سيري در وصيت نامه شهدا

از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (8)

خواستم به ملت شهيدپرور بگويم که هنوز منافقين در شهر هستند و در لباس احرام به انقلاب ضربه مي زنند و از شما مي خواهم که اين گرگ ها ( را ) که در لباس ميش هستند و به گلّه حمله مي کنند يا تفرقه مي اندازند، آن ها را بگيريد و
دوشنبه، 31 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (8)
 از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (8)

 

تهيه و تنظيم: زهرا مولايي




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد کرامت فولادي ( 1363 - 1344 فيروزآباد )

خواستم به ملت شهيدپرور بگويم که هنوز منافقين در شهر هستند و در لباس احرام به انقلاب ضربه مي زنند و از شما مي خواهم که اين گرگ ها ( را ) که در لباس ميش هستند و به گلّه حمله مي کنند يا تفرقه مي اندازند، آن ها را بگيريد و نابودشان کنيد. ما براي اسلام خون مي دهيم و براي انقلاب، جانبازي مي کنيم که شهرمان ساکت و مردممان براي انقلاب و جبهه کار کنند؛ نه اينکه ما در اينجا بجنگيم و خون بدهيم، ولي در شهرمان افرادي مستکبر [ باشند ] که از مالشان مي ترسند که به اسارت بگيرند، دور هم جمع مي شوند و تفرقه مي اندازند و مردم را نسبت به (1) هم بد [ بين ] مي کنند.

شهيد علي فياض ( 1365 - 1341 دهدشت )

برادران حزب الله! هم قطارانم! تنها وصيت به شما اين است که تفرقه را کنار بگذاريد و جبهه را پر کنيد که شما بايد انتقام (2) خون من و فتاح و اتابک و پاکيزه و غيره را بگيريد.

شهيد ميثم فياض ( 1363 - 1344 تهران )

برادران! جلوي هر کس که خواست به تفرقه و بدنام کردن بقيه بپردازد، بايستيد و اين دليل نيست که انسان بايد از افکار و انديشه هاي خود جدا شود، بلکه بايد براي وحدت مسلمين سعي و کوشش کند.

شهيد عباس علي فيوج ( 1362 - 1341 گرگان )

اي واي بر روزي که به گفته ي امام، پشت به مسجد کنيد و از راه اصلي خودمان انحراف پيدا کنيم. ما در مقابل برادراني که در جبهه ها خون مي دهند، چه کار مي کنيم؟ آيا واقعاً پشت جبهه را محکم مي گيريم يا دست به نفاق و تفرقه مي زنيم؟

شهيد مصطفي قاسمي قلعه قاسمي ( 1365 - 1349 زرين شهر )

اي مردم! به پا خيزيد و با قيام خود دشمنان خدا و خودتان و اسلام را از پاي درآوريد و نگذاريد که به ناموس خود و به قرآن خود و به قرآن محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) خيانت کنند. در جامعه سعي نکنيد که به دو دستگي بين هم اختلاف بيندازيد؛ بلکه بايد همگي با يک دست و طبق [ فرموده ي ] قرآن که مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (3)؛ « همگي به ريسمان خداوند چنگ زنيد و از تفرقه و دودستگي بپرهيزيد » و همگي با يک وحدت کامل، جلوي اين منافقان و اين کوردلان را گرفته و جلوي فساد را بگيريد که اگر اين کار را انجام ندهيد، به خدا قسم آن دنيا مسئول هستيد و رويتان جلوي انبيا و خداوند، سياه است.

شهيد فضل الله قايدي ( 1362 - 1324 شيراز )

از کليه ي برادران مشمول ادارات که بر [ مسند ] قدرت هستند، هر کس به هر شکل، خواهشمندم کينه و تجمل و طمع و تکبر را از خود دور بنمايند که مورد تفرقه بين مسلمانان مي شود.

شهيد حميدرضا قايدي بارده ( 1362 - 1345 اهواز )

اي پدر و مادر!... وحدت خود را حفظ کنيد و به اين صفوف پيوسته ي نماز جمعه حتماً برويد و در نماز جماعت هم شرکت کنيد. در مراسم شهدا تا آنجا که امکان دارد، شرکت کنيد. از تفرقه دوري کنيد و نماز شب را حتماً بخوانيد و جلوي فرزندان خود را نگيريد. بگذاريد که آن ها به جبهه بيايند.

شهيد غريب علي قايدي بلياني ( 1365 - 1341 کازرون )

اي مردم! از تفرقه بپرهيزيد و همواره وحدت خويش را حفظ نماييد که با وحدت و رهبري آگاه به همه ي اهداف عاليه ي اسلام خواهيد رسيد. اوامر رهبر بزرگ خويش، امام خميني را با گوش جان شنيده و به آن [ ها ] عمل کنيد. (4)

شهيد رضا قائمي (1375 - 1329 تهران )

زماني که جوامع بشري به چنان تضادي رسيده بودند که نسل انسان در ميسر تفرقه و انقراض قرار گرفته بود و نااميدي به صورت واضح در چهره هاي بشريت ظاهر شده بود، در يک چنين شرايطي، حضرت ابراهيم (عليه السّلام) طرح امت واحد را مطرح نموده و وسايل اجرايي آن را با ايجاد خانه اي مقدس انجام مي دهد. پس مي بينيم که بشر داراي چنين قدرت عظيمي است که در اوج « تضاد » مي تواند « ملت » را طراحي کند.

شهيد عباس علي قدرتي ( 1365 - 1341 سمنان )

و شما امت حزب الله! بايد از خود تحرک نشان دهيد و خود را با جريانات عظيم و الهي انقلاب وفق بدهيد و در برابر خون شهدا احساس مسئوليت نماييد و کاري نکنيد که فرداي قيامت در برابر شهدا سرافکنده باشيد و بدانيد هر شهيدي که بر خيل شهيدان افزوده مي گردد، وظيفه ي شما سنگين تر و مسئوليت شما بيشتر مي شود. به خاطر رضاي خدا تفرقه و دوگانگي را کنار گذاشته و دست اخوت و برادري به هم بدهيد تا بتوانيد بر مشکلات چيره گشته و در کارهايتان موفق باشيد؛ چون وحدت، رمز پيروزي است.

شهيد حسن قديري ( 1367 - 1353 کوهپايه )

اي مردم! هرگز نگذاريد که در بين شما تفرقه بيندازند. با هم همکاري کنيد و در کارها همديگر را ياري دهيد. در راه خدا قدم بداريد و به ياد خدا باشيد و براي آخرت خود توشه جمع کنيد.

شهيد حسين قديري ( 1361 - 1323 کوهپايه )

اي مسلمانان! به ريسمان خدا چنگ بزنيد (5) و از تفرقه و جدايي بپرهيزيد و با تقوا باشيد و بايد طبق آيه ي شريف « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ ». (6) هر چه نيرو داريم، بر عليه دشمنان اسلام فدا کنيم.

شهيد ابوالفضل قرباني ( 1365 - 1344 تهران )

آري، اي آنان که براي فرار از خطرات ناشي از جنگ و پيکار، به گوشه اي پناه برده و در صحنه حاضر نمي شويد! بدانيد که خداوند قادر در هر حال بر شما مسلط است و اگر بخواهند، شما را در محکم ترين پناهگاه هايتان به عذاب و دردهاي عظيم گرفتار مي سازد... پس بايد توجه داشته باشيم که شيطان پليد، ما را به وسوسه و سستي و کوتاه انديشي و تفرقه و حسد و کينه و کبر و غرور و فراموشي و ديگر صفات رذيله ي شيطاني سوق ندهد و خود را از لغزش حفظ نماييم و شيطان دروني خود را شکست دهيم تا بتوانيم الگو براي ديگران باشيم. (7)

شهيد جمشيد قرباني سيني ( 1364 - 1348 برخوار و ميمه )

و اما وصيت من به شما خويشان و دوستان و آشنايان و مردم: از همه ي شما خواهش مي کنم که مرا ببخشيد و مرا حلال کنيد و من اين وصيت را از روي دوستي و مهرباني به شما عرض مي کنم که اولاً از شما مي خواهم که همه ي کارها را براي خدا انجام دهيد و هيچ گاه از خدا غافل نشويد و هميشه پيرو حق باشيد و از شما مي خواهم که با هم متحد باشيد و وحدت داشته باشيد و از تفرقه بپرهيزيد که اگر وحدت نباشد، اسلام هم ديگر وجود نخواهد داشت.

شهيد حسن قرباني سيني ( 1364 - 1342 برخوار و ميمه )

تنها راه پاسداري [ از ] اسلام، وحدت مسلمين است و يکدل بودن و يک صدا بودن که اگر خداي ناکرده چنين نباشد، شکست پذير خواهيم بود؛ چون تفرقه بود که علي (عليه السّلام) را 25 سال خانه نشين کرد و تفرقه بود که امام حسين (عليه السّلام) را در صحراي کربلا تنها گذاشت و تنها راهي که براي از بين بردن اين حيله ي دشمن مي توان استفاده کرد، اطاعت از خدا و رسول (صلي الله عليه و آله و سلم) و اولوالامر و ولايت فقيه و روحانيت و در رأس همه، رهبر کبير انقلاب، پير جماران [ مي باشد ]. پس سخنان گران بهاي او را گوش کنيد و عمل نماييد که تنها راه رسيدن به پيروزي نهايي است و تنها راه از بين بردن دشمنان اسلام.

شهيد حسين قرباني سيني ( 1364 - 1340 برخوار و ميمه )

در حال حاضر که عازم جبهه (8) هستم، فقط دو فکر در سرم مي پرورانم؛ يکي آيه ي وحدت است که مردم را به وحدت دعوت مي کند (9) و از شما مي خواهم که وحدت خود را حفظ کنيد و از تفرقه بپرهيزيد و ديگر اينکه برادران عزيزم! بايد خيلي حواسمان جمع باشد که چگونه رفتار کنيم، با که همنشين باشيم. با اهل دوزخ و يا با اهل جنت.

شهيد عباس علي قرباني شروداني ( 1365 - 1346 فلاورجان )

اي مؤمنين! حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، اين يگانه منجي عالم بشريت، از اتحاد شما خشنود و از تفرقه بين شما مسلمين خيلي ناراحت مي شود. پس بياييد و ببينيد که تا به حال، چقدر اين امام بزرگوار را خشنود کرده ايم و خداي ناکرده چقدر او را ناراحت کرده ايم.

شهيد محمد علي قرب علي ( 1362 - 1345 نجف آباد )

اي مردم قهرمان! اتحاد و برادري را بين خود و شيعيان ديگر حفظ کنيد تا کسي نتواند در ميان شما تفرقه بيندازد و حکومت کند و ديگر [ اينکه ] اي مردم قهرمان! مواظب (10) دشمنان داخلي و خارجي باشيد که اين ها هر روز در حال توطئه هستند و مي خواهند اين انقلاب را محدود در ايران بکنند و بعد آن را نابود کنند و دوباره وضع قبل از انقلاب را و بدتر پيش بياورند که ديگر آن روز، هيچ خبري از اسلام نيست و آن روز مرگ تمام مسلمين جهان است.

شهيد سيد علي قريشي ( 1365 - 1346 نجف آباد )

امت اسلام! هشت سال از انقلاب مي گذرد و خدا پيوسته حافظ اين انقلاب بوده است. شما بايد مواظب باشيد تا آفت هاي انقلاب، دچار انقلاب نشود. تفرقه اي (11) که ضد انقلاب و چه بسا انقلابي ناآگاه بين مردم ايجاد مي کند و ضربه اي (12) که وارد مي کند و همچنين فراموش کردن اهداف اوليه و اصلي انقلاب، از آفات انقلاب است.

شهيد خدامرداد قلقل ( 1366 - 1348 کرج )

اي مردم قهرمان پرور ايران!... در اين موقعيت هاي حساس با حرکت هاي موزيانه ي شرق و غرب و عمالشان در ايران و منطقه، با قاطعيت هر چه بيشتر و تمام تر برخورد کنيد و نگذاريد که آن ها جايي براي خود در اين سرزمين اسلامي باز کنند و باعث اختلاف و تفرقه بين اقشار مردم شوند.

شهيد بهرام قلي نژاد ( 1361 - 1339 قائم شهر )

اما پيام به شما ملت مسلمان و شهيدپرور ايران است که پشتيبان اين ولايت فقيه باشيد و براي او دعا کنيد. تنها سلاح برنّده بر عليه ستمکاران، ايمان به الله و اتحاد شما مسلمين [ و ] اين است که از تفرقه بپرهيزيد و به ريسمان الهي چنگ بزنيد (13) و تا آخرين قطره ي خون از اسلام، حفاظت و پاسداري کنيد.

شهيد عباس قمري ( 1365 - 1349 کاشان )

اي امت سلحشور! مبادا بين خود تفرقه بيندازيد ( شيعه و سني )؛ زيرا دشمن از طريق تفرقه بين شيعه و سني مي خواهد اين انقلاب را از بين ببرد و بر آن تسلط يابد.

شهيد سيد فربود قوامي ( 1362 - 1341 تالش )

خانواده ي عزيز! کوشش نماييد فرايض ديني خودتان را بيشتر به نحو احسن انجام دهيد. وحدت و تفاهم را در بين خانواده و اجتماع مستحکم تر کنيد. از تفرقه و نفاق و اختلاف بپرهيزيد. در راه خدا انفاق دهيد. کارتان براي خدا باشد. هميشه خواهان حق باشيد، اگر چه به نفع شما نباشد.

شهيد فضل الله قيصري ( 1365 - 1348 نجف آباد )

پيامم به شما امت حزب الله اين است که... در مجالس دعا با جديّت شرکت کنيد و دعا به جان امام و پيروزي رزمندگان اسلام بکنيد. با فاسدان و افراد منحرف به شدت مبارزه کنيد. نگذاريد افراد منحرف بين شما تفرقه بيندازند و شما را بر ضد يکديگر بشورانند. همچنين به افراد فاسد تذکر دهيد. اگر به فساد خود ادامه دادند، با جديّت با آن ها مبارزه کنيد و نگذاريد در جامعه اي که در هر کوچه اش خانه ي چند شهيد مي باشد، فساد رشد کند.

شهيد سيد احمد کارگر ( 1361 - 1347 ميانه )

به تمام شماها توصيه ي عاجزانه مي کنم که در پشت امام، استوار بايستيد و فرمانش را به جان اطاعت کنيد و همواره پشتيبان روحانيت اصيل و مکتبي باشيد و با يکديگر، اخوت و همکاري داشته باشيد و تفرقه افکن را در جامعه راه ندهيد که تفرقه به سود دشمن است.

شهيد علي اکبر کاشاني ( 1361 - 1344 تهران )

برادران! تفرقه و نفاق را که در قرآن بسيار درباره ي آن نفي شده، رها کنيد.

شهيد اکبر کاظمي ( 1364 - 1342 کاشان )

... و باز من حقير از ملت مي خواهم از تفرقه و گروه گرايي برحذر باشيد که تفرقه باعث مي شود که خون پاک شهيدان پاي مال شود. نماز جمعه ها را تا آن جايي که مي توانيد ترک نکنيد که نماز جمعه يکي از راه هاي وحدت است و پيرو امام باشيد و او را تنها نگذاريد که امام عزيز ما، الگوي اسلام است.

شهيد حسين کاظمي ( 1362 - 1343 اصفهان )

مردم! تو را به خدا، امام را تنها نگذاريد؛ زيرا او نائب امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است و سخنان او را جامه ي عمل بپوشانيد که ولي فقيه است و او را ياري کنيد که حسين زمان است و از تفرقه و خودمحوري و پراکندگي بپرهيزيد که از [ وسوسه ي ] شيطان است و متحد و منسجم باشيد که از [ صفات ] رحيمان است.

شهيد سيد محسن کاظمي شيخ شباني ( 1362 - 1341 اصفهان )

اي مردم! هميشه در صحنه باشيد که از تفرقه بپرهيزيد؛ زيرا دشمن در کمين است و چنگ زنيد به ريسمان الهي (14) که همان خط امام است.

شهيد عباس کافوري هارمي ( 1366 - 1350 فسا )

برادران و خواهران! نماز از يادتان نرود که امام موسي کاظمي (عليه السّلام) مي فرمايد: « هر کس نماز را عمداً ترک کند، کافر است. قرآن، کتاب آسماني [ را ] تنها نگذاريد. از اسراف و تبذير بپرهيزيد و از اختلاف و تفرقه دوري کنيد و وحدت را حفظ کنيد.

شهيد احسان کافي زاده ( 1362 - 1343 کاشان )

امت قهرمان ايران! همواره مطيع و پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا آسيبي به کشورتان وارد نشود (15) و از روحانيت مبارز در خط امام، جداً طرفداري نماييد که اسلام به واسطه ي وجود چنين روحانيوني و با ريختن خون شهدا به دستتان رسيده است. از به وجود آمدن تفرقه و اختلاف بين خود جلوگيري به عمل بياوريد و دست نفاق افکنان را قطع کنيد و به آن ها مجال توطئه و اختلاف ندهيد که با ايجاد اختلاف، انقلاب و اسلامتان و حتي خودتان نابود خواهيد شد.

شهيد حميد کايدي ( 1363 - 1344 کازرون )

برادران! دشمنان اسلام از هر راهي مي کوشند که بين شما تفرقه بيندازند و شما را از خط انقلاب و ولايت فقيه جدا سازند. بنابراين مواظب خودتان باشيد و قدر و عظمت انساني خود را بدانيد؛ زيرا با يک لحظه غفلت، انسان به اسفل السافلين مي رسد. مواظب باشيد بين شما و روحانيت، جدايي نيندازند. اگر شما را از روحانيت جدا کردند، گمراه مي شويد.

شهيد ابراهيم کبيري ( 1362 - 1343 نجف آباد )

اما سخني هم با همشهريان عزيز دارم: سعي کنيد وحدت خود را حفظ نماييد. امام و ديگر علماي در خط امام را از دعاي خير فراموش نفرماييد. رزمندگان جبهه ي حق عليه باطل را دعا کنيد. به ديدار خانواده هاي شهدا برويد که فداکاري بس عجيبي در راه انقلاب و اسلام کرده اند. هميشه سعي کنيد با امام جمعه ي محل، تفرقه هاي في مابين را حل و فصل نماييد. نماز جمعه، اين فريضه ي عبادي - سياسي را ترک نکنيد. به نمازهاي يوميه اهميت بيشتري بدهيد.

شهيد بهمن کرابي ( 1365 - 1340 سبزوار)

در پايان چند توصيه ي مخلصانه به برادران حزب اللهي ام دارم:
1-از تفرقه بپرهيزيد که تنها سلاح دشمن براي نابودي ما مسلمانان، تفرقه اندازي بين ماست.
2-پايه ي تقوا را در خودتان مستحکم کنيد که کمبود تقوا، شکست انقلاب خواهد بود...

شهيد محسن کردي ( 1361 - 1347 تهران )

اي برادران! وحدت و همبستگي را رعايت کنيد و تفرقه بين هم نيندازيد و تفرقه را از هم جدا و دور کنيد و در کارها همديگر را کمک کنيد.

شهيد جواد کرماني ( 1367 - 1340 قم )

ابتدا وصيت کلي به خانواده ام و هر کس که خود را منسوب به من مي داند، دارم و آن اين است که در خط ولايت فقيه باشيد. همه جا در کنار روحانيت متعهد باشيد و تا آخرين لحظات عمرتان، دست از امام برنداريد. جنگ را مسئله ي اصلي بدانيد و جبهه ها را پر کنيد. هميشه به فکر آخرت باشيد و تقوا پيشه کنيد و طلب آمرزش براي اين جانب کنيد. در جوّ خانواده هايتان، از اختلاف و تفرقه بپرهيزيد که عامل اين مسائل، غيبت و دروغ و تهمت است و دواي اين درد، گذشت و ايثار و تقوا.

شهيد حسن کرمي نوگوداني ( 1365 - 1341 زرين شهر )

دشمنان اسلام و انقلاب به اين نتيجه رسيدند که نمي توانند با جنگيدن، مانع گسترش اسلام شوند [ و ] در اين فکر هستند که يکي از شاخه هاي اين درخت [ را ] که انقلاب باشد، جدا کنند تا کم کم ريشه ي آن بخشکد و نابود شود. مي خواهند تفرقه بين روحانيت و سپاه و ديگر ارگان هاي انقلابي ايجاد کنند. شما مردم مسلمان و هميشه در صحنه، گول اين افراد فرصت طلب را نخوريد. اگر که از يک ارگاني حمايت مي کنند و ارگان ديگري را مي کوبند و تضعيف مي کنند، اين ها هدفشان دلسوزي نيست، بلکه تفرقه است. با اين طور افراد، قاطعانه برخورد کنيد. نگذاريد رشد کنند.
... برادران بسيج!... در انجام کارها با هم متفق باشيد و نکند خداي ناکرده بر سر بعضي مسائل، اختلاف نظر پيدا کنيد و تفرقه بين شما بيفتد که شکست مي خوريد و اين خواسته ي دشمن است. اگر شما اختلاف نظر کوچکي داشته باشيد و کمي با هم بحث کنيد، اين را دشمن بزرگ مي کند و تبليغات سوئي مي کند. حواستان باشد نقطه ضعفي به [ دست ] دشمن داخلي که بدتر از دشمن خارجي است، ندهيد.

شهيد رسول کريم پور ( 1363 - 1348 تبريز )

به خداوند بزرگ قسم که شماها مردم حزب الله، پايه گذار جمهوري اسلامي در دنيا خواهيد بود و هستيد. پس کوشا باشيد. تفرقه و دودستگي ها را کنار بگذاريد تا بتوانيد به کمال برسيد و مثل انسان هاي وارسته زندگي کنيد. پروردگار بزرگ يار مؤمنان مي باشد و در صحنه ي کارزار (16) [ و ] جنگ و زندگي، آن ها را ياري مي نمايد.

شهيد حسن علي کريم زاده ( 1363 - 1345 تهران )

اي پاسداران عزيز کميته ها که به قول امام، شما پاسداران اسلام را زنده و ايران را بيمه کرديد! در کارهايتان خلوص را پيشه کنيد و از تفرقه با ديگران که خدمت مي کنند، بپرهيزيد.

شهيد اسماعيل کريمي ( 1365 - 1346 اصفهان )

و اما اي برادران و همسنگران و اي امت شهيدپرور! بدانيد همان طور که امام عزيزمان بارها فرموده اند، رمز پيروزي ما در اين انقلاب، وحدت کلمه و ايمان مردم بوده است. سعي کنيد که وحدت را حفظ کنيد و به ايمان خود افزوده و دنباله روي رهبر و پشتيبان ولايت فقيه و روحانيون باشيد و صحنه را خالي مگذاريد. همان طور که قرآن مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (17)؛ « همگي به ريسمان الهي چنگ زنيد و متفرق نشويد » و از نزاع و تفرقه بپرهيزيد که اين رمز پيروزي دشمنان اسلام است تا بتوانند بر مسلمين حکومت کنند.

شهيد رضا کريمي ( 1367 - 1348 مسجد سليمان )

برادران و خواهران! متعهد باشيد و وحدت را در همه حال حفظ کنيد و از تفرقه سخت بپرهيزيد. زيارت قبور مطهر شهدا و ديدار با خانواده هاي معظم آنان و جانبازان را حفظ کنيد تا راه و رسم شهيد و مجاهدت و عشق و علاقه اش به انقلاب و امام در شما فراموش نشود. چشم بيدار انقلاب اسلامي در صحنه هاي اجتماعي آنان باشيد. افرادي طماع و سوداگر و فرصت طلب و هوچيگر و شعاردهندگان تهي مغز [ و ] بي شعور، با جوسازي ها پرتتان نکنند و از صحنه خارجتان نسازند.

شهيد علي رضا کريمي ( 1365 - 1349 اصفهان )

و اما وصيت من به امت شهيدپرور اين است که اولاً امام را تنها نگذاريد و هميشه حمايت خود را از انقلاب و امام اعلام کنيد و خداي نکرده، صحنه را خالي نکنيد. وحدت خود را حفظ کنيد و با شرکت در نمازجمعه و جماعات، چشم دشمنان اسلام را کور کنيد که نتوانند بين شما تفرقه بيندازند.

شهيد فرزاد کريمي ( 1363 - 1344 قائم شهر )

وصيتي ديگر به برادران و خواهران روستاي خود دارم که با هم اتحاد و همبستگي داشته باشند و از تفرقه و نفاق دوري کنند و در انجمن روستا فعاليت کنند و در دعاي کميل و دعاي توسل و نماز جماعت و ديگر مجالس مذهبي شرکت کنند.

شهيد سعيد کريمي بهجت آبادي ( 1362 - 1343 زرين شهر )

از شما مردم مي خواهم که دست از اين تفرقه ها برداريد و همه، يکپارچه و منسجم در راه اسلام کوشش کنيد و از تمام ارگان هاي انقلابي حمايت کنيد، به خصوص سپاه پاسداران که امام در مورد سپاه مي فرمايد: « اگر سپاه نبود، کشور هم نبود ». از روحانيت حمايت کنيد تا انقلاب جهانگير شود.

شهيد احمد کريمي حبيب آبادي ( 1361 - 1339 اصفهان )

اي اهل ايمان! چنگ بزنيد به ريسمان خدا و متفرق نشويد (18) که تفرقه خواست دشمن شماست و پيامي که در جبهه ها در (19) با نقش زيباي گلگون شده ي خون شهدا براي شماست، اينکه لحظه اي از اطاعت رهبري [ و ] ولايت فقيه غافل نشويد و اين سياست هاي غلط آمريکايي ضد ولايت را محکوم نماييد که اين خود حربه اي جديد است.

شهيد باقر کريمي دستجردي ( 1362 - 1342 اصفهان )

از مردم مي خواهم که اسلام را کاملاً شناخته و وظايفي را که (20) بر عهده ي آن ها گذارده شده است، به نحو احسن انجام دهند. فرمايشات امام عزيز را گوش داده و هر چه مي گويند، عمل کنيد. روحانيت در خط امام را ياري کنيد. از فرمايشات امام يکي اين است که مي گويند: وحدت را حفظ کنيد و از تفرقه دوري کنيد. ديگر [ اينکه ] مساجد، سنگر اسلام است. اين سنگرها را پر کنيد.

شهيد سعيد کريمي سودرجاني ( 1366 - 1344 فلاورجان )

... در خاتمه از برادران بسيج مي خواهم که اگر من در انجام وظيفه کوتاهي کرده ام، ببخشيد و نيز اگر در طول اين چند سال، غيبت و تهمتي به شما زدم، به بزرگي خودتان حلال کنيد. وحدت را حفظ کنيد و از نفاق و تفرقه سخت پرهيز نماييد.

شهيد شهريار کريمي کناري ( 1364 - 1345 رشت )

اهل بيت گرامي!... امام، اين رهبر کبير انقلاب اسلامي را هميشه دعا کنيد. به زمزمه هاي تفرقه که فقط از دهان منافقين بيرون مي آيد، گوش ندهيد. از اوامر پدرانه ي رهبر پيروي کنيد. تا مي توانيد به انقلاب کمک کنيد.

شهيد مسعود کريميان ريزي ( 1365 - 1349 زرين شهر )

و اما شما اي مردم هميشه در صحنه و شهيدپرور و ايثارگر!... عوامل تفرقه را بشناسيد و به مردم نشان دهيد و از راه صحيح با آن مبارزه کنيد. مواظب باشيد که از شما نقطه ضعف نگيرند. هر کاري که مي کنيد، براي خدا باشد. سنگرهاي نماز جمعه را خالي نگذاريد که دشمن از اين جور چيزها خوشحال مي شود.

شهيد علي رحيم کشاورز اصل ( 1366 - 1347 دهدشت )

مهم ترين وصيت من اين است که امت مسلمان! اتحاد و يکپارچگي داشته باشيد. تفرقه را دور بيندازيد و نگذاريد که دشمن در بين شما هرج و مرج به وجود آورد.

شهيد چراغ علي کشتکار ( 1361 - 1345 فيروزآباد )

تنها وصيتم به خواهران و برادران اين است که از امام و روحانيت مبارز پشتيباني کنند (21) و از تفرقه و جدايي بپرهيزند (22) و از تمام برادران پاسدار مي خواهم در اين عصر که مسئوليتي بس سنگين به دوش دارند. شانه خالي نکنند و راه شهيدان را ادامه دهند.

شهيد علي کلاهدوزان ( 1362 - 1343 اصفهان )

اي مؤمنين و اي مردم!... نماز جمعه را حتماً احيا و به پا داريد که ضامن وحدت و پاسداري شماست و فراموشي و بي توجهي نسبت به آن، موجب خشم خداوند و تفرقه خواهد شد. جماعات را تشکيل دهيد و [ آن را ] بر خود واجب بدانيد که رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد: « الجماعه رحمة و الفرقة (23) عذاب »؛ يعني حمايت مايه ي رحمت و تفرقه باعث عذاب مي شود.

شهيد حسين کلوشادي ( 1362 - 1341 اصفهان )

اين بنده ي حقير خداوند به عنوان احساس وظيفه ي اسلامي، چندين سفارش به امت حزب الله دارم:... مبادا از توطئه و تبليغات سوء و تفرقه اندازي ها، چه در داخل و چه خارج و يا ضربه زدن به انقلاب اسلامي اين گروهک هاي شرق و غرب غافل شويد و بدنيد دشمنان اسلام خيلي فعال و بيدار هستند و به هر نيرنگي که شده، مي خواهند به انقلاب اسلامي ضربه بزنند و بايد با آن ها، اگر قابل اطلاع نيستند، به طور قاطع برخورد کنيد و اين ريشه هاي گنديده و پوسيده ي شرق و غرب را از کشور اسلامي خودتان بزداييد و از بين ببريد.

شهيد رسول کمري ( 1365 - 1347 پلدختر )

اي برادران و خواهران مسلمان!.. انسجام و وحدت را فراموش نکنيد و مواظب باشيد که دشمن در بين شما تفرقه نيندازد و کوشش خود را در هر چه بهتر به جا آوردن احکام شرعيه بنماييد. اگر لطف خدا نباشد، هيچ وقت امکان پيروزي ما نيست.

شهيد داود کيفري ( 1361 - 1345 گرمسار )

... و در پايان نکاتي چند به ملت شهيدپرور [ و ] قهرمان پرور ايران عرض مي کنم: اول اينکه کاملاً تا آنجا که مي توانند عمل به قرآن و سنت و اسلام کنند که راه سعادت در اين است. دوم اطاعت کامل از رهبر کبير و نائب امام کنيد که فرمان مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي باشد. سوم با هوشياري، مراقب منافقين و ضد انقلابيون و ستون پنجم بايد که بي توجهي به اين امر، موجب (24) جدايي و از بين رفتن وحدت بين شما ملت قهرمان مي شود. بايد به گفته ي قرآن هم که شده، عمل کنيم که مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (25)؛ « به ريسمان الهي چنگ زنيد و از تفرقه بپرهيزيد. »

شهيد غلام حسين گاوکوشي ( 1366 - 1349 نيشابور )

عموجان و دايي جان! از شما مي خواهم که پدر و مادرم را در کارها ياري و کمک کنيد و از تفرقه بپرهيز [ يد ] که خدا آنان را که از تفرقه مي پرهيزند، دوست دارد.

شهيد عبدالله گرامي ( 1361 - 1342 اقليد )

برادران و خواهران عزيزم! ما اکنون در اين برهه از زمان که با دشمنان خدا و قرآن در جنگ هستيم، مسئوليتي بس سنگين بر دوش هر کدام از ما [ هست ] که ادعاي مسلماني و شيعه بودن مي کنيم. بايد وظيفه ي خود را بشناسيم و وظيفه ي مهمي (26) که بر دوش داريم، اين است که از تفرقه و نفاق بپرهيزيم و اتحاد و وحدت کلمه که شعار امام عزيزمان مي باشد را از ياد نبريم. برادران! ما که مدعي هستيم که پيرو خط سرخ حسيني هستيم، چرا بايد در اين زمان حساس که برادران و خواهران، عاشقانه به جبهه ي جنگ مي شتابند و براي شهيد شدن خودشان دعا مي کنند، فقط از گلويمان شعار تفرقه بيرون آيد (27)؟ اتحاد است که مي تواند هر سد محکمي را که بر عليه قرآن و اسلام باشد، به تزلزل اندازد و نفاق است که سدهاي آهنين را به لرزه مي اندازد. ما اگر سيري کنيم در تاريخ انبيا، مي بينيم که هميشه اتحاد در بين آن ها حکمفرما بوده است؛ براي همين هم بود که هميشه پيروز و سربلند بوده اند و توانستند به آرزوي ديرينه ي خود که همان رسيدن به الله بوده، برسند.

شهيد قوام گرجي زاده ( 1366 - 1349 ياسوج )

به تمامي مردم، از کوچک تا بزرگ سلام مي رسانم و سفارش مي کنم از تفرقه و غيبت پرهيز کنيد و به فکر مرگ و قيامت باشيد.

شهيد داود گريواني ( 1365 - 1344 بجنورد )

و اما شما اي همسنگرانم! از تفرقه بين خود بپرهيزيد که ممکن است دشمن از اين کانال، سوء استفاده نمايد [ و ] بر پيکر اسلام عزيز ضربه بزند.

شهيد محسن گلستاني ( 1364 - 1340 تهران )

اتحادتان را حفظ کنيد و از صف خداپرستان حقيقي متفرق نشويد و منافقين تفرقه انداز را از خودتان دور کنيد تا اسير وسوسه هاي شوم [ و ] شيطاني آنان نشويد.

شهيد علي گل محمدي ( 1362 - 1346 سراب )

« وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (28)؛ « به ريسمان خدا چنگ بزنيد و از تفرقه بپرهيزيد » و وحدت کلمه را با کلمه ي وحدت حفظ کنيد. هميشه سخن حق را بگوييد، حتي اگر به شما ضرر داشته باشد.

شهيد محمدمهدي گودرزي ( 1365 - 1345 اصفهان )

شما ملت عظيم الشأن را به خط سرخ و خونين امام حسين (عليه السّلام)، قسمتان مي دهم که هرگز دست از ياري امام امت، خميني بت شکن برنداريد و شديداً از تفرقه و نفاق بپرهيزيد که خداي ناکرده امام عزيز، اين پير جماران، دشمن شاد (29) نشوند و نگذاريد خداي ناکرده جبهه هاي نبرد اسلام با کمبود نيروهاي فعال مواجه شود و در مقابل کمبودهاي زودگذر دنيوي، صبر و استقامت ورزيد تا اينکه اين امانت بزرگ، اين انقلاب اسلامي را به دست صاحب اصلي اش، امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) برسانيم.

شهيد محسن لامع ( 1367 - 1339 تهران )

دوستان عزيز من!... عجولانه نسبت به يکديگر قضاوت نکنيد و ميان خودتان کينه راه ندهيد که منافقين از تفرقه بين شما خوشحال مي شوند.

شهيد فيض الله لايق برحق ( 1365 - 1346 رشت )

وصايايي به برادران انجمن اسلامي... وحدت خود را همچنان حفظ کنيد و سعي کنيد از هرگونه اختلاف و تفرقه خودداري نماييد؛ زيرا از اين موقعيت، فرصت طلبان و دشمنان انقلاب، به خوبي سوء استفاده کرده و کارهاي شيطاني خود را بر عليه انقلاب انجام مي دهند.

شهيد غلام رضا لطفي ( 1363 - 1344 شهرضا )

اي مردم عزيز و اي امت ايران! بدانيد و آگاه باشيد که دشمنان مي خواهند تفرقه بيندازند و ما را به جدايي بيندازند. وحدت خود را حفظ کنيد و همگي يکپارچه [ و ] متحد باشيد... همين قدر که شما در آنجا وحدت کلمه ي خود را حفظ نماييد، مبارزه اي بزرگ است. همان قدر که بتواند جلوي گران فروشي ها، فسادها و تفرقه ها را بگيريد، همان قدر جهاد خود را انجام داده ايد و همين کارها خود جهاد حساب مي شود و جهاد اکبر است.

شهيد احمدرضا لطيفي خوراسگاني ( 1360 - 1340 اصفهان )

ملت مسلمان ايران بايد به اين نکته واقف گردد که تا اتحاد و وحدت داشته باشد و از خط امام که همان خط اسلام است پيروي نمايد، آسيب پذير نخواهد بود و اگر متفرق شود و به گروه گرايي بپردازد، سقوط و به زير سلطه رفتنش حتمي است. پس بياييد با اتحاد و وحدت خود همچنان به مبارزه عليه امپرياليست ها بپردازيم و از تفرقه بپرهيزيم؛ چنان که خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (30) و اين گروهک ها هم بدانند که با ترور اشخاص خدمتگزار، هرگز راه آن ها از بين نخواهد رفت.

شهيد خليل ليراويان پورعلي ( 1365 - 1346 اهواز )

از مردم مي خواهم که از تفرقه افکني دوري گزينند و جنگ را فراموش نکنند و با سلاح تبليغات، احکام قرآن را به گوش جهانيان برسانند و در راه اعتلاي اسلام و انتشار فرهنگ اسلامي و خودکفايي کشور بکوشند.

شهيد ايرج مالکي ( 1361 - 1343 بهار )

پيامم به امت شهيدپرور اين است: پيامم، پيام اسلام، قرآن و رهنمودهاي امامم است. من از شما مي خواهم هيچ وقت خدا را از ياد نبريد. هميشه و هر جا به ياد خدا باشيد و با روحانيت متعهد و مبارز، همسنگر باشيد. مبادا يک موقعي شما را از روحانيت دور کنند که آن موقع اسلام بدون روحانيت معني ندارد.
هميشه وحدت بين خودتان و تمام مسلمين جهان را فراموش نکنيد و تفرقه در ميانتان رسوخ نکند.

شهيد علي مالکي ( 1361 - 1345 اصفهان )

از شما ملت شهيدپرور مي خواهم [ که ] از قول خود من تنها نيست؛ بلکه هزاران شهيد شما را به اين وحدت دعوت مي کنند که در مساجد جمع شويد؛ نه فقط پيرمردان [ و ] اين پيرزنان، بلکه طبقه ي جوان [ و ] جوانان پرشور،وحدت و يگانگي خود را [ با اطاعت از ] خميني رهبر حفظ کنيد و نگذاريد که منافقين با دسيسه هاي دروغين و ناچيز خود در ميان شما تفرقه بيندازند و اگر خداي ناخواسته اين طور شد، اسلام ديگر [ از دست ] رفته است [ که آن ] ثمره ي خون شهيدان از صدر اسلام و امام حسين (عليه السّلام) بوده تا [ شهداي ] محل که خون جوانان خودتان است.

شهيد احمد ماه پيشانيان ( 1367 - 1347 اصفهان )

از مردم شهيدپرور مي خواهم که صف هاي نماز جمعه را ترک نکنند و با پر کردن اين صفوف، مشت محکمي بر دهان آمريکا و صدام بزنند و از مردم مي خواهم تفرقه نيندازند و از خط ولايت فقيه دور نشوند.

شهيد رحيم ماهري ( 1364 - 1347 مراغه)

اما برادران!... خدا [ ي ] ناکرده غيبت نکنيد و وحدتتان را حفظ کنيد؛ چون بر اثر وحدت است که پوزه ي دشمنان دين و اسلام و تفرقه افکنان به خاک ماليده مي شود و آن ها به طور کلي مأيوس مي شوند.

پي‌نوشت‌ها:

1.در اصل وصيت: مردم را از هم
2.در اصل وصيت: تقاص
3.سوره آل عمران؛ آيه 103
4.در اصل وصيت: مي کنيد
5.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
6.سوره انفال؛ آيه 60
7.در اصل وصيت: باشيد
8.در اصل وصيت: عازم به جبهه
9.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
10.در اصل وصيت: مواظب باشيد
11.در اصل وصيت: تفرقه اي را
12.در اصل وصيت: ضربه اي را
13.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
14.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
15.اشاره به سخن امام خميني (ره)
16.در اصل وصيت: کار و زار
17.سوره آل عمران؛ آيه 103
18.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
19.در اصل وصيت: ناخوانا
20.در اصل وصيت: به وظايفي که
21.در اصل وصيت: کند
22.در اصل وصيت: بپرهيزد
23.در اصل وصيت: والتفرقه
24.در اصل وصيت: نتيجه
25.سوره آل عمران؛ آيه 103
26.در اصل وصيت: وظيفه ي مهمي را
27.در اصل وصيت: مي آيد
28.سوره آل عمران؛ آيه 103
29.در اصل وصيت: دشمني به شاد
30.سوره آل عمران؛ آيه 103

منبع مقاله :
مولايي، زهرا؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا (11)، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.