نقي زاده ( 1362 - 1342 مرند )

اي پاسداران دين و قرآن و اي کساني که لباس اسلام و انقلاب به تن خود کرده ايد! هر کاري که انجام مي دهيد، غافل نباشيد که خداوند بر اعمال شما آگاه است و خون شهدا را با تفرقه و نارضايتي ها در بين خودتان به هدر ندهيد و سعي کنيد علي گونه پاسدار اسلام باشيد.
... اينک از شما برادران عزيز انتظار دارم که با الهام گيري از رهنمودهاي پيامبر گونه ي امام، در سنگر علم و دانش و در سنگر مبارزه با جهل و جاهليت، هرگونه توطئه ها و تفرقه ها را در نطفه اش خفه سازيد.

شهيد علي محمد نکويي ( 1364 - 1340 کاشان )

اي مؤمنان!... همان طور که در ميدان نبرد جهاد مي کنيم، در کنار جهاد مواظب ضدانقلاب باشيم که توطئه نکنند. همين طور انبوره انبوه در مراسم و مساجد و نماز جمعه ها شرکت کنيم که اصل، همين هاست و همان طور که امام فرموده، نماز را بر پاي داريد، که دشمنان از همين اجتماعات مي ترسند و در پي تفرقه هستند. هوشيار باشيد و دين خدا را پاسدار و انقلاب اسلامي را جانباز و راه حق را رهرو؛ ان شاء الله.

شهيد علي رضا نکويي مهر ( 1362 - 1345 خميني شهر )

اي مردم! دست خدا همراهتان باد. ادامه دهيد اين وحدت را و نگذاريد که بار ديگر دست آمريکا و شوروي به اين کشور برسد. اطاعت کنيد از فرمان خدا و بپرهيزيد از تفرقه و اطاعت کنيد فرمان رهبر را و پاسخ دهيد. به اين نداي حقي که از زبان اين عالم بزرگ اسلامي، به گوش مي رسد و فقط هدفش خداست.

شهيد عباس قلي نوابي ( 1361 - 1333 داراب )

از دوستان و آشنايان توقع دارم از تفرقه جداً بپرهيزيد و امام را دعا و امام را فراموش نکنيد و راه اين جانب [ را ] که راه حزب الله است، ادامه دهيد و اين را بدانيد که سکوت و بي تفاوتي، بزرگ ترين گناه مي باشد.

شهيد محمود نودهي ( 1363 - 1339 بردسکن )

به برادران عزيز پاسدارم که مدتي در خدمت گزاري شان بوده ام، سلام رسانده به آنان توصيه مي کنم که قدر اين لباس مقدسي را که پوشيده اند، بدانند و سعي کنند شايستگي بيش از پيش براي به جا آوردن حق اين لباس را احراز کنند. بيش از گذشته در کسب فضايل اخلاقي و انساني و بالا بردن بينش اسلامي و مکتبي شان کوشش کنند و نگذاريد عوامل کم شعور و بي اطلاع از عمق واقعيات و سطحي نگر در ميانشان ايجاد شکاف و تفرقه و دودستگي نمايند.

شهيد شعبان علي نور محمدي ( 1364 - 1340 اراک )

و شما اي مدير و مسئول!... به خدا جواب خون شهدا را نمي تواني بدهي، اگر باعث نارضايتي و تفرقه شوي. بدان [ که ] رياست، چند روزي بيشتر نيست. سعي کن براي رضاي خدا کار کني.

شهيد علي رضا نوروزي ( 1363 - 1345 تهران )

سخني با بچه هاي محل و هم مسجدي دارم... همديگر را دوست داشته باشيد و با هم متحد باشيد. تحت لواي يک اسم کار کنيد. سعي کنيد در صف حزب الله، تفرقه نيفتد. با مسائل پوچ و بي اساس، سر خود را درد نياوريد و به جان يکديگر نيفتيد. به مسائل با ديدي عميق تر نگاه کنيد. ببينيد چه کارهايي [ انجام ] مي شود و چه کارهايي [ انجام ] نمي شود. ببينيد چه کساني بچه حزب اللهي ها را به جان خود انداخته اند. آن ها را بيرون کنيد و نابود کنيد، نه اينکه براي همديگر، يعني برادر خودمان، خط و نشان بکشيم.

شهيد حسين نوري ( 1362 - 1344 قزوين )

وصيت مي کنم شما مردم خوب و حزب الله را تا اتحاد و همبستگي خود را حفظ کنيد و به قوانين اسلام و قرآن خوب عمل کنيد؛ چرا که يک وظيفه ي الهي است و همين طور اطاعت کنيد از رهبر که اوست که ما را از اين راه ذلّت بار نجات مي دهد و بر ماست که امر ايشان را که امر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) است، اطاعت کنيم و از تفرقه و جدايي دوري کنيم و با همديگر بسيار مهربان باشيم.

شهيد حسين نوري کوچي ( 1361 - 1337 فسا )

برادران! همان طور که قبلاً گفته ام، تنها راه امام امت، خميني بت شکن و روحانيت مبارز را ادامه دهيد و هيچ گاه مرام حزب اللهي خود را فراموش مکنيد... و هميشه در همه ي حالات، دست اتحاد به يکديگر بدهيد و از تفرقه بپرهيزيد.

شهيد علي رضا نوي ( 1365 - 1345 بهبهان )

برادران! متحد باشيد. متفرق نشويد. تفرقه نداشته باشيد. متعهد باشيد. به همديگر اعتماد داشته باشيد. روي همديگر حساب کنيد.

شهيد سعيد نيک بخت ( 1361 - 1341 دزفول )

به شما مردم مسلمان و مبارز پيام مهمي که دارم، اين است که هميشه و هميشه تابع رهبر خود باشيد. « اَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ » (14).
پس هميشه از فرمايشات (15) امام درس بگيريد و ان شاء الله عمل کنيد و يک مسئله ي ديگر اينکه تا بودن جنگ، مسئله ي اصلي را جنگ بدانيم و هيچ مسئله اي را بالاتر از جنگ ندانيم و از تفرقه و جنگ و دعواي رياست طلبي دست برداريم و هميشه [ متحد ] باشيم تا جلوي هرگونه خطا و جنايتکاري را بگيريم.

شهيد محمود نيک پي ( 1364 - 1345 قوچان )

من کوچک تر از آن هستم [ که ] به اين ملت بزرگ وصيت مي کنم؛ ولي به عنوان يک پيام مي گويم که اولاً اين حسين زمان ( خميني کبير ) را تنها نگذاريد و به هر صورتي که مي توانيد، به اين انقلاب کمک کنيد و چون پروانه اي به دور اين شمع ( امام خميني ) بچرخيد و امام را تنها نگذاريد که در آينده پشيمان خواهيد شد و ثانياً نگذاريد منافقين خوشحال بشوند. منافقين موقعي خوشحال مي شوند که بين مردم تفرقه باشد. پس سعي کنيد به اين آيه ي قرآن « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (16) عمل کنيد و متفرق نشويد و شما خواهران، با حجاب خود و شما برادران و خواهران دانش آموز با درس خواندن خود، نگذاريد منافقين خوشحال شوند.

شهيد علي واعظي جزه ( 1365 - 1345 تهران )

اي امت اسلامي!... بايد دانست از عوامل پيروزي، هماهنگي و وحدت مسئولين سياسي و نظامي و سه قوه است. لذا حفظ وحدت و هماهنگي بين رؤسا و نيروهاي مسلح، از واجبات هر فرد مسلمان است و هرگونه اختلاف و تفرقه از شيطان است.

شهيد حميدرضا وثوقي ( 1367 - 1350 همدان )

پيامي هم براي اعضاي بسيج و انجمن اسلامي دبيرستان دارم که در کارهاي خود، وحدت را پيشه ي کار خود قرار دهند؛ زيرا که شما براي خود کار نمي کنيد؛ بلکه براي رضاي خدا و اسلام کار مي کنيد و در کار خدا، تفرقه و جدايي اصلاً جايز نيست.

شهيد شکرالله وحدتي آراسته ( 1365 - 1323 بهار )

مردم! از شما مي خواهم که به نداي « هل من ناصر ينصرني » حسين (عليه السّلام) لبيک گوييد و امام بر حق، حضرت روح الله را در برابر سيل دشمنان، تنها نگذاريد. قدر وحدت خود را بدانيد و با کفار و منافقين با شدت و غضب رفتار کنيد که « أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ » (17) و با خود با محبت و عشق رفتار کنيد، « رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ » (18). هيولاي پست تفرقه را از ميان برداريد و بوته ي لطيف محبت را بر قلب هايتان بکاريد که ميوه ي کمال ثمر دهد.

شهيد ابراهيم وحيدي ( 1361 - 1345 گنبد کاووس )

از برادران و خواهران و خانواده ام مي خواهم به شايعه هاي بي اساس توجه نکنند و اگر در کشور نارسايي است، ناراحت نباشند و چون ما در زماني قرار گرفته ايم که دشمنان از هر سو قصد [ دارند ] بين مسلمانان تفرقه ايجاد کنند، ما نبايد اسراف کنيم؛ بلکه بايد همه دست در دست هم بگذاريم و انقلاب را به پيش ببريم. از مردم شهيدپرور مي خواهم که با صفوف فشرده ي نماز جمعه، مشت محکمي بر دهان شرق و غرب بکوبند.

شهيد مهدي وحيديان اردکاني ( 1362 - 1343 مشهد )

برادران و خواهران گرامي! انسان ها دو راه در پيش پاي خود دارند، يکي راه خدا و ديگري راه طاغوت. راه خدا همان راه مستقيم الهي است که ولي و رهبر آن، خدا و پيامبرانند و مقصد آن، نور و بهشت است و راه طاغوت، راه کفر و تفرقه و برخلاف توحيد؛ چه در طرف راست و چه در طرف چپ و منتهي اليه آن فساد، جنگ و جهنم است که با انتخاب يکي از اين راه [ ها ] ماهيت انسان ها معلوم و آشکار مي شود.

شهيد اصغر وحيدي خواه ( 1365 - 1342 قم )

ملت شهيدپرور ايران! شما که نمونه ي يک ملت آزاده هستيد، شما که از (19) ايثار جان و مال و فرزندان خود براي برپايي دين اسلام هيچ وقت دريغ نمي ورزيد، شما که هميشه در صحنه ي نبرد بوده و هستيد، شما که منتظر باز شدن راه کربلاي حسين (عليه السّلام) هستيد! من به عنوان يک نفر مسلمان و شيعه ي جعفري به شما مي گويم که اگر منتظر باز شدن راه کربلا هستيد، نبايد به شايعات دشمن گوش بدهيد. به تجربه ثابت شده است که هر وقت دشمن شکست مي خورد، بهترين راه براي نفوذ کردن و تفرقه انداختن ميان مردم و مسئولين کشور را [ انتخاب مي کند و ] شايعه درست مي کند و پخش مي کند و پيروزي به دست مي آورد.

شهيد غلام رضا وکيلي سهروفيروزاني ( 1364 - 1311 فلاورجان )

برادران و خواهران! مواظب باشيد که دشمنان داخلي و منافقين هميشه در پي فرصتي هستند که بتوانند شما را از همديگر جدا کنند و بين شما تفرقه ايجاد کنند تا بتوانند بهتر ضربه ي خود را به شما و انقلاب اسلامي وارد کنند.
امروز مهم ترين مسئله اي که در پيروزي شما نقش بسيار مؤثري دارد، وحدت شماست. عزيزان! اختلافات مادي و طايفه اي را به انقلاب نکشانيد.

شهيد کريم ولي پور جلياني ( 1366 - 1345 فسا )

به شما ملت بزرگوار و شريف سفارش مي کنم که... از اختلاف و دودستگي و تفرقه بپرهيزيد که اسلام، اختلاف ندارد. بدانيد اگر اختلاف پيش بيايد، حتماً شيطان وسوسه مي کند. اگر اختلاف داشته باشيد، قلب امام را ناراحت مي کنيد و اگر امام را ناراحت کنيد، رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) را ناراحت کرده ايد و بترسيد از روزي که رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) با شما ملاقات کند و شما شرمنده باشيد.

شهيد محمود ويسي باصري ( 1365 - 1350 اصفهان )

اي عزيزانم! شما را به تقوا و دوري از محرّمات و عمل به احکام الهي توصيه مي کنم و از شما مي خواهم که اين زمان حساس خويش را بشناسيد و از غفلت و تفرقه دوري نماييد. اي مردم غيور و شهيد داده! مواظب باشيد که وابستگي هاي دنيوي شما را نفريبد. بدنيد که اين دنيا فاني است و آن چيزي که به جا مي ماند، اعمال نيک و بد آدمي است. اگر انسان کمي به حساب خود برسد، متوجه مي شود که لحظه به لحظه ي زندگي، خودپرستي است. اي انسان ها! اين قدر خواب مباشيد. کمي به خود آييد که فردا دير است. آخر تا کي در غفلت و ذلّت و گمراهي؟ اين قدر گناه و معصيت نکنيد و از تفرقه بپرهيزيد وحدت خود را حفظ نماييد و پشت جبهه را محکم نگاه داريد و نگذاريد که منافقين از داخل به انقلاب صدمه بزنند.

شهيد جواد هادي طحان ( 1361 - 1342 اردستان )

اي برادران و دوستان عزيز! از تفرقه اندازي در جامعه ي اسلامي جلوگيري کنيد و نگذاريد امام جمعه ي عزيزمان و بسيج، سپاه پاسداران، جهاد سازندگي، حزب جمهوري اسلامي و ديگر ارگان هاي انقلابي را تضعيف کنند تا ان شاءالله به ياري خداوند متعال، پوزه ي ابر قدرت هاي جهانخوار را به خاک ماليم.

شهيد سيد محمود هاشمي ( 1365 - 1344 اهرم )

و اما ملت عزيز و امت حزب الله و جوان [ و ] مسئول [ و ] متعهد! اگر مي خواهيد در جهت احکام اسلام گام برداريد، گوش به فرمان « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (20) باشيد که تفرقه از شيطان است.

شهيد عبدالله هاشمي ( 1365 - 1345 قزوين )

اي جوانان عزيز! پيرو خط رهبر باشيد. نگذاريد جنايتکاران و ابرقدرت ها، مسلط به اين مملکت امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) شوند؛ زيرا آن ها پيرو شيطان هستند و هميشه در کمين بوده تا بين مسلمانان تفرقه بيندازند و حکومت کنند. پس بايد هوشيار باشيم و با هدف، جلو برويم.

شهيد رضا هدايتي ( 1367 - 1348 تهران )

صحبتي دارم با رفيقانم که امام را تنها نگذاريد. جبهه ها خالي نشود. در بسيج فعال باشيد و نظم را رعايت کنيد. از تفرقه دوري کنيد که اساس همه ي بدبختي هاست. هر مقدار که مي توانيد صدقه بدهيد.

شهيد علي هدايتي ( 1363 - 1336 مشهد )

... در آخر پيام من به ملت قهرمان پرور اين است که گوش به فرمان امام باشند و هيچ وقت دلسرد از انقلاب نشوند (21) و بين آن ها تفرقه نيفتد و يا براي کمبودي، روحيه ي خود را نبازند.

شهيد رضا هراتيان فر ( 1361 - 1341 اصفهان )

هميشه بايد گوش به فرمان رهبر مستضعفان جهان و دلسوز و يار و غمخوار ستمديدگان جهان (22)، امام خميني، باشيد و رهنمودهاي آگاهانه ي او را سرمشق زندگي خود قرار دهيد و هميشه ياور روحانيت متعهد و سربازان فداکار اين انقلاب باشيد و از تفرقه و گسيختگي به شدت دوري جوييد؛ زيرا اين همان چيزي است که دشمنان اسلام و مسلمين مي خواهند. وحدت را پيشه ي خود سازيد و با ياد خدا و با به کار بردن دستورات اسلام به راه شهدا ادامه دهيد تا بر مزدوراني که قصدشان از بين بردن دين مبين اسلام [ و دين ] خداست، پيروزي يابيد؛ ان شاءالله.

شهيد احمد همتي نژاد ( 1361 - 1338 مشهد )

امروز اسلام، در خطر است و بايد همه متحد شويم و از تفرقه دوري جوييم تا بتوانيم مستضعفان را از يوغ ابرقدرت هاي شرق و غرب نجات دهيم.
اي کساني که اين وصيت نامه را مي خوانيد يا گوش مي دهيد! بدانيد که شما هم به نسبت خود در اين اجتماع سهمي داريد و به خاطر آن، (23) هر کس به هر نحوي که مي تواند، بايد دِينش را ادا کند و آن رساندن پيام خون شهيدان اين آب و خاک است، رساندن پيام از دادن خون. پس وظيفه اي مهم تر و سنگين تر است ياري دادن امام امت، و دوري از تفرقه و سرکوبي منافقين در حال احتضار، از ديگر وظيفه هاي يک شخص متعهد است.

شهيد علي رضا ياوري رامشه ( 1361 - 1346 اصفهان )

خانواده ي عزيزم و دوستان! پيرو خط امام باشيد و به سخنان امام گوش دهيد و به آن عمل کنيد. نگذاريد که اين منافقين که ضد اسلام هستند، بين خانواده هاي شهدا و امام و مردم و روحانيت مبارز در خط امام، تفرقه بيندازند. شماها بايد تلاش کنيد که منافق ها را از بين ببريد.

شهيد غلام حسين يزدان پرست ( 1362 - 1313 داراب )

اي برادران و خواهران شهيدپرور!... اين انقلاب، ارزان به دست نيامده و تا آخرين نفستان سعي کنيد انقلابي باشيد. خصم ظالمان باشيد و يار مظلومان. به خانواده هاي محترم شهدا احترام بگذاريد و از تفرقه و بي تفاوتي بپرهيزيد که پيروزي از [ آنِ ] اين امت شهيدپرور است.

شهيد محمد حسين يزدي ( 1365 - 1349 قم )

از همه ي همکارهايم مي خواهم بيشتر از اين تفرقه در کارتان [ نباشد ] که عبارت از (24) غيبت و بدگويي و تهمت و سرزنش هستند. [ آن ها را ] کنار بگذاريد و اتحاد و يکپارچگي خودتان و معلمين را بيشتر کنيد.

شهيد عبدالحسين يعقوبي ( 1365 - 1338 تاکستان )

پدرم و برادران عزيز! دست از امام و بيعت با اين فرزند زهرا (25) برنداريد. همواره خواست [ ه ا ] يم، حزب الله به رهبري روح الله و روحانيت مبارز در خط امام را سرمنشأ اعمال خويش قرار داده و دنباله روي افرادي که فقط فرقه شان هواهاي نفساني و شيطاني است و عاملان تفرقه و نفاق و جدايي و برادرکُشي هستند، نباشيد. در امور خير و امور فرهنگي و ارشادي از پيش قراولان جبهه ي مسلمين باشيد. در اطاعت از روحانيت محل، اين چراغ هدايتگر جامعه و مردم، سر از پا نشناسيد و عاملان به نفاق و تفرقه را نصيحت به مودّت و وحدت نماييد. در غير اين صورت از آنان اعلام تنفر و انزجار نماييد.

شهيد رسول يوسفي ( 1365 - 1345 خرم بيد )

اي امت حزب الله! من کسي نيستم که بخواهم پيامي بدهم، ولي خداوند فرموده که مؤمنان کساني هستند که به همديگر تذکر مي دهند. بنده نيز به عنوان تذکر به شما مي گويم که تاکنون که وحدت خود را حفظ کرده ايد، از اين به بعد نيز وحدت خود [ را ] حفظ نموده و همه با روح وحدت ايماني، پيرو فرمان خدا و رسول باشيد و هرگز راه اختلاف و تنازع ( که موجب تفرقه ي اسلام ) است، نپوييد که در اثر تفرقه ترسناک و ضعيف شده و قدرت و عظمت شما که اکنون امريکاي جنايتکار را هم لرزانده، خداي نخواسته نابود خواهد شد. بلکه همه بايد يکدل ( در راه خدا ) [ و ] پايدار و صبور باشيد که خدا هميشه با صابران است. (26) دشمن اگر بتواند بين شما اختلاف و جدايي بيندازد و روح برادري اسلامي و اتحاد را از شما بگيرد، کار خودش را (27) کرده که اين شعار انگليس جنايتکار است که مي گويد: « تفرقه بينداز و حکومت کن ».

شهيد علي رضا يوسفي ( 1362 - 1341 تهران )

اي برادران!... از گروه گرايي دوري کنيد که تفرقه بين شما افتادن است و دشمن همين را مي خواهد. وحدت را حفظ کنيد و با وحدت، همچون پتک به دهان دشمنان اسلام بکوبيد. از روحانيت جدا نشويد که سبب بدبختي ما خواهد بود.

شهيد علي يوسفي گيلارکش ( 1366 - 1341 املش )

برادر عزيزم!... در شهادت من گريه و زاري نکنيد و گوش به فرمان امام عزيزمان باشيد و از تفرقه و جدايي دوري کنيد. شما بايد با تمام توان در سنگر علم و دانش با درس خواندن و در سنگر رزم نظامي، نگذاريد خونم هدر به زمين بريزد.

شهيد رحمت الله يوسفيان دستجردي ( 1361 - 1339 اصفهان )

و اما صحبت [ ي ] هم با هموطنان عزيز دارم و آن اينکه هميشه گوش به فرمان امام خميني باشيد و دست از ياري [ او ] که همان ياري خداست، برنداريد تا خدا هم شما را ياري کند و از هر نوع تفرقه که به نفع دشمنان اسلام [ است، دست ] (28) برداريد و وحدت خود را حفظ کنيد و توطئه هاي منافقين [ را ] که مي خواهند بين اقشار ملت، اختلاف ايجاد کنند، مخصوصاً مي خواهند ملت را نسبت به روحانيّت بدبين کنند، خنثي سازيد.

شهيد حيدرعلي يونسي ( 1362 - 1343 شهرضا )

اي انجمن هاي اسلامي، علي الخصوص آن هايي که در مدارس هستيد!... در مدارس نبايد تفرقه پيدا شود و خطي که بايد در مدارس باشد، فقط خط اسلام و خط قرآن که همان خط امام و ولايت فقيه است، بايد باشد.

پي‌نوشت‌ها:

1.در اصل وصيت: براي
2.در اصل وصيت: از دعا
3.در اصل وصيت: رهبريت
4.در اصل وصيت: عهدي
5.در اصل وصيت: ببرند
6.سوره آل عمران؛ آيه 103
7.در اصل وصيت: ناخوانا
8.در اصل وصيت: در دستشان است را
9.در اصل وصيت: چراغان
10.در اصل وصيت: نداده
11.در اصل وصيت: از شما
12.در اصل وصيت: با مشت گره کرده
13.در اصل وصيت: فرا مي دهيد
14.سوره نساء، آيه 59
15.در اصل وصيت: فرمايشات هاي
16.سوره آل عمران؛ آيه 103
17.اشاره به « مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ »؛ سوره فتح، آيه 29
18.همان
19.در اصل وصيت: با
20. سوره آل عمران؛ آيه 103
21.در اصل وصيت: نشود
22.در اصل وصيت: يار غم غمخوار و ستمديدگان جهان
23.در اصل وصيت: و آن را
24.در اصل وصيت: عبارتند از
25.در اصل وصيت: فرزند زهرا را
26.اشاره به « وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ »؛ سوره انفال، آيه 46
27.در اصل وصيت: و خودش را
28.در اصل وصيت: ناخوانا

منبع مقاله :
مولايي، زهرا؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا (11)، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.