سيري در وصيت نامه شهدا

از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (7)

من از ملت عزيزم مي خواهم که از شايعه و تفرقه دوري جوييد که اين دو در نظر خداوند متعال، زشت و ناپسند است.
دوشنبه، 31 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (7)
 از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (7)

 

تهيه و تنظيم: زهرا مولايي




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد حسين طاهرزاده ريزي ( 1362 - 1344 زرين شهر )

من از ملت عزيزم مي خواهم که از شايعه و تفرقه دوري جوييد که اين دو در نظر خداوند متعال، زشت و ناپسند است.

شهيد حسن طاهري ( 1361 - 1343 تهران )

وحدت داشته باشيد؛ زيرا که ثمره هاي بسيار و مؤثري دارد. « وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا » (1)؛ « کساني که در راه ما جهاد مي کنند، به راه هاي امن، هدايتشان خواهيم کرد » و چنگ بزنيد به ريسمان الهي همه (2) تا اينکه در [ ميان ] شما تفرقه نيفتد. مبادا روزنه و شکافي در قانون حکومت اسلامي بيندازيد که خدا هيچ عذري را نمي پذيرد.

شهيد صفرعلي طاهري ( 1362 - 1339 جهرم )

وحدت خود را حفظ نموده و تفرقه در بين خودتان راه ندهيد و با وحدتتان، ابر قدرت ها و منافقين را از پاي درآوريد.

شهيد حسن طاهري اشني ( 1368 - 1345 اصفهان )

اي امت هميشه در صحنه! وحدتتان را حفظ کنيد. نگذاريد خداي ناکرده کوچک ترين تفرقه اي بين شما ايجاد شود. نکند بعضي از دشمنان حرفي بزنند و آن حرف ها را شما باور کنيد. مبادا شما را از علماي بزرگ و از ائمه ي جمعه جدا کنند. مبادا بين شما [ و ] نيروهاي انتظامي و نظامي، تفرقه ايجاد کنند. آگاه باشيد، بيدار باشيد که دشمنان از هر راهي خواستند وارد بشوند، شکست خوردند؛ حال راه اختلاف را پيش گرفته اند.

شهيد روح الله طغياني ريزي ( 1362 - 1344 زرين شهر )

برادران!... ما بايد از جبهه ها درس جهاد بگيريم. به جبهه ها برويم و به نداي « هل من ناصر ينصرني » حسين (3) پاسخ گوييم. پاک و مخلص، اختلاف و تفرقه را کنار گذاريد و چون اين کارها از شيطان است، برويد و خودسازي کنيد؛ چون جبهه، کارخانه ي انسان سازي است و در جبهه مي توان به معجزات الهي پي برد.

شهيد درويش علي طيبي ( 1362 - 1342 خرم بيد )

برادران و خواهران!... هميشه به ياد خدا باشيد و دعاها را هميشه بخوانيد؛ مخصوصاً دعاي کميل [ و ] دعاي توسل که با خواندن اين دعاهاست که دشمن نمي تواند بين ما تفرقه بيندازد.

شهيد عبدالرضا ظهور نخلي ( 1360 - 1340 انديمشک)

من از تمامي برادران مسلمان انتظار دارم که از تفرقه و نفاق جلوگيري کنند و تا مي توانند گوش به فرمان امام باشند و راه شهيدان را ادامه دهند و جلوي توطئه ي منافقان را بگيرند و آن ها را رسوا سازند.

شهيد محرم علي عابدي طاهر ( 1365 - 1349 رزن )

ملت قهرمان ايران! به اسلام و جنگ بيشتر فکر کنيد و از هرگونه اختلاف و تفرقه بپرهيزيد و آن ها را که عليه ما توطئه مي چينند و اختلاف مي اندازند، سرکوب کنيد. گوش به فرمان امام باشيد و او را ياري کنيد و به نداي او پاسخ مثبت دهيد و مثل مردم کوفه نباشيد که امام را تنها گذاشتند.

شهيد علي اکبر عابديني حاجي آباد ( 1361 - 1336 قائن )

... و در آخر از ملت مبارز ايران خواستارم هميشه گوش به فرمان امام باشند و گوش به شيطان بچه ها ندهند و همان طور که خداوند مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (4)؛ « به ريسمان خدايي چنگ زده و از تفرقه دوري کنيد. »

شهيد مسلم عارف ( 1365 - 1348 فيروزآباد )

مردم!... سومين چيز که تکيه ي من و شهدا است و در وصيت نامه هايشان نوشته اند، وحدت است. اما اين حقير تنها مسئولين را به وحدت سفارش مي کنم؛ زيرا که هر تفرقه اي بين امت از مسئولين نشأت مي گيرد. متأسفانه وقتي حب رياست در انسان پيدا شد، انسان که به والاترين موجودات معروف است، ذليل ترين موجود مي شود؛ تا آنجا که حفظ انقلاب و حتي مقدسات براي او مهم نيست.

شهيد حسين عالي ( 1364 - 1345 زاهدان )

مردم شهيد پرور زاهدان! در منطقه ي ما، شما برادران، چه شيعه و چه سني بايد هوشيار باشيد و نگذاريد که اين منافقان که همان طور که خودتان مي دانيد از کفار بدتر هستند، بين شما تفرقه بيندازند. ما اصلاً چرا با هم تفرقه پيدا کنيم؟ ما همه براي يک هدف کار مي کنيم و آن براي رضاي خدا مي باشد. ولي اين منافقين که نه خدا را مي شناسند و نه پيامبر خدا را، نگذاريد که بين شما تفرقه بيندازند.

شهيد ذبيح الله عالي ( 1362 - 1332 جويبار )

اي امت حزب الله! به خاطر خون شهيدان گمنام خودتان، در درجه ي اول وحدت را حفظ کنيد و نگذاريد که منافقان و کافران بين شما تفرقه بيندازند. شما را به خون شهدا قسم مي دهم که اين محل و آن محل و اين تکيه و آن تکيه و اين مسجد و آن مسجد و اين قبيله و آن قبيله براي خودتان درست نکنيد. فقط هدف الله و اسلام باشد. بدانيد که همه ي ما مسلمانيم و در اسلام، فقط تقوا است که ارزش دارد.

شهيد حسن عباسي ( 1362 - 1342 ني ريز )

پيامم به رزمندگان اسلام اين است که اين معنويت و خلوص نيتي که در بين شماست، آن را حفظ کنيد... نظم و هماهنگي را در کارهايتان رعايت کنيد که با نظم است که کارها به پيش مي رود و اگر در يک جنگ، نظم و قانون [ و ] هماهنگي نباشد، تفرقه و اختلال به وجود مي آيد و کارها به خوبي پيش نمي رود.

شهيد محمود عباسي ( 1365 - 1346 کرج)

برادران و خواهرانم! دشمن در کمين است تا فرصتي را، هر چند اندک، به دست آورده و ضربه اي به پيکر اين انقلاب وارد سازد. پس مبادا آن قدر غافل شويم که دشمن و فساد و نفاق در [ بين ] ما نفوذ کند و مبادا آن قدر خشک مقدس باشيم که باعث بدبيني مردم نسبت به اين انقلاب باشيم و بياييم دست به دست هم دهيم و در ساختن اين کشور و اين انقلاب بکوشيم و از تفرقه دوري کنيم؛ زيرا الان موقع آن نيست که يکديگر را بکوبيم. بايد که پشتيبان يکديگر باشيم و مسائل را در [ ميان ] خودمان حل کنيم و نسبت به اشتباهات ديگران کمي گذشت داشته باشيم و نگذاريم که ديگران حلّال مشکلات انقلاب ما باشند.

شهيد علي عباسيان ( 1364 - 1343 تهران )

من کوچک تر از آن هستم که بخواهم براي خانواده يا امت يا دوستان پيامي داشته باشم، اما به حسب وظيفه چند نکته اي را متذکر مي شوم و آن اينکه پيرو امام امت باشيد و از تفرقه بپرهيزيد. هميشه پيرو روحانيت مبارز و روحانيت شيعه و متعهد به اسلام و آگاه به مسائل روز باشيد. نمازهاي جمعه را که نمايانگر قدرت اسلام و تجلي گاه وحدت اسلامي است، شلوغ نگه داريد.

شهيد جواد عبدالمنافي ( 1367 - 1348 تهران )

مردم!... اختلاف و نزاع و تفرقه را کنار بگذاريد که هيچ گاه خداوند مردمي را که دچار اختلاف و نزاع باشند، هدايت و ياري نمي کند. در تيرگي ها و ظلمت هاي فردي و اجتماعي به قرآن پناه ببرند که قرآن، جدا کننده ي حق و باطل است و انسان را به کمال و سعادت مي رساند.

شهيد حجت الله عبدالله زاده (1371 - 1344 خرم آباد )

به ريسمان الهي بايد چنگ بزنيم (5) و از تفرقه خودداري نماييم که بزرگ ترين آفت اجتماع ما مسلمانان، [ عدم ] وحدت مي باشد که بايد از آن دوري کنيم و به افراد فرصت [ طلب ] (6) و سودجو اجازه ندهيم که عليه انقلاب ما توطئه کنند.

شهيد احمد عبدالهي ( 1362 - 1343 فريدن )

پدر و مادر ارجمند و مهربانم!... براي مراسم و مجالس براي خودم، پس از مرگم، مستضعفان محل را فراموش نکنيد و از حضرت امام رضا (عليه السّلام) درس بگيريد که با غلامانشان بر سر يک سفره مي نشستند (7) و به هيچ وجه عار و ننگشان نمي شد؛ چون ملاک برتر بودن، ثروت و جاه و مقام نيست، بلکه تقواي بيشتر داشتن است. پس با وجود اين، در مراسم و مجالسم، مستضعفان محل و اقوام کم درآمد را هم بگوييد و تبعيض بين اعيان و اشراف و مستضعفان محل و اقوام نگذاريد و کاري نکنيد که در آن مجالس و مراسم، تفرقه [ ايجاد ] شود و وحدت بين مردم در آن مجلس، در [ خلاف ] جهت انقلاب اسلامي شکسته شود.

شهيد اروج علي عبدالهي ( 1360 - 1340 بناب )

پدران و مادران و برادران! شما را به خون پاک شهيدان قسم مي دهم که از تفرقه و دورويي بپرهيزيد. وحدتتان را حفظ نماييد و به روحانيت و سپاه، بيشتر نظر افکنيد و خط مشي آين دو نيرو [ ي ] الهي را طي کنيد. مگذاريد که ميان روحانيت و سپاه نفاق رخنه کند.

شهيد علي اکبر عبداللهي ( 1366 - 1338 آباده )

همه ي برادران و عزيزان را مي طلبم به امر تقوا و اخلاص در اعمال واجب و ترک محرّمات که به قول امير مؤمنان، امروز، روز عمل و فرداي قيامت، روز حساب است. چه خوب است که همه با هم در راه پي برد اسلام و انقلاب و صدور آن به ملت هاي چشم انتظار، متحد و يکپارچه بوده و از تفرقه، تهمت و اعمال ناجور ديگر که مغايرت با يک فرد مسلمان دارد و با اسلام منافات دارد، بپرهيزند.

شهيد حبيب الله عبدالهي ( ديم ) ( 1363 - 1341 دهدشت )

برادران مسجد! سعي کنيد تفرقه در بين خودتان نباشد و کسي نتواند در ميان شما تفرقه و جدايي بيندازد. سعي کنيد که ضد انقلاب ها و منافق ها و توده اي ها و نفاق اندازها در بين شما نيايند و تفرقه اندازي نکنند؛ چون خدايي ناکرده اگر کسي در بين شما رخنه کند، به ضرر انقلاب و اسلام است. سعي کنيد انسان هايي والامقام و با ارزش براي اسلام باشيد.

شهيد داود عبدزاده علمدار ( 1361 - 1347 مراغه )

اي فاميل عزيز و محترم!... در راه خدا کار کردن، تفرقه ندارد. از تفرقه دوري کنيد در خانواده [ و ] ميان دوست و اجتماع که بزرگ ترين ضربه، تفرقه است.

شهيد حجت عبدلي ( 1361 - 1344 تهران )

از تفرقه ميان مؤمنين، دوري [ کنيد ] و اتحاد و وحدت خود را استحکام بخشيد و من در اينجا ياد آيه اي افتادم که مي گويد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (8)؛ يعني: « به ريسمان خداوندي چنگ بزنيد و از تفرقه دوري کنيد. » يعني همگي به طرف خدا برويد و در [ اين ] (9) راه حرکت کنيد و از تفرقه دوري کنيد که اگر متفرق شويد، دشمن [ ايمان ] (10) شما را يکي يکي مي بلعد. به نماز، مخصوصاً نمازهاي جمعه توجه زياد بکنيد و اگر مي توانيد هر هفته و اگر نمي توانيد، حداقل يک هفته در ميان به نماز جمعه برويد؛ چون يکي از عوامل جلوگيري از تفرقه و باعث اتحاد و وحدت [ است ].

شهيد محمد علي عبدلي ( 1362 - 1345 خميني شهر )

من از شما مردم مي خواهم که دست از تفرقه بکشيد و دست در دست هم بر عليه باطلان روي زمين به مبارزه برخيزيد و گوش به حرف شايعه پردازان ندهيد و هميشه خدا را به ياد داشته باشيد.

شهيد اسدالله عبدي ( 1365 - 1342 خمين)

از کليه ي مستضعفان جهان، به ويژه ملت شهيدپرور ايران، خواهشمندم که وحدت خودتان را حفظ و محکم تر کنيد. از نزاع و تفرقه با يکديگر بپرهيزيد و قرآن مجيد را قاضي امورات خود قرار دهيد و همگي عليه استکبار جهاني قيام کنيد.

شهيد عباس قلي عبدي ( 1365 - 1339 بجنورد )

« قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ » (11)
قرآن مي فرمايد: اگر از زمين و آسمان بر شما آتش ببارد و عذاب و بلا فرود آيد، با حالتي که در ميان شما اختلاف و تفرقه و دوگانگي باشد، تفاوت نمي کند؛ هر دو عذاب دردناکي است.
خداوند مي فرمايد: اي مردم! طغيانگر نباشيد که خدا قادر است بر شما (12) عذاب و بلا از زمين و آسمان بفرستد يا شما را به اختلاف [ و ] پراکندگي بيندازد؛ يعني عذاب آسمان ها و زمين با تفرقه و اختلاف يکي است.

شهيد حسين عبدي خرنجاني ( 1364 - 1338 فسا )

امت سلحشور و توانمند ايران اسلامي!.. اولين تذکرم اين است که جوانمردي به خرج بدهيد و فرزند پاک رسول خدا، يعني امام امت، خميني دلاور را همراهي و ياوري کنيد و از تفرقه بپرهيزيد و تقواي الهي پيشه کنيد. در مقابل تمام ابرجنايتکاران شرق و غرب و کوردلان داخلي و افراد [ ي ] که به هر عنوان، در مقابل اسلام ايستادگي مي کنند، آن ها را با اتکا به خداوند در هم بکوبيد و ثابت قدم در راه انقلاب اسلامي باشيد.

شهيد حسن عجم ( 1365 - 1341 شاهرود )

... مسئله ي بعد، اتحاد و وحدت شماست که اگر اتحاد داشته باشيد، چشم دشمنان از خدا بي خبر اسلام و مسلمين را کور و قلبشان را غمين و آرزوهايشان را به گور خواهيد فرستاد و در صورت تفرقه و جدايي از يکديگر، برعکس.

شهيد احمد عدالت جو ( 1365 - 1341 فردوس )

از عموم هم ميهنان، به خصوص همشهريان گرامي، مي خواهم که به حبل الله متين چنگ زنند (13) و از تفرقه بپرهيزند. برادران مخلص و پاک حزب اللهي، بسيج را تنها نگذارند و خالي نکنند و با سپاه، کمال همکاري را بنمايند. از روحانيت اصيل و مبارز که به حق، پشتوانه ي اسلام و اين انقلابند، شديداً حمايت کنند.

شهيد کاظم عدل ( 1361 - 1343 خمين )

پدرم و مادرم و اي خواهرانم و اي برادرانم! و از خداوند بزرگ براي شما صبر مسئلت مي نمايم. شهادت فرزندتان بر شما مبارک باد و اميدوارم که شهادت فرزندتان را در راه خدا پذيرا باشيد و مانند کوه استوار باشد و به خود هراس راه ندهيد و چون حسين (عليه السّلام)، شيرمرد باشيد و چون زينب (سلام الله عليها)، شيرزن و نگذاريد منافقين سوء استفاده کنند و در داخل شما نفوذ کنند و در بين شما تفرقه بيندازند.

شهيد عيدمحمد عرب انصاري ( 1363 - 1348 شاهرود )

اي عزيزان و ياران امام امت!... هر کس غير امام را مرجع شما بداند، او مخالف امام است و نمي خواهد شما مقلد امام باشيد. ولي شما هوشياري کنيد و وحدت و انسجام خود را براي نابودي دشمن حفظ کنيد و کاري نکنيد که دشمنان اسلام بين شما تفرقه بيندازند؛ چرا که اين يکي از خواسته هاي اوليه ي استعمارگران و دشمان قرآن است و بر سر کوچک ترين مسئله اي خداي ناکرده ناراحتي ايجاد نکنيد و کدورت ها (را ] از دل ها بيرون کنيد و دشمن اصلي خود را بشناسيد و همراه امام با دشمن خود بجنگيد و عزت و شرف خود را حفظ کنيد و ذلّت را به خود ادامه ندهيد.

شهيد حسين عرب زاده ( 1360 - 1336 کازرون )

برادر مسلمان و رزمنده! چه افتخاري بالاتر از اين که به فرموده ي حسين زمانمان، تو از سربازان امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) باشي؟ پس همگي بايد خوشحال و مسرور باشيم که در چنين عصر و زماني، با قدم هاي استوار خود در راه رضاي خدا قدم گذاشته و پيوسته نيز بايد گوش به فرمان رهبر انقلابمان، خميني عزيز باشيم و از آنچه که موجب تفرقه و پراکندگي مي گردد، بپرهيزيم.

شهيد حسين عرب عجم ( 1365 - 1342 سبزوار )

پدر، مادر، خواهران و برادرانم!... اميدوارم آمدن من به جبهه و ناراحت نمودن شما باعث اين نشود روحيه تان تضعيف شود و باعث شود که خداي ناکرده در مراسم دعا و مراسم مذهبي ديگر روحيه تان تضعيف شود؛ بلکه بايد قوي دل و استوار باشيد و ترس و اندوهي را به خود راه ندهيد که دشمن از اين روحيه ي شما سوء استفاده کند و تفرقه بين شما ايجاد نمايد. هوشيار و بيدار باشيد که دشمنان و منافقين در کمينند و منتظر فرصت هستند که به اسلام و مسلمين ضربه هاي شديد وارد نمايند و شما و همچنين ملت قهرمان ايران، نبايد به اين ها فرصت دهند و بايد با قاطعيت، جلوي اين فرصت طلبان را بگيرند.

شهيد حسين عزتي ( 1366 - 1339 رودسر )

دوستان! سعي کنيد از اختلاف و تفرقه بپرهيزيد و نسبت به همديگر مهربان بوده [ و ] قدر همديگر را بدانيد. در کارها جدي باشيد و هر کاري را فقط براي رضاي خدا انجام دهيد.

شهيد پرويز عسگري ريزي ( 1365 - 1348 زرين شهر)

از شما خواهران مي خواهم که با حجاب خود مانند حضرت فاطمه (سلام الله عليها)، مشت محکمي به دهان ابرقدرت هاي شرق و غرب بزنيد. « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (14) و هيچ گاه نگذاريد ميان شما مسلمانان تفرقه بيفتد.

شهيد ابوالفضل عسگري نوري ( 1362 - 1344 قم )

... وصيت ديگر اينکه از ملت تقاضا دارم که هميشه آزاد باشند و اجازه ندهند استکبار شرق و غرب، دوباره به اين آب و خاک مسلط شوند. از تفرقه بپرهيزيد که حيله و مکر استعمار (15) و شيطان است. از شايعه پراکني بپرهيزيد که تنها سلاح پيشرو استعمار و شيطان است.

شهيد جاني عشايري منفرد ( 1362 - 1344 فيروزآباد )

شما اي برادران پاسدار و بسيج! سعي نماييد همچنان که قبلاً در خدمت امت اسلام بوده ايد؛ از اين به بعد هم با آشنايي به اصول و احکام اسلامي، در خدمت ملت ستمديده باشيد. تلاش نماييد از هرگونه تفرقه و جدايي دوري نماييد. خصلت جاذبه و دافعه ي علي (عليه السّلام) را سرمشق خود قرار دهيد.

شهيد علي علي بيگي نژاد ( 1361 - 1335 سيرجان )

برادران و خواهران!... توصيه مي نمايم که وحدت را فراموش نکنيد و از تفرقه و جدايي سخت بپرهيزيد؛ زيرا تفرقه سلاح شيطان است و از اين سلاح بترسيد.

شهيد اکبر علي پور شمس آبادي ( 1366 - 1337 قم )

و اما امت حزب الله چند سفارش: در هر حال و هر زمان پيرو ولايت فقيه باشيد و نظر امام را پيروي مطلق کنيد و [ به ] هر چه که از نظر امام [ بوده ] و روحانيت خط امام صلاح دانستند، عمل کنيد و به کج انديشان فرصت طلب و تفرقه انگيزان مزدور گوش ندهيد و از آن ها کناره بگيريد. فقط پيرو امام و ولايت فقيه باشيد و بدانيد که اسلام پيروز است.

شهيد قدرت الله علي رضايي ( 1363 - 1341 اصفهان )

ملت عزيز! سعي کنيد دست از امام بزرگوار برنداريد و هميشه به حرف او گوش فرا دهيد. هر چه بهتر و جامع تر، اين شعار تفرقه انگيز شيعه و سني را از بين ببريد و جهت عالي [ تر کردن ] اسلام قدم برداريد و به پيش برويد.

شهيد ارجاسب علي زاده ( 1367 - 1342 دهدشت )

و اما شما اي مردم شهيد پرور! شما را دعوت مي کنم به يکپارچگي، اتحاد و همبستگي و برادري و [ اينکه ] راه شهيدان را ادامه دهيد. نگذاريد که عده اي در بين شما تفرقه بيندازند و هر کس که خواست حرکت بر عليه انقلاب کند، قاطعانه جلوي او را بگيريد.

شهيد سيد جعفر علي زاده گاودوشه ( 1367 - 1344 مشهد )

برادران همسنگر و تخريبچي! شما که غرق در معنويت هستيد و معنويت تان، زبانزد تمام مردم هست، سعي کنيد سنگر شهيد بهاري و ديگر شهداي تخريب را خالي نکنيد و اطاعت کامل از فرماندهي داشته باشيد و از تفرقه و دوگانگي بپرهيزيد و براي آمرزش گناهان اين همسنگر از دست رفته تان در نماز شب و دعاهاي توسل، کميل، دعا کنيد تا به فضل دعاهاي شما خداوند متعال از گناهان اين حقير هم بگذرد.

شهيد حسين علي قمي ( 1365 - 1342 تهران )

جبهه ها را خالي نگذاريد و امام را فراموش نکنيد و براي طول عمرش دعا کنيد. کاري نکنيد که خون شهيدان پاي مال شود و ميان خود اختلاف داشته باشيد و نگذاريد که دشمنان از طريق تفرقه، اختلالي در دوستي تان ايجاد کنند.

شهيد رجب علي عموسلطاني فروشاني ( 1364 - 1344 خميني شهر )

اي جوانان! از شما مي خواهم که پيرو امام عزيزمان، اين بت شکن تاريخ و ياور مستضعفان جهان باشيد و دست از تفرقه و جدايي برداريد و همه هماهنگ با دشمنان دين خدا مبارزه کنيد و جلوي کاغذبازي و کارهاي ناشايسته را بگيريد تا حق به حقدار رسيد. در همه ي کارهايتان خدا را فراموش نکنيد.

شهيد سيف الله عموشاهي خوزاني ( 1362 - 1345 خميني شهر )

... در آخر از عموم ملت شهيدپرور عاجزانه تقاضا دارم که از تفرقه، دوري کنيد و به سخنان پيامبر گونه ي امام امت گوش فرا دهيد. در نماز جمعه شرکت داشته باشيد و کاري نکنيد که فردا نزد شهدا خجل باشيد. دنباله روي راه شهيدان باشيد؛ چون که شهدا شمع راهند و در وجودشان پيام پيامبران نهفته است.

شهيد مسعود عوض يار ( 1365 - 1346 فسا )

من از امت شهيد پرور و هميشه در صحنه مي خواهم که اتحاد و برادري خود را حفظ کنيد و نگذاريد دشمنان اسلام و مسلمين از طريق نفاق و تفرقه افکني، اتحاد و برادري شما و سپس خود شما را به ورطه ي هلاکت و نابودي بيندازند. (16)

شهيد اسدالله غضنفري ( 1362 - 1343 تهران )

اي امت حزب الله، اي امت رسول الله، اي ياران روح الله و اي پيوستگان به جندالله! دست در دست هم بدهيد و اسلام و قرآن را ياري کنيد. از تفرقه بپرهيزيد. ولايت فقيه را الگوي خود تا ظهور مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) قرار دهيد؛ چرا که با اطاعت کردن از ولي فقيه است که انسان رستگار خواهد شد.

شهيد سهراب غفاري ( 1367 - 1345 فيروزآباد )

هميشه خداي را به ياد داشته باشيد و حمد او را به جاي آوريد و سنگرهاي خط اول جبهه را و سنگرهاي پشت خط که همان نماز جمعه و جماعات است را پر کنيد که شياطين، از همين اجتماعات شما مي ترسند و نگذاريد دشمنان از خدا بي خبر، بين صفوف محکم شما تفرقه بيندازند (17) و شما را از روحانيّت در خط امام و متعهد جدا سازند و فرامين پيامبر گونه ي امام را به گوش جان بشنويد و تمام گفته هايش را بر خود فرض دانسته و حتماً عمل کنيد.

شهيد جعفر غفاري اصل ( 1364 - 1344 قزوين )

مردم عزيز! شما قدر اين روحانيت خط امام [ را ] - که نور [ و ] روشنايي خداوند در روي زمين هست [ ند ] - بدانيد و از اين انسان ها [ ي ] عرفاني و روحاني و نوراني و معنوي که (18) از وابستگي هاي غيرانساني و غيراخلاقي و [ غير ] تربيتي و [ غير ] برادري به دور هستند و جانشين پيغمبران ما هستند، استفاده نماييد. اين ها هستند که از اول تا آخر، از شرف و ناموس و خدا و قرآن و مکتب و انسانيّت دفاع نموده اند و اين ها استاد انسان هاي انسان شده هستند و پس بنابراين به اين شايعه ها و تفرقه ها و نفاق و دروغ و تهمت ها در مورد انقلاب [ و ] روحانيت انقلاب گوش فرا ندهيد.

شهيد رضا غفاري مرقي ( 1364 - 1343 قم )

اي ملت عزيز! در زمان حساس کنوني که همه ي قدرت ها، چنگ و دندان تيز کرده اند تا اين نور الهي را خاموش کنند، نبايد دم از جدايي و تفرقه زد. چند عامل مي تواند نقشه ي شوم اين ابرقدرت ها را خنثي کند:
اول، عامل ايمان است. دوم، وحدت و سوم رهبري صحيح است. الحمدالله [ ملت ] از جهت رهبري و ايمان که کامل است؛ ولي ممکن است گروهي که در پي فرصت هستند، با ايجاد مسائلي نظير شيعه و سني يا عرب و عجم (19) و نظير اين مسائل، وحدت شما را به هم بزنند. نکند گول اين اشخاص را بخوريد. بايد اتحاد حفظ شود تا کار به پيش رود.

شهيد غلام رضا غفوري بنوتي ( 1365 - 1333 دزفول )

اي مردم! نگذاريد دشمنان اسلام ميان شما تفرقه بيندازند و شما را از راه انقلاب باز دارند و هوشيار باشيد ضدانقلاب در هر لباسي که باشد، او را شناسايي کنيد تا مبادا خداي نکرده به انقلاب ضربه وارد کنند.

شهيد حسين غلامي برزي ( 1364 - 1339 کاشان )

اي ملت قهرمان و شهيدپرور ايران! دست از تفرقه برداريد که تفرقه باعث از بين رفتن شماست. همه وحدت داشته باشيد تا بتوانيد بر تمام مشکلات پيروز گرديد.

شهيد سيد محمد علي غلامي بيدک ( 1367 - 1348 گچساران )

قرآن کريم مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (20) قرآن تمامي مؤمنين را دعوت به وحدت مي کند و از تفرقه، آن ها را نهي مي کند. پس در کارهايتان و حرکت هايتان، گوش به فرمان امام عزيزمان باشيد. در يک صف واحد حرکت کنيد و از باندبازي ها و تفرقه بپرهيزيد که اگر بخواهيد جوّسازي و باندبازي کنيد، دل امام را به درد مي آوريد که در نتيجه امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را از خودتان ناراحت کرده ايد.

شهيد علي غلامي توران پشتي ( 1367 - 1347 کرج )

راه حق را بشناسيد و از تفرقه بسيار بسيار دوري کنيد و تا آنجا که مي توانيد حتي با کوتاه آمدن، از تفرقه افتادن در بين خودتان، جلوگيري نماييد. منافقين و دوروها را تا مي توانيد از خود دور نماييد و هميشه به ياد شهيدان و پاکي خون آن ها و اهداف آن ها و چگونگي مبارزه ي آن ها، مبارزه کنيد و در اين راه هيچ چيز را فدا نکنيد.

شهيد احمد غمگسار درياسري ( 1362 - 1344 لنگرود )

از تمامي برادران و خواهران حزب الله و پيرو خط امام انتظار دارم ادامه دهنده ي خون شهدا باشند و از تفرقه و غيبت و تهمت [ زدن ] به همديگر بپرهيزند و جز خط امام خميني که همانا خط اصيل اسلام است، به خط هاي ديگر گرايش پيدا نکنيد و امام را در هر نماز دعا کنيد.

شهيد حميد غيبي ( 1363 - 1341 تهران )

در اينجا سخني دارم با دوستان عزيزم که مدت زيادي را در مجالس مذهبي با آن ها پشت سر گذاشته ام... از آن ها مي خواهم به راه خودشان که در جهت خط امام [ و ] در جهت انقلاب اسلامي مان بوده، ادامه دهند و اين سنگر بزرگ را، اين مسجدي که سنگر مسلمين [ در آن ] قرار دارد، خالي نگذارند و سعي کنند از اين سنگر استفاده هاي زيادي را براي اسلام [ و ] براي پيش برد انقلاب اسلامي ببرند و سعي کنند رابطه ي جوانان مسجد و روحاني مسجد را برقرار دارند و خداي نکرده کاري نکنند تا دشمنان اسلام از تفرقه و جدايي ميان جوانان حزب الله و روحانيّت مبارز، روحانيتي که تا به حال در صحنه ي جامعه وجود داشته و نقش مهمي را براي پيشبرد اين انقلاب داشته، بهره ببرند.

شهيد حميدرضا فاضلي نژاد ( 1362 - 1341 تهران )

برادران! خدا را فراموش نکنيد و هيچ گاه امام را از ياد مبريد و تنها نگذاريد شما چشم و چراغ دل اين امتيد. مي دانيد که همه به شما مي نگرند و از شما توقع بسيار زيادي دارند. از تفرقه در ميان يکديگر بپرهيزيد و در رشد اخلاق اسلامي در جمع کوشا باشيد.

شهيد اصغر فتاح ( 1365 - 1348 کاشان )

اي امت مسلمان و غيور و مبارز! سخني که با شما دارم اينکه اگر مي خواهيد اين انقلاب را که با خون هزاران شهيد آبياري گرديد، لطمه اي به آن وارد نشود، مي بايست در همه حال، در صحنه باشيد و جلوي تمام تفرقه ها و نفاق ها و توطئه ها را بگيريد؛ چون حضور مردم در صحنه، سيلي بنيان کن است و حضور شما در همه ي لحظه ها مي تواند جلوي همه ي منافقاني را که مي خواهند اين انقلاب عزيز را سرنگون سازند و ريشه هاي اين درخت سبز را بخشکانند، بگيرد.

شهيد علي اصغر فتاح راوندي ( 1362 - 1346 کاشان )

از برادران شهيدپرور عاجزانه درخواست مي کنم که دست از اختلافات بردارند که همين اختلاف ها است که سبب تفرقه و جدايي شده و دشمنان هم منتظر چنين لحظاتي هستند و از اين موقعيت سوء استفاده مي نمايند.

شهيد رسول فتح اللهي ( 1365 - 1346 اقليد )

... مسئله ي ديگر اينکه نبايد در شهر و اجتماع، تفرقه باشد. از تفرقه و نفاق بپرهيزيم. اگر بخواهيم به قرآن عمل کنيم، قرآن مي فرمايد: « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (21)؛ « به ريسمان محکم الهي چنگ بزنيد و متفرق (22) نشويد. » پس زير لواي اسلام و امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و خميني و نماينده ي امام در شهر، يکپارچه و يک صدا، مشکلات شهر و کشور را حل کنيد و طرفدار حق باشيد. در اجتماعاتي که از طرف وزير [ و ] نماينده ي اول برگزار مي شود، شرکت کنيد و از دودستگي بپرهيزيد و کورکورانه دنباله [ روي ] کسي نشويد. اول فکر و انديشه کنيد و بعد دنباله روي کسي بشويد؛ نه اينکه گول لباس و مقام کسي را بخوريد. (23) امام خميني فرمود: « اختلاف از زبان هر کسي و از زبان هر موجودي باشد، اين زبان، زبان شيطان است. متفرق نشويد و عامل تفرقه و نفاق را سرکوب کنيد. »

شهيد حيات الله فتحي ( 1361 - 1336 دهدشت )

پدر و مادر و خواهر و برادران! جبهه دانشگاهي است که چگونه زيستن و چگونه مردن را به من ياد داده است و اميدوارم که به آرزوي خودم، يعني لقاء الله برسم. استدعا مي کنم که تک تک شما، (24) اين انقلاب را که مقدمه ي انقلاب مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است، ياري نماييد و گوش به فرمان نائب او، رهبر انقلاب، خميني باشيد تا اينکه مورد لطف پروردگار قرار گيريد و هميشه به دنبال روحانيت براي پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي گام برداريد و از هر نوع تفرقه بپرهيزيد.

شهيد علي محمد فخاري ( 1365 - 1346 خميني شهر )

اي امت شهيدپرور! مبادا با رخنه کردن منافقين در بين شما و سوء استفاده ي آن ها از خون سيدالشهدا و شهداي ديگر و تشکيل جلسات به عنوان يادبود سيدالشهدا و قمر بني هاشم و شهداي انقلاب، در بين شما تفرقه اندازند. آن ها با خوارج زمان که همان خوارج دوران علي (عليه السّلام) هستند؛ بلکه بدتر از آن ها، دل مردم ساده دل را به دست آورده، مي خواهند ضربه بزنند.

شهيد علي اصغر فخرآور ( 1366 - 1346 تهران )

خواهران عزيز! سعي کنيد حجاب اسلامي خودتان را نگه داريد و نگذاريد تا [ ابرقدرت هاي ] (25) غربي، شما را به سوي خود ببرند و نگذاريد بين خودتان تفرقه ايجاد شود و حب و دوستي و صفاي خود را نگاه داريد تا ديگران از شما درس بگيرند.

شهيد امير حمزه فرخ روز ( 1361 - 1342 جهرم )

از امام امت، خميني بت شکن اطاعت کامل بنماييد. امام را دعا کنيد. از تفرقه بپرهيزيد و وحدت خود را در هر کجا هستيد، مخصوصاً نماز جمعه، منسجم تر و اتحاد خود را بيشتر کنيد و برادري خود را با همديگر ثابت کنيد.

شهيد احمد فرزه ( 1366 - 1341 تهران )

برادر و خواهر ( خانواده ي ) عزيزم! شما هم بايد صبور باشيد و با صبرتان به صبر مادر بيفزاييد و ادامه دهنده ي خط توحيد و نبوت و امامت باشيد و از شما مي خواهم که از تفرقه بين خانواده ( جامعه ) پرهيز کنيد و با هم باشيد و اميدوارم که در تمام شئون زندگي، تعاليم حيات بخش اسلام را [ چراغ ] (26) راه خود را خانواده قرار دهيد.

شهيد پرويز فروردين ( 1365 - 1320 فيروزآباد )

اميد است که برادران و خواهران، با وحدت هر چه بيشتر در پيشبرد احکام اسلام تلاش نموده و از هر نوع کدورت و تفرقه به دور باشند.

شهيد حسين فريدون پور ( 1366 - 1352 کازرون )

علم و پرچم حق و دفاع از کشور را بر دوش گيريد و با منافقان، اين روسياهان تاريخ، در نبردي دليرانه درافتيد که آن ها شيطانند و درصدد تفرقه و نيرنگند. قهرمانانه در دفاع از دين و کشور، به سوي ميادين نبرد هجرت کنيد.

شهيد محمود فلاح فاز ( 1363 - 1345 مشهد )

سخني براي اقوام: من به عنوان يک فرد کوچک از اين خانواده، از شماها که از من بزرگ تريد و سرور و افتخار ما بوديد، مي خواهم که از تفرقه و جدايي پرهيز کنيد. از غيبت يکديگر اجتناب کنيد که غيبت کاردي است که رشته ي خانوادگي و جامعه را پاره مي کند و هر تکّه اي را پراکنده مي سازد و چه بسا تکه اي در لجنزاري بيفتد و بپوسد و تنها از بين برود، بدون دليل و گناهي. از کينه توزي که حيله ي شيطان است، بپرهيزيد و گذشت داشته باشيد. شما گذشت کنيد تا خداوند از شما بگذرد. اگر به يکديگر امر به معروف و نهي از منکر مي کنيد، دوستانه و دلسوزانه باشد، نه با کينه و عقده. نگذاريد ديگران باعث اين جدايي شوند.

شهيد عزت الله فلاحي ( 1366 - 1345 سر پل ذهاب )

عزيزان! در قيامت در مقابل خيلي از چيزها، از مسئوليت بازخواست مي گردد. کاري نکنيد که در قيامت، امام و شهدا از شما به درگاه پروردگار شکايت کنند. توجه داشته باشيد هر فردي خطاکار بود، فقط او را خطا کار بشناسيد نه [ اينکه ] ارگان و انقلاب و رهبر و اسلام را بخواهيد به وسيله ي او بشناسيد و همه را خطاکار لقب دهيد. اين خطري بزرگ و جدي براي تفرقه در بين مردم مي باشد و آنگاه دوباره بايد مکاتب غربي و شرقي بيايند جانشين مکتب اصلي و غني اسلام گردند. پناه ببريد به خدا.

شهيد حسن فودازي ( 1362 - 1345 تهران )

برادران و خواهراني که به وصيت نامه ي اين حقير گوش فرا مي دهيد! از شما مي خواهم که پشت سر امام عزيز، اين پير جماران و اين فرستاده ي خداوند متعال حرکت کنيد و به امر ولايت فقيه (27) که همان امر ولايت رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) مي باشد، گوش فرا داده و به آن عمل نماييد و از هر نوع تفرقه و جدايي بپرهيزيد. در مقابله با سختي ها و مصائب، صابر و بردبار باشيد.

شهيد علي اکبر فولادوند ( 1365 - 1335 اصفهان )

اي برادران! از شما مي خواهم مرا ببخشيد و از من راضي باشيد و اين [ را ] بگويم من تا زماني که بودم، بين شما برادرانم هيچ موقع فرقي نگذاشتم و نگذاشته بودم و اين را ذکر کرده باشم که شما هم تا زنده هستيد، هيچ [ گاه ] از يکديگر غافل نشويد و نگذاريد که بين شما کسي تفرقه بيندازد که اين کار موجب دوري شما از يکديگر [ شده ] و [ باعث مي گردد ] اجتماع گرم برادري شما از يکديگر گسيخته مي شود و اگر هم تا به حال با هم مهربان نبوديد، با هم باشيد و بزرگ ترين شادي و قوت قلب براي پدر و مادر همين يکي بودن شما است.

پي‌نوشت‌ها:

1.سوره عنکبوت؛ آيه 69
2.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
3.در اصل وصيت: حسين را
4.سوره آل عمران؛ آيه 103
5.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
6.در اصل وصيت: ناخوانا
7.در اصل وصيت: مي نشينند
8.سوره آل عمران؛ آيه 103
9.در اصل وصيت: ناخوانا
10.همان
11.سوره انعام؛ آيه 65
12.در اصل وصيت: و بر شما
13.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
14.سوره آل عمران؛ آيه 103
15.در اصل وصيت: و استعمار
16.در اصل وصيت: بيندازد
17.در اصل وصيت: بيندازد
18.در اصل وصيت: و
19.در اصل وصيت: اجم
20.سوره آل عمران؛ آيه 103
21.سوره آل عمران؛ آيه 103
22.در اصل وصيت: متفرقه
23.در اصل وصيت: نخوريد
24.در اصل وصيت: شماها را
25.در اصل وصيت: ناخوانا
26.همان
27.در اصل وصيت: و مطيع امر ولايت فقيه

منبع مقاله :
مولايي، زهرا؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا (11)، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.