خرما

خاستگاه اصلی خرما کشور هند است. در ایران نیز این محصول در مناطق جنوبی کشور کاشت می‌شود. خرما به عنوان طلای سیاه شناخته می‌شود
شنبه، 31 ارديبهشت 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خرما

خرما چیست؟

خرما میوه‌ای شیرین است که در مناطق گرمسیری کشت می‌شود. این میوه دارای طعمی شیرین، بافتی نرم و هسته‌ای سخت است. هسته خرما قابل خوردن نیست و باید دور انداخته شود و یا به جهت اهداف دیگر از آن استفاده شود. خرما به صورت خوشه‌ای شکل از درخت نخل به وجود می‌آید و تا زمان برداشت نیز به همان حالت خوشه‌ای باقی خواهد ماند.

درخت این میوه ارتفاعی بین 10 تا 20 متر دارد و پرورش‌دهندگان این نخل‌ها برای برداشت محصول از آنها شیوه و روش‌های خاص خود را دارند. به غیر از محصول این درخت که خرما است، از اجزای دیگر آن نیاز استفاده‌های زیادی می‌شود. مثلاً از برگ و شاخه‌ نخل‌ها وسایل تزیینی، سبد، پتو یا کیف ساخته می‌شود.

هسته خرما توسط بسیاری از مصرف‌کنندگان این میوه دور انداخته می‌شود اما بهتر است بدانید که از همین هسته در کویر یا صحرا استفاده می‌شود. عشایر هسته‌ها را آرد می‌کنند و سپس آرد هسته خرما را به نان تبدیل می‌کنند. این نان برای غذای شترها استفاده می‌شود. برخی دیگر از صحرانشینان هسته خرما را بو داده کرده و از آن قهوه درست می‌کنند.

میوه نرسیده خرما را خرک یا خارک می‌نامند و خرمایی را هم که در اولین مرحله به رسیدن کامل قرار دارد را رطب می‌نامند. این میوه که از مزایای بسیاری برخوردار است، در کشورهای مختلف به خصوص در کشورهای مسلمان در مناسبت‌هایی مثل ماه مبارک رمضان، عزاداری‌ها و … به مقدار زیاد استفاده می‌شود.

بسیاری از مسلمانان برای مراسم تشیع جنازه یا برای عقاید و اعتقاداتی که برای روح مردگان خود دارند، از این میوه برای پذیرایی از دیگران استفاده می‌کنند. شما می‌توانید برای خرید خرما از طریق وب سایت خرمای پارسان اقدام کنید.


خرما
 

منشأ اصلی پیدایش نخل خرما

خاستگاه اصلی خرما کشور هند است. در ایران نیز این محصول در مناطق جنوبی کشور کاشت می‌شود. خرما به عنوان طلای سیاه شناخته می‌شود و تاریخچه‌اش در ایران به دوره قبل هخامنشیان باز می‌گردد. در کتاب‌ها و لوح‌های به جا مانده از زمان‌های قدیم، از کلمه نخل به عنوان میوه دهنده خرما استفاده می‌شد.

از جمله کشورهای دیگر در تولید خرما می‌توان به کشورهایی نظیر عربستان سعودی، امارات، عمان، مصر، لیبی، پاکستان و عراق اشاره کرد که این میوه را تولید و به سایر نقاط جهان صادرات می‌کنند.


آهن موجود درخرما در پیشگیری از بروز بیماری فقر آهن موثر است.
خرما در گروه میوه ها قراردارد و سرشار از انواع ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن است.هر یکصد گرم خرمای تازه حاوی 250کیلو کالری انرژی است. عمده ترین مواد تشکیل دهنده خرما را کربوهیدراتها تشکیل می دهند؛ به طوری که 67 درصد از اجزای تشکیل دهنده خرما را کربورات ها به ویژه ساکاروز و فروکتوز تشکیل می دهد.

همچنین 2.5درصد پروتئین، 7.5 گرم فیبرخوراکی، یک میلی گرم آهن، پتاسیم، ویتامین A، بتاکاروتن، 41 میلیمتر کلسیم، 57 میلیگرم فسفر از دیگر اجزای تشکیل دهنده خرما است.

خرما با توجه به داشتن مقدار قابل توجه فیبر خوراکی در پیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش به خصوص سرطان کولون و نیز کاهش چربی های خون موثر است.امروزه خرما در پیشگیری از فقر آهن موثر شناخته شده است، چرا که میزان آهن موجود درخرما در هر یکصد گرم به یک میلیگرم می رسد که این مقدار نسبت به سایر مواد غذایی مقدار قابل توجهی محسوب می شود.

به دلیل وجود پتاسیم که کافی در خرما مصرف آن بیماری های قلبی - عروقی را نیز بهبود می بخشد.خرما دارای مقدار قابل توجهی ویتامین A و بتاکاروتن است. ویتامین A موجود در خرما از بروز بیماری های عفونی پیشگیری می کند.

خرما بهترین ماده غذایی هنگام شروع افطار در ماه رمضان است و از آنجایی که خرما دارای کالری زیادی است، مصرف بی رویه این ماده غذایی نیز توصیه نمی شود؛ چرا که می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

خرما

خرما، کرمان و کاهش قندخون

نقش مهم خرما در خون سازی و کاهش قند خون و هم چنین عاملی برای تقویت رژیم غذایی سالم بسیار مهم است که باید به آن توجه داشت.

خرما معمولا تیره است و گفته شده که خوراکی های تیره، افزایش دهنده حافظه و هوش هستند. خرما را محبوب گیاهخواران می دانند.

از ضایعات آن، اتانول که نوعی سوخت طبیعی است، تولید می شود. که البته متاعی گران‌بهاست و باید توجه داشت که در صنعت سرکه سازی هم این میوه بسیار ارزشمند نقش به سزایی دارد و سرکه خرما را از قدیم به عنوان یکی از بهترین سرکه‌ها برای فعالیت‌های خانگی در حوزه‌ی ترشی و شور خانگی می‌شناختیم.

استان کرمان با تولید بیش از نیمی از خرمای کشور، تولید کننده اول خرمای ایران در کنار استان خوزستان محسوب می شود که بازار های صادراتی فراوانی را نیز در اختیار دارد. 

تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن خرما در استان زر خیر کرمان که یک چهارم آن به خارج از کشور به خصوص کشورهای جنوب شرق آسیا مانند مالزی صادر می شود،‌ نشان دهنده اهمیت راهبردی خرما در اقتصاد این استان است


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.