سيري در وصيت نامه شهدا

از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (3)

با اتحاد باشيد و از تفرقه بپرهيزيد و بي بند و بار نباشيد و جهت تعالي و ترقي هر چه بيشتر اهداف انقلاب قاطع تر باشيد و نفاق انداز را به دام اندازيد. هنگامي که به دام شرعي شما افتاد، گلويش را بفشاريد تا در فکر گسترش دام برنيايد.
يکشنبه، 30 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (3)
 از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (3)

 

تهيه و تنظيم: زهرا مولايي



 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد الله يار پيرايش ( 1365 - 1345 ياسوج )

با اتحاد باشيد و از تفرقه بپرهيزيد و بي بند و بار نباشيد و جهت تعالي و ترقي هر چه بيشتر اهداف انقلاب قاطع تر باشيد و نفاق انداز را به دام اندازيد. هنگامي که به دام شرعي شما افتاد، گلويش را بفشاريد تا در فکر گسترش دام برنيايد.

شهيد علي پيرهادي توندشتي ( 1361 - 1343 تهران )

برادرم ( کارگر )! تو نيز به کار خود همچنان ادامه بدهد که اين خود نيز عبادت است و مواظب شايعه پراکنان و تفرقه اندازان باش تا تحت تأثير آنان قرار نگيري.

شهيد عباس پيکري ( 1364 - 1341 اصفهان )

برادران و خواهران!... رهبر کبير انقلاب، ما را به جهاد دعوت نمود؛ همچنان که پيامبر اسلام، رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) دعوت نمود. پس برويد به جبهه ها و زنده کنيد اسلامتان را. خدا با شما است. شما هرگز شکست نمي خوريد، مگر آنکه رهنمودهاي امام عزيز را گوش نکنيد. آن وقت است [ که ] شکست مي خوريد. از تفرقه بپرهيزيد که شيوه ي منافقان است. اگر سخني بگوييد که باعث تفرقه بشود، خيانت به اسلام کرديد.

شهيد داريوش تابع بردبار ( 1362 - 1345 شيراز )

ابتدا وصيتم به پدر و مادر و خانواده ام اين است که تقوا را پيشه کنيد و تنها دين اسلام را پذيرا باشيد. يار و ياور امام باشيد. امام را تنها نگذاريد و سفارش من به شما اين است که يار و ياور همديگر باشيد. يکديگر را تنها نگذاريد. خداي نکرده تفرقه جويي نکنيد. نمازهاي جمعه، دعاهاي توسل و کميل، بالاخص نمازهاي يوميه را ترک نکنيد.

شهيد علي محمد تاجديني ( 1365 - 1344 بيرجند)

من دو وصيت به برادران و خواهران و ملت عزيز دارم: يکي اينکه اطاعت از رهبر کنند. دوم اينکه دشمن در فکر است که افراد حزب الله را [ از هم جدا کرده و ] تفرقه در [ ميان ] آن ها به وجود بياورد. شما به خاطر خدا اين دشمنان را نابود کنيد و روحانيت را تنها نگذاريد که سعادت دنيا و آخرت در اين است.

شهيد حسين تاجيک ( 1365 - 1342 کهنوج)

ما پاسداران انقلاب اسلامي، بايد به نداي « هل من ناصر ينصرني » حسين زمانمان لبيک گفته و با آغوش باز و با قلبي سرشار از ايمان و با عزمي راسخ، عازم جبهه هاي حق عليه باطل شويم... از ولي فقيه پشتيباني کنيم و به دستورات او عمل کنيم. از جاه طلبي و پيروي کورکورانه از نفس اماره (1) که همان شيطان است، دست برداريم. وحدت را حفظ کنيم تا متفرق نشويم؛ (2) چون تفرقه بزرگ ترين بدبختي است.

شهيد غلام علي تاروردي ( 1366 - 1350 تاکستان)

چند توصيه به امت شهيدپرور دارم:... از غيبت و تفرقه و کينه توزي و مال حرام خواري و خلاصه از تمام رذايل اخلاقي دوري کنيم و در کنار جهاد با نفس، جهاد با دشمن را فراموش نکنيد. به جبهه بياييد تا اهداف نوراني قرآني تحقق يابد.

شهيد غلام عباس ترابي ( 1362 - 1346 زرين شهر)

امت عزيز و مسلمان! خود را براي سختي ها و مصائب بيشتري آماده کنيد؛ زيرا کساني [ هستند ] که [ مي خواهند ] با توطئه ها و ايجاد مشکلات سد راه شما (3) شوند و ان شاء الله ما به اذن خدا تا آخرين قطره ي خون خواهيم جنگيد تا احکام الهي را حاکم کنيم و بدانيد که زيادي اسلحه و تجهيزات دشمن نمي تواند ما را از اين راه باز دارد؛ چرا که تکيه ي ما بر اسلام و بر ياري خداوند است و بدانيد نافع ترين و نافذترين اسلحه اي که آن ها بر عليه ما به کار مي گيرند، تفرقه و جدايي بين ماست و از تفرقه بپرهيزيد و دست اتحاد به يکديگر بدهيد که اکنون ملت کفر متحد شده اند و مصمّم به از بين بردن اسلام و احکام الهي هستند و ما بايد با قدرت و ايمان کامل و با ياري خداوند در مقابل همه ي اين ها بايستيم.

شهيد رضا ترنجي ( 1363 - 1337 کاشان )

برادران عزيز! از گروه گرايي و تفرقه بپرهيزيد که آفت انقلاب است و سخن پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) (4) است که مي فرمايد: « اياکم و الفرقه »؛ « از تفرقه و پراکندگي دور شويد. » سخنان رهبر انقلاب را به گوش جان بشنويد و بدان اهميت دهيد که براي ملت ما حجت است.

شهيد محمد تفکري بافقي ( 1361 - 1324 يزد)

اي ملت ايران و اي شهيد پروران! از امامتان، خميني کبير پيروي کنيد. او را تنها نگذاريد و از تفرقه بپرهيزيد و دشمنان داخلي و خارجي را از بين ببريد. هدف، ايران نيست؛ هدف اسلام است.

شهيد غلامرضا تقي زاده ( 1360 - 1341 مشهد)

اولين وصيت من به پدر و مادر عزيزم و تمام کساني که مرا مي شناسيد، اين است که از امام امت پيروي کنيد و امر ايشان را بدون چون و چرا اجرا نماييد و از تفرقه بپرهيزيد.

شهيد محمد توسل هندوآبادي ( 1366 - 1348 تهران )

به حرف هاي منافقانه ي تفرقه اندازان گوش فرا ندهيد که اينان جايگاهشان درون دوزخ است و تنها مي خواهند به انقلاب و امام ضربه بزنند. همانند کوه استوار باشيد و بر شهادت فرزندتان افتخار کنيد.
... اي امت شهيد پرور [ و ] حزب الله!... دل به اين دنياي فاني نبنديد که حيات باقي در انتظار است. از ايجاد نفاق و تفرقه بپرهيزيد و چون کوهي استوار در مقابل دشمنان قرآن و اسلام بايستيد.

شهيد اصغر توسلي ريزي ( 1361 - 1344 زرين شهر)

برادران! اتحادتان را حفظ کنيد و از تفرقه بپرهيزيد که تفرقه، هلاکت ملت را در بر دارد... بين مسئولين اتحاد برقرار کنيد. هر چند که متحدند، ولي مستحکم ترش کنيد.

شهيد محمد توسلي ريزي ( 1361 - 1332 زرين شهر)

چند کلمه اي با امت مسلمان صحبت دارم: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (5) از تفرقه و جدايي بپرهيزيد. خداوند شما را از تفرقه نهي کرده است. دست به دست هم بدهيد و کشوري را که ساليان دراز، جنايتکاران مورد تاخت و تاز قرار داده و به خرابه اي مبدل کردند، بسازيد.
... اي ملت مسلمان ايران! آگاه باشيد و از دسيسه هاي دشمنان اسلام، اين کافران و اين منافقان، آگاه شويد و توطئه هاي آن ها را با پايداري و مقاومت خنثي کنيد. دشمنان اسلام وقتي نتوانستند دين اسلام را به شکست و انحراف بکشند، بناي تفرقه و جدايي را گذاشتند. اختلاف شيعه و سني، ترک و فارس، بلوچ و ترکمن، عرب و عجم را دامن زدند و مدتي هم موفق شدند. اما اي ملت! آگاه باشيد. اي همشهريان عزيز! از دودستگي و تفرقه بپرهيزيد. اگر هدفتان کمک به اسلام و انقلاب و مستضعفين جهان است، پس اين تفرقه براي چه؟ اي روحانيون معظم، اي پيشتازان انقلاب سرخ حسيني، اي امانتداران مکتب سرخ تشيع علوي! آگاه تر باشيد [ که ] تفرقه و جدايي، بزرگ ترين ضربه را به اسلام مي زند. شما بايد الگوي جامعه ي اسلامي و الگوي يک پيشتاز و جانباز مسلمان باشيد؛ همان طوري که امام امت، الگو و رهبر انقلاب عظيم اسلامي است. از او درس بگيريد [ که ] اين قدر سفارش مي کند: از تفرقه بپرهيزيد و وحدت کلمه را حفظ کنيد.

شهيد رحمان ثابت 1361 - 1342 اقليد )

پيامم به ملت قهرمان ايران اين است که پيرو خط امام و ولايت فقيه باشند و از تفرقه و نفاق بپرهيزند (6) و ادامه دهنده ي راه شهيدان و حافظ انقلاب باشند؛ زيرا اين انقلاب به آساني به دست ما نرسيده است؛ بلکه با خون هزاران شهيد و معلول و زنداني کشيده به دست آمده است و اگر شما از آن پاسداري نکنيد، خداي ناکرده انقلابمان، پايه هايش سست مي شود و شما در قبال خون شهيدان مسئول هستيد و بايد در آن دنيا جوابگوي خون آن ها باشيد.

شهيد حميد ثابتي ( 1360 - 1340 تهران )

اکنون که هنگام رفتن [ به ] ميدان جهاد است و قواي کفر براي سرکوبي ايران اسلامي، وارد خاک عزيز ايران شده است و با کمک جنايتکار [ ان ] ي همچون ابرقدرت ها [ و ] مانند آمريکاي خونخوار [ وارد عمل شده است ] و شب و روز براي نابودي مستضعفين تلاش مي کند، ما (7) اول [ بايد ] با خودسازي خود شروع کنيم و حالا با امر امام امت، خميني بت شکن، براي جهاد و سرکوبي دشمن خيانتکار که با اين جنگ تحميلي مي خواهد بين دو ملت مسلمان ايران و عراق، به وسيله ي حزب بعث خائن، تفرقه وارد کند، [ اقدام کنيم ] تا اينکه با متحد شدن مسلمانان بر عليه دشمنان اسلام، [ آن ها ] و آمريکاي جنايتکار نتوانند اتحاد خود را به هم رسانند.

شهيد رحمت الله ثريا ( 1364 - 1341 مبارکه )

اي مردم شهيد پرور! اين حزب الله را همان طور که امام عزيز ما فرمودند، تقويت کنيد و دست وحدت به آن ها بدهيد و يک صدا گرديد تا اينکه دشمنان داخلي نتوانند تيرهاي تفرقه بيندازند.

شهيد غلام علي جاري نجف آبادي ( 1362 - 1340 خميني شهر )

و اما اي مردم شهيدپرور و قهرمان!... سعي کنيد که از تفرقه و جدايي بپرهيزيد. به صحبت ها و شايعات مخالفين اسلام گوش ندهيد. در مراسم دعاي کميل، بيش از اين شرکت کنيد.

شهيد جبار جباري ( 1364 - 1347 نجف آباد )

امت شهيد پرور! همان طور که امام امت در سخنان خود فرمودند، امروز مسئله ي اصلي ما جنگ است و با شما مردم غيور است که جبهه هاي جنگ را محکم و استوار نگه داشته و هيچ گاه جبهه ها را خالي نگذاريد و با شرکت در جبهه ها، موجب رضاي خداوند و ادامه دهنده ي راه شهداي گلگون کفن باشيد و وحدت بين خود را حفظ نماييد و از تفرقه و جدايي جلوگيري نموده و از احتکار و گران فروشي خودداري نماييد.

شهيد علي جبلي سينکي ( 1366 - 1346 تهران )

برادران! با پيوستن به رزمندگان در جبهه ها، وحدت برادران را حفظ کنيد. ارتشي، سپاهي، بسيجي و غيره ندارد؛ همه بايد واحد شويم. بايد گوش به فرمان امام باشيم. تفرقه نيندازيم که از گناهان بزرگ است.

شهيد محمد جزيني ( 1362 - 1347 نجف آباد )

اي ملت! امام را تنها نگذاريد و هميشه [ فرمانبردار ] (8) رهبر عزيزمان باشيد و در دعاهاي خود دعا به امام را يادتان نرود. در نماز جمعه ها شرکت کنيد و نمازهاي جماعت را هر چه باشکوه تر کنيد تا بتوانيد به اين وسيله، پشت آمريکا را بشکنيد و به خاک بياوريد. بين هم فرق نگذاريد. همگي با هم با برابري و برادري زندگي کنيد و نگذاريد که منافقان بين شما تفرقه بيندازند.

شهيد محرم جعفرزاده تپه ( 1364 - 1345 مياندوآب )

به برادران و خواهران سفارش کنيد که در کسب علم از مکتب اسلام کوشا باشند. نماز بخوانند. جوانان مسلمان را دعا کنيد. امام خميني را دعا کنيد و به درگاه خدا که نعمت هاي زيادي به شما عطا کرده، شکرگزار [ ي ] کنيد. کار براي غير خدا، موجب تفرقه و بيهوده است.

شهيد غلام علي جعفرزاده قهدريجاني ( 1366 - 1346 فلاورجان )

در پايان از شما امت شهيدپرور مي خواهم که صفوف نماز جمعه را هر چه بهتر [ و ] بيشتر پر کنيد و خود را هميشه در صحنه حاضر کنيد تا منافقان از صحنه خارج شوند. هميشه سخنان امام را گوش دهيد و به آن عمل کنيد و وحدت و يکپارچگي [ را ] که رمز پيروزي است، حفظ کنيد و نگذاريد دشمن در ميان شما خداي ناکرده تفرقه بيندازد.

شهيد حسن جعفري ( 1366 - 1351 رودبار )

برادران و خواهران عزيز! همه در روي زمين امانت هستيم. همه بايد اين راه را برگزينيم. همه در برابر خون شهدا مسئول هستيم و سعي کنيم که خون هزاران شهيد انقلاب اسلامي را هدر ندهيم. هشيار باشيم که دشمن در کمين است و از تفرقه و جدايي بپرهيزيد.

شهيد جواد جعفري طاهري ( 1364 - 1343 کاشان )

وصيتي که به شما ملت مسلمان و مؤمن [ و ] قهرمان پرور و دوستان و آشنايان دارم، اين [ است ] که از شما مي خواهم که اسلام و قرآن متعهد را بيشتر ياري کنيد که سعادت دنيا و آخرت در آن است. وصيتم به شما آن است که تا جان در بدن داريد، پشت و پناه اسلام و رهبر و ولايت فقيه باشيد و از هرگونه تفرقه و نفاق، جداً خودداري کنيد و در ايجاد وحدت بين قلوب خود و ديگر مسلمانان جهان، تلاش و جديّت نماييد و در کارهايتان فقط رضاي خدا را در نظر بگيريد.

شهيد علي جان جعفري مذهب ( 1362 - 1343 دهدشت )

وصيت مي کنم که از تفرقه بپرهيزيد و دست اتحاد به هم بدهيد. واي بر احوال شما اگر از اين دنيا برويد و از همديگر ناراحت باشيد. شماها تعصب و گروه گرايي را کنار بگذاريد و با هم باشيد و از انقلاب اسلامي به رهبري (9) پير جماران (روحي فداه) متابعت (10) کنيد که اگر از دنيا رفتيد و امام خود را نشناختيد، کافر از دنيا رفتيد و مسلماني [ تنها ] به (11) نماز خواندن نيست.

شهيد قاسم جعفريان دهکردي ( 1365 - 1344 شهرکرد )

از کجا بگويم؟ از اين بنالم که بهترين جوانان اين مملکت، مخلصانه دارند شهيد مي شوند، اما امروز و فرداها عده اي با هم اختلاف مي کنند و توي سر هم مي زنند و روبروي هم مي ايستند و دفاع از خون شهيدان را به رخ هم مي کشند و مي گويند: ما شهيد داده ايم و نبايد بگذاريم خون شهيدانمان پاي مال شود؟ ولي آيا اين اختلاف ها، خود پاي مال کردن خون شهيد نيست؟ آيا شهدا راضي هستند که توي سر هم مي زنند و براي همديگر جوّسازي [ مي ] نمايند؟ و آيا اين اختلاف ها ضربه زدن به انقلاب و جمهوري نوپاي اسلامي نيست؟ و آيا دفاع نمودن از شهيدان، اين است که به انقلاب ضربه زده شود؟ پس اي عزيزان! به خود آييد و از تفرقه و اختلاف و خودمحوري بپرهيزيد و خداي را در همه حال در نظر داشته باشيد و بدانيد که در هر اختلافي، دست شيطاني نهفته است و شيطان پليد به سِمَت رهبري نشسته است و دارد انسان هاي تفرقه انگيز را راهنمايي و رهبري مي کند.

شهيد محمد علي جعفريان قهفرخي ( 1364 - 1344 شهرکرد )

و يک سفارش هم به برادران خود، دانش آموزان و دانشجويان عزيز مي کنم که آن اينکه عزيزان!... تلاشتان اين باشد که اتحاد خود را هميشه حفظ کنيد. از تفرقه و دوگانگي بپرهيزيد و يار و ياور هم باشيد؛ چرا که هميشه خدا ياري دهنده ي جمع مؤمنان است و دشمن از جمع شما مي ترسد، نه از تک تک شما. نسبت به کارهاي هم خوش بين باشيد. کوته بيني نکنيد.
... به شدت از تفرقه و نفاق بپرهيزيد که اگر نفاق در بينتان رسوخ کرد، نابودتان مي کند. به يکديگر زياد محبت کنيد و به يکديگر شخصيت بدهيد تا براي هم کم ارزش نباشيد.

شهيد علي جلالي ( 1364 - 1344 سميرم )

برادران! سعي کنيد هر عملي انجام مي دهيد، براي خدا باشد و از تفرقه و جدايي از همديگر بپرهيزيد و به گفته ي امام، با هم يد واحده باشيد.

شهيد اميرجليني کرد ( 1362 - 1346 گرگان )

برادران بسيجي! در نمازهاي جمعي و نماز جماعت [ شرکت کنيد ] و شب هاي محرم [ و ] ماه رمضان، مسجد را پر کنيد و با هم اتحاد داشته باشيد و از هرگونه اختلافات دوري کنيد و جلوي تفرقه اندازها را بگيريد و ان شاء الله که منبع اصلي آن ها را پيدا کنيد (12) و آن را از بين ببريد.

شهيد احمد جمالي ( 1362 - 1345 فلاورجان )

مردم مبارز! امروز ما براي پيشبرد انقلاب اسلامي، نياز به وحدت و يکپارچه بودن داريم و بايد با وحدت و يکپارچه باشيد و از تفرقه و نفاق بپرهيزيد و با پيروي از ولايت فقيه که [ استمرار ] (13) حرکت انبيا است، اسلام را ياري کنيد و همه ي اين ها نياز به تقوا دارد که تقوا همان نيرويي است که انسان را از کارهاي زشت نجات مي دهد و در راه کارهاي نيک، انسان را تقويت مي کند.

شهيد ايوب جمشيدي ( 1365 - 1345 فسا )

شما دوستانم! از ياري امام دست برنداريد و هميشه نداي امام را لبيک گوييد و به مسائل اسلامي، بيشترين توجه را داشته باشيد. از غيبت و تهمت جداً بپرهيزيد و کار را فقط براي رضا [ ي ] خداوند تبارک و تعالي انجام دهيد و وحدت کلمه داشته باشيد. نماز را اهميت خاصي بدهيد که [ با ] همين نمازها و دعاها است که به پيروزي نائل مي شويم. نماز را به جماعت و در مساجد برگزار کنيد و از مسائلي که باعث تفرقه مي شود، شديداً دوري کنيد.

شهيد رضا جمشيدي ( 1365 - 1348 فلاورجان )

اي برادر و اي خواهر! نمازهايتان را اول وقت بخوانيد. نماز جماعت ها را تشکيل بدهيد که امام امت مي فرمايد: من از آمريکا نمي ترسم، ولي از مساجد خالي مي ترسم. شما هم حرف امام مرا با جان قبول کرده و هنگام نماز، راهي مسجد شويد و از تفرقه بپرهيزيد که نيت و قصد دشمن شما هم اين است که ميان مسلمين را تفرقه بيندازد [ و ] خودش استفاده را ببرد.

شهيد محمدرضا جمشيدي آفاراني ( 1362 - 1340 اصفهان )

و شما اي ملت قهرمان و شجاع و شهيدپرور!... با اتحاد به ريسمان خدا چنگ بزنيد (14) و از تفرقه بپرهيزيد و شما اي ملت عزيز ايران! در هر شهر و هر روستايي که هستيد، به خصوص در شهرها، طرفداري از اسلام کنيد و طرفداري از شخصي بکنيد که براي اسلام خدمت مي کند. جبهه گيري در برابر يکديگر نکنيد که منافقين همين را مي خواهند که ميان شما تفرقه ايجاد شود و آن ها در اين وسط، از آب گِل [ آلود ] ماهي بگيرند.

شهيد مصطفي جمشيديان ( 1367 - 1348 نجف آباد )

اي مردم! هوشيار باشيد که هر چه شما پيشرفت مي کنيد، دشمنان شما و توطئه هاي آن ها عليه شما زيادتر مي شود. پس به هوش باشيد و از تفرقه افکني و نفاق جلوگيري کنيد. « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (15).

شهيد عباس علي جمور ( 1365 - 1340 اسدآباد )

پيامي دارم براي عزيزان هم روستايي ام! پشتيبان ولايت فقيه باشيد و نگذاريد که دشمنان دين مبين اسلام و کساني که هميشه به فکر توطئه هستند، در مابين شما تفرقه بيندازند و اين نماز جماعت ها و مسجد رفتن ها را اهميت بدهيد، بالاخص اين پايگاه هاي دشمن شکن که خار چشم دشمنان جمهوري اسلامي ايران است.

شهيد محمد جنت دستجردي ( 1362 - 1341 اصفهان )

مواظب باشيد منافقين داخلي بين روحانيت ما تفرقه نيندازد و خداي ناکرده آن ها را از چشم مردم نيندازد و مردم به صورت ديگري به آن ها نگاه نکنند. (16) [ دليل ] اينکه اول از منافقين داخلي گفتم، اين بود که دشمن هاي خارجي از آب گِل آلود ماهي مي گيرند؛ ولي اگر در جامعه ي ما وحدت باشد و هيچ گونه دروغ گرايي و حزب گرايي وجود نداشته باشد، (17) روزنه اي وجود ندارد که دشمن بتواند به جامعه ي ما آسيب برساند و ما ديده ايم تاکنون دشمن هاي خارجي همواره درصدد بوده اند که بين [ افراد ] جامعه تفرقه اندازي کنند و از تداوم انقلاب اسلامي ما جلوگيري کنند؛ ولي هميشه به ياري خدا و با هوشياري امت حزب الله، تمام توطئه هاي [ آن ها ] خنثي [ و از آن ] جلوگيري شده است. اميدوارم از اين به بعد، امت حزب الله هوشياري خودش را از دست ندهد و نگذارد دشمن تفرقه اندازي کند.
پس بدانيد آسيب به انقلاب اسلامي ما نرسد، جز اينکه بين مردم و جامعه تفرقه اندازي کنند. براي اينکه وحدت بين [ افراد ] جامعه مان حفظ شود. (18) بايد هميشه تجمع داشته باشيم براي فرا گرفتن سياست اسلامي و براي اين کار بايد در نمازهاي جمعه شرکت کنيم.

شهيد محمد جندي پور شاملويي ( 1366 - 1349 آبدانان )

اي مادران عزيز!... هميشه حرف هاي منافقين را در دهانشان خفه نماييد و نگذاريد که منافقان در بين شما تفرقه اندازي کنند.

شهيد کاظم جوکار ( 1362 - 1343 يزد )

شما اي امت حزب الله! امام و رهبر که الگوي راستين اسلام است را هرگز تنها نگذاريد و سخنان و کلام او را اجرا کنيد. روحانيت اصيل و انقلابي را پشتيبان باشيد و اسلام را از آنان بياموزيد. اجتماعات را متشکل تر کنيد و نمازهاي جمعه و جماعت را هر چه باشکوه تر برگزار کنيد. تقوا را پيشه کنيد و از تفرقه بپرهيزيد و کفر را نابود کنيد.

شهيد جهانگير جهازي بغداد آبادي ( 1362 - 1342 يزد )

وصايايي که اکثر شهدا قبل از شهادتشان براي امت حزب الله و غيره دارند، من هم دارم... با منافقين داخلي و مزدوران آمريکايي با جديّت و قاطعيت، طبق رهنمود امام عمل کنيد و آن ها را سرکوب کنيد. از تفرقه و جدايي جداً بپرهيزيد که دشمن، دنبال همين مي گردد. در هر کجا [ که هستيد ] و هر مسئوليتي که داريد، هدفتان فقط خدا باشد و به خاطر خدا به اين ملت مسلمان و زجر کشيده خدمت کنيد.

شهيد داود جهان بخشي نژاد ( 1361 - 1345 کرج )

و اي خواهران و برادران محصل! تنها راه نجات اسلام و پيروي نهايي انقلاب، پيروي همه جانبه از امام امت، خميني بت شکن است و قرار گرفتن در خط امام که همان خط اسلام اصيل محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) است و تا جان داريد، براي اسلام خدمت کنيد و مشت بر دهان اين منافقين که مي خواهند تفرقه بيندازند، بزنيد.

شهيد جهان بخش جهاني جوانمردي (1373 - 1348 سميرم )

وصيت من به شما امت حزب الله اين است که دست از دامان امام و اسلام برنداريد. نگذاريد عده اي فرصت طلب، خون شهدا را پاي مال کنند. براي گرفتن حق بشتابيد و ظالم را سرکوب کنيد. وحدت خود را حفظ کنيد. زماني بيچارگي ما سر مي رسد که تفرقه بين ما زياد شود. شهدا و خانواده هايشان را از ياد نبريد. به خانواده هاي شهدا، اسرا و مجروحين و معلولين سرکشي کنيد.

شهيد اکبر چاجي ( 1364 - 1345 بيرجند )

تقاضا دارم اگر چنانچه کساني در مجالس ديده شدند که نبايد مي شدند، ناراحت نشويد و از آن ها به خوبي پذيرايي نماييد. شايد توبه کرده باشند که خداوند ارحم الراحمين است و از تفرقه و جدايي دوري نماييد و از شما خواهشمندم که در نمازهاي جماعت و جمعه و مراسم [ مذهبي ] شرکت جوييد.

شهيد خسرو چپردار ( 1365 - 1344 کرج )

اي دوستان!... استدعا دارم که مواظب باشيد خداي نکرده در ميانتان منافقين رخنه نکنند و بين شما عزيزان تفرقه نيندازند. (19) شما برادران بايد مطمئن باشيد که هدف، يکي است و همه ي شما براي يک هدف مبارزه و جهاد مي کنيد. پس خداي نکرده بين شما اختلاف جزئي پيش نيايد.

شهيد جعفر چناري ( 1364 - 1344 ايلام )

برادران و خواهران مسلمان!... از تفرقه بپرهيزيد که تفرقه بر ضد صلاح اسلام و حکومت اسلام است و در عين حال از نفوذ تابعين شيطان در بين خودتان جلوگيري کنيد.

شهيد محمد هاشم چوبداران ( 1367 - 1345 تهران )

برادران بسيج و انجمن اسلامي دانشکده! « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (20) برادران گرامي! شما بزرگ تر از آنيد که اين بنده ي فاني برايتان خط مشي تعيين کند. ولي لازم مي دانم که اين چند خط سياه را بنگارم. عزيزان! آيا اولين توصيه هاي امام از اول نهضت، چيزي جز وحدت کلمه و عدم تفرقه و توسل به ريسمان محکم الهي است؟ پس چرا بايد بعضي مسائل زودگذر و دنيوي باعث عدم اطاعت از امر ولايت فقيه گردد؟

شهيد رضا حاج حسن لوک ( 1364 - 1342 نجف آباد )

هرگز از رهبر انقلاب و از راه او که ادامه ي راه تمامي پيامبران است، جدا نشويد و فرمان هاي او را مورد عمل قرار دهيد و خداي نکرده گوش به شايعات دشمن ندهيد. از اختلاف و تفرقه جداً خودداري کنيد و از کمک کردن به جبهه هاي جنگ دريغ نکنيد.

شهيد تقي حاج کاظمي ( 1365 - 1348 قم )

اي مردم عزيز! خدا (21) بر تمامي ما منت نهاده که زندگي ما در اين زمان [ واقع شده است ]. هر کسي به هر طريقي مي تواند، بايد به اين جامعه خدمت کند و خودش را در خدمت اسلام قرار دهد؛ چون که امروز حساب يک حکومت نيست؛ مسئله، در خطر قرار گرفتن اسلام و سعي کنيم خودمان از تفرقه افکني جداً خودداري کنيم و نسبت به ديگران، حس نيت داشته باشيم و قلبمان را نسبت به يکديگر پاک گردانيم.

شهيد محمد حاجي پور سرابي ( 1365 - 1347 سراب )

امروز خداوند يک امتحان بزرگ پيش روي ما قرار داده؛ کساني که از اين امتحان سربلند بيرون بيايند، مورد رحمت پروردگار عالم خواهند بود. بايد از تفرقه دوري نماييم و جبهه ها را خالي نگذاريم و هميشه گوش به فرمان امام باشيم. بايد همگي به فکر جنگ و مسائل مهم کشور باشيم. در مقابل توطئه هاي منافقين، ما امت اسلامي بايد هوشيار باشيم و هرگز نگذاريم که آن ها در ميان صفوف مسلمين (22) تفرقه بيندازند.

شهيد محمد حاجي دولو ( 1361 - 1340 شيراز )

از همه ي کساني که مرا مي شناسند، مي خواهم که اماممان را تنها نگذارند و مانند اهل کوفه نباشند و از تفرقه بپرهيزند و پيوسته اين آيه ي شريفه را مدنظر داشته باشيد که « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (23).
... در آخر از همه ي برادرانم و خواهرانم [ مي خواهم ] که از تفرقه جويي خودداري کنند. تنها دنباله روي خط اماممان که خدا نگهدارش باشد، باشند. بدانيد که اگر امروز شما وحدت خود را از دست بدهيد، گذشته از اينکه خون تمام شهدا را پاي مال کرده ايد، هستي و آزادي خود را نيز برباد مي دهيد.

شهيد عين الله حبيب زاده اردبيلي ( 1360 - 1340 اردبيل )

اي فرزندان اسلام و اي پيروان خميني، قدر رهبر خود را بدانيد و متکي به خدا باشيد. دنبال اين و آن راه افتاده، شعار ندهيد تا رهبر در گوشه اي منزوي شود و يک عده که بر طبق هواهاي نفساني کار مي کنند. خودنمايي کنند. (24) شما را به خدا دست از اتحاد برنداريد که آرزوي ابرقدرت هاي جهانخوار و کافر، تفرقه ي شماست.

شهيد رجب حبيبي درح ( 1365 - 1344 مشهد )

اکنون که فجري دوباره بردميده است و با نور خيره کننده ي خود، جهان بشريت را روشن ساخته است [ و ] تاريخ را دگرگون ساخته است، بر ما است که از اين انقلاب الهي و اسلامي خويش به خوبي محافظت کرده و آن را به انقلاب جهاني مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) متصل بگردانيم و اين خون شهداي اسلام است که درخت تنومند انقلاب را در هر زمان آبياري کرده و آن را به پا داشته است و بر ما است که براي حفظ حرمت انقلاب، خون شهداي عزيزمان را گرامي داشته و از هرگونه تفرقه و جدايي بپرهيزيم.

شهيد کشواد حسن پور ( 1365 - 1341 دهدشت )

اما چند نکته [ و ] تذکر به امت حزب الله و ادارات و نهادها: از امت مسلمان ايران مي خواهم که دست از تفرقه و دودستگي بردارند و همه با وحدت اسلامي، امام و اسلام را ياري نماييد. مبادا تاريخ تکرار شود و شما به سرنوشت اهل کوفه گرفتار شويد.

شهيد حسين حسن زاده ( 1361 - 1343 اصفهان )

اما براي برادران حزب الله و بسيجي هاي دريادل چند وصيت دارم که اول شامل اطاعت از امر ولايت فقيه [ است ] و اجراي قوانين اسلام و انجام ندادن کاري که باعث ضربه خوردن به اسلام و انقلاب باشد و دوم ياري و پشتيباني از ولايت فقيه و مقام رهبري و پيروي از خط امام و دوري از هرگونه خط التقاطي، هر چند به ظاهر اسلامي و انقلابي نمايانگر شده و سوم دوستي با هم و وحدت و يکپارچگي با هم و مبارزه با هرگونه تفرقه و دسته بازي.

شهيد حسين حسن نژاد سالک ( 1363 - 1337 قزوين )

امت حزب الله!.. امام [ را ] تنها نگذاريد و هميشه گوش به فرمان امام بزرگوار باشيد. در اين زمان، بي تفاوت بودن به انقلاب اسلامي، خيانت به اسلام و قرآن مي باشد. از روحانيت متعهد و مبارز و نهادهاي انقلاب و دولت مکتبي و مسئولين کشور جمهوري اسلامي حمايت کنيد و دنباله روي ولايت فقيه باشد. از تفرقه و نفاق بپرهيزيد.

شهيد علي حسين خواه ( 1361 - 1337 بندر انزلي )

اي برادر و خواهر!... احترام به خون شهيد، يعني وحدت بين ما. احترام به خون شهيد يعني تلاش. کوشش و کمک به همديگر در راه خدا. احترام به خون شهيد يعني حفاظت از انقلاب اسلامي، نه تفرقه در انقلاب. بنابراين بايد ببينيم که آيا در قبال اين همه ايثار و از خود گذشتگي جوانان، پيران و نوجوانان، ما به وظايف خود عمل کرده ايم يا نه. با جرأت قسم مي خورم که نه؛ زيرا ما هر چه ديديم، جز تفرقه چيز ديگري نبود. برادر، خواهر، مادر، پدر!... امروز ما هر عملي که (25) خلاف اسلام انجام دهيم، همانند کوفيان مي شويم؛ زيرا با وجود اين همه دشمن، ديگر تفرقه معني ندارد. امروز هر تفرقه، اسلام را تنها گذاشتن است. بنابراين سعي کنيم، کوشش کنيم که وحدت به شهرمان بازگردد.

شهيد احمدرضا حسين زاده ( 1362 - 1348 مشهد )

پيامي براي دوستان: دوستان عزيز! امروز انقلاب ما بيش از هر چيز احتياج به نيرو دارد، البته نيروي فکري و رزمي با هم؛ چون اگر اين ها با هم باشند، مي توانيم ريشه ي تمام ابرقدرت ها را نابود کنيم. ولي اگر بين اين دو نيرو اختلاف بيفتد، عوض ابرقدرت ها خودمان نابود خواهيم شد و همين طور در مورد تفرقه بين شيعه و سني... و تفرقه اندازي بين ملت سخت بپرهيزيد و سعي کنيد اختلاف ها را از بين ببريد.

شهيد عباس حسين زاده ( 1365 - 1339 جيرفت )

اندرزم به همه ي خويشاوندان اين است که همگي با هم خوب باشيد و دست اخوت و برادري و برابري به هم بدهيد و هيچ گاه تفرقه افکني نکنيد.

شهيد سيد ابراهيم حسيني ( 1360 - 1340 تهران )

اي مردم! سعي کنيد دچار انحراف نشويد. به شايعات و تفرقه اندازي ها توجه نکنيد. فقط در خط امام حرکت کنيد. گوش به رهنمودهاي امام دهيد که حق است. هر که [ را که ] در خط امام است، تأييد کنيد. هر که مخالف خط امام است و مخالف اسلام است، [ با او ] با تمام نيرو مقابله کنيد.

شهيد سيد جواد حسيني ( 1361 - 1342 سراب )

برادران و خواهران مسلمان! بدانيد که تنها کار کردن براي خداوند ارزش دارد و در اين صورت است که تفرقه و اختلاف از بين مي رود و وحدت کلمه به معني واقعي کلمه تحقق مي يابد.

شهيد سيد عزالدين حسيني ( 1361 - 1340 زنجان )

چندين پيام براي خانواده و ملت عزيز و شهيدپرور دارم:... يار و مددکار تمامي معلولين انقلاب باشيد؛ چه آن ها سهم بسزايي در اين انقلاب دارند. خانواده ي شهيد را بسيار گرامي بداريد. از تفرقه و نفاق دوري کرده و در آخر، اسلام را هيچگاه فراموش نکنيد.

شهيد سيد مجتبي حسيني ( 1365 - 1341 شاهرود )

شما اي ملت قهرمان، شمايي که با بذل جان و مال خود و با ايثار بهترين سرمايه هاي زندگي خود، يعني عزيزانتان، [ سربلند ] شديد! اگر مي خواهيد که اين عزت و سربلندي پايدار بماند، پس « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ » (26) و همگي به رشته ي دين خدا چنگ بزنيد و متفرق نشويد که هر چه تا به امروز کشيديم و مي کشيم، از همين تفرقه و جدايي بين ماست.

شهيد علي حسيني ( 1365 - 1346 محلات)

اي امت حزب الله! مبادا از هم متفرق شويد و دشمنان اسلام از تفرقه ي شما سوء استفاده کنند. وحدت خود را هر چه بيشتر و منسجم تر کنيد و خداوند چه آيه ي جالبي درباره ي وحدت برايمان فرستاد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ ». (27)

شهيد مظاهر حسيني ( 1362 - 1345 کوهپايه )

به پدران و مادران توصيه مي کنم... دست از اختلاف برداريد؛ زيرا دشمن منتظر است که وحدت کلمه ي شما از بين برود و شما را شکست دهد. پس سعي کنيد دست از تفرقه، کينه ورزي، بدبيني، تهمت برداريد که اگر انجام داديد، پيروزي با شماست.

شهيد فرزاد حسيني دستگردي ( 1365 - 1351 شهرکرد )

مردم مسلمان! سعي کنيد در تفسير اسلام دچار اشتباه نشويد. از تفرقه بپرهيزيد و حبل الله (28) را محکم بگيريد. اسلامتان را و قيامت و معاد را حفظ کنيد.

شهيد سيد مهدي حسيني کاکلکي ( 1364 - 1347 شهرکرد )

اي برادران! ما بايد خيلي به هوش باشيم. مبادا افرادي در بين ما رسوخ کنند و بين مسلمين تفرقه بيندازند. مبادا شيطان در ما نفوذ کند و هواي نفسمان بر ما غلبه کند و [ در ] منجلاب فساد و بدبختي فرو برويم و از صراط مستقيم منحرف شويم.

شهيد حسن حشمت قهدريجاني ( 1362 - 1343 فلاورجان )

تاريخ تاکنون [ به ] ياد ندارد اين دوران را؛ (29) دوراني که مادران، پيام رسان خون فرزندانشان بوده و جوانان، حماسه ها آفريدند و خون خود را در حفاظت از اسلام ريختند و اين قدرتي است که دين اسلام [ دارد ] و مسلمانان حقيقي تنها شاهد آن هستند و اين ميراثي است که از امامان و پيامبران به ارث برده ايم؛ ميراثي که پاي تجاوزگر را بايد قطع کرد و دست جنايتکار را بايد بريد. بايد به ياري هم بشتابيم و يکديگر را ياري کنيم و دست برادري به يکديگر بدهيم و به همين دليل قرآن، اين کتاب آسماني، همه ي ما را به يک سوي، برادري و برابري [ مي خواند ]؛ آن هم « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (30)؛ « چنگ بزنيد به ريسمان الهي و از تفرقه بپرهيزيد » و بدانيد که تا روزي که [ به ] اين شعار، جامه ي عمل پوشانده شود، صدام که هيچ، آمريکا و شوروي هم هيچ غلطي نمي توانند بکنند و اين گفته ي امام است. واي، واي به روزي که تفرقه بين ما نفوذ کند و هر يک از ما بخواهيم جداگانه حرکت کنيم؛ بخواهيم مسائل اجتماع را فداي مسائل شخصي خود بکنيم؛ بخواهيم جامعه را فداي خود کنيم و از خدا غافل شويم و هر کدام از ما بخواهيم آتش اين تفرقه را شعله ورتر سازيم و هيچ کدام به فکر سازش نباشيم و يادمان برود زماني [ را ] که نامي از اسلام چه شکست هايي [ که ] به اسلام وارد نکرد. چرا شعارهاي مرگ بر آمريکا روي مسائل پوسيده پياده مي شود؟ چرا مثل کرم درختي داريد انقلاب اسلامي [ را ] که اين همه جوان (31) فدايش شدند، پوکش مي کنيد (32)؟ به خدا تفرقه، تبار شما را سياه مي کند، بدانيد اگر تفرقه در بينتان افتد، احتياجي به آمريکا نيست. خودتان هم [ از ] پس يکديگر بر نمي آييد و آمريکا که هيچ، جواب خودتان را هم نمي توانيد بدهيد و بدانيد که اگر آمريکا بر شما پيروز شد، به هيچ کدام از شما رحم نخواهد کرد؛ همان طور که در جنگ صفين به هيچ کدام از سربازان علي (عليه السّلام) رحم نشد.

پي‌نوشت‌ها:

1.در اصل وصيت: نفس عماره
2.در اصل وصيت: نشود
3.در اصل وصيت: آن ها
4.در اصل وصيت: سخن علي (عليه السّلام)
5.سوره آل عمران؛ آيه 103
6.در اصل وصيت: بپرهيزيد
7.در اصل وصيت: و ما
8.در اصل وصيت: ناخوانا
9.در اصل وصيت: رهبريت
10.در اصل وصيت: مطابعت
11.در اصل وصيت: از
12.در اصل وصيت: مي کنيد
13.در اصل وصيت: ناخوانا
14.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
15.سوره آل عمران؛ آيه 103
16.در اصل وصيت: کنند
17.در اصل وصيت: نداشته باشند
18.در اصل وصيت: بين جامعه مان گشود
19.در اصل وصيت: بيندازند
20.سوره آل عمران؛ آيه 103
21.در اصل وصيت: که خدا
22.در اصل وصيت: آن ها را به صفوف مسلمين
23.سوره آل عمران؛ آيه 103
24.در اصل وصيت: مي کنند
25.در اصل وصيت: هر چه عملي
26.سوره آل عمران؛ آيه 103
27.سوره آل عمران؛ آيه 103
28.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
29.در اصل وصيت: که اين دوران را
30.سوره آل عمران؛ آيه 103
31.در اصل وصيت: جوان ها
32.در اصل وصيت: مي کند

منبع مقاله :
مولايي، زهرا؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا (11)، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.