سيري در وصيت نامه شهدا

از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (2)

امت غيور و شهيدپرور! آگاه باشيد و از خواب غفلت بيدار شويد و بدانيد اين اسلامي که امروزه به عنوان امانت در دست ماست و بايد آن را سالم و بدون تحريف به نسل هاي آينده تحويل دهيم، به اين آساني ها به دست ما نرسيده است؛
يکشنبه، 30 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (2)
 از ايجاد تفرقه در ميان ملت بپرهيزيد (2)

 

تهيه و تنظيم: زهرا مولايي



 

 سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد حسين اميني مرکيد ( 1365 - 1349 مرند )

امت غيور و شهيدپرور! آگاه باشيد و از خواب غفلت بيدار شويد و بدانيد اين اسلامي که امروزه به عنوان امانت در دست ماست و بايد آن را سالم و بدون تحريف به نسل هاي آينده تحويل دهيم، به اين آساني ها به دست ما نرسيده است؛ بلکه اين نتيجه ي زحمات خاتم الانبياء و فداکاري هاي مولاي متقيان، علي (عليه السّلام) و نتيجه ي خون شهيدان همچون ابوذر و حنظله، مطهري و بهشتي و... است و بر ماست که در راه حفظ و حراست از آن با تمام وجود تلاش کنيم و اجازه ندهيم دشمنان با ايجاد تفرقه و جدايي به اسلام و نظام جمهوري اسلامي لطمه وارد کنند. گام هايتان را استوارتر و اتحادتان را مستحکم تر (1) بنماييد تا بتوانيد (2) خصم زبون را به خاک ذلالت بنشانيد. عوامل منافق و تفرقه انگيز را از ميان خود برانيد و نگذاريد حادثه ي جنگ صفين در ميان شما هم تکرار شود.

شهيد محمد اميني نوگوراني ( 1365 - 1343 زرين شهر )

از برادرانم مي خواهم که... اختلاف نظرها را کنار بگذاريد و همه در خط امام باشيد و جنگ را مسئله ي اصلي قرار دهيد و به ريسمان خدا چنگ بزنيد (3) و از تفرقه احتراز نماييد.

شهيد حسن انبري ( 1363 - 1339 دزفول )

اي برادران بسيج و سپاه و کلاً طرفداران انقلاب اسلامي! بايد با هم آن چنان برخورد اسلامي داشته باشيم که شيطان (4) رخنه اي براي نفوذ و تفرقه بين ما پيدا نکند؛ زيرا انقلاب را با وحدت کلمه و وحدت عمل مي توانيم به پيروزي نهايي [ رسانده ] و به صاحبش (5) يعني امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) تحويل دهيم. وقتي ما يک خدا داريم و از يک کتاب تمام وظايف و مسائلمان را درس مي گيريم، چرا ديگران را که مي خواهند انقلاب اسلامي را از بين ببرند، در [ جمع ] خودمان راه دهيم؟

شهيد بيوک انتظاري اصل ( 1361 - 1308 تبريز )

از ملت شهيدپرور مي خواهم از تفرقه و تفرقه افکني بپرهيزند. همه با هم، هر چه زودتر اين رژيم بعثي را از بين برده و به جايش حکومت اسلامي بنشانند و از امام امت پيروي کرده و به سخنانش خوب گوش داده و عمل کنند.

شهيد صدرالله انصاري ( 1365 - 1346 ممسني )

اي ملت شهيدپرور ايران! وحدت خود را حفظ کنيد و نگذاريد منافقان از خدا بي خبر بين شما تفرقه و شايعه پراکني ايجاد کنند. راضي نيستم که افراد مفسد و ستمگر برسر قبر من گرد آيند و اشک بريزند.

شهيد شمس علي اهرون ( 1363 - 1341 کوهدشت )

اي مردم! به جز به رضايت خدا به چيزي فکر نکنيد و به جز مکتب بزرگ اسلام، هيچ ديني و مسلکي را قبول نکنيد... به جز قدرت خدا از هيچ قدرتي نترسيد و به جز خدا از کسي کمک نجوييد... [ از اختلاف ] بپرهيزيد که قلب امام از تفرقه درد مي گيرد و اگر باعث درد قلب امام شويد، آن وقت است که مورد خشم خدا قرار مي گيريد...

شهيد جواد ايزدي ( 1364 - 1349 ياسوج )

خواهر و برادر مسلمان! ما همگي ستون هستيم. هر کس خويش را شناخت، خدا را مي شناسد. آن وقت مي تواند از حق دفاع نمايد. نگذاريد که امام تنها بماند و دشمن بر پيکر عزيزانتان لبخند بزند. نگذاريد منافقان و آن هايي که معني انقلاب را درک نکرده اند، در [ ميان ] شما رخنه کنند و شما را تار و مار کنند. اگر تفرقه در ميان شما به وجود آمد، آن وقت بدانيد که بر خود ستم کرده و با دست خويش، خويشتن را به هلاکت انداخته ايد و تا ابد سرکوب خواهيد بود. بتازيد بر منافق ها و بُکشيد آن ها را؛ چون خدا خواسته [ است ]. در نماز جماعت و جمعه شرکت کنيد.

شهيد غلام رضا ايمان پور ( 1366 - 1320 بجنورد )

از همه ي مسلمانان و کساني که ادعاي پيروي از حق و حقيقت و دفاع از مظلومان را دارند، مي خواهم که گوش به فرمان امام باشند و از جان و دل به اوامر او (6) عمل کنند و به جاي اختلاف و تفرقه و رفتن دنبال ماديّات و منافع شخصي، با هم متحد شوند و منافع اسلام را در نظر داشته باشند و به فکر توشه ي آخرت خود نيز باشند.

شهيد علي ايماني بيدگلي ( 1361 - 1347 آران و بيدگل )

اما وصيت من به خويشاوندان و دوستان: از شما عاجزانه مي خواهم که امام را تنها نگذاريد و کاملاً از او پيروي نماييد و به رهنمودهاي او گوش دهيد و عمل کنيد. از تفرقه بپرهيزيد و با هم متحد (7) شويد تا (8) جهان را از اسارت نجات دهيم و در بيت المقدس به امامت رهبر عزيز، نماز وحدت بخوانيم؛ ان شاء الله.

شهيد اسدالله بابايي ( 1363 - 1337 بجنورد )

برادران عزيز! قدر اين رهبر و اين دولت مردان و کساني [ را ] که براي انقلاب کار مي کنند، بدانيد و از تفرقه بپرهيزيد و گوش به فرمان اين رهبر عزيزمان باشيد.

شهيد محمود بابايي کلي ( 1365 - 1345 کرج )

همان طوري که مسئولين از ما انتظار ياري کردن اين اسلام عزيز را دارند، آن ها هم بايد در پشت جبهه به اين ملت مسلمان خدمت نمايند (9) و هر کس را که در هر مقامي باشد، اگر قصد اختلاف و تفرقه در ميان ملت مسلمان ايران را داشته باشد، مجازات نمايند تا عبرتي براي ديگران باشد. کار و تلاش شما اندکي (10) از زحمات و فداکاري و جانبازي اين رزمندگان را تلافي خواهد کرد.

شهيد احمد بابکان ( 1368 - 1338 کرج )

بايد بدانيم آنچه امروز ممکن است خداي ناکرده به انقلاب اسلامي ما ضربه بزند، فقط هواپرستي ها و خودخواهي ها و بي عدالتي ها خواهد بود. بکوشيد همه تابع حق باشيد و از تفرقه اندازي ها دوري کنيد و بايد سعي نماييم تا تمامي خواسته هايمان را بر خواسته هاي خداوند تبارک و تعالي منطبق گردانيم و هميشه توکل به خداوند و توسل به ائمه (عليهم السّلام) که امکان پذير مي باشد، داشته باشيم؛ ان شاء الله.

شهيد حسين باخدا ( 1363 - 1343 کاشان )

ملت عزيز، امت شهيدپرور! اولين وصيت من به شما اين است که از امام امت، اين پير دل سوخته، دست برنداريد. چون حيات اسلام بستگي به وحدت شما دارد، وحدت خود را حفظ کنيد که خدا از شما راضي شود. شايد تاريخ را خوانده و يا شنيده ايد که در جنگ صفين چه خون دل هايي که مولايمان خورد و تفرقه و ندانم کاري منافقين، چه عواقب خطرناکي را به دنبال داشت و وقتي سپاه علي (11) با قرآن هاي بر سر نيزه روبرو شدند، دست از پيکار کشيدند و هر چه علي (عليه السّلام) فرياد زد که قرآن ناطق منم و اين حيله اي بيش نيست، کسي گوش نداد و افرادي چون اشعث ابن قيس نه خود جنگيدند و نه گذاشتند ديگران به جنگ ادامه دهند و بعد از آن جنگ به حکميت واگذار شد، علي (عليه السّلام) را از حکومت سلب کردند و آن شد که ديديد و شنيديد.
مردم شهيدپرور و امت در صحنه! شما سخت در امتحان هستيد. نگذاريد روزي خداي ناکرده، اشعث ها در گوشه کنار، بذر نفاق را فشانده و دم از صلح بزنند. شما بايد با وحدت خود نفس آن ها را در نيمه ي راه گلويشان خفه کنيد.

شهيد شکرالدين بادياد ( 1365 - 1349 دهدشت )

... وصيت ديگر من به ملت عزيزمان اين است: اگر [ چه ] من قابليت پيام و نصيحت به شما را ندارم، اما براساس وظيفه و رسالتم بايد همگي شما را به قرآن سوگند دهم که به اوامر حضرت امام (12) گوش فرا دهيد و تمامي (13) لحظات زندگي [ تان ] به فرمان او باشد. ثانياً وحدت و اتحاد خود را حفظ نماييد؛ زيرا که تفرقه و افتراق، وحدت و اتحاد شما را از بين مي برد. نماز جمعه را در شهرها، هر چه باشکوه تر برگزار نماييد و اين نماز، باعث تقويت قلوب تمامي مسلمين جهان و باعث ترس، وحشت و اضطراب قلوب دشمنان مسلمين مي شود. پس ملت عزيز! اتحاد [ و ] وحدت خود را حفظ نماييد.

شهيد علي بافراني ( 1363 - 1336 کوهپايه )

از همه ي مردم شهيدپرور مي خواهم که به ريسمان خدا چنگ بزنيد (14) و از تفرقه و دوري از ولايت فقيه بپرهيزيد و پشتيبان روحانيت [ که ] در خط ولايت فقيه است، باشيد که اين ها به قول امام، نجات دهنده ي ملت ها از تاريکي به نور هستند و آن ها را در مقابل دشمنان تنها نگذاريد و همين طور که مي دانيد، کفار از همه طرف ما را محاصره کرده اند و هر چه توانسته اند کرده اند؛ مانند تفرقه و تحريم اقتصادي و هنوز هم هر کاري از دستشان بر مي آيد، دريغ نمي کنند. شما تا مي توانيد صفوف خودتان را در نماز جمعه و جماعات متشکل تر کنيد که بهانه به دست دشمن نيفتد.

شهيد حسين علي باقري ( 1362 - 1347 کوهپايه )

برادران و خواهران عزيز!... به روحانيت مبارز و در صحنه، ابراز وفاداري کنيد و دنباله روي آن ها باشيد که امامتان فرمود: « شکست روحانيت، شکست اسلام است » و به شايعه ي منافقين گوش ندهيد. منافقين واقعي کساني هستند که مي خواهند بين شما تفرقه باشد. آن ها را بشناسيد و نابودشان سازيد که اگر بين شما خداي ناکرده تفرقه باشد، دشمن به راحتي در [ ميان ] شما نفوذ کرده و شما را نابود مي سازد. وحدت خود را حفظ کرده و [ بنا ] به فرمايشات امام که هميشه مي گويد: « وحدت کلمه »، وحدت کلمه داشته باشيد و با هم برادروار در اين جهان فاني زندگي کنيد.

شهيد سيد اصغر باقري ( 1361 - 1343 اصفهان )

سخنم به ملت شهيدپرور ايران است. شما با اين اتحادتان پوزه ي اين ابرقدرت ها را به خاک ماليده ايد و با اين فرزندان رشيد [ و ] خداشناستان، صاحب الزمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) را خشنود مي سازيد (15) و عاقبت با بخشش هاي بي دريغتان، اين جنگ را تأمين کرده ايد و خلاصه، همه امت واحد شده ايد و هيچ گاه در يک امت متحد، تفرقه نمي افتد.

شهيد علي باقري ( 1362 - 1348 آران و بيدگل )

پيامم به شما ملت ايران است که وحدت کلمه و يگانگي خود را حفظ کنيد و با يکديگر مهرباني و عطوفت داشته باشيد و دست از تفرقه و جدايي برداريد و گروهک هاي منحرف را که به دستور امام، ديگر قابل هدايت نيستند، از خود برانيد.

شهيد احمد باوقار ( 1362 - 1320 اردبيل )

اي امت اسلام و اي عزيزانمان!... از تفرقه بپرهيزيد و متحد شويد و سعي کنيد همه ي عمل ها و حرکاتتان براي رضاي الله باشد. منافقين و نقشه هايشان را خنثي کنيد.

شهيد عزيز الله بجرواني ( 1362 - 1347 اردبيل )

برادران!... ما آمده ايم در جبهه [ تا ] در واقع از اسلام دفاع کنيم، از قرآن و از آيين خدا. فقط اين را مي گويم [ که ] مواظب تفرقه ها باشيد. مواظب اعمال منافقان باشيد. هميشه در يادتان باشد که امام را دعا کنيد و هر چه [ در ] توان داريد، در راه اسلام و قرآن قدم برداريد.

شهيد ابوالحسن بختياري ( 1365 - 1345 تويسرکان )

اما چند موردي در رابطه با دوستان و هم روستاييان. اميدوارم که هميشه تقواي الهي را پيشه کنيد و در کارهاي خير، برهم سبقت بگيريد و از تفرقه بپرهيزيد. از خداوند غافل نشويد و امور زودگذر دنيا، شما را غافل نکند و هميشه يار مظلوم و دشمن ظالم باشيد.

شهيد سيد محمود رضا بديعي ( 1361 - 1340 تربت حيدريه )

و اما پدر خوب و مهربانم، برادران عزيز و با ايمانم و خواهران گرامي و دوست داشتني ام!... هرگز دست از مبارزه با کفر جهاني برنداشته و بدانيد تا هر زمان که بخواهيد راه حق را برويد. اين دشمنان را در پيش رو خواهيد داشت و آنان دست از توطئه بر عليه شما برنخواهند داشت. لذا هوشيار بوده و با صبر و استقامت در برابر مشکلات، نقشه هاي آنان را نقش بر آب سازيد. وحدت کلمه را حفظ کرده و از اختلاف و تفرقه بپرهيزيد.

شهيد رحمت الله برات پور ( 1362 - 1344 بجنورد )

و شما دوستانم! از ياري امام دست برنداريد و هميشه نداي امام را لبيک گوييد و به مسائل اسلامي، بيشترين توجه را داشته باشيد. از غيبت و تهمت جداً بپرهيزيد و کار را فقط براي رضاي خدا انجام دهيد و وحدت کلمه داشته باشيد. نماز را اهميت خاصي بدهيد و به جماعت و در مسجد برگزار کنيد و از مسائلي که باعث تفرقه مي شود، شديداً دوري کنيد.

شهيد خدادوست برشن ( 1365 - 1345 دهدشت )

بر محصّلين و دانشگاهيان و معلمان واجب است که در مقابل ضدانقلاب و تفرقه افکن ايستادگي کنند و امت حزب الله بداند که اگر کوچک ترين دشمني در بين خودشان به وجود بيايد، به نفش دشمنان است. بنابراين اتحاد شما مشت محکمي است بر دهان دشمنان.

شهيد محمدرضا برمکي ( 1365 - 1348 دزفول )

اي مردم! به هم محبت کنيد؛ چون محبت، اتحاد آفرين است. اي مردم! تفرقه با هم به پا نکنيد و کساني [ را ] که تفرقه مي اندازند، گوشمالي دهيد. اي مردم! از شما مي خواهم که پشتيباني انقلاب اسلامي باشيد. به رزمندگان کمک کنيد.

شهيد پيمان بزرگ زاده فهاران ( 1367 - 1344 شيراز )

برادران عزيز!... از هر چه تفرقه و ماديات است، دور شويد و فضاي روحاني و پر از صميميت گروه را براي خود نگاهداري کنيد [ که ] لحظاتي بسيار ارزشمند و پربرکت مي باشد. خود را دست کم نگيريد و مصمم در حفظ امنيت و آسايش ديگران تلاش کنيد.

شهيد کهيار بشنام ( 1365 - 1341 قيروکازرين )

از شايعات دوري و از نفاق و از تفرقه خودداري کنيد که تنها همين چند دستگي است که اسلام را تضعيف مي کند. خدمتگزار مردم و جمهوري اسلامي باشيد.

شهيد سيد جعفر بشيري ( 1364 - 1342 تهران )

برادران عزيز! همان طور که خودتان مي دانيد، دشمن دائماً سعي مي کند بين شما تفرقه بيندازد و خود سوء استفاده کند. شما با وحدت خود، اين هدف دشمن را خنثي کنيد. بهتر مي بينم که جهت حل اين مسئله از قرآن کمک بگيرم. خداوند تبارک و تعالي در قرآن مي فرمايد:
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ ». (16)

شهيد عباس بکران ( 1365 - 1343 بندر دير )

اي برادران عزيز! جبهه ها را گرم نگه داريد و هر وقت که جبهه ها احتياج به نيرو داشت، خود را به جبهه برسانيد و نداي امام را لبيک بگوييد و از تفرقه و جدايي دوري کنيد که دشمنان اسلام هميشه در فکر تفرقه هستند و مي خواهند بين مسلمين (17) جدايي بيندازند. شما وحدت خود را حفظ کنيد و به آن ها بفهمانيد که مسلمان، مرد اتحاد و جنگ است و از جنگ نمي هراسد.

شهيد حسين بلاتيان ( 1365 - 1345 نائين )

و اما پيامم به اقشار مختلف: مردم حزب الله، برادران و خواهران! شما در عصري از زمان واقع شده ايد که لحظه اي غفلت شما، به [ قيمت ] از بين رفتن اساس اسلام تمام خواهد شد. پس سعي کنيد آنچه امام امت امر مي فرمايند، همان را سرلوحه ي کار قرار دهيد و هيچ گاه که ايشان پيرو ائمه ي اطهار (عليهم السّلام) هستند. در امور خيريه که به نفع اسلام و مسلمين تمام مي شود، شرکت جوييد و از کارهاي تفرقه انگيز و تضعيف کننده، جداً پرهيز نماييد.

شهيد احمد بليده ( 1362 - 1344 نيک شهر )

و از مردم منطقه مي خواهم که امام را تنها نگذارند و مساجد را پرکنند و به حرف هاي تفرقه انداز منافقين گوش نکنند.

شهيد شايع بنداوي (1376 - 1354 دشت آزادگان )

پدر جان و مادر عزيزم....! جهاد در راه خدا را با تمام انواع آن مدنظر داشته باشيد و در زير پرچم اسلام و فرمايشات رهبر انقلاب حرکت کنيد و هرگز به سخنان تفرقه انگيز دشمن گوش ندهيد؛ چرا که با تفرقه، افراد از همديگر جدا مي شوند و شکاف در بين آن ها ايجاد مي شود و با اين حساب، دشمن بر ما مسلط مي شود. آيه ي شريفه ي « واعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (18) را هميشه شعار خود قرار دهيد.

شهيد رضا بنده خدا حسن آبادي ( 1364 - 1344 کاشان )

سخني با گروه هاي مقاومت دارم که بگويم اين گروه ها را از جان و دل نگه داريد و نگذاريد کساني بيايند و بين اين گروه ها (19) تفرقه ايجاد کنند و بايد جلوي آن ها ايستاده و با آن ها مبارزه کرد.

شهيد سيف الله بنگي ( 1366 - 1343 شيراز )

مادرم...! هرگز رفتن به نماز جمعه را فراموش نکنيد و به گروهک ها و منافقين و ضد انقلابيون اجازه ندهيد که بين شما و انقلاب تفرقه بيندازند.

شهيد محمد بنياني ( 1361 - 1341 شيراز )

مردم! قدر روحانيت را بدانيد. آمريکاي جنايتکار و عمال داخلي اش مي خواهند شما را از يکديگر جدا کنند. پس دست از تفرقه و جدايي برداريد و به خدا و کتاب خدا رو آوريد که ضد انقلاب نابود است.

شهيد رهام بهرامي اصل ( 1364 - 1343 ياسوج )

اي مردم و اي امت! آگاه باشيد. از تفرقه بپرهيزيد. وحدت را حفظ کنيد و با هم اتحاد داشته باشيد. همه چنگ به ريسمان خدا بزنيد و متفرق نشويد (20) که خدا با شماست [ و ] پيروزيد.

شهيد حميد بهزادپور ( 1366 - 1348 تهران )

برادران! دشمنان اسلام سعي دارند در اين جاده اي که راه اسلام [ است و ] شما مي رويد، سنگ هاي درشت و گاهي ريز بريزند که شما از اين راه منحرف شويد. شما بايد با تحمل سختي ها، اين سنگ ها را به کنار بزنيد و هر چه سريع تر به [ سوي ] مقصود و هدف اصلي خود ( رسيدن به خدا ) به پيش برويد. مبادا صحبت هاي عده اي از خدا بي خبر شما را مأيوس کند. به صحبت هاي تفرقه انگيز اصلاً توجه نکرده؛ بلکه با منطق ايمان با آن تفرقه ها مبارزه کنيد تا ان شاء الله بتوانيد اين امانت ( اسلام ) را به صاحب اصلي خود ( امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)) بسپاريد.

شهيد محمد حسين بياتي ( 1361 - 1340 تهران )

از امت شهيدپرور عاجزانه تقاضا مي کنم که از تفرقه و تفرقه اندازان دوري جسته و همگي زير لواي اسلام عزيز متحد شده تا به اميد خدا و حمايت حضرت مهدي (روحي و ارواح العالمين لمقدمه الفدا) ريشه ي صدام و اربابان صدام را کنده و بيت المقدس را از زير سلطه ي اسرائيل غاصب آزاد سازد [ يم ]؛ ان شاء الله.

شهيد اکبر بيدرام ( 1362 - 1345 اصفهان )

از تفرقه و بي بند و باري بپرهيزيد و از خط اصيل اسلام محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) پيروي کنيد و از گرايش به چپ و راست که طعمه ي ابرقدرت ها است، دوري نموده و خطوط سياسي انحرافي را شناسايي کرده و از جامعه طرد نماييد (21) تا ان شاء الله هر چه زودتر، استکبار جهاني سرنگون شده و پرچم « لااله الاالله » برفراز کره ي زمين به اهتزاز درآيد و جمهوري اسلامي، مجري احکام اسلام در سراسر جهان شود. (22)

شهيد لطف الله بيژني نژاد ( 1365 - 1341 دهدشت )

عزيزان! مبادا شما که براي جهاد و خدمت به اسلام و سپاه رفته ايد، با (23) اختلاف، خود را راهي جهنم کنيد و دشمنان را شاد سازيد. عزيزان! توجه کنيد ارتش و سپاه و بسيج در دنيا شخصيت والايي دارد. دشمنان شما در شرق و غرب عالم از اسم شما مي هراسند و تا وقتي که اتحاد کلمه و وحدت بين شماست و اختلاف کلمه و تفرقه وجود ندارد، در حقيقت بهشت است.

شهيد رضا بي طرفان ( 1361 - 1341 تهران )

و اين سخن را به امت مسلمان مي گويم که از روحانيت، اين سنگر آزادي و عدالت و حامي مستضعفان، حمايت کنند و از هرگونه دودستگي و تفرقه که فقط سود آن نصيب دشمنان قسم خورده ي ما مي شود، [ بپرهيزند ].

شهيد علي بيکتن ( 1361 - 1329 تهران )

اي ملت عزيز! بيدار باشيد که فريب نقشه ها و تبليغات دشمنان در داخل را نخوريد و اين تفاله ها را از بين خودتان جمع کنيد و در زباله دان تاريخ دفن کنيد و آب را زلال کنيد و دامان (24) اين رهبر را رها نکنيد؛ زيرا او مردي حق و فردي از طايفه ي خاندان عصمت و طهارت است و فقط براي او، سرنوشت شما مطرح هست و او با هيچ نقشه اي سازگاري ندارد. پس نفاق را و نفاق گران را از بين خود بشناسيد و همچنين تفرقه گران را شناسايي کرده و اسلام و مسلمين را ياري کنيد.

شهيد محسن بيننده ( 1366 - 1348 خميني شهر )

اي امت شهيد پرور! به ريسمان الهي چنگ زنيد (25) و متحد و منسجم شويد - همان طور که هستيد - که دشمنان اسلام و مسلمين از همين اتحاد و ايمان شما به ذلّت و خواري افتادند و به افرادي که قصد از بين بردن شما را دارند و مي خواهند بين شما تفرقه ايجاد کنند، اجازه ندهيد که بين شما نفوذ کنند.

شهيد عباس پارسايي ( 1362 - 1342 شيراز )

پيامي براي برادران حزب الله دارم؛ اميداوارم که اين سخن حقير را آويزه ي گوشتان بکنيد: امام را تنها نگذاريد. براي روحانيت تبليغ کنيد و مواظب باشيد [ افرادي ] بين شما تفرقه نيندازند.

شهيد علي رضا پارسايي ( 1362 - 1343 شهرضا )

اما برادران و نور چشمانم!... در نماز جمعه شرکت کنيد و در همه ي موارد، وحدت را حفظ کنيد. از تفرقه دوري کنيد و فقط به اسلام بينديشيد.

شهيد حسين پاشايي گنبري ( 1366 - 1345 تبريز )

از برادران [ ي ] که مدتي با هم همسنگر بوديم، خواهشي که دارم اين است که به دشمنان ديرينه ي اسلام فرصت ندهد که ميان آن ها تفرقه بيندازند... قدر همديگر را بدانند که اين باعث کوري دشمنان مي شود.

شهيد محمد حسين پذيرش ( 1363 - 1339 دهدشت )

شما عشاير از هرگونه تفرقه و جناح بندي و گروه گرايي جداً پرهيز نماييد و شرعاً و خدايي، تا آن حدود که توان داريد، در امر پيشرفت اسلام و کمک به آن، بالخصوص در اين برهه ي حساس، از هر نظر، مالي و جان[ ي ] دريغ نورزيد.

شهيد سري پرکان کلايه ( 1363 - 1343 دهدشت )

برادران عزيز و گرامي ام! وحدت خويش را حفظ کنيد و از باندبازي و گروه گرايي بپرهيزيد که باعث تفرقه و نفاق مي شود... برادران و خواهران عزيز و مسلمان! هشيار باشيد و پشتوانه ي امام و اين انقلاب باشيد و از تفرقه و جدايي بپرهيزيد که امام عزيزمان فقط درباره ي وحدت، صحبت به عمل مي آورد. وحدت را حفظ کنيد.

شهيد حسن علي پرنيان ( 1361 - 1328 جهرم)

اي برادران و خواهران! امام را تنها نگذاريد. گفته هاي امام را ملاک [ عمل ] خود قرار داده، تا مي توانيد براي اسلام خدمت کنيد. از تفرقه بين يکديگر بپرهيزيد تا بر دشمنان پيروز گرديد. ازروحانيت متعهد و مبارز حمايت کنيد که روحانيون بودند که سرمنشأ انقلاب بودند. در هيچ گروه و حزبي، به جز حزب الله شرکت نکنيد که فقط حزب الله بر تمام گروه ها پيروز است.

شهيد عزت الله پرويزي ( 1363 - 1337 سنقر)

عزيزان! در هر شغلي هستيد، براي خدا دست از تفرقه و احتکار و کمبودها و کم کاري ها برداريد و خداوند با صالحان و صابران و صبر کنندگان در مصائب زندگي است.

شهيد داود پرويني ( 1362 - 1344 مرند)

اي ملت شهيدپرور که هميشه در صحنه بوده [ ايد ]، باز هم (26) در صحنه باشيد و نگذاريد که اين گروهک هاي از خدا بي خبر ميان شما تفرقه بيندازند (27) و وحدت شما را از بين ببرند؛ چون اين ها از وحدت مسلمين وحشت دارند و هميشه پشتيبان ولايت فقيه باشيد و نماز جمعه ها را فراموش نکنيد که نماز جمعه ها مشت محکمي است بر دهان ابرنکبت ها.

شهيد چراغ علي پرهمت ( 1364 - 1347 ممسني)

اي برادر! تو با رزمت و اي خواهر! تو با حجابت، اين راه من را که به نيمه ي راه رسيده است، ادامه دهيد و اسلام را تنها نگذاريد و دست از امام بزرگوارتان برنداريد که دشمنان بر شما پيروز خواهند شد. (28) تا آنجا که مي توانيد اتحادتان را حفظ کرده (29) و از تفرقه و جدايي بپرهيزيد.

شهيد محسن پرهوده ( 1364 - 1342 شيراز )

و حال تنها خواهشي که از شما مردم دارم، اين است که دست از تفرقه برداريد؛ (30) زيرا هر کجا تفرقه باشد، شيطان بر آنجا حکومت مي کند.

شهيد سعيد پزشکي ( 1366 - 1346 اصفهان )

برادران و دوستانم! خداي ناکرده در بين شما تفرقه نيفتد که مايه ي شر و بدي است. خداي ناکرده به يکديگر تهمت نزنيد؛ چرا که قلب برادران مؤمنتان را پاره کرده ايد و در آن دنيا در پيشگاه خدا جوابگو خواهيد بود و اين خود، يکي از بدترين و بزرگ ترين گناهان است.

شهيد عبدالطيف پناهي ( 1364 - 1343 اقليد)

اي مردان و زنان مسلمان! اگر زنده بودن واقعي را مي خواهيد، به قرآن توسل جوييد و آن را راهنماي زندگيتان قرار دهيد. از تفرقه و جدايي دوري کنيد و وحدت يکپارچه ي خود را حفظ کنيد؛ چون پيروزي هاي ما مديون همين وحدت و اتحاد و پيروي کردن از امام امت، خميني کبير، تنها مرجع و رهبر و فرمانده کل قوا بعد از ائمه ي اطهار (سلام الله عليهم) (31) بوده است و اين آيه ي شريفه ي قرآن را چنانچه تاکنون مصداقش بوده ايد، از اين پس هم مراقبش باشيد که « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ ». (32)

شهيد رمضان علي پناهي درچه ( 1365 - 1347 خميني شهر )

وحدت خود را حفظ کنيد که تا شما وحدت داشته باشيد، هيچ کس نمي تواند به شما زور [ بگويد ] و ستم کند و از تفرقه دوري کنيد [ که ] مي شود سربلندي (33) دشمنان.

شهيد مجتبي پنجه پور ( 1364 - 1347 اصفهان )

اي مردم قهرمان! تقاضا مي کنم کما في السابق، همچون پرونه، گِرد شمع رهبري حلقه زنيد و از تفرقه و گروه گرايي جداً خودداري کنيد و در برابر مصائب و مشکلات، صبر [ را ] پيشه ي خود سازيد که خدا خود وعده داده است که « إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ». (34)

شهيد فرزام پور حبيب ( 1361 - 1344 زرين شهر)

برادران بسيج، اي برادراني که اميد امت و امام به شماست! سعي کنيد در بين خودتان تفرقه نيفتد. اخلاق اسلامي را رعايت کنيد. نگذاريد که ستون پنجم در ميان شما نفوذ کند. متحد باشيد که خداوند يار و ياور شماست.

شهيد محمد پوررمضان مکي ( 1361 - 1345 کاشمر)

شما ملت عزيز ايران! از دودستگي و تفرقه دوري کنيد و اتحاد را حفظ کنيد که با اتحاد مي توانيد به پيروزي برسيد و امام را حتماً تا آخرين قطره ي خون خويش ياري فرماييد.

شهيد حميد پورسعيدي ( 1364 - 1332 خرم آباد)

اي نور چشمانم! به نماز اهميت بدهيد که ما براي اقامه ي نماز در سراسر جهان، دعوي داريم. نماز برنّده ترين سلاح براي نابودي دشمنان خدا و کوبنده ترين سلاح براي دشمنان کمال انسانيّت است و از محرّمات خدا، مانند غيبت که از هر حرامي، حرام تر و تهمت که از غيبت، حرام تر [ است ] و شايعه و جوّسازي که مايه ي تفرقه است و خود بزرگ بيني در محضر خدا و خود کوچک بيني در برابر دشمنان خدا بپرهيزيد (35) و همچنين نماز جمعه، اين عطر دل انگيز و روح بخش جامعه را هر چه باشکوه تر برپا داريد که دشمنان اسلام از تجمع و شکوه شما وحشت دارند.

شهيد علي اصغر پورفرح آبادي ( 1366- 1349 قم)

برادران و خواهران مسلمان و مؤمن و باتقوا!... دعا کنيد که با کارهاي خود، خون شهيدان عزيز اسلام را پاي مال نکنيد و از تفرقه و دودستگي بپرهيزيد.

پي‌نوشت‌ها:

1.در اصل وصيت: استحکام تر
2.در اصل وصيت: نتوانيد
3.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
4.در اصل وصيت: شيطان در بين ما
5.در اصل وصيت: تحويل آن به صاحبش
6.در اصل وصيت: به آن
7.در اصل وصيت: متهد
8.در اصل وصيت: و
9.در اصل وصيت: بايد خدمت نمايند
10.در اصل وصيت: جبران
11.در اصل وصيت: وقتي علي اکبر
12.در اصل وصيت: از حضرت امام
13.در اصل وصيت: از تمامي
14.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
15.در اصل وصيت: مي دهيد
16.در اصل وصيت: وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ. سوره حجرات؛ آيه 10
17.در اصل وصيت: مسلمين را
18.سوره آل عمران؛ آيه 103
19.در اصل وصيت: و اين گروه ها را بين آن ها
20.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
21.در اصل وصيت: نمايند
22.در اصل وصيت: برقرار شود
23.در اصل وصيت: و
24.در اصل وصيت: دنبال
25.اشاره به « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ »؛ سوره آل عمران، آيه 103
26.در اصل وصيت: و باز هم
27.در اصل وصيت: بيندازد
28.در اصل وصيت: خواهد شد
29.در اصل وصيت: پيشه کرده
30.در اصل وصيت: بردارند
31.در اصل وصيت: سلام الله عليه
32.سوره آل عمران؛ آيه 103
33.در اصل وصيت: و سربلندي
34.سوره انفال؛ آيه 46
35.در اصل وصيت: مي باشد

منبع مقاله :
مولايي، زهرا؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا (11)، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.