سيري در وصيت نامه شهدا

از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (9)

بزرگ ترين وصيت من به بازماندگان و پدر و مادرم و برادران و خواهران و خويشان، توجه کردن به دستورات خدا [ است ]. سعي کنيد با ياد خدا و به نام خدا و در راه خدا زندگي کنيد و هميشه اين مساجد را خالي نگذاريد و هميشه
دوشنبه، 31 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (9)
 از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (9)

 

تهيه و تنظيم: زهرا مولايي




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد حسن متفرقه ( 1361 - 1345 اهواز )

بزرگ ترين وصيت من به بازماندگان و پدر و مادرم و برادران و خواهران و خويشان، توجه کردن (1) به دستورات خدا [ است ]. سعي کنيد با ياد خدا و به نام خدا و در راه خدا زندگي کنيد و هميشه اين مساجد را خالي نگذاريد و هميشه به مساجد برويد تا اسلام پيروز شود و خواهد شد و متفرق نشويد که خداوند تفرقه افکنان را دوست ندارد.

شهيد امير متولي ( 1362 - 1341 تهران )

اي مسلمين! پشت سر رهبر و امام امت، امام خميني، حرکت نماييد و گوش به فرمان آن امام باشيد. مسلمين! زنهار از تفرقه، از جدايي! زنهار از سستي و عافيت طلبي و حب جاه و مقام دنيا! زنهار از ريا و تکبر! شما اي مسلمين! با سلاح هاي الهي و حفظ وحدت کلمه تحت رهبري امام خميني، ريشه ي شيطان را بخشکانيد.

شهيد مرتضي محب ( 1362 - 1345 فسا )

و يک کلمه [ خطاب ] به ملت اينکه نگذاريد که در ميان شما (2) و سپاه و روحانيت، اختلاف اندازند و از جمله ي امام عزيز که مي فرمايد: « هر اختلاف به ضرر اسلام و به نفع آمريکا و شوروي است »، الهام بگيريد و پوزه ي تفرقه اندازها را به خاک بماليد و يک کلمه به برادران حزب اللهي حزب جمهوري اسلامي اينکه خدا شما را حفظ کند تا بتوانيد براي اسلام کار کنيد و اين خط هايي [ را ] که بر عليه مردم کار مي کنند، از بين ببريد تا بتوانيد (3) دينتان را به خون بهشتي ادا بکنيد.

شهيد موسي محسني ( 1365 - 1333 قائم شهر )

اگر تاريخ را مطالعه کنيم، مشاهده مي کنيم يکي از گرفتاري هاي بزرگ مسلمين، تفرقه و جدايي بوده است. نيروهاي خط امام بايد متوجه باشند که دشمن زياد دارند و سعي کنند روي اشخاص، زياد تعصب نداشته باشند و بلکه روي حق تعصب داشته باشند.

شهيد سيد محمد محقق ( 1365 - 1344 لارستان )

برادران عزيز! تمنايي که دارم اين است که از ولايت فقيه اطاعت کنيد. از تفرقه و جدايي پرهيز نماييد و حرمت خود را حفظ کنيد.

شهيد کريم محمد پور ( 1365 - 1342 گچساران )

زمزمه هايي که از هر گوشه و کنار اين مملکت به گوش مي رسد، ناله ي نيمه شب طفل صغيري که بدن انسان را به لرزه در مي آورد و آه سرد همسر شهيدي که هر نيمه شب تا سپيده به گوش مي رسد، همه و همه جهت بيدار کردن و هشيار نمودن مردم است. پس از مدتي تأمل و تحليل به اين نتيجه مي رسيم که همه و همه ي اين مسائل، حاصل از يک رشته نفاق و تفرقه اندازي استکبار جهاني به سر کردگي آمريکا و شوروي است که براي رفاه خود، مردم مسلمان را به جان هم انداخته و خودشان به زندگي پرعيش و نوش خود ادامه مي دهند و غافل از روز موعود هستند که در آن موقع، آتش از دهان بيرون مي جهد و بوي چرک و کثافتشان اجازه ي عبور از قبرستان را نمي دهد.
... امت حزب الله، جوانان غيور و خواهران مسلمان! در هيچ شرايطي تحت تأثير دسيسه هاي ضد انقلاب و آمريکا و شوروي، اين جانيان زمان و اين مفسدان في الارض و اين روبه صفتان زشت خو که فلسفه ي « تفرقه بينداز و حکومت کن » را پيشه کرده اند، قرار نگيريد و به فرموده ي امام امت و رهبر بزرگ انقلاب، برادران عزيز! حتي يک لحظه از آمريکا غافل نشويد و فراموش نکنيد که خطر قدرت هاي کمونيستي از آمريکا کمتر نيست و خطر آمريکا به حدي است که اگر يک لحظه غفلت نماييم، به کلي نابود خواهيم شد.

شهيد برات علي محمد دوست ( 1361 - 1346 آبيک )

و اما تو اي برادر دانش آموز! قلم تو مانند تفنگ من تيز و برنّده است. با نوشتن تو، قلب دشمن مي لرزد. پس اي برادر! در سنگر مدرسه از تفرقه بپرهيز؛ چرا که تفرقه باعث جنگ و جدال مي شود.

شهيد عباس محمدزاده ( 1362 - 1328 گلستان )

از مردم مسلمان مي خواهم که از تفرقه بپرهيزند و دست برادري و اتحاد که قرآن گفته است، به يکديگر بدهند تا دشمنان اسلام و قرآن و ابرقدرت ها بر آن ها تسلط پيدا نکنند.

شهيد بنام علي محمدزاده مستان آباد ( 1365 - 1339 اردبيل )

اي امت حزب الله، اي مردم! به خود آييد که مبادا [ همچون ] اهل کوفه باشيم و مبادا امام و مرجع خود را در برابر صف دشمنان تنها گذاريم. امروز بايد حسين گونه [ و ] ابوالفضل العباس گونه، جان باخت و همانند قاسم و اکبر و اصغر به امام خود لبيک گوييم و از هر طرف، عرصه را بر دشمنان اسلام تنگ کنيم و با الهام از رهبري پيامبر گونه ي امام و طبق فرمان الهي از تفرقه و جدايي پرهيز کنيم و در برابر دشمنان خدا در يک صف متحد و منسجم بايستيم و در برابر دشمنان خدا يد واحد باشيم و مثل آهن گداخته بر سر بي خدايان فرود آييم.

شهيد احمد محمد علي زاده ( 1366 - 1345 املش )

از برادران حزب الله تقاضا دارم کوته بيني را کنار گذاشته و دورانديش و بزرگ منش باشند. با هم وحدت و يکپارچگي داشته و از رهنمودهاي پيامبر گونه ي امام نهايت استفاده را بکنند و کساني که مي خواهند در بين شما تفرقه ايجاد نمايند، آنان را در بين خودتان راه ندهيد. آنان منافقي [ ني ] هستند که امروز با يک لباس و چهره ي ديگر وارد ميدان شده اند.

شهيد اسفنديار محمدي ( 1364 - 1347 گچساران )

در اينجا از برادران مذهبي [ و ] مسلمان مي خواهم که با ساختن و تشخيص زندگي خويش به ساختن ديگران بپردازند و پشت جبهه ها و تنور جنگ را در خط مقدم گرم نگه دارند و نگذارند خداي ناخواسته، قلب اين آمريکاييان جاني و اين خدانشناسان بزدل، شاد و خوشحال شود. (4) منظور من اين است که بايد تک تک شماها، وحدت و هماهنگي را در ميان خويش حفظ کرده و نگذاريد هيچ کس در بين شماها تفرقه جويي کند و آن وحدت و هماهنگي شماها را به مرور زمان از بين ببرد و بسيار تأکيد مي کنم که شما خواهران و برادران، متکي به ولايت فقيه و پيرو خط امام باشيد. (5)

شهيد پرويز محمدي ( 1363 - 1344 بيرجند )

برادر و خواهرم! از تفرقه بپرهيزيد. تفرقه پراکني نکنيد. اگر قلب امام از تو رنجيد، قلب امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) از تو مي رنجد و قلب امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) که برنجد، خداوند قهرش مي آيد.

شهيد رحمت الله محمدي ( 1364 - 1341 فلاورجان )

اي مسلمانان! هوشيار و بيدار باشيد و حمد بي کران الهي را به جاي آوريد که در زماني به دنيا آمديد که خداوند نعمت اعظم رهبري ( امام خميني ) را بر شما منت نهاده و شما را از نوکري ستم شاهي رهانيد و از بردگي به بندگي خدا مبدل ساخت و رسم چگونه زندگي کردن يک انسان آزاد آفريده شده را به همگي ما آموخت. ولي نبايد غافل ماند که دشمن و شياطين در حال شيطنت هستند تا به هر نحوي مسلمانان را از هم جدا سازند و با تفرقه و نفاق، خط کفر و الحاد را جايگزين خط الله سازند و جلوگيري از اين گونه خطاها ممکن نيست، مگر با حضور در صحنه و آگاه بودن از واقعيت ها.

شهيد ساجدين محمدي ( 1365 - 1345 تهران )

اي برادران من! بياييد يک لحظه فکر کنيد [ که ] ما بشر، براي چه آفريده شديم و وظيفه ي ما در اين دنياي فاني چيست؟ بياييد تفرقه را از بين خودمان دفع کنيم و به ريسمان خدا چنگ بزنيم. (6)

محمدي علي اکبر (1359 - 1326 زنجان )

و شما اي مردم! مواظب اين ضد انقلاب و منافقين باشيد که تمام اين مشکلات که ما داريم، ايجاد کننده ي آن، اين ها بوده اند. پيامبر مي گويد: من از مؤمنين ترسي ندارم؛ چون که از خدا مي ترسند و ايمانشان جلوگيري مي کند از تفرقه و کارهاي ديگر و از مشرکين هم ترسي ندارم؛ چون که معلوم است چه افرادي هستند و مي شود با آن ها مبارزه کرد. فقط از منافقين ترس دارم؛ چون که به هر دو صورت وارد جامعه مي شوند و ضربه مي زنند.

شهيد مجتبي محمدي ( 1361 - 1344 خميني شهر )

پيام من به تمام ملت ايران و ملت شهيدپرور اين است که هميشه سنگر خدا را ترک نکنند و هميشه دعاگوي رهبر انقلاب باشند و اگر ديدند کسي خواست تفرقه و شايعه پراکني کند، همه ي شما مسئوليد که جلوي او را بگيريد.

شهيد مرسل محمدي ( 1365 - 1345 زنجان )

اما وصيت مخصوص من اين است که به فرمان هاي امام، با جان و دل گوش دهيد و به فرمان او باشيد. امام، الان تأکيد بر اين مسئله دارند که الان مسئله ي اصلي، جنگ است. بايد با تمام قدرت، بدون سستي، بدون واهمه و ترس و بدون تفرقه، به مسئله ي اصلي بپردازيم و سعي در خاموش کردن اين فتنه که از سوي عراق و صدام بعثي به رياست آمريکاي جنايتکار [ بر ما تحميل شده است ]، باشيم.

شهيد احمد محمدي دره بيدي ( 1362 - 1333 اصفهان )

سعي کنيد تا به مسئله اي يقين پيدا نکرده ايد، قضاوت نکنيد و مفت جهنم را براي خود نخريد؛ چرا که در اين ميان، چه بسا غيبت ها و تهمت ها که زده شود و چه بسا اشخاصي که منزوي مي شوند و اين پيام صريح امام امت ( روحي له الفدا ) است که مي فرمايد: « تحقيق نکرده اشخاصي را کنار نزنيد که اين [ امر ] ضربه ي مستقيم به اسلام وارد مي کند » و بدانيد که دشمن مکار هدفش همين است که بين امت اسلام تفرقه ايجاد نمايد و آن وقت هدف خود را عملي سازد. (7) پس بنابراين بر شماست که جلوي اين گونه اختلافات را بگيريد و اين امر به معروف و نهي از منکر [ وظيفه ي ] شماست و همان طوري که نماز بر شما واجب است، نهي از منکر هم بر شما واجب است و ترک آن معصيت است.

شهيد مرتضي محمدي فرد ( 1365 - 1346 خميني شهر )

امت حزب الله!... اين منافقان داخلي در هفته ي وحدت، نغمه ي شوم تفرقه سر مي دهند و اين را بدانيد که اين ها که به اصطلاح، خود را صاحب ولايت مي دانند و دادشان بلند است که ولايت از دستمان رفت و... اين ها تنها هدفشان از اين اعمال، تضعيف انقلاب اسلامي و رهبري امام است (8) و وظيفه ي شما در مقابل اين حرکات، اين است که اين منافقان را به مردم بشناسانيد و در مقابلشان موضع بگيريد. به آنان ميدان ندهيد و از انقلاب، بجا و پراهميت و [ نيز از ] مجلس خبرگان، پشتيباني کنيد.

شهيد اسماعيل محمدي مجرد ( 1363 - 1345 کاشان )

پيامي به امت... عزيزان! تنها راه و حربه اي که براي دشمنان اسلام باقي مانده، تفرقه است. پس بکوشيد تا با وحدت صددرصد، اين حيله را خنثي کرده که خدا با شماست.
... عزيزان کشوري و لشکري، اي رزمندگان دلير و اي پاسداران واقعي آقا امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)! امام را اطاعت کرده و از تفرقه در بين خود [ و ] با مردم شديداً جلوگيري نموده و خود را از مردم جدا ندانيد و بر حفظ وحدت کوشا بوده و مخلصانه به اسلام و انقلاب و مردم خدمت نماييد.

شهيد رضا مختاري ( 1361 - 1342 خمين )

برادران و خواهران!... شما را به وحدت اسلامي بيشتر فرا مي خوانم؛ چون وحدت مسلمين، عزاي منافقين و تفرقه ي مسلمين، شادي منافقين است. پس مواظب کار دشمن باشيد؛ (9) البته با شعار « لااله الاالله » و وحدت اسلامي.

شهيد علي رضا مختاري باغکمه ( 1361 - 1344 اصفهان )

عزيزانم، اي اميدهاي (10) آينده ي اسلام!... روحانيت مبارز را ياري کنيد و مواظب باشيد که بين شما تفرقه نيفتد. همان گونه که قرآن مجيد فرمود: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ ». (11)
[ از ] رخنه ي منافقين [ که ] اين بدتر است از يزيدي ها، در سازمان هاي دولتي و ارگان هاي مملکتي، به خصوص سپاه، بسيج و ارتش، سرسختانه جلوگيري به عمل آوريد و اراده [ و ] روحيه ي خود را قوي نگه داريد و بر ايمان خود بيفزاييد تا بر دشمن زبون و کافر غلبه کنيد.

شهيد محمود مختاري ديناني ( 1365 - 1339 خميني شهر )

بدانيد که ابرجنايتکاران با نيروي نظامي نمي توانند اين انقلاب را به شکست بکشانند. تنها چيزي که مي تواند خطر براي انقلاب باشد، تفرقه و دروغ و غيبت و تهمت [ مي باشد ] که باعث بدبيني و عامل بدبيني و اختلاف در جامعه و خانواده ها و حزب الله است.

شهيد علي رضا مديحي ( 1360 - 1341 نطنز)

پدرم، ما مي رويم تا راه حسين (عليه السّلام) را ادامه دهيم و اميدوارم که شما نيز ديگر برادرانم را چنين [ تربيت کرده ] باشيد و فريب گروهک هاي داخلي و خارجي را نخوريد و راه حسين (عليه السّلام) را بپيماييد. هميشه گوش به فرمان امام باشيد و از تفرقه بپرهيزيد.

شهيد حسين مرادي ( 1367 - 1348 تهران )

اي دوستان و برادرانم در پايگاه ولايت فقيه! سعي کنيد تفرقه و جدايي در بين شماها نباشد. سعي کنيد معرّف اسلام و انقلاب باشيد.

شهيد خسرو مرادي ( 1361 - 1340 کرج )

سروران من! به شما توصيه مي کنم که پيرو خط ولايت فقيه باشيد و از تفرقه و نفاق بپرهيزيد و از دشمن نهراسيد. به وظايف خود عمل کنيد و سعي کنيد در کارهايتان، رضاي خدا را ملاک اعمال خود قرار دهيد.

شهيد گل علي مرادي کاشف ( 1365 - 1349 کبودرآهنگ )

خدمت برادران و خواهران مطالبي را به عنوان وصيت ذکر مي نمايم. يکي از وظايف مهم ما حفظ اسلام و انقلاب است. تا موقعي که مدافع اين اصل باشيم، هيچ قدرتي نمي تواند به مملکت اسلامي ما آسيب برساند. ما نبايد به هيچ کس اجازه دهيم که در مقابل ولايت، قد علم کند و بخواهد انقلاب را به انحراف بکشاند. هر کسي که از اين کار کوتاهي کند [ و ] نسبت به ولايت فقيه بي تفاوت باشد، برابر با همان کساني است که حضرت علي (عليه السّلام) را خانه نشين و استخوان در گلو کردند. ما بايد به رهبري ولي فقيه، وحدت خود را حفظ کنيم و با شرکت فعال در نماز و جبهه و نماز جماعت، مشت محکم خود را بر دهان تفرقه جويان بزنيم.

شهيد حاتم مرادي کوچي ( 1361 - 1343 جهرم )

برادرانم، خواهرانم، اهالي روستا!... هميشه در کارهايتان خدا را در نظر بگيريد که پيروز مي شويد و از تفرقه افکني و دودستگي دست برداريد و با همبستگي تان امام امت را ياري نماييد و اميدوارم که در اين راه، پيروز شويد.

شهيد اکبر مرادي نژاد ( 1361 - 1341 زرين شهر )

دوست گرامي! نامه ي شما به دستم رسيد که در متن نامه نوشته بوديد که کساني هستند (12) بين برادران ترک و فارس، تفرقه مي اندازند. همان طوري که رهبر کبير، امام خميني، مي فرمايد، همه با هم برابر و برادريم. پس نبايد کسي در اين موضوع دخالتي داشته باشد و ما برادران رزمنده ي حزب الله، جلوي اين طور افرادي [ را ] که تفرقه مي اندازند، [ گرفته و ] با خون خود آن ها را سرکوب مي کنيم.

شهيد حسين مرانلو ( 1365 - 1351 تاکستان )

و اما سخني با همه ي عزيزان: از شما تقاضا دارم که مبارزه با کفر و نفاق و پليدي را در هر مکان و زمان با رهبري روح الله و روحانيت در خط امام به زمين نگذاريد و ادامه دهنده ي راه شهيدان باشيد. انتخاب مسير حرکت خط حزب الله را با رهبري روح الله پيشه ي خود کنيد. از تفرقه و جدايي ها که جز خواست شيطان و دشمنان اسلام و ميهن نيست، خودداري ورزيد.

شهيد جعفر مرداني ( 1362 - 1340 خمين )

برادران و خواهران! از اختلافات بپرهيزيد که خواست شياطين است و شما را به خدا که از اين اختلافات جزئي دست برداريد و کمتر به فکر تفرقه باشيد. شما که به حق، ياران خدا هستيد؛ اختلاف بايد در صف دشمنان خدا و قابيليان باشد.

شهيد سيد مسعود مروج جهرمي ( 1362 - 1343 جهرم)

از برادران بسيج و انجمن اسلامي مي خواهم که در کنار هم و با خلوص نيّت براي اسلام خدمت کنيد و از تفرقه بين يکديگر به شدت بپرهيزيد؛ زيرا هدف کساني که با اسلام مخالفند؛ اين است که در ميان مردم و تمام اقشار و ارگان ها، دودستگي و نفاق ايجاد کنند و از اين طريق حيله هاي شيطاني خود را عملي سازند. اي برادران! فراموش نکنيد که حضرت علي (عليه السّلام) از دست دو گروه ضربه خورد که يکي از آن ها، منافقين زيرک بودند. من در جبهه ي جنگ عليه کفار مي جنگم و شما هم درون شهر عليه مزدوران منافق [ بجنگيد ]. به حقيقت که جنگ شما ارزشمندتر است در نظر من. شما با دشمن نامشخص مي جنگيد و ما با دشمن مشخص.

شهيد محمد حسن مستأجران گورتاني ( 1362 - 1342 اصفهان )

مسلمين جهان، اي اهل تسنن و اهل تشيع و هر فرقه ي مسلماني که مکتب شما، اسلام و کتاب شما قرآن است! به پا خيزيد و متحد شويد و به مصداق آيه ي شريفه ي « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (13)، از تفرقه و جدايي و جنگ بر عليه يکديگر بپرهيزيد و همگي معتصم [ به ريسمان الهي ] شويد و ريشه ي ظلم و استکبار و آناني [ را ] که قصد تضعيف اسلام عزيز را دارند، از بيخ و بن برکَنيد و به خدا توکل کنيد که بهترين تکيه گاه است.

شهيد علي مسيحي ( 1362 - 1337 تهران )

و اکنون شما اي درياي خروشان ملت ها و مستضعفين روي زمين! چشم همه ي دشمنان داخلي و خارجي به شماست و تمام شياطين با تمام امکانات، براي از بين بردن اين حکومت جمهوري اسلامي دست به کارند.
... پس براي هر مسئله اي، جار و جنجالي راه نيندازيد و از دسته بازي و تفرقه بپرهيزيد که جان شيران و سگان از هم جداست و متحد جان ها خداست و به ريسمان خداوند چنگ بزنيد. (14)

شهيد عبدالحسين مشاطان ( 1363 - 1325 قزوين )

توصيه ي من به ملت مسلمان اين است که هر چه بيشتر به وحدت کلمه عمل کنند و هر چه بيشتر به دستورات ولايت فقيه عمل کرده و از تفرقه و دروغ و تهمت و غيبت بپرهيزند و سعي کنند که دشمن [ ان ] اين انقلاب اسلامي، ما را به انحراف نکشند که انحراف انقلاب، همان نابودي اسلام است. همه بکوشند با وحدت کلمه، از منافع اسلام (15) پاسدراي کنند.

شهيد احمد مشهدي ( 1362 - 1343 اصفهان )

خواهران و برادران! مبادا وحدت شما تبديل به تفرقه شود که اگر چنين شد، کار تمام است. شما که در جبهه با دشمن پيکار مي کنيد (16) و هم در پشت جبهه مقابل اين ضدانقلاب ها ايستاده ايد، مواظب (17) باشيد که از صحنه ي مبارزه خارج نشويد و اگر کساني [ که ] با پيروزي انقلاب، منافعشان به خطر افتاده، خواستند عملي انجام دهند با قاطعيت، جلوي آن ها بايستيد که خدا با شماست و وقتي کار براي خدا باشد، پيروز مي شويد.

شهيد جعفر مشهدي حسين ( 1362 - 1345 ملاير )

وصيتي به برادران و دوستانم:... اخوت [ و ] مهرباني را زياد کنيد که بين خودتان تفرقه به وجود نياوريد. همچنان که قرآن مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (18)؛ « به ريسمان خدا چنگ زنيد و هرگز متفرق نشويد. »

شهيد جواد مشيري ( 1363 - 1343 تهران )

... مسئله ي مهم ديگر که آن هم از شيطان است، تفرقه و جدايي است که مي خواهد بين افراد مخلص که در مساجد و يا ارگان ها به هر نحوي مشغول به خدمتگزاري مي باشند، دودستگي بيندازد. (19) حتي ممکن است براي از بين بردن روحيه ي جان نثاري خانواده ي معظم شهدا، مسئله ي گروه گرايي و اختلاف را ايجاد کنند و در نتيجه تمام خون شهدايشان که نهال انقلاب اسلامي را به پا و شکوفاتر نمود، به باد فنا برود و آنگاه شکست و نابودي براي ما خواهد بود و غضب خداوندي را بر خود خواهم خريد. مگر نه اين است که همه مي خواهيم تا پاي جان به رهبري امام، انقلاب را به پيش ببريم؟ پس فقط تمام افکار و اقدام و نيروهاي خويش را در آن (20) به کار ببريم که امام مي فرمايد (21) بر هر کس که متوجه اين اختلافات جزئي، چه در تهران و چه در شهرستان ها مي گردد، واجب مي باشد در حل آن بکوشد و با آنان که در به وجود آوردن اين مسائل دست دارند و مخصوصاً در تشديد گروه گرايي مي کوشند، مقابله نمايند و آنان را در صورت امکان هدايت نمايند.

شهيد محمدرضا مصلي نژاد ( 1365 - 1340 فسا )

خدايا! کمکم کن در اين لحظات آخر سخني کوتاه با امت بگويم... هميشه و در همه حال وحدت را حفظ کنيد و با وحدت و يکپارچگي تان، استکبار را به عزا نشانيد. از خدا بترسيد و سخن تفرقه انگيز نگوييد.

شهيد علي معرف پور ( 1367 - 1350 دهدشت )

اگر تفرقه در بين مردم به وجود آمد، دشمنان داخلي انقلاب به راحتي مي توانند در بين آن ها نفوذ کنند و ضربه ي خطرناک به انقلاب ما وارد نمايند. مردم! نگذاريد نعمت هاي انقلاب از چنگ ما برود که آن موقع، روز عزاي عمومي و روز مصيبت ماست و آن روز، آمريکا جشن مي گيرد؛ چون رحمت و لطف الهي از پيش ما فرار مي کند و ظلمت و بدبختي جاي آن را مي گيرد و از آسمان به جاي باران، آتش مي بارد.

شهيد درويش معزي ( 1361 - 1341 لارستان )

دوستان و برادران من! از شماها مي خواهم که به خاطر اعمال کوردلان و منافقان سست نشويد و هميشه به ريسمان بزرگ الهي چنگ زنيد و متفرق نشويد؛ (22) زيرا تفرقه باعث از هم پاشيدگي است و باعث خوشحالي آمريکا و ايادي داخلي اش مي باشد و هميشه با اتحاد خود مشت محکمي بر دهان آمريکاي جنايتکار بزنيد.

شهيد عبدالرضا معصومي ( 1364 - 1339 اميديه )

من چه پيامي مي توانم به اين ملت بدهم؟ ملتي که تازيانه ها خورده، شکنجه ها کشيده و داغ محروميت ها بر پيشاني اش نقش بسته است؛ ملتي که هم اکنون، راه گشا و بت شکن بوده است و امروز پاسدار مشعلي است که با خون بيش از صد هزار شهيد مي سوزد و نور مي پاشد و ملت ما نيک مي داند که اين مشعل را مکتب ما و وحدت ما و رهبر ما، به دشمنان داده است و خود نيک مي داند آن زباني که به تفرقه گشوده شود، ارزش هاي انقلاب و روحانيت اصيل را بکوبد و از اطاعت رهبر انقلاب، بت شکن زمان ما، پير جمالان سربتابد، خون هاي تمامي شهدا را لگدمال نموده است و سزاي چنين کسي جز غضب الهي چيزي نيست.

شهيد عبدالعلي معصومي ( 1363 - 1339 داراب )

و شما اي ملت حزب الله! بنده کوچک تر از آنم که کلمه اي به عنوان نصيحت براي شما عزيزان بنويسم؛ ولکن امام عزيزمان را فراموش نکنيد و رهنمودهاي وي را مو به مو اجرا کنيد. مبادا بگذاريد منافقين بينتان تفرقه بيندازند و باعث رنجش امام گردند. هميشه و در همه حال، اتحاد داشته باشيد تا منفعت طلبان نتوانند سوء استفاده کنند و دعايتان اين باشد: « خدايا! خدايا! تا انقلاب مهدي، خميني را نگه دار ».

شهيد محمد علي معصومي ( 1361 - 1337 کرج )

مادر و پدر عزيز و گرامي ام!... بايد توجه داشته باشيم که گناه هر چه باشد، اگر انسان متوجه آن بشود و سپس طلب بخشش کند، خداوند آن را مي پذيرد؛ چرا که او قبل از آنکه ما بخوانيمش، ما را خوانده است و ديگر جايي براي تأمل باقي نمي ماند. اگر ما اين راه را [ در ] پيش بگيريم، اميد است که خداوند وحدت بينمان را مستحکم تر نمايد و تقوا و نظم را نصيبمان گرداند تا ديگر دشمن نتواند در درون ما نفوذ کند و با استفاده از فاصله هاي بين ما، تفرقه و دشمني را حاکم گرداند و با اين وحدتمان و يکپارچگي مان، دوستانمان را آن طور که هستند، بشناسيم و دشمنانمان را نيز.

شهيد محمد حسين معطري ( 1365 - 1342 بروجرد )

برادران رزمنده بايد وحدت را در همه جا در نظر داشته باشند و بدانند هر چه استعمارگران به ما ضربه زدند، از تفرقه اي بود که بين ما به وجود آوردند؛ چه بعد از پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) و چه در زماني که بين نژاد و اديان و عقايد، تفرقه انداختند. در زماني که رهبر ما، شعار وحدت سر مي دهند، اين روا باشد که مابين خود شيعه به جرم اين شهري [ و ] آن شهري، اين نژاد و آن نژاد تفرقه بيندازيم؟ واي بر ما اگر چنين کاري کنيم. برادران! مقطعي فکر نکنيد. مسئله ي ما امروز، ايران و عراق نيست؛ بلکه جهان اسلام است و ما هر حکومتي که امروز مي کنيم، بايد در ارتباط با اين جريان باشد و خارج از اين، گروه گرايي است.

شهيد مهدي معيني ( 1362 - 1344 نجف آباد )

شما را به خدا قسم دست از اين گروه بازي ها برداريد و قلب امام را بيش از اين رنج ندهيد و اين سخن هم از من که اين گروه بازي ها جز تفرقه و اختلاف حاصلي ديگر ندارد.

شهيد احمد مفيد ( 1364 - 1343 تهران )

... مسئله ي ديگر اينکه همه ي ما به سوي يک مقصد مي رويم و همه ي ما مخلوق يک خداييم؛ آن هم خداي احد. پس اين تفرقه ها، اين اختلاف ها، اين چندگانگي ها همه شيطاني است. اگر همه يک خدا را پرستش مي کنيم، به يک خدا ايمان داريم که آن هم خداي « لاشريک له » است، پس اين همه جنجال ها و اين همه اختلافات بين مسلمين و مؤمنين، خداي ناکرده براي چيست؟

شهيد علي ضامن مقامي ( 1361 - 1339 شوشتر )

مردم دلير و رنج ديده!... شما را به وحدت و اتحاد عليه مستکبران، خائن ها، فئودال ها، سرمايه داران، تفرقه افکنان و ايادي خان ها سفارش مي نمايم.

شهيد جهانگير مقبلي ( 1361 - 1330 کرمان )

... اما حرفي ديگر با برادران و خواهرانم که مبادا بگذاريد سنگر شهدا خالي بماند و مبادا بگذاريد اسلام [ تنها ] (23) بماند و ديگر اينکه مبادا تفرقه در ميان شماها باشد؛ چون در حال حاضر اتحاد و يکپارچگي هست که ضربه به دشمن خدا و قرآن مي زند.

شهيد عبدالله مقدسي ( 1361 - 1341 تهران )

شما اي امت شهيدپرور ايران و اي ملت ها و اي مستضعفين عالم! خميني را رهبر خود قرار دهيد و اسلام را مکتب خود و قرآن را ياور خود بدانيد و... و همواره مستحکم و استوار در راهي که قدم برداشته ايد، گام برداريد و با ياد خدا و ياري خدا پيش برويد و از تفرقه و خداي نکرده سنگ خود [ را ] به سينه زدن بپرهيزيد و گذشتگان را به ياد آريد و به قرآن مراجعه کنيد تا ببينيد که باعث شکست کساني که در اين راه، يعني راه حق، گام نهادند، که بوده و ببينيد که اگر خشم خدا، خداي نکرده نازل شود، چه خواهد شد.

شهيد حسين ملاباقري ( 1362 - 1340 کاشان )

اصرار و تأکيد به آن است که از تفرقه افکني بپرهيزيد و اتحاد خويش را حفظ کنيد. آري، اين پيروزي هاي پي در پي ما از وحدت و همبستگي مان بوده است.

شهيد علي ملکي ( 1366 - 1350 نهاوند )

اي برادر و خواهر! سعي کنيد وحدت را حفظ کنيد. اگر کسي به شما حرف ناسزايي [ گفت ] و حتي فحشي داد، به خاطر حفظ وحدت و به خاطر رضاي خدا جوابش را ندهيد و به خاطر اسلام سکوت کنيد. اي خواهر! تو با حجابت به منافقان و کوردلان بفهمان که: « من با حجابم از خون شهدايمان پاسداري مي کنم » و هدف من از آمدن به جبهه، رسيدن به فيض عظيم شهادت و رسيدن به لقاءالله است و سعي کنيد امام تنها نماند و باز هم اصرار دارم که وحدت را حفظ کنيد. از اختلاف بپرهيزيد و تو را به خون شهداي کربلا، خصوصاً اباعبدالله [ الحسين ] (عليه السّلام)، از تفرقه و اختلاف بپرهيزيد.

شهيد مسعود ملکي ( 1365 - 1339 رودبار )

از تفرقه که کاري ترين سلاح است عليه مسلمين، جداً خودداري نماييد. هميشه سنگرهاي توحيد را حفظ نماييد تا « شرک » حاکميت پيدا نکند.

شهيد حسن مماوي ( 1363 - 1339 نيشابور )

از همه ي برادران ديني مي خواهم که اگر کدورتي از قبل با هم دارند، آن ها را کنار گذاشته و برادروار مانند دانه هاي زنجير، براي مبارزه با دشمنان اسلام با هم در يک صف باشند و از تفرقه جداً خودداري کنند؛ چون که مثلي است که مي گويند: « تفرقه بينداز و حکومت کن ». بنابراين از تفرقه جداً بپرهيزيد و اجتماع کنيد. در نماز جماعت و نماز جمعه شرکت کنيد و با شرکت در نماز جمعه، پايه هاي لرزان استکبار جهاني را در هم ريزيد و ان شاءالله آماده ي رفتن به بيت المقدس شويد.

شهيد عبادالله منصوري ( 1366 - 1346 فراشبند )

ملت شهيدپرور! تفرقه را کنار بگذاريد و مانند کوه، استوار باشيد؛ زيرا جنگ ما به قول شهيد رجايي، موقعي شروع مي شود که سلاح هايمان تمام شود و با چنگ و دندان از خود دفاع کنيم.

شهيد ابراهيم منصوري فرد ( 1366 - 1342 کرج )

از مردم عزيز مي خواهم که اعتقاد به حزب الله داشته باشند و از هرگونه تفرقه بپرهيزند. اي مردم! بدانيد آن هايي دلسوز شما و اسلام هستند که در راه خدا حرکت مي کنند. عزيز داده اند و درخت اسلام را به خون عزيزانشان آبياري کرده اند و بدانيد آن هايي که هيچ چيز در راه اسلام نداده اند و دم از نفاق مي زنند و مسلمان تر از امام هستند [ ! ]، آن ها جز راه اختلاف، راهي را نمي روند که از خداوند تعالي مي خواهم آن ها را اصلاح کند و اگر اصلاح پذير نيستند، به جهنم واصل کند.

شهيد غلام علي مؤذن واقف ( 1361 - 1338 تهران )

اي امت شهيد پرور! تنها راه سعادت ما، در پشت سر رهبر حرکت کردن و سخنان او را گوش کردن و عمل نمودن است و دست از محافظه کاري و ليبرال منشي برداشته و علي وار با خروش سهمگين بر دشمنان بتازيد و آن ها را نابود سازيد. در مقابل شايعه پراکن ها ايستاده و [ با ] کساني که بيت المال مسلمين را حيف و ميل مي کنند، مبارزه کنيد؛ چون اين مبارزه در راه خداست. از تفرقه پرهيز کنيد که تفرقه آرزوي دشمنان اسلام و انقلاب است. به جبهه هاي نبرد حق عليه باطل بشتابيد تا شرّ اين مزدوران آمريکايي از سر امت شهيدپرور کم شود.

شهيد علي اصغر مؤذني بيستگاني ( 1365 - 1345 زرين شهر )

و اي مردم حزب الله!... نگذاريد دشمن کوچک ترين قدمي بر عليه اسلام بردارد؛ چون دشمن به رنگ هاي مختلف در مي آيد و در بين شما مردم حزب الله رخنه مي کند و با حضور پيدا کردن خود بين شما مي خواهند تفرقه بيندازند. از شما مي خواهم با تمام قدرت و با تمام نيرو بر عليه اين ياوه گويان شرق و غرب به پا خاسته و آن ها را سرکوب کنيد و نگذاريد آن ها در بين شما باشند و هر کاري که مي خواهند بکنند.

شهيد مسعود مؤذني بيستگاني ( 1366 - 1349 زرين شهر )

... پيامي ديگر [ که ] با شما امت دلاور دارم، اين است که دو دستگي را کنار گذاشته و دست برادري به يکديگر دهيد و اگر کسي خواست بين شما تفرقه اندازي کند، جلوي او را بگيريد.

شهيد عبدالرسول مورودي ( 1361 - 1343 بندرعباس )

نگذاريد اين قدر انقلاب ما غريب و ناآشنا در ميان جهانيان بماند. تا آنجا که مي توانيم سعي کنيم که انقلاب اسلامي مان را به جهان صادر کنيم و زمينه ي قيام يگانه منجي بشريت، امام زمان (ارواحنا و ارواح العالمين له الفدا) را فراهم سازيم. (24) از اختلافات و تفرقه بپرهيزيد و آناني [ را ] که به شما روي مي آورند، از خود مرانيد؛ بلکه آن ها را در آغوش بگيريد و آن ها را هر چه بيشتر راهنمايي کنيد.

شهيد سيد يحيي موسوي ( 1366 - 1345 تهران )

اي امت شهيدپرور!... اين قدر بين خود تفرقه نيندازيد. در مقابل هم جبهه گيري نکنيد. يک سري آدم فاسد نبايد بين شما تفرقه بيندازند.

شهيد سيد حسن موسوي پناه ( 1367 - 1344 تهران )

برادران، خواهران حزب الله!... ما همه بايد به فکر پيشبرد اهداف جمهوري اسلامي باشيم و با تفرقه و شايعه پراکني مقابله کنيم.

شهيد ميرابراهيم موسوي حبيبي ( 1366 - 1348 تهران )

و اما سفارشاتي دارم به شما عزيزان: سعي کنيد هميشه و در همه حال در خط امام و انقلاب باشيد و هيچ گاه دچار تفرقه و پراکندگي نشويد که دشمن، منتظر چنين فرصتي است که اين انقلاب بزرگ را خداي ناکرده به شکست و نابودي بکشد و اينکه دچار تفرقه نشويد، مستلزم اين است که براي نظرات هم احترام قائل شويد و غيبت همديگر را نکنيد و تهمت و بهتان نزنيد.

شهيد سيد محمود موسوي کلاته ( 1365 - 1345 تهران )

سخني با دوستان عزيز مسجدي ام، اين ياوران به حق دين خدا: سلام من و سلام شهدا از هابيل تا حسين (عليه السّلام) و از حسين (عليه السّلام) تا به حال بر شما باد. مثل هميشه (25) در خط امام امت و فقيه عالي قدر و ياران وفايش باشيد؛ اگر نباشيد، بترسيد از عقوبت الهي که سخت است. از موارد تهمت و غيبت و اخلاق رذيله و سوء ظن بپرهيزيد. همديگر را اين گونه طرد نکنيد. خدا نکند که با تهمت و سوء ظن و غيبت، کسي را يا اشخاصي را متهم کنيد و تفرقه بيندازيد که اگر آگاهانه باشد، عذاب الهي سخت است و اگر ناآگاهانه است، به خود بياييد و توبه کنيد. گناه نکنيد و از خدا بترسيد. از روز جزا بترسيد. بترسيد از روزي که انبياي الهي، فرياد وانفسايشان بلند است.

شهيد نورمراد موسيوند ( 1365 - 1329 نهاوند )

يکي از پيام هاي امام اين است که ما بايد وحدت کلمه را حفظ کنيم. عزيزان! هر چه اسلام ضربه خورده، غير مستقيم از تفرقه ي بين مسلمانان بوده است. وحدت داشته باشيد و اختلافات جزئي را که بر سر اختلاف سليقه است، رها کنيد.

شهيد علي مولايي ( 1363 - 1339 تفرش )

اي ملت شهيد پرور! من کوچک تر از آنم که پيامي براي شما بفرستم. ولي بدانيد که از تفرقه بايد دوري کنيد و اتحادتان را روز به روز بيشتر سازيد. نمازهاي جمعه و جماعت را گسترش دهيد و هرگز امام را تنها نگذاريد.

شهيد محمدرضا مؤمني نسب ( 1364 - 1339 يزد )

برادران و خواهران گرامي ام! در اينجا برادران رزمنده ي شما با خون خويش از انقلاب اسلامي دفاع مي کنند و شما بايد در پشت جبهه، با عمل خويش از انقلاب اسلامي دفاع کنيد. از پخش کردن حرف هاي ديگران که بوي تفرقه و نفاق مي دهد، بپرهيزيد و بدانيد حال که دشمن در جبهه از برادران جان بر کف (26) شما شکست خورده، با حربه اي ديگر مي خواهد به انقلاب از درون، ضربه زند و اين به عهده ي شماست که به دفاع سرسختانه برخيزيد.

پي‌نوشت‌ها:

1.در اصل وصيت: و توجه کردن
2.در اصل وصيت: آن ها
3.در اصل وصيت: و تا بتوانيد
4.در اصل وصيت: شوند
5.در اصل وصيت: باشد
6.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
7.در اصل وصيت: سازند
8.در اصل وصيت: هستند
9.در اصل وصيت: بوده
10.در اصل وصيت: اميدان
11.سوره آل عمران؛ آيه 103
12.در اصل وصيت: بودند
13.سوره آل عمران؛ آيه 103
14.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
15.در اصل وصيت: ضررهاي اسلام
16. در اصل وصيت: مي کنند
17. در اصل وصيت: مواظبت
18.سوره آل عمران؛ آيه 103
19.در اصل وصيت: بيندازيد
20.در اصل وصيت: آن را
21.در اصل وصيت: ناخوانا
22.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
23.در اصل وصيت: ناخوانا
24.در اصل وصيت: سازيد
25.در اصل وصيت: اگر هميشه
26.در اصل وصيت: سر در کف

منبع مقاله :
مولايي، زهرا؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا (11)، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.