تقسیمات پیش از تاریخ: (2) مزولی تیک

در این دوره وضع اقلیمی و آب و هوا تغییراتی را به همراه داشت. یخچالها به طرف کوهستانها یا نواحی قطبی عقب نشستند، درجه حرارت بالا رفت و رطوبت جانشین خشکی شد. نوع نباتات نیز تغییر کرده، به جای توندرا، سرخس
شنبه، 9 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تقسیمات پیش از تاریخ: (2) مزولی تیک
 تقسیمات پیش از تاریخ: (2) مزولی تیک

 

نویسنده: شارل دو لاندلن
برگردان: احمد بهمنش



 

در این دوره وضع اقلیمی و آب و هوا تغییراتی را به همراه داشت. یخچالها به طرف کوهستانها یا نواحی قطبی عقب نشستند، درجه حرارت بالا رفت و رطوبت جانشین خشکی شد. نوع نباتات نیز تغییر کرده، به جای توندرا، سرخس زارها و جنگلهای انبوهی که همه درختهای کنونی در آن می‌روئید ظاهر شد. در نوع حیوانات نیز تحول و تغییراتی پدید آمد، پاره‌ای از حیوانات از بین رفتند، برخی از آنها به نواحی شمالی مهاجرت کردند و دسته دیگر به کوهستانها روی آوردند. حیواناتی که به زندگی خود در مناطق اولی ادامه دادند عبارت بودند از گرگ، خرس، سگ، گربه وحشی، یوزپلنگ، گورکن، روباه، گاوهای وحشی کوهان دار، نوعی از گاوهای معمولی، بز کوهی، گوزن، سگ آبی، گراز و سایر گوشتخواران و جوندگان کوچکی که امروز هم در اروپای مرکزی زندگی می‌کنند.
نژادهای انسانی هم از این تغییرات برکنار نماندند؛ نژاد شانسلاد و نژاد گریمالدی در اروپا از میان رفت، در صورتی که نژاد کرومانیون به حیات خود ادامه داد و دو نژاد دیگر نیز پیدا شد، یکی از آنها نژاد مدیترانه‌ای می‌باشد که از جنوب آمده و دارای قامت کوتاه و چشمان فرورفته و موهای سیاه و صورت و سرکشیده (دولیکوسفال) بود. نژاد دیگر، نژاد آلپی است که منشأ آن از مشرق بود و قامتی متوسط و چشمان و موهای خرمائی رنگ و صورت و جمجمه‌ای گرد (براکی سفالی) داشت؛ بدین ترتیب باید گفت که اصل این قوم از افریقا و آسیا بوده و نژادهای سابق توسط آنها از بین رفته یا مجبور به عقب نشینی شده‌اند.
انسان مزولی تیک همیشه در غارها به سر می‌برد و غذای خود را از شکار حیوانات و صید ماهی تأمین می‌کرد و نخستین بار سگ که در شکارها مورد استفاده بود و گوشت آن به مصرف غذا می‌رسید، به وسیله انسان رام و اهلی شد.
در صنعت سنگ تغییر زیادی حاصل نشد، با این حال نمونه‌های مختلفی از لوازم سنگی در یک زمان یا در زمان‌های مختلف تهیه شده. در این دوره هم ساخت آلت مخصوص تراش، قلم حکاکی یا درفش، تبر و کارد معمول بود. تبرها گاهی دسته‌ای از شاخ گوزن داشته‌اند و گذشته از سنگ، از استخوان و شاخ حیوانات نیز استفاده می‌شد.
نخستین آثار و بقایای آشپزی (1) و طبخ غذا که عبارت است از توده‌ای صدف و استخوان که مسلماً مصرف غذائی داشته و در دانمارک نمونه‌های زیادی از آن را می‌بینیم، از دوره مزولی تیک به دست آمده. هنر که در دوره ماگدالنی پیشرفتهائی کرده بود رو به انحطاط گذاشت و آئار مختصری که عبارت است از حکاکی‌های دیواری و لوحه‌هائی با علائم جادوئی، از آن ایام باقی مانده.

ادامه دارد...

پی‌نوشت‌:

1- Kjoekkenmoeddings

منبع مقاله :
لاندلن، شارل دو، (1392) تاریخ جهانی (جلد اول)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهاردهم



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.