قدرت روحي ملاك برتري

نوشته اند پيغمبراعظم(ص) در مدينه از محلي عبور مي كرد. گروهي از جوانان مشغول زورآزمايي بودند به اين ترتيب كه سنگ بزرگي را بلند مي كردند تا ببينند چه كسي بهتر مي تواند آن را بلند كند. اين هم مثل همه مسابقات احتياج به داور دارد چون گاهي دو نفر وزنه را نزديك به يكديگر برمي دارند. وقتي پيامبراكرم(ص) آمد از آنجا بگذرد، جوانان گفتند هيچ داوري بهتر از پيغمبر(ص) نيست: يا رسول الله! شما اينجا بايستيد و ميان ما داوري كنيد كه كداميك از ما بهتر وزنه را بلند مي كنيم. پيامبراعظم(ص) قبول كرد آنها مشغول كار شدند. آخر كار پيامبر گرامي(ص) فرمود:
دوشنبه، 16 ارديبهشت 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قدرت روحي ملاك برتري
قدرت روحي ملاك برتري
قدرت روحي ملاك برتري

نويسنده:شهيد مرتضي مطهري(ره)
منبع:آزادي معنوي
نوشته اند پيغمبراعظم(ص) در مدينه از محلي عبور مي كرد. گروهي از جوانان مشغول زورآزمايي بودند به اين ترتيب كه سنگ بزرگي را بلند مي كردند تا ببينند چه كسي بهتر مي تواند آن را بلند كند. اين هم مثل همه مسابقات احتياج به داور دارد چون گاهي دو نفر وزنه را نزديك به يكديگر برمي دارند. وقتي پيامبراكرم(ص) آمد از آنجا بگذرد، جوانان گفتند هيچ داوري بهتر از پيغمبر(ص) نيست: يا رسول الله! شما اينجا بايستيد و ميان ما داوري كنيد كه كداميك از ما بهتر وزنه را بلند مي كنيم. پيامبراعظم(ص) قبول كرد آنها مشغول كار شدند. آخر كار پيامبر گرامي(ص) فرمود: مي خواهيد بگويم از همه شما قويتر و نيرومندتر كيست؟ بله يا رسول الله! فرمود: از همه قويتر و نيرومندتر آن كسي است كه وقتي به خشم مي آيد، خشم بر او غلبه نكند، بلكه او بر خشمش غلبه كند.
و خشم او را در راهي كه رضاي خدا نيست نياندازد، بر خشم خودش مسلط شود، و آنگاه كه از چيزي خوشش مي آيد، آن خوش آمدن او را به غير رضاي خدا نياندازد و بتواند بر رضاي خودش بر ميل و رغبت خودش مسلط شود.
ملاحظه: پيامبراعظم(ص) آن زورآزمايي بدني را فوراً تحليل و تبديل به يك مسابقه روحي كرد و مسأله قوت بازو را روي قوت اراده تحليل كرد و فرمود آن كه بازويش قويتر است مردتر است اما مردي فقط به زور بازو نيست. زور بازو يكي از نشانه هاي كوچك آن است. اساس مردي در قوت اراده روحي است. ملاي رومي گويد:
وقت خشم و وقت شهوت مرد كو
طالب مردي چنينم كو به كو(1)




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.