برنامه ريزى كنيد هيچ سحر و جادويى وجود ندارد

براى موفقيت در يادگيرى بيشتر يافته هاى تحقيق نشان مى دهد كه استفاده از فنون و روش هاى مطالعه بازدهى تحصيلى را افزايش مى دهد والبته در هيچ يك از اين فنون سحر و جادويى وجود ندارد اما اگر فرد اين روش ها را به كار گيرد طورى كه به صورت عادت هاى كارى او درآيند معمولا به خوبى پاداش مى گيرد زيرا با تلاش كمتر، مطلب بيشتر ياد مى گيرد، از مطالعه خود لذت مى برد و نمره بيشترى نيز كسب مى كند. توصيه هاى زير نكاتى است كه به شما در يادگيرى و توفيق بيشتر در امتحانات كمك مى كند.
شنبه، 11 خرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برنامه ريزى كنيد هيچ سحر و جادويى وجود ندارد
برنامه ريزى كنيد هيچ سحر و جادويى وجود ندارد
برنامه ريزى كنيد هيچ سحر و جادويى وجود ندارد

نويسنده:خديجه رجبى
براى موفقيت در يادگيرى بيشتر
يافته هاى تحقيق نشان مى دهد كه استفاده از فنون و روش هاى مطالعه بازدهى تحصيلى را افزايش مى دهد والبته در هيچ يك از اين فنون سحر و جادويى وجود ندارد اما اگر فرد اين روش ها را به كار گيرد طورى كه به صورت عادت هاى كارى او درآيند معمولا به خوبى پاداش مى گيرد زيرا با تلاش كمتر، مطلب بيشتر ياد مى گيرد، از مطالعه خود لذت مى برد و نمره بيشترى نيز كسب مى كند. توصيه هاى زير نكاتى است كه به شما در يادگيرى و توفيق بيشتر در امتحانات كمك مى كند.
۱- سعى كنيد براى يادگيرى هر موضوعى در خود انگيزه اى ايجاد كنيد: اگرچه ايجاد انگيزه براى يادگيرى موضوعى كه مطلوب فرديست كار مشكلى است ولى عملى است همانگونه كه انگيزه خوردن داروهاى تلخ و ناگوار، كسب سلامتى است.
۲- مدت مطالعه كوتاه و با فاصله برنامه ريزى كنيد: مطالعه كوتاه و با فاصله مانع خستگى ذهنى شده و ميزان يادگيرى را افزايش مى دهد. مثلا اگر زمان مطالعه تاريخ را پانزده دقيقه در نظر بگيريد. حتما در اين پانزده دقيقه كار كنيد بعد يك مرحله استراحت انجام دهيد و سپس مجددا نوبت بعدى مطالعه تاريخ را انجام دهيد. در اين صورت بازدهى شما بيشتر خواهد بود.
۳- به هنگام مطالعه تمركز حواس داشته باشيد: وقتى را كه براى مطالعه درس خاصى در نظر مى گيريد به خيالبافى و فرو رفتن در رويا و تلفن زدن به دوستان و چرت زدن و كارهاى ديگر هدر ندهيد، اين اتلاف وقت بزرگ ترين خطر مطالعه سودمند است.
۴- هنگام مطالعه موارد زير را به ترتيب رعايت كنيد:
الف) خواندن عناوين كلى مطالب درسى.
ب) خواندن متن درس با دقت.
ج) پاسخ به سوالات طرح شده.
د) از حفظ كردن مطالب و از حفظ گفتن با خود يا دوستان
ه) بهترين زمان دوره مطالب درسى بعد از نخستين مطالعه و پيش از امتحان است.
همواره برنامه ريزى كنيم
در دنيايى زندگى مى كنيم كه سريعا در حال تحول است در اين جهان برنده كسى است كه مى تواند خود را با اين تغيير و تحول انطباق دهد و بازنده كسى است كه قادر به انطباق و سازگارى نيست و نمى تواند براى خود برنامه ريزى كند و تصميم بگيرد.
مهم ترين ارزش برنامه ريزى در تعيين هدف و خط سير زندگى است. درست است كه هيچ يك از ما نمى توانيم آينده مان را پيش بينى كنيم اما مفيدترين درسى كه دنياى امروز به ما مى آموزد اين است كه پيشرفت ناشى از برنامه ريزى است. اگرچه هيچ راه مطمئنى وجود ندارد كه به ما تضمين دهد برنامه ريزى ما موثر خواهد بود و چه بسا احتمال دارد كه مسايل متفاوت اقتصادى، اجتماعى، خانوادگى، عاطفى و اخلاقى و غيره كه از هم اكنون قابل پيش بينى نيست رخ دهد و برنامه هاى ما را متوقف و ناموفق و دگرگون سازند.
برنامه ريزى به شما كمك مى كند تا به وضوح ببينيد كه چه مى خواهيد و چگونه مى توانيد در راستاى هدف هايتان گام برداريد.
دانش آموزى كه با امكانات در توانايى ها و محدوديت هايش به خوبى آشناست و مى داند كه چگونه نقاط قوت و ضعفش با بعضى از راه حل هاى مناسب هماهنگى بيشترى دارد بى ترديد هدف هاى تحصيلى و شغلى اش را بهتر از دانش آموزى كه اين آشنايى ها را ندارد برنامه ريزى مى كند.
چند نكته براى آن كه بتوانيد زمان را طولانى كنيد:
۱- ابتدا به موضوعات دشوار بپردازيد.
۲- درس ها را انباشته نكنيد.
۳- از بدن خود مراقبت كنيد.
۴- از كمالگرايى بپرهيزيد.
۵- بيش از توانايى هاى خود تكليف تعيين نكنيد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.