فهرستی از تمامی ترس‌های بیمار گونه و معانی‌شان

ترس بیمارگونه یا فوبیا (phobia) نوعی ترس غیر منطقی از چیزی است، که در واقع، ممکن است خیلی خطرناک نباشد. در این بخش فهرستی از تمامی ترس‌ها و معانی‌شان آورده شده است که به شما در آشنایی با اصطلاحات مربوط...
چهارشنبه، 14 بهمن 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فهرستی از تمامی ترس‌های بیمار گونه و معانی‌شان
فهرستی از تمامی ترس‌های بیمار گونه و معانی‌شان

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

ترس بیمارگونه یا فوبیا (phobia) نوعی ترس غیر منطقی از چیزی است، که در واقع، ممکن است خیلی خطرناک نباشد. در این بخش فهرستی از تمامی ترس‌ها و معانی‌شان آورده شده است که به شما در آشنایی با اصطلاحات مربوط به ترسهای مختلف کمک کرده و در عین حال، دانش‌تان را در مورد آنها افزایش خواهد داد.
ترس بیمارگونه می‌تواند به عنوان ترسی غیرعادی و شدید از یک شیء یا وضعیت تعریف شود، که خطری ناچیز و یا تقریباً هیچ خطر واقعی را در برنمی‌گیرد. معمولاً، اینگونه تصور می‌کنند که ترس بیمارگونه شبیه به ترس طبیعی است. اما میزان و شدتی که یک فرد تحت تأثیر ترس قرار می‌گیرد تعیین می‌نماید که آیا این ترس، فوبیا می‌باشد و یا خیر. متداول‌ترین ترسها و یا فوبیاهایی که افراد معمولاً از آن رنج می‌برند، شامل ارتفاع، تاریکی، مار، حشرات، مکان‌های بسته و غیره می‌باشد.
هر چند ترس شما می‌تواند از نظر دیگران ترسی غیر منطقی باشد، اما تنها فکر به آن شیء و یا موقعیت می‌تواند حقیقتاً شما را مضطرب سازد و چنانچه در آن موقعیت قرار گیرید، این وحشت ناخودآگاهانه و به سخت خواهد بود. این تجربه‌ می‌تواند بسیار ترسناک و یا اعصاب خرد کن باشد به طوریکه ممکن است موجب شود که تا آنجا که بتوانید از آن دوری کرده و در نهایت منجر به تغییر شیوه‌ی زندگی نیز خواهد شد.
به عنوان مثال، اگر از فضاهای بسته هراس دارید، ممکن است پیشنهاد کاری پردرآمد را تنها به این خاطر رد کنید که مجبور به استفاده از آسانسور برای رسیدن به دفتر خود هستید. مجدداً، چنانچه ترس از ارتفاع دارید، ممکن است 25 مایل (40 کیلومتر) اضافی را رانندگی کنید تا از رفتن به روی پلی بلند اجتناب کرده باشید. در ادامه فهرستی از تمام ترس‌های بیمارگونه و معانی آنها را آورده‌ایم و شما را با انواع مختلفی از این گونه‌ ترس‌ها آشنا می‌سازیم بطوریکه حتی ممکن است تاکنون از وجود بعضی از آنها اطلاعی نداشته‌اید.

ا/ ب/ پ/ ت/ ث/ ج/ چ/ ح/ خ/ د/ ذ/ ر/ ز/ س/ ش/ ص/ ض/ ط/ ع/ غ/ ف/ ق/ ک/ گ/ ل/ م/ ن/ و/ ه/ ی

ا

آشپزی هراسی (Mageirocophobia): افرادی که ترس شدید از پخت و پز دارند از این نوع هراس رنج می‌برند.
استحمام هراسی (Ablutophobia ): ترسی ماندگار و غیر منطقی از حمام کردن، شستشو، و یا نظافت کردن می‌باشد. این نوع ترس بیشتر در میان زنان و کودکان به خصوص افرادی که بسیار حساس هستند، متداول ‌می‌باشد.
ارتفاع هراسی (Acrophobia): ترسی شدید و غیر منطقی از ارتفاع می‌باشد. همچنین به آن ترس از ارتفاع (altophobia)، ترس از نزدیک بودن به ساختمان‌های بلند (batophobia) یا ترس از بلندی (hypsiphobia) گویند، فرد با داشتن ترس از بلندی ممکن است به هنگام قرار گرفتن در یک مکان مرتفع، دچار ناراحتی شده و به سلامت پایین آمدن از آن بلندی می‌تواند برای او بسیار مضطرب کننده باشد.
انگلیسی هراسی (Anglophobia): ترسی غیر معمول و یا تنفر از انگلستان، مردم، زبان و فرهنگ آن است. این ترس ممکن است در افراد به دلیل سوء استفاده‌های گذشته حقوق بشر، جنگ، نژاد پرستی یا خصومت مذهبی ایجاد شود.
انسان هراسی یا مردم گریزی (Anthropophobia): ترسی غیر طبیعی و نابجا از مردم یا جامعه بوده بطوریکه در آن فرد به سختی با دیگران تعامل کرده و از این‌رو به طور جدی از رفتن به گردهمایی‌های اجتماعی و شلوغ اجتناب می‌کند.
اعداد هراسی (Arithmophobia): ترسی غیر منطقی یا نامعقول از اعداد و محاسبات ریاضی است. همچنین به آن numerophobia گویند، بطوریکه چنین افرادی عمدتاً در یادگیری صحیح ریاضی و حساب با مشکل مواجه هستند.
آتش هراسی (Arsonphobia): ترسی است ماندگار و شدید از آتش یا آتش سوزی، و یا هر چیزی که موجب ایجاد آتش می‌شود. به آن آذر هراسی (pyrophobia) نیز گویند.
آتاکسی هراسی یا ترس از ناهماهنگی حرکتی (Ataxiophobia): ترسی غیر طبیعی و شدید از آتاکسی (حرکت ناهنجار و ناپایدار اندامها بدلیل اختلال عملکرد عضلانی) و یا عدم توانایی عضلات برای هماهنگی است.
اجنه هراسی (Bogyphobia): ترسی بیمارگونه از اجنه و شیاطین، دیو یا لولو است. به این ترس همچنین demonophobia یا daemonophobia گویند.
استهزاء هراسی (Catagelophobia): ترسی غیر طبیعی و غیر منطقی از تمسخر کردن یا مورد تمسخر واقع شدن است. ترس از مسخره شدن (katagelophobia ) نیز نامیده می‌شود.
آیینه هراسی (Catoptrophobia): ترسی عجیب و غریب و غیر معمول از آیینه بوده بطوریکه افراد از نگاه کردن به آینیه هراس دارند. آن را ترس از آیینه یا ترس از دیدن خود در آیینه (eisoptrophobia) نیز گویند.
آزادی هراسی (Eleutherophobia): ترسی غیر منطقی و نابجا در ارتباط با آزادی است.
استفراغ یا تهوع هراسی (Emetophobia): ترسی شدید و غیر طبیعی در ارتباط با استفراغ یا بیمار بودن می‌باشد.
اسب هراسی (Equinophobia): ترسی روانی از اسب یا حیوانات دیگر سم‌دار، مانند، پونی یا اسب کوچک و قاطر و الاغ بوده که همچنین به آن hippophobia گویند.
ازدواج هراسی (Gamophobia): ترسی شدید و بیمارگونه از ازدواج است.
آلمانی هراسی یا بیزاری (Germanophobia): ترسی شدید یا بیزاری نسبت به دولت، فرهنگ، مردم، و یا تاریخ آلمان می‌باشد. همچنین ترس از آلمانی یا چیزهای آلمانی (teutophobia ) نامیده می‌شود.
ارتداد هراسی (Heresyphobia): ترسی اغراق آمیز و غیر طبیعی از چالش و عناد با آموزه‌های رسمی و یا اختلاف و انحرافات افراط گرایانه است.
اسلحه هراسی (Hoplophobia): ترسی غیر منطقی و مداوم از سلاح گرم و یا اسلحه را گویند.
آب هراسی یا آب گریزی (Hydrophobia): ترسی شدید و غیر معمول از آب بوده که آن را تحت عناوین hydrophobophobia، aquaphobia، kynophobia نیز می‌شناسند.
آلودگی هراسی (Molysmophobia): ترسی اغراق آمیز و بیمارگونه از عفونت و آلودگی است. همچنین با نام molysomophobia شناخته شده است.
ابر هراسی (Nephophobia): ترسی غیر معمول و غیر منطقی از ابرها است.
اسم هراسی (Nomatophobia): ترسی غیر منطقی و اغراق آمیز از اسامی و نامها بوده که تحت عنوان onomatophobia نیز شناخته شده است که به معنی ترس از شنیدن نامی یا شماره‌ای معین می‌باشد.
ازدحام هراسی (Ochlophobia): ترسی غیر منطقی و بیمارگونه از ازدحام و یا توده‌ی مردم است.
انگل هراسی (Parasitophobia): ترس از انگل، بطوریکه فرد مبتلا به این اختلال فوبی نسبت به انگل تنفر دارد.
ارواح هراسی (Pneumatiphobia): به معنی ترس از ارواح، یعنی هر موجود غیر مادی مافوق طبیعی که می‌تواند تبدیل به موجودی قابل مشاهده یا قابل شنیدن برای انسان باشد.
اشعه هراسی (Radiophobia): ترسی غیر منطقی و بیمارگونه از پرتو و اشعه ایکس است
اسپرم هراسی (Spermatophobia): ترسی غیر طبیعی و غیر منطقی از اسپرم و یا میکروب است که به آن spermophobia نیز گویند.
امتحان هراسی (Testophobia): ترسی غیر طبیعی و مداوم از امتحان دادن است.
اقیانوس یا دریا هراسی (Thalassophobia): ترسی غیر منطقی و اغراق آمیز از دریاها و اقیانوس‌ها است.
الهیات هراسی (Theologicophobia): ترسی غیر معمول و مداوم از الهیات (مطالعه ادیان و آموزه‌های دینی) است
آسیب هراسی (Traumatophobia): افرادی که ترسی شدید از جنگ و یا مجروح شدن در طول یک مبارزه را دارند، گفته می‌شود از این هراس رنج می‌برند.
ادرار هراسی (Urophobia): ترسی شدید از ادرار یا ادرار کردن می‌باشد.

ب

بدشکلی هراسی (Dysmorphophobia): ترسی غیر معمول و بیمارگونه از بدشکل یا ناقص شدن و یا بدریختی دیگران است
برون هراسی (Agoraphobia): ترسی غیر منطقی از مکان‌های پرازدحام یا عمومی و یا حتی ترک یک مکان آشنا می‌باشد. همچنین به عنوان جماعت هراسی (demophobia) و ترس از شلوغی (enochlophobia) شناخته می‌شود، موقعیت‌هایی که موجب بروز این نوع ترس می‌شوند، ممکن است خرید، مکان‌های شلوغ، مسافرت، ایستادن در صف، گردهمایی‌های اجتماعی، و حتی تنها بودن باشد.
باد هراسی (Ancraophobia): ترسی غیر معمول از باد می‌باشد که باعث اضطراب در فرد می‌شود. همچنین به آن anemophobia گویند، این نوع ترس به حادثه‌ای در گذشته نسبت داده می‌شود که باعث شده فرد از باد و قدرت فوق‌العاده‌ی آن وحشت داشته باشد.
باسیل هراسی (Bacillophobia): ترسی غیر منطقی و مداوم از باسیل‌ (باکتری‌)، میکروب‌ و جرم است. به این نوع ترس همچنین bacteriophobia، microbiophobia، germaphobia که به معنای باکتری هراسی، میکروب هراسی و جرم هراسی است، گفته می‌شود.
برف هراسی (Chionophobia): ترسی غیر طبیعی و اغراق آمیز از برف است.
برهنگی هراسی (Gymnophobia): ترسی شدید و بیمارگونه از برهنگی است. افراد مبتلا معمولاً از برهنه دیده شدن و یا دیگران را برهنه دیدن و یا هر دو نگران می‌باشند.
بیمارستان هراسی (Nosocomephobia): ترسی بی‌جا و غیر طبیعی از بیمارستان بوده، بطوریکه چنین افرادی ممکن است از رفتن به بیمارستان به دلیل ترس از ابتلاء به بیماری خودداری کنند.
بو هراسی (Olfactophobia): ترسی اغراق آمیز و مداوم از بو یا رایحه‌ای خاص می‌باشد که به آن osmophobia یا osphresiophobia نیز گویند.
باران هراسی (Ombrophobia): ترسی غیر طبیعی و سخت از باران و زیر باران قرار گرفتن می‌باشد و همچنین pluviophobia نامیده می‌شود.
باکره هراسی (Parthenophobia): افرادی که ترسی غیر طبیعی از دختران جوان و یا باکره دارند را می‌توان گفت دچار این ترس می‌باشند.

بیماری هراسی (Pathophobia): اگر در حال خواندن این لیست از هراس‌ها هستید و اتفاقاً از بیماری می‌ترسید، آنگاه شما قربانی این نوع ترس می‌باشید.
بلع هراسی (Phagophobia): اختلال روانی از نارسایی بلع بوده که ترسی غیر منطقی از بلع یا خوردن یا خورده شدن است.
بوسه هراسی (Philemaphobia): یکی از جالب‌ترین ترس‌ها که فرد بایستی با آن مواجه شود، بوسیدن فردی دیگر برای نخستین مرتبه است. در حالی که این کار، امری عادی است، ترس غیر منطقی از بوسیدن را بوسه هراسی گویند که philematophobia نیز نامیده می‌شود.
بنفش هراسی (Porphyrophobia): برخی از افراد از یک رنگ خاص کاملاً به وحشت می‌افتند. در میان این افراد، کسانی که ترس از رنگ بنفش دارند قربانیان این هراس می‌باشند.
بیگانه هراسی (Xenophobia): کسانی که ترس شدید یا بیزاری نسبت به غریبه‌ها و یا خارجی‌ها دارند، از این نوع ترس رنج می‌برند.
بی‌نهایت هراسی (Apeirophobia): ترسی غیر طبیعی و اغراق آمیز از بی‌نهایت و یا چیزهایی که هرگز به پایان نمی‌رسند.
بلشویک‌ هراسی (Bolshephobia): ترسی اغراق آمیز و غیر معمول مربوط به بلشویکها (انقلابیون اوایل دهه 1900 حزب روسیه که تزار را ترک کرده و کمونیسم را تشکیل دادند) است.
برق هراسی (Electrophobia): ترسی اغراق آمیز و شدید از برق، شوک الکتریکی و یا مرگ در اثر برق‌گرفتگی یا اعدام با صندلی الکتریکی است
بهشت هراسی (Uranophobia): ترسی غیر طبیعی و مداوم از بهشت بوده که به آن ouranophobia نیز گویند.

پ

پول هراسی (Chrometophobia): ترسی غیر معمول و مداوم از ثروت و پول است. همچنین chrematophobia نامیده می‌شود، افراد مبتلا به این ترس معمولاً نگران هستند که ممکن است پول را بد مدیریت کرده و یا ممکن است پول «ریشه تمام فسادها» باشد.
پرواز هراسی (Aviatophobia): ترسی غیر منطقی و یا نابجا از پرواز بوده که به آن aviophobia و pteromerhanophobia نیز گویند، چنین افرادی با تصور رفتن به هرگونه مسافرت هوایی دچار اضطراب می‌شوند.
پله هراسی (Bathmophobia): ترسی غیر طبیعی و غیر منطقی مرتبط با پله و یا دامنه‌های شیب‌دار یا تپه است. همچنین به آن climacophobia گویند، که به معنی ترس از افتادن از پله می‌باشد.
پیری هراسی (Gerascophobia): ترسی شدید و مداوم از پیری یا پیر شدن است که همچنین به آن gerontophobia گویند.
پزشک هراسی (Iatrophobia): ترسی غیر منطقی و بیمارگونه از رفتن به دکتر و یا به طور کلی از پزشکان است.
پرنده هراسی (Ornithophobia): ترسی غیر منطقی و شدید از پرندگان است.
پاپ هراسی (Papaphobia): ترسی شدید از پاپ می‌باشد.
پلاگر هراسی (Pellagrophobia): افرادی که ترسی شدید از پلاگر، یعنی بیماری ناشی از کمبود نیاسین یا تریپتوفان دارند، از این نوع ترس رنج می‌برند.
پیشرفت هراسی (Prosophobia): ترسی غیر منطقی از پیشرفت بوده که در آن قربانیان از هر گونه پیشرفت و یا ایجاد تغییر هراس دارند.
پدر شوهر و مادر شوهر هراسی (Soceraphobia): بسیاری از زنانی که از پدر شوهر و مادر شوهر خود هراس دارند از این نوع ترس رنج می‌برند.
پوشاک هراسی (Vestiphobia): کسانی که ترسی شدید از لباس یا لباس پوشیدن دارند، از این ترس رنج می‌برند.

ت

ترس از نوشیدن مشروب یا میگلساری (Dipsophobia): ترسی شدید و مداوم از نوشیدن الکل بوده که بیمار ممکن است از اعتیاد به الکل و اثرات نامطلوب آن بر روی بدن واهمه داشته باشد.
ترس از آلوده شدن توسط کرم (Helminthophobia): ترسی غیر منطقی وطاقت فرسا نسبت به کرم و یا آلوده شدن توسط کرم را گویند که همچنین تحت عنوان Vermiphobia شناخته می‌شود.
ترس از حشرات خارش‌آور (Acarophobia): ترسی غیر طبیعی و اغراق آمیز از کنه‌ها، حشرات کوچک، و یا کرم‌هایی که باعث خارش می‌شوند.
ترس از خیابان یا رد شدن از آن (Agyrophobia): ترسی مداوم و شدید نسبت به عبور از خیابان، بزرگراه‌ها و دیگر معابر است. این نوع ترس را تحت عنوان dromophobia نیز می‌شناسند، فرد ممکن است از مورد حمله قرار گرفتن در خیابان ترسیده و قادر به محافظت و یا دفاع از خود در حین عبور از خیابان نباشد.
ترس از آدم‌های بد (Scelerophibia): احتمالا هیچ فردی بر روی زمین نخواهد بود که قربانی این ترس نبوده باشد، یعنی ترس از آدم‌های بد و سارقان.
ترس از درد (Algophobia): ترسی اغراق آمیز و شدید از درد است. که به آن همچنین ترس از درد (odynophobia) یا odynephobia گویند، و یک اختلال اضطرابی است که در آن فرد مبتلا از تجربه‌ی درد و یا دیدن دیگران در این وضعیت دچار ترس می‌شود.
ترس از افراد چاق (Cacomorphobia): ترس از افراد چاق را گویند.
ترس از بیماری‌های پوستی (Dermatophobia): ترسی شدید و اغراق آمیز از بیماری‌های پوستی یا ضایعات پوستی است. این ترس با عناوین dermatosiophobia، dermatophobia یا dermatopathophobia نیز شناخته می‌شود.
ترس از راه رفتن یا ایستادن (Ambulophobia): ترسی غیر معمول از قدم زدن یا ایستادن بوده، بطوریکه افراد ممکن است ترجیح دهند بجای راه رفتن، چهار دست و پا حرکت کنند. این نوع ترس را هراس از ایستادن (basophobia)، هراس از راه رفتن (basiphobia)، stasibasiphobia یا هراس از ایستادن به دلیل ترس از افتادن (stasiphobia) نیز گویند و بیشتر در میان افرادی که دچار مصدومیت پا شده و در حال بهبودی از شکستگی یا فلج شدیدی بوده، که موجب گشته برای مدتی بی‌حرکت باشند، متداول می‌باشد.
ترس از مورد سوء استفاده‌‌ی جنسی قرار گرفتن (Agraphobia): ترسی مداوم از سوء استفاده جنسی، حمله، تجاوز، و یا هر رابطه آزاردهنده است. به آن contreltophobia نیز گویند، فردی که دچار چنین ترسی است، امکان دارد از هر نوع رابطه‌ی جنسی دچار هراس شده و در نهایت رابطه‌ی خود را با دنیای بیرون قطع کرده و تا اندازه‌ای خانه نشین ‌شود.
ترس از اتاق مملو از جمعیت (Koinoniphobia): ترسی قوی و شدید مربوط به اتاق و یا مکان‌های پر ازدحام است
ترس از کثیف بودن یا شدن (Automysophobia): ترسی اغراق آمیز و بیمارگونه از میکروب‌ها و کثیف یا نجس بودن می‌باشد که به آن ترس از آلوده شدن به کثافات (misophobia)، mysophobia، ترس از کثیفی (rupophobia)، یا verminophobia نیز گویند.

ترشی هراسی (Acerophobia): ترسی شدید از ترشی و یا چیزهایی که طعم ترش دارند.
تاریکی هراسی (Achluophobia): ترسی بیمارگونه در ارتباط با تاریکی است که می‌تواند یک وضعیت فاجعه بار را برای فرد به خصوص در شب ایجاد نماید. به آن همچنین لیگوفوبیا یا ترس از تاریکی (lygophobia)، myctophobia و scotophobia گویند.
ترس از مکان‌های بلند و باز (Aeroacrophobia): ترسی همیشگی و شدید نسبت به مکان‌های مرتفع و باز می‌باشد.
ترس از بیمار شدن و استفراغ کردن در هواپیما (Aeronausiphobia): ترسی غیر معمول و غیر منطقی از بیمار بودن یا استفراغ کردن در یک هواپیما است. این ترس عمدتاً به افرادی که تجربه‌ی بیمار شدن در طول سفر به ویژه از طریق هواپیما را دارند، ارتباط می‌یابد.
ترس از حیوانات وحشی (Agrizoophobia): ترسی غیر طبیعی و بسیار زیاد از حیوانات وحشی است. این نوع ترس به دلیل دست بالا گرفتن خطر ناشی از حیوانات وحشی یا جنگل به وجود می‌آید.
ترس از واژه‌های متقارن (Aibohphobia): ترس از واژه ‌یا عبارات متقارن (واژه‌ یا عبارت‌ یا جمله‌اى كه‌ مى‌توان‌ آن‌ را هم‌ از آخر و هم‌ از اول خواند مثلا D‏A‏D‏) می‌باشد.
ترس از اشیاء نوک تیز (Aichmophobia): ترسی شدید و غیر منطقی از اشیاء نوک تیز مانند سوزن، چاقو و یا حتی اشاره‌ی انگشت است. این نوع ترس همچنین با اصطلاحاتی مانند، ترس از سوزن و سنجاق (belonephobia)، ترس از تزریق یا تلقیح (trypanophobia)، enetophobia و یا تنها ترس از سوزن شناخته می‌شود.
ترس از نارسایی کلیه (Albuminurophobia): ترسی مداوم و غیر منطقی از هر نوع بیماری کلیوی است. این نوع ترس به دلیل بزرگنمایی خطرات ناشی از این بیماری بوده و باور اینکه ممکن است این بیماری خطر جانی به همراه داشته باشد، در حالی که در واقعیت اینطور نیست.
ترس از اظهار نظر دیگران (Allodoxaphobia): ترسی غیر قابل توجیه و غیر منطقی از نظرات، بحث و جدل، استدلال و حتی ستایش دیگران بوده که به آن doxophobia نیز گویند.
ترس از زخمی شدن توسط حیوانات (Amychophobia): ترسی غیر طبیعی و بیمارگونه از اینکه توسط گربه، سگ، توله سگ و بچه گربه چنگ زده و یا زخمی شوند.
ترس از نگاه کردن به بالا (Anablephobia): ترسی غیر منطقی و مداوم از نگاه کردن به بالای سر است. لزوماً ترس از دیدن آسمان نیست، بلکه می‌تواند نگاه کردن به سقف، ساختمان‌های بلند و غیره نیز باشد.
ترس از خفگی (Anginophobia): ترسی مداوم و غیر منطقی از آنژین، خفگی، تنگی نفس و یا باریک شدن راه گلو است که به آن pnigophobia یا pnigerophobia نیز گویند، این ترس در افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی، ایست قلبی یا خفگی، و غیره دارند، متداول‌تر می‌باشد.
ترس از بی‌حرکتی مفاصل (Ankylophobia): ترسی اغراق آمیز و غیر منطقی از سفتی و یا بی‌حرکتی مفاصل بوده که ممکن است به دلیل داشتن تجربه‌ی شدیداً منفی در گذشته در فرد ایجاد شده باشد.
تجرد هراسی (Anuptaphobia): ترسی غیر معمول و همیشگی از ازدواج نکردن، مجرد بودن یا ازدواج با فردی نامناسب است. این ترس معمولاً به دلیل تلفیقی از حوادث دلخراش بیرونی و یا زمینه‌های داخلی در فرد ایجاد می‌شود.
ترس از چسبیدن کره‌ی بادام زمینی (یا شکلات کشی) به سقف دهان (Arachibutyrophobia): ترسی غیر طبیعی و اغراق آمیز از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهان است. فرد با داشتن چنین ترسی ممکن است از خارج ساختن کره‌ی گیر کرده به سقف دهانش بسیار ناراحت یا خجالت‌زده شود به خصوص اگر در جایی شلوغ و یا مکانی عمومی قرار داشته باشد.
ترس از ضعف یا غش کردن (Asthenophobia): ترسی اغراق آمیز و غیر طبیعی از غش یا ضعف است. با انجام تکنیک‌های پایه‌ای تمدد اعصاب و تمرینات تنفسی، بیمار می‌تواند با برخی از علائم فیزیکی این ترس مقابله نماید.
ترس از اشیاء نامتقارن (Asymmetriphobia): ترسی غیر معمول از چیزهای نامتقارن، نامتناسب، نابرابر و یا چیزهایی که فاقد تقارن باشند.
ترس از کامل و بی‌نقص نبودن (Atelophobia): ترسی شدید و غیر منطقی از عدم کمال و نقص است که در آن افراد در اثر ناکامی در رسیدن به کمال در هر یک از اعمال، باورها و ایده‌های خود دچار این ترس می‌شوند.
ترس از خرابی و ویرانی (Atephobia): ترسی مداوم و نابجا از ساختمان‌های قدیمی و مخروبه و یا چیزهایی که ویران یا خراب می‌شوند.
ترس از نادیده گرفته شدن (Athazagoraphobia): ترسی اغراق آمیز و شدید از فراموش شدن، نادیده گرفته شدن و یا جایگزین شدن است. فرد با داشتن این ترس ممکن است افسردگی، خشم و انزوای تعمدی را حتی با تصور فراموش شدن و یا نادیده گرفته شدن، تجربه می‌کند.
ترس از انفجارات اتمی (Atomosophobia): ترسی مداوم و شدید از انفجارهای اتمی یا هسته‌ای، بمب، جنگ، و غیره است.
ترس از بوی بدن (Autodysomophobia): ترسی غیر معمول و یا غیر طبیعی از کسی که بدنش بوی بد و مشمئز کننده‌ای دارد. به آن bromidrosiphobiaنیز گویند که در آن فرد از بوی بدن خود بدون توجه به اینکه چند مرتبه دوش گرفته، ترسی بیمارگونه دارد.
ترس از آدمکهای سخن‌گو (Automatonophobia): ترسی است غیر منطقی و مداوم از آدمکهای سخنگو، موجودات آنیماترونیک (تکنیکی که در آن کاراکترهای عروسکی ساخته شده برای فیلم به صورت روباتیک و با کنترل حرکت داده می‌شوند)، ربات‌های انسان‌نما، مجسمه‌های مومی و یا دیگر شمایلی که برای نشان دادن انسان طراحی شده‌اند.
تنهایی هراسی (Autophobia): ترسی غیر طبیعی و شدید از تنهایی، انزوا، و تنها بودن است. همچنین تحت عناوین cremophobia، eremophobia، isolophobia یا monophobiaنامیده می‌شود، چنین فردی امکان دارد دچار اضطراب شده و همیشه نگران این است که کسی دوستش ندارد و یا او را نادیده می‌گیرند.
ترس از مورد اصابت گلوله و ... قرار گرفتن (Ballistophobia): ترسی بیمارگونه از مورد اصابت گلوله و یا هر نوع تجهیزات نظامی مانند موشک، گلوله، و اسلحه قرار گرفتن است.
ترس از بیماری قلبی (Cardiophobia): ترسی اغراق آمیز و شدید از بیماری‌های مربوط به قلب و یا ارگان‌های دیگر سیستم قلبی عروقی است.
ترس از پریدن (Catapedaphobia): ترسی غیر معمول و بیمارگونه از پریدن از مکان‌های بلند و کم ارتفاع است.
ترس از مواد شیمیایی (Chemophobia): ترسی غیر منطقی و همیشگی مربوط به مواد شیمیایی و یا کار با مواد شیمیایی را گویند.
تنگنا هراسی (Claustrophobia): ترسی معمول اما بیمارگونه از فضاهای بسته یا محدود است.
ترس از گرفتار شدن در مکان‌های بسته (Cleithrophobia): ترسی غیر طبیعی و شدید از محصور شدن در یک مکان بسته و یا محدود بوده که آن را cleisiophobia نیز نامند.
ترس از نیش حشرات (Cnidophobia): افرادی که ترس شدید و بیمارگونه از نیش حشرات و یا گزیده شدن دارند، به این ترس دچار شده‌اند.
ترس از تصمیم‌گیری (Decidophobia): ترسی شدید و غیر طبیعی از تصمیم گیری است. فرد مبتلا به این ترس ممکن است در واقع ترس از تصمیم گیری اشتباه داشته و بنابراین، تمایلی به هیچگونه تصمیم گیری نداشته باشد.
ترس از تحرکات دردناک روده و شکمی (Defecaloesiophobia): ترسی شدید و بیمارگونه از حرکات دردناک روده است.
ترس از گفتگوهای هنگام صرف شام (Deipnophobia): ترسی غیر معمول و غیر منطقی از شام در مفهوم اجتماعی و گفتگوی هنگام صرف شام است.
ترس از سرگیجه (Dinophobia): ترسی شدید و مداوم در ارتباط با سرگیجه یا گرداب است.
ترس از دوبینی (Diplophobia): ترسی غیر منطقی و یا غیر طبیعی مرتبط با دوبینی یا دوتایی دیدن است.
ترس از در آوردن لباس (Dishabiliophobia): ترسی اغراق آمیز و بیمارگونه از در آوردن لباس در مقابل دیگران است.
ترس از مردم هلند (Dutchphobia): ترسی غیرطبیعی و غیرمعمول در ارتباط با مردم هلند یا وابسته به کشور هلند است.
ترس از ارتکاب گناهی نابخشودنی (Enosiophobia): ترسی غیر منطقی و بیمارگونه از ارتکاب گناهی نابخشودنی و یا انتقاد و عیبجویی است. همچنین ترس از گناه (enissophobia )گویند.
ترس از احساسات و مسائل جنسی (Erotophobia): ترسی اغراق آمیز و شدید از احساسات جنسی و بیان یا ابراز فیزیکی آن است.
ترس از شنیدن خبرهای خوب (Euphobia): ترسی است غیر منطقی و بیمارگونه از خبرهای خوب و یا عدم توانایی در شریک شادی دیگران شدن و یا لذت بردن از شادی خود.
تب هراسی (Febriphobia): ترسی شدید و مداوم در ارتباط با تب و یا افزایش درجه حرارت بدن است.
تمسخر هراسی (Gelotophobia): گفته می‌شود افرادی که می‌ترسند مورد تمسخر و مضحکه‌ی دیگران واقع شوند، از این ترس رنج می‌برند.
ترس از عبور از روی پل (Gephyrophobia): ترسی پایدار و غیر طبیعی از عبور از روی پل را گویند.
ترس از نوشتن (Graphophobia): ترسی اغراق آمیز و غیر طبیعی از نوشتن و یا دست خط است. افراد مبتلا معمولاً نسبت به توانایی خود در خوب نوشتن شک داشته و به شدت می‌ترسند که ممکن است مهارتهای نوشتاری آنها پایین باشد.
ترس از افراد یا چیرهای مقدس (Hagiophobia): ترسی غیر طبیعی و اغراق آمیز یا بیزاری نسبت به انسانها یا چیزهای مقدس است
ترس از اصطلاحات یونانی (Hellenologophobia): افرادی که دارای ترس شدید و غیر منطقی از اصطلاحات یونانی و اصطلاحات پیچیده علمی هستند، از این نوع ترس رنج می‌برند.
ترس از جنس مخالف (Heterophobia): ترسی غیر معمول و غیر منطقی و یا بیزاری از جنس مخالف است. همچنین به عنوان sexophobia نامیده می‌شود.
ترس از لغات طولانی (Hippopotomonstrosesquipedaliophobia): ترسی غیر طبیعی و اغراق آمیز از کلمات طولانی است. که همچنین تحت عنوان sesquipedalophobia نامیده می‌شود.
ترس از افراد بی‌خانمان (Hobophobia): ترسی غیر منطقی و همیشگی از افراد بی خانمان، ولگردان یا گداها است.
ترس از داروهای جیوه‌ای (Hydrargyophobia): ترسی غیر طبیعی و اغراق آمیز در ارتباط با داروهای جیوه‌ای است.
ترس از مایعات (Hygrophobia): ترسی غیر منطقی و بیجا از مایعات، رطوبت و یا خیسی است.
ترس از برعهده گرفتن مسئولیت (Hypengyophobia): ترسی شدید و غیر طبیعی از مسئولیت یا وظیفه است. همچنین hypegiaphobia و paralipophobia نامیده می‌شود، فرد مبتلا به این نوع ترس ممکن است در نادیده گرفتن تمام مسئولیت‌ها افراط نماید.
ترس از ایده‌های جدید (Ideophobia): ترسی شدید و غیر طبیعی از ایده و افکار جدید و مختلف است.
ترس از فضاهای باز و بزرگ (Kenophobia): ترسی غیر طبیعی و اغراق آمیز از فضاهای بزرگ، باز و خالی است.
ترس از پدیده‌های کیهانی (Kosmikophobia): ترسی غیر معمول و شدید از پدیده‌های کیهانی مانند سیاه چاله‌ها و یا سحابی‌ها است.
ترس از خم شدن (Kyphophobia): ترسی غیر طبیعی و مداوم از دولا شدن یا تبدیل شدن به فردی که در اغلب موارد خم می‌شود.
ترس از حرف زدن (Laliophobia): ترسی غیر طبیعی و بیمارگونه از صحبت کردن و لکنت زبان است. همچنین با اصطلاحاتی مانند lalophobia، psellismophobia بیان می‌شود.
ترس از صداهای بلند (Ligyrophobia): ترسی شدید و گیج کننده از صداهای بلند و یا تلفن‌های موبایل است. همچنین به آن phonophobia یعنی صدا هراسی گویند.
ترس از مرافعه و دادخواهی (Liticaphobia): ترسی غیر منطقی و شدید در ارتباط با دادخواهی است.
ترس از انتظار طولانی (Macrophobia): ترسی غیر طبیعی و مداوم از انتظار طولانی است. امکان دارد فرد هر زمان که با موقعیت‌هایی مواجه می‌شود که بایستی به مدت طولانی منتظر بماند، دچار اضطراب و ناراحتی ‌شود.
ترس از عشقبازی (Malaxophobia): ترسی غیر معمول و بیمارگونه از عشقبازی یا پیشنوازی است؛ همچنین به عنوان sarmassophobia نامیده می‌شود.
تنبیه هراسی (Mastigophobia): ترسی شدید و طاقت فرسا از مجازات است. همچنین poinephobia نامیده می‌شود.
ترس از عدم نعوض (Medomalacuphobia): ترسی غیر منطقی و نابجا نسبت به از دست دادن قابلیت نعوظ است.
ترس از اشیاء بزرگ (Megalophobia): افرادی که ترسی شدید از تمام چیزها یا اشیاء بزرگ (به طور قابل توجهی بزرگتر از خود فرد) دارند از این نوع هراس رنج می‌برند.
ترس از بسته شدن (Merinthophobia): ترسی غیر طبیعی و غیر معمول از بستن مرزها، بسته شدن و یا گره خوردن است.
ترس از الکل و مشروبات الکلی (Methyphobia): ترسی شدید از الکل یا از دست دادن کنترل پس از مصرف الکل می‌باشد. همچنین به عنوان potophobia نامیده می‌شود.
ترس از یک بیماری خاص (Monopathophobia): افرادی که ترس اغراق آمیز از ابتلا به بیماری و یا بیماری خاصی به عنوان مثال آنفولانزای خوکی دارند، از این نوع هراس رنج می‌برند. ترس از هر نوع بیماری را بیماری هراسی (pathophobia)گویند، در حالی که ترس از یک بیماری خاص را monopathophobia گویند.
ترس از بید و شب پره (Mottephobia): ترسی شدید و مداوم از بید و پروانه است.
ترس از داستانهای ساختگی (Mythophobia): ترسی غیر منطقی و اغراق آمیز از افسانه، داستان و یا اظهارات نادرست است.
ترس از داروهای جدید (Neopharmaphobia): ترسی غیر طبیعی و مداوم از داروهای جدید است.
ترس از گرفتن یا داشتن بیماری (Nosophobia): ترسی شدید و غیر منطقی از ابتلا به بیماری و یا داشتن یک بیماری خاص است. همچنین nosemaphobia نامیده می‌شود.
ترس از بازگشت به خانه (Nostophobia): ترسی غیر معمول و بیمارگونه از برگشتن به خانه را گویند.
ترس از سلاح‌های هسته‌ای (Nucleomituphobia): افرادی که ترسی شدید از سلاح‌های هسته‌ای دارند از این نوع هراس رنج می‌برند.
ترس از مناطق جنگلی تاریک (Nyctohylophobia): ترسی غیر طبیعی و مداوم از مناطق تاریک پوشیده شده از درخت یا جنگل در شب است.
ترس از خواب دیدن (Oneirophobia): ترسی غیر معمول و مداوم از خواب دیدن، به ویژه خواب‌های شهوانی (ملتحم شدن در خواب) است. همچنین oneirogmophobia نامیده می‌شود.
ترس نگاه خیره (Ophthalmophobia): ترسی غیر طبیعی و بیمارگونه از تحت نظر بودن و یا نگاه خیره‌ی دیگران به فرد را گویند. همچنین به عنوان scopophobia یا scoptophobia شناخته شده است.
ترس از تجویز دارو (Opiophobia): ترسی غیر معمول و نادری که پزشکان نسبت به، تجویز داروهای ضد درد مورد نیاز بیماران دارند.
ترس از باز کردن چشم (Optophobia): ترسی شدید و غیر طبیعی از باز کردن چشمان شخص می‌باشد.
ترس از اموال و دارایی (Orthophobia): ترسی غیر طبیعی و اغراق آمیز در ارتباط با اموال است.
ترس از انحراف جنسی (Paraphobia): افرادی که ترس از انحراف جنسی و یا رفتار جنسی نابجا دارند، گفته می‌شود از این نوع ترس رنج می‌برند.
ترس از جمعه‌های سیزدهم (Paraskavedekatriaphobia): افراد مبتلا به این نوع فوبیا دچار ترسی اغراق آمیز می‌باشند از جمعه‌هایی که به سیزدهم هر ماه ختم می‌شوند.
ترس از بیماری‌های ارثی (Patroiophobia): در صورتی که از وراثت یعنی عوامل ژنتیکی که از یک نسل به نسل بعدی منتقل می‌شود، هراس دارید، پس قربانی این ترس می‌باشید.
ترس از افراد طاس (Peladophobia): ترسی غیر منطقی، شدید و همیشگی از افراد طاس است.
ترس از طاس شدن (Phagophobia): ترسی متداول از طاس یا کچل شدن است.
ترس هراسی (Phobophobia): پس از خواندن این لیست طولانی از ترس، ممکن است ترسی بیمارگونه از ابتلا به یک فوبیا داشته باشید. چنین ترسی را ترس هراسی گویند.
ترس از نورهای خیره کننده (Photoaugliaphobia): افرادی که ترس از نورهای خیره کننده دارند یعنی چراغ‌هایی که نورافشانی زیادی دارند، قربانیان نخست این ترس می‌باشند.
ترس از فکر کردن (Phronemophobia): ترسی غیر طبیعی و غیر منطقی از فکر کردن است.
تب هراسی (Pyrexiophobia): ترس از تب یا تب کردن است.
ترس از روشنایی روز (Phenogophobia): ترس از روشنایی روز است.
ترس از اضافه وزن پیدا کردن (Pocrescophobia): کسانی که نسبت به حفظ اندام باریک و جذاب وسواس دارند ممکن است دچار ترسی غیر طبیعی از چاق شدن، شوند که به آن obesophobia نیز گویند.
ترس از چیزهای زیاد (Polyphobia): ترس از چیزهای زیادی را گویند، بطوریکه اگر مسئولیت‌های زیادی بر دوش فرد قرار گیرد، ممکن است این نوع ترس را تجربه نماید.
ترس از زیاد کار کردن (Ponophobia): افرادی که ترس از زیاد کار کردن و یا تدوام درد دارند، گفته می‌شود دچار این ترس شده‌اند.
ترس از قلقلک با پر (Pteronophobia): ترسی غیر طبیعی از قلقلک با پر می‌باشد.
ترس از عروسک خیمه شب بازی (Pupaphobia): برخی از افراد ترسی غیر منطقی از عروسک‌های خیمه شب بازی داشته و از آنها وحشت دارند.
ترس از کتک خوردن شدید با میله (Rhabdophobia): ترسی اغراق آمیز و بیمارگونه از سخت مجازات شدن می‌باشد، بگونه‌ای که قربانیان ترسی شدید از کتک خوردن با میله و یا مورد انتقاد شدید واقع شدن دارند.
ترس از چین و چروک یافتن (Rhytiphobia): ترسی غیر طبیعی و همیشگی از گرفتن چین و چروک بوده، که در آن افراد هنگامی که با ترس خود روبرو می‌شوند، شروع به عرق کرده، احساس ناراحتی می‌کنند و یا دچار تهوع و بیزاری می‌شوند.
ترس از نوشتن در حضور دیگران (Scriptophobia): ترس از نوشتن در ملاء عام بوده، که در آن فرد به هنگام نوشتن عصبی می‌شود.
ترس از چراغ‌های چشمک زن (Selaphobia): افرادی وجود دارند که از چراغ‌های چشمک زن یا فلش‌های نور هراس دارند.
ترس از چیزهای پوسیده (Seplophobia): ترس از چیزهای در حال پوسیدن بوده که در آن فرد نمی‌تواند فرایند تجزیه و پوسیدگی را تحمل کرده و علائم هراس یا ترس شدید را از خود نشان می‌دهد.
ترس از اشیاء در سمت چپ بدن (Sinistrophobia): ترس از اشیائی که در طرف چپ بدن قرار دارند که به آن levophobia نیز گویند.
ترس از جامعه و یا به طور کل ترس از مردم (Sociophobia): این نوع ترس مرتبط با هراس اجتماعی است، تنها تفاوت آن ترس از جامعه و یا به طور کلی مردم است و نه هیچ شخص بخصوصی.
ترس از آموختن (Sophophobia): افرادی که ترسی غیر طبیعی از یادگیری را تجربه می‌کنند، متحمل این نوع هراس می‌باشند. اما بایستی در نظر داشته باشید که هیچ حدی برای آموختن تا لحظه‌ی مرگ وجود ندارد. بنابراین داشتن چنین ترسی به نفع شخص نخواهد بود.
ترس از وابستگی به دیگران (Soteriophobia): افرادی که ترسی غیر منطقی و شدید از وابستگی و عدم استقلال دارند، متحمل این نوع ترس می‌باشند.
ترس از فضای خارج از جو زمین (Spacephobia): ترسی بیمارگونه و غیر منطقی از فضای کهکشانی است.
ترس از زنبور وحشی (Spheksophobia): افرادی که متحمل ترسی شدیدی از زنبورهای غیر عسل، حشراتی با نیش هولناک هستند، اعتقاد بر این است که از این نوع ترس رنج می‌برند.
ترس از مکان‌های تنگ و باریک (Stenophobia): افرادی که متحمل ترسی اغراق آمیز از چیزها و مکان‌های باریک و یا تنگ هستند از این نوع ترس رنج می‌برند.
تقارن هراسی (Symmetrophobia): ترسی بیمارگونه و سخت از تقارن، یعنی ترس از همسانگرد یا دارای خواص برابر از هر سو است.
ترس از استحاله‌ی پشتی (Tabophobia): ترسی شدید و بیمارگونه از تابس دورسالیس (tabes dorsalis) (بیماری دژنراتیو ستون فقرات) است.
ترس از کرم کدو (Taeniophobia): ترسی شدید از کرم‌های نواری که به آن teniophobia نیز گویند.
ترس از زنده بگور شدن (Taphephobia): ترسی غیر منطقی و مداوم از زنده بگور شدن و یا گورستان می‌باشد که به آن taphophobia نیز گویند، taphephobia از واژه‌ی یونانی taphos به معنی قبر و phobos به معنی ترس مشتق شده است، از اینرو به معنای ترس از قبر یا ترس از گذاشته شدن درون قبر در حالی که هنوز زنده می‌باشیم.
ترس از انتقال بیماری (Tapinophobia): ترسی نابجا و غیر معمول از انتقال بیماری به دیگران است.
ترس از گاو نر (Taurophobia): ترسی غیر طبیعی و اغراق آمیز از گاو نر و یا نفرت شدید از گاوبازی است.
تکنولوژی هراسی (Technophobia): ترسی شدید یا بیزاری از تکنولوژی و یا دستگاه‌های پیچیده، مانند، کامپیوتر، لپ تاپ، تلفن همراه، و غیره می‌باشد.
ترس از مراسم مذهبی (Teleophobia): ترسی غیر منطقی و مداوم از برنامه‌هایی خاص و مراسم مذهبی است.
تلفن هراسی (Telephonophobia): ترسی شدید از تلفن می‌باشد، به گونه‌ای که افراد درگیر این ترس، به طور کامل از استفاده‌ از تلفن اجتناب کرده و از صحبت با تلفن خودداری می‌کنند.
ترس از به دنیا آوردن کودک ناقص الخلقه (Teratophobia): ترسی شدید و بیمارگونه از هیولا و مردم ناقص الخلقه و یا به دنیا آوردن کودکی معیوب و ناقص می‌باشد.
تشنج هراسی (Tetanophobia): ترسی اغراق آمیز و شدید از قفل شدن دهان و یا تشنج است.
ترس از پارچه‌ای خاص (Textophobia): افرادی که ترسی غیر معمول و شدید از پارچه‌ای خاص، مانند، پنبه، پشم، ابریشم، پارچه‌ی مصنوعی، و غیره دارند، قربانیان این ترس می‌باشند.
تئاتر هراسی (Theatrophobia): ترسی نابجا و غیر منطقی مربوط به تئاتر است.
ترس از عمل جراحی (Tomophobia): ترسی غیر منطقی و مداوم مربوط به جراحی و یا عمل جراحی است.
ترس از مکان‌هایی خاص (Topophobia): ترسی شدید و غیر معمول محدود به مکان‌ها یا شرایط خاص، به عنوان مثال ترس از صحنه است.
ترس از کوتاه کردن مو (Tonsurphobia): ترسی بیمارگونه از کوتاه کردن مو است.
ترس از لرزیدن (Tremophobia): ترسی غیر طبیعی و مداوم از لرزیدن و مرتعش شدن است.
ترس از کرم گوشت خوک (Trichinophobia): ترسی اغراق آمیز و بیمارگونه از آلودگی با تریشین (آلوده شدن با لارو کرم گوشت خوک که از طریق خوردن گوشت خوب پخته نشده، به خصوص گوشت خوک منتقل می‌شود) است.
ترس از حرکت یا ایجاد تغییرات (Tropophobia): ترسی غیر معمول و شدید از حرکت و یا ایجاد تغییرات بوده که موجب فلج و بیحس شدن فرد می‌گردد.
تزریق هراسی (Vaccinophobia): ترسی غیر طبیعی و بیمارگونه مربوط به واکسیناسیون است.
ترس از زنان زیبا (Venustraphobia): ترسی نادر اما همیشگی از زنان زیبا یا جذاب است که تحت عنوان caligynephobia نیز شناخته می‌شود.
ترس از بیماری‌های آمیزشی (Venereophobia): ترس از بیماریهای مقاربتی است.
ترس از تجاوز جنسی (Virginitiphobia): ترسی اغراق آمیز و بیمارگونه از تجاوز جنسی است.
ترس از زبان‌های خارجی (Xenoglossophobia): ترسی غیر طبیعی و اغراق آمیز از زبان‌های خارجی است

ترس از اشیاء چوبی یا جنگل (Xylophobia): ترسی مداوم و غیر طبیعی از جنگل و یا اشیاء چوبی است. همچنین به آن ترس از بیشه‌زار (hylophobia )گویند.
تیغ هراسی (Xyrophobia): افرادی که ترس بیجا و یا شدید از ریش تراش دارند، این ترس را از خود نشان می‌دهند.
ترس از موش کور (Zemmiphobia): افرادی که ترس شدید و یا غیرعادی از موش کور بزرگ دارند، گفته می‌شود از این ترس رنج می‌برند.
تغییر هراسی (Metathesiophobia): ترسی غیر منطقی و مداوم مربوط به تغییرات است.

ث

ثروت هراسی (Plutophobia): ترسی غیر معمول و شدید از ثروت است

ج

جنون هراسی (Agateophobia): ترسی مداوم و غیر طبیعی از دیوانگی یا از دست دادن سلامت روان است. همچنین با اصطلاحاتی مانند ترس از دیوانگی (dementophobia)، ترس از جنون (maniaphobia)، وحشت از جنون شناخته می‌شود، این نوع ترس موجب پریشانی و بروز درد ناگهانی در افراد مبتلا می‌شود.
جاذبه هراسی (Barophobia): ترسی شدید و مداوم از گرانش یا جاذبه است. افرادی که دچار این ترس هستند ممکن است هنگامی که در موقعیت‌هایی مانند پله برقی، سقوط آزاد، آسانسور، و غیره قرار می‌گیرند، دچار اضطراب یا بی‌قراری ‌شوند.
جماع هراسی (Coitophobia): ترسی اغراق آمیز و غیر طبیعی از آمیزش و یا مقاربت جنسی است. همچنین genophobia یعنی ترس از رابطه‌ی جنسی نامیده می‌شود.
جهنم هراسی (Hadephobia): ترسی شدید و بیمارگونه از جهنم و یا موجودات و ارواح خبیثی است که ساکن جهنم می‌باشند. آن را stygiophobia یا stigiophobia نیز گویند.
جذام هراسی (Leprophobia): ترسی غیر معمول و همیشگی در ارتباط با جذامیان و جذام است.
جنون هراسی (Lyssophobia): ترس از دیوان شدن می‌باشد.
جادوگر هراسی (Wiccaphobia): ترسی غیر منطقی و مداوم مربوط به جادوگران و جادوگری است.

چ

چاپ استیک هراسی (Consecotaleophobia): ترسی غیرعادی و نادر از چوب غذاخوری چینی است.
چانه هراسی (Geniophobia): ترسی غیر منطقی و غیر معمول از چانه یا زنخدان است.
چشم هراسی (Ommetaphobia): ترسی شدید و غیر معمول مربوط به چشم است. که همچنین ommatophobia نامیده می‌شود.
چینی هراسی (Sinophobia): ترسی غیر منطقی از فرهنگ چینی و یا چینی‌ها می‌باشد.

ح

حشره هراسی (Insectophobia): ترسی معمول و یا نفرت از حشرات، ساس‌ها، کرم‌ها و بندپایان است. همچنین به عنوان entomophobia شناخته شده است.
حرکت هراسی (Kinetophobia): ترسی غیر معمول و گیج کننده از تحرک و یا حرکت است؛ همچنین به آن kinesiophobia گویند.
حکمت و خرد هراسی (Misosophy): نفرت از حکمت است.
حسادت هراسی (Zelophobia): ترسی غیر طبیعی و بیمارگونه از حسادت است
حیوان هراسی (Zoophobia): ترسی غیر منطقی و اغراق آمیز یا بیزاری نسبت به حیوانات است.

خ

خورشید هراسی یا بیزاری از آفتاب (Heliophobia): ترسی غیر طبیعی و شدید از خورشید یا نور خورشید است.

خودرو هراسی (Amaxophobia): ترسی شدید و غیر منطقی از نشستن یا سفر در هر نوع وسیله نقلیه است. به آن همچنین هراس از مسافرت با وسیله‌ی نقلیه (hamaxophobia) و یا هراس از رانندگی با خودرو (ochophobia) گویند، چنین افرادی در خانه مانده و بیرون رفتن خود را محدود به مکان‌هایی می‌کنند که به راحتی بتوان پیاده از خانه به آنجا رفت.
خشم هراسی (Angrophobia): ترسی شدید و نابجا از خشم و یا عصبانی شدن می‌باشد که فرد ممکن است بترسد خشم او احساست فرد مقابل را جریحه‌دار کرده و یا عصبانیتش شدت گرفته و به خشونت کشیده شود. به این ترس cholerophobia نیز گویند، فرد خشم هراس ممکن است از معاشرت با دیگران کاملاً صرفنظر کرده و امکان دارد به طور جدی از تماس با دیگران اجتناب نماید.
خفاش هراسی (Chiroptophobia): ترسی معمول و همیشگی از خفاش است.
خواب هراسی (Clinophobia): ترسی مداوم و غیر معمول از رفتن به رختخواب و یا خواب در شب است. فرد با داشتن این ترس ممکن است در مورد کابوس، خیس کردن رختخواب، و غیره ترس داشته باشد و اغلب بیدار مانده و دچار بی‌خوابی می‌شود.
خز هراسی (Doraphobia): ترسی شدید و مداوم از خز و یا پوست حیواناتی، مانند، سگ، گربه، خرگوش و سگ آبی است.
خانه هراسی (Ecophobia): ترسی غیر معمول و بیمارگونه از خانه و یا محیط اطراف خانه‌ی شخص است.
خون دماغ هراسی (Epistaxiophobia): ترسی غیر منطقی و مداوم در ارتباط با خون دماغ است.
خنده هراسی (Geliophobia): ترسی شدید و غیر طبیعی است از خنده و یا بودن در کنار افرادی که می‌خندند.
خون هراسی (Hemophobia): ترسی شدید و بیمارگونه از خون است. این افراد از دیدن خون خود و خون کسی دیگر و یا حتی از تصور و فکر به خون وحشت می‌کنند. به این ترس همچنین hemaphobia یا hematophobia گویند.
خزنده هراسی (Herpetophobia): ترس شدید و بیمارگونه از خزندگان و موجوداتی که می‌خزند و چندش‌آورند، مانند، مار، سوسمار، تمساح، و غیره است.
خواب هراسی (Hypnophobia): ترسی نابجا و بیمار گونه از به خواب رفتن و یا از هیپنوتیزم شدن است. همچنین somniphobia نامیده می‌شود.
خستگی هراسی (Kopophobia): ترسی غیر منطقی و اغراق آمیز در ارتباط با خستگی و فرسودگی است.
خاطره هراسی (Mnemophobia): ترسی غیر منطقی و نابجا از خاطرات است.
خودرو هراسی (Motorphobia): ترسی غیر معمول و غیر طبیعی در ارتباط با خودرو را گویند.
خویشاوند هراسی (Syngenesophobia): افرادی که ترس غیر منطقی و یا غیر طبیعی از بستگان دارند گفته می‌شود از این ترس رنج می‌برند.
خشکی هراسی (Xerophobia): ترسی شدید و غیر منطقی از خشکی است

د

درد هراسی (Agliophobia): ترسی غیر منطقی از درد، صدمه دیدن و یا مجروح شدن است. قربانیان این ترس از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که می‌توانند هر نوع برخورد فیزیکی یا تعارض را به وجود آورند، اجتناب می‌کنند.
دوزیست هراسی (Batrachophobia): ترسی شدید و مداوم از دوزیستانی، مانند، قورباغه، وزغ، سمندر، و غیره است.
دست هراسی (Chirophobia): ترسی عجیب و غریب و یا نادر مرتبط با دست است.
دلقک هراسی (Coulrophobia): ترسی غیر منطقی و غیر معمول از دلقک یا پانتومیم باز است.
دوچرخه هراسی (Cyclophobia): ترسی غیر طبیعی و یا غیر معمول از دوچرخه است.
درخت هراسی (Dendrophobia): ترسی غیر طبیعی و نابجا مربوط به درختان و جنگل است.
دندانپزشک هراسی (Dentophobia): ترسی غیر منطقی و مداوم از دندانپزشکان، جراحی دندان و مراقبت‌‌های دندانی است. همچنین با نام odontophobia که به معنای ترس از دندان یا جراحی است، شناخته می‌شود.
دیابت هراسی (Diabetophobia): ترسی شدید و طاقت‌فرسا از دیابت یا ابتلاء به آن است.
دادگستری یا دادخواهی هراسی (Dikephobia): ترسی غیر معمول و نابجا مربوط به عدالت و دادخواهی است بطوریکه چنین افرادی از شکستن قوانین اجتناب می‌کنند.
دانش هراسی (Epistemophobia): ترسی عجیب و غریب و نادر از دانش است؛ همچنین gnosiophobia نامیده می‌شود که به معنای ترس از علم و آگاهی است.
دزد هراسی (Harpaxophobia): ترسی غیر قابل توجیه و بیمارگونه از دزدان و یا سرقت می‌باشد.
دکمه هراسی (Koumpounophobia): ترس از دکمه می‌باشد و افراد مبتلا به آن ممکن است از چیزهای مشابه مانند دیسک، سکه، و غیره ترس داشته باشند.
دزدی هراسی (Kleptophobia): ترسی غیر طبیعی از سرقت یا دزدی یا از دست دادن اموال از طریق دزدی است. همچنین cleptophobia نامیده می‌شود که به معنای ترس از دزد یا دزد شدن است
دریاچه هراسی (Limnophobia): ترسی غیر معمول و بیمارگونه در ارتباط با دریاچه و برکه است.
درد و رنج هراسی (Panthophobia): ترس از درد و رنج و بیماری را گویند.
دارو هراسی (Pharmacophobia): قربانیان این ترس تمایل به اجتناب از دارو و یا ترس از مصرف دارو دارند.

ذ

ذهن یا روان هراسی (Psychophobia): که همچنین به آن ذهن‌گرایی (mentalism) گویند، ترس از ذهن بوده به گونه‌ای که فرد بیزاری شدیدی نسبت به افراد مبتلا به اختلالات یا بیماری‌های روانی داشته و آنها را تحقیر کرده و نسبت به آنها بدرفتاری می‌نماید.

ر

رایانه هراسی (Cyberphobia): ترسی عجیب و غریب و نادر مربوط به رایانه و یا کار با یک کامپیوتر است؛ همچنین logizomechanophobia نامیده می‌شود.
روسپی هراسی (Cypridophobia): ترسی غیر طبیعی و مداوم از روسپی و یا ابتلا به بیماریهای مقاربتی است. این ترس همچنین با عناوین cypriphobia، cyprianophobia یا cyprinophobia نامیده می‌شود.
راست هراسی (Dextrophobia): ترسی غیر طبیعی و مداوم در ارتباط با اشیائی که در سمت راست بدن باشند.
ریش هراسی (Pogonophobia): این ترس به طور کلی در نوزادان دیده می‌شود بطوریکه به هنگام دیدن و یا لمس ریش فردی ترسیده و شروع به گریه می‌کنند.
رودخانه هراسی (Potamophobia): افرادی که از رودخانه‌ها و یا آب‌های جاری می‌ترسند، از این ترس رنج می‌برند.
رکتوم هراسی (Proctophobia): رکتوم بخش انتهایی لوله‌ی گوارش بوده که ترس از آن را رکتوم هراسی گویند، به آن rectophobia نیز گویند.
روس هراسی (Russophobia): ترسی غیر معمول و نابجا و یا بیزاری نسبت به دولت، فرهنگ، تاریخ و یا مردم روسیه است.
رعد و برق هراسی (Astraphobia): ترسی غیر منطقی و مداوم از رعد و برق است. همچنین با عناوین astrapophobia، brontophobia، ceraunophobia، keraunophobia و tonitrophobia شناخته می‌شود، که به معنای ترس از تندر، آذرخش، رعد و برق و طوفان می‌باشند، افرادی که دچار چنین ترسی هستند به دلیل وجود رعد و برق دچار اضطراب و بی‌قراری شده و هنگامی که در داخل ساختمانند، به دنبال پناهگاهی زیر تخت، درون کمد و یا در زیر زمین می‌گردند.
رقص هراسی (Chorophobia): ترسی غیر منطقی و شدید مرتبط با رقص است.
رنگ هراسی (Chromophobia): ترسی اغراق آمیز و نابجا از رنگ بوده که به آن chromatophobia نیز گویند.
ریسمان هراسی (Linonophobia): ترسی اغراق آمیز و نابجا از ریسمان است.
ریز هراسی (Microphobia): ترسی غیر طبیعی و مداوم از اشیاء کوچک یا ریز است. همچنین mycophobia نامیده می‌شود.

ز

زنبور هراسی (Apiphobia): ترسی همیشگی از زنبور عسل و یا توسط زنبور نیش زده شدن است. همچنین به آن melissophobia گویند، چنانچه افراد در گذشته توسط زنبور عسل و یا گونه‌های دیگر زنبور نیش زده شده باشند، معمولاً دچار چنین ترسی می‌شوند.
زشتی هراسی (Cacophobia): ترسی شدید و غیر طبیعی از زشتی است. چنین افرادی ممکن است نه تنها از مردم زشت بترسند بلکه امکان دارد از اشیاء و موقعیت‌هایی که زشت می‌باشند نیز به ترس آیند.
زمان هراسی (Chronophobia): ترسی غیر طبیعی و شدید از مدت زمان و یا بی‌پایانی زمان است.
زانو هراسی (Genuphobia): ترسی اغراق آمیز و شدید از زانو یا زانو زدن است.
زن هراسی (Gynephobia): ترسی غیر قابل توجیه و مداوم از زنان است. همچنین به آن gynophobia گویند.
زایمان هراسی (Lockiophobia): ترسی اغراق آمیز و غیر طبیعی از زایمان را گویند که با عناوین maieusiophobia، parturiphobia یا ترس از حاملگی یا زایمان (tocophobia ) نیز شناخته می‌شود.
زرد هراسی (Xanthophobia): ترسی غیر معمول و بیمارگونه از رنگ زرد و یا کلمه زرد است

ژ

ژرفا هراسی (Bathophobia): ترسی بیمارگونه از عمق می‌باشد و افراد مبتلا به آن ممکن است از جاهای عمیق مانند راهروهای طولانی و تاریک، چاه‌ها و استخر یا دریاچه‌های عمیق بترسند.
ژاپنی هراسی (Japanophobia): ترسی غیر طبیعی یا بیزاری نسبت به دولت، فرهنگ و مردم ژاپن است.

س

ساختمان هراسی (Domatophobia): ترسی غیرطبیعی و غیرمعمول از خانه و یا گیر افتادن در یک خانه است. همچنین eicophobia و oikophobia نامیده می‌شود.
سیر هراسی (Alliumphobia): ترسی غیر منطقی و غیر عادی از سیر بوده که در آن قربانیان هر زمان که سیر ببینند و یا بوی آن به مشامشان برسد، معمولاً واکنشی غیر عادی از خود نشان می‌دهند. همچنین این باور است که خون آشام‌ها بسیار سیر هراس می‌باشند.
سیل هراسی (Antlophobia): ترسی اغراق آمیز و ناهنجار از سیل، به دام افتادن در آب و یا غرق شدن در آن است.
ستاره هراسی (Astrophobia): ترسی اغراق آمیز و شدید از ستاره‌ها، فضا و یا کیهان بوده و به آن Siderophobia نیز گویند.
سرطان هراسی (Cancerophobia): ترسی غیر طبیعی اما بیمارگونه از ابتلا به غده‌ای بدخیم یا سرطان بوده که carcinophobia نیز نامیده می‌شود.
سلت هراسی (Celtophobia): ترس از نژاد سلت است.
ساعت هراسی (Chronomentrophobia): ترسی غیر معمول و عجیب و غریب از ساعت است.
سگ هراسی (Cyclophobia): ترسی غیر منطقی و مداوم از سگ، سگ سانان و بیماری هاری است. همچنین ترس از هاری (kynophobia ) نامیده می‌شود.
سانحه هراسی (Dystychiphobia): ترسی شدید و مداوم مربوط به حوادث و یا هر نوع اتفاق ناگوار است.
سحر هراسی (Eosophobia): ترسی غیر طبیعی و اغراق آمیز از سپیده دم و یا نور خورشید است. به این ترس همچنین phengophobia گویند.
سرخی هراسی (Ereuthrophobia): ترسی غیر منطقی و مداوم از سرخ شدن بخاطر خجالت، رنگ قرمز و چراغ قرمز است. همچنین با عباراتی مانند erytophobia یا erythrophobia شناخته می‌شود.
سرما هراسی (Frigophobia): ترسی اغراق آمیز مربوط به هر چیز سرد و یا سرما است که با عباراتی مانند cheimaphobia، cheimatophobia یا psychrophobia نیز شناخته می‌شود.
سفر هراسی (Hodophobia): افرادی که ترس شدید و غیر طبیعی از سفر دارند، از این ترس رنج می‌برند.
سرگیجه هراسی (Illyngophobia): ترسی مداوم و بیمارگونه از سرگیجه به هنگام نگاه کردن به پایین می‌باشد.
سَم هراسی (Iophobia): ترسی غیر منطقی و شدید از سم و یا اینکه به طور تصادفی مسموم شدن است. همچنین به عنوان toxiphobia یا toxicophobia نامیده می‌شود.
سبزی هراسی (Lachanophobia): ترسی نابجا و غیر منطقی در ارتباط با سبزیجات است.
سپید یا سفید هراسی (Leukophobia): کسانی که ترسی شدید از رنگ سفید دارند از این نوع ترس رنج می‌برند.
سمور هراسی (Lutraphobia): ترسی است غیر منطقی و اغراق آمیز از سمور آبی (پستاندار گوشتخوار آب شیرین که دارای پاهایی پرده‌دار و چنگال‌دار، و خز قهوه‌ای تیره می‌باشد).
سیاه هراسی (Melanophobia): ترسی غیر طبیعی و یا غیر معمول از رنگ سیاه است.
سخت پوست هراسی (Ostraconophobia): افرادی که ترس شدید یا تنفر از سخت پوستان دارند از این نوع ترس رنج می‌برند.
سل هراسی (Phthisiophobia): ترس از سل، عفونتی که از طریق استنشاق یا بلع باسیل توبرکل منتقل شده و با تب و جراحات کوچک خود را نشان می‌دهد، را سل هراسی یا Tuberculophobia گویند.
سنگ قبر هراسی (Placophobia): افرادی که ترس غیر طبیعی از سنگ قبر دارند، دچار این ترس شده‌اند.
سیاستمدار هراسی (Politicophobia): افرادی که دارای ترس شدید و یا نفرت از سیاستمداران هستند، قربانیان این نوع ترس می‌باشند.
سایه هراسی (Sciophobia): که همچنین به آن sciaphobia گویند، با ترس از سایه مرتبط است.
سرعت هراسی (Tachophobia): ترسی است غیر طبیعی و شدید از سرعت‌های بالایی که فرد ممکن است در حین سرخوردن از سورتمه یا ترن‌هایی با راه‌های پر پیچ و خم تفریحگاه‌ها و یا پریدن از ارتفاع با طناب الاستیکی (بانجی جامپینگ) تجربه کند.
سیزده هراسی (Triskaidekaphobia): ترسی غیر منطقی و شدید از عدد 13 بوده، عددی که معمولا با بد شانسی در ارتباط است. این عبارت از واژه‌ی یونانی 'tris' به معنی «3» و 'kai' به معنای «و» و 'deka' به معنای «10» می‌باشد.
ستمگر یا ظالم هراسی (Tyrannophobia): ترسی غیر طبیعی و مداوم از جباران یا حکومت استبدادی است.

ش

شکست هراسی (Atychiphobia): ترسی اغراق آمیز و غیر منطقی از شکست و یا شکست خوردن می‌باشد. همچنین با عنوان kakorrhaphiophobiaکه به معنی ترس از شکست است، نامیده می‌شود. این ترس معمولاً به دلیل تجربه‌ی شدیداً منفی از گذشته در فرد شکل می‌گیرد.
شادی هراسی (Cherophobia): ترسی غیر معمول و یا نادر از نشاط، شادی و یا سرور است.
شهاب سنگ هراسی (Cometophobia): ترسی نابجا و غیر منطقی مربوط به ستاره‌های دنباله‌دار بوده و Meteorophobia نیز گویند که به معنای ترس از شهاب سنگ یا موجودات فرازمینی است.
ششصد و شصت و شش هراسی (Hexakosioihexekontahexaphobia): ترسی شدید و افراطی از عدد 666 می‌باشد که این ترس نشأت گرفته از آیه وحی 13:18در انجیل است که نشان می‌دهد 666 عدد ددمنشی بوده و به شیطان یا ضد مسیح مرتبط است.
شوکه هراسی (Hormephobia): ترسی شدید و بیمارگونه در ارتباط با شوک یا ضربه‌ی روحی است.
شعر هراسی (Metrophobia): ترس یا نفرتی غیر معمول و غیر طبیعی از شعر است.
شب هراسی (Noctiphobia): افرادی که به شدت از شب ترس دارند از این نوع ترس رنج می‌برند و به آن تاریکی هراسی (nyctophobia ) نیز گویند.
شراب هراسی (Oenophobia): افرادی که ترس یا نفرت از شراب دارند از این نوع ترس رنج می‌برند.
شپش هراسی (Pediculophobia): ترس در ارتباط با شپش را گویند که phthiriophobiaنیز گویند.
شبح هراسی (Phasmophobia): ترسی غیر طبیعی و مداوم از ارواح بوده، که همچنین با نام spectrophobia شناخته می‌شود.
شفق هراسی (Auroraphobia): ترسی است اغراق آمیز و مداوم از شفق و یا پرتوهای نور شمال و جنوب که همان نمایش نور طبیعی در آسمان در هنگام شب، به خصوص در مناطق قطبی را گویند.
شیطان هراسی (Satanophobia): ترسی غیر طبیعی از شیطان را گویند.

ص

صدا هراسی (Acousticophobia): ترسی اغراق آمیز و یا غیر منطقی از سر و صدا، از جمله صدای خود فرد است که به آن Phonophobia نیز گویند.
صخره هراسی (Cremnophobia): ترسی شدید و بیمارگونه از پرتگاه یا صخره است.
صحبت هراسی (Glossophobia): ترس غیر منطقی و بیمارگونه از صحبت کردن و یا برقراری ارتباط کلامی در جمع می‌باشد.
صلیب هراسی (Staurophobia): ترسی غیر طبیعی و اغراق آمیز از صلیب است.

ض

ضد فوبیک یا هراس ستیزی (Counterphobia): یک بیماری روانی و یا ترسی است که در آن فرد مبتلا به عمد به دنبال شیء یا موقعیتی است که بیشتر از همه از آن می‌ترسد، بجای آنکه از آن دوری و اجتناب کند.

ط

طلا هراسی (Aurophobia): ترسی غیر منطقی و یا غیر معمول از طلا و یا هر چیز یا شیء طلایی است.
طعم هراسی (Geumaphobia): ترسی شدید و غیر معمول از طعم و مزه است که به آن geumophobia یا geumatophobia نیز گویند.
طاعون هراسی (Luiphobia): ترسی است شدید و بیمارگونه از طاعون یا سیفلیس (یک بیماری مقاربتی عفونی است که ممکن است به صورت مادرزادی و یا اکتسابی یعنی از طریق تماس جنسی و یا سوزن‌های آلوده باشد). همچنین syphilophobia نامیده می‌شود.

ع

عروسک یا کودک هراسی (Pediophobia): واژه‌ای است که از کلمه یونانی paidion، به معنی «بچه‌ی کوچک» مشتق شده و با ترس از عروسک و یا کودکان ارتباط دارد.
عشق هراسی (Philophobia): افرادی که ترس از عاشق شدن و یا عاشق بودن دارند، گفته می‌شود از قربانیان این هراس خاص می‌باشند.
عنکبوت هراسی (Arachnephobia): ترسی همیشگی و شدید از عنکبوت بوده که یکی از رایج‌ترین انواع ترس از حیوانات است که فرد با حرکت و یا ظاهر حیوان به وحشت می‌افتد.

غ

غبار هراسی (Amathophobia): ترسی عجیب و همیشگی از گرد و غبار بوده، که در آن افراد مبتلا حتی با وجود آنکه می‌دانند گرد و غبار هیچ خطر یا گزندی برای آنها ندارد، باز هم از آن مضطرب می‌شوند. این نوع ترس را کانیفوبیا (koniophobia) نیز نامند.
غذا هراسی (Cibophobia): ترسی غیر منطقی و یا تنفر از غذا است. به آن sitophobia یا خوراک هراسی نیز گویند.

ف

فراموشی هراسی (Amnesiphobia): ترس شدید و سخت از بیماری آلزایمر یعنی از دست دادن حافظه است که در آن فرد قادر به یاد آوردن هیچ چیز نیست، از اسامی گرفته تا فعالیتهای روزمره.
فرانسوی هراسی (Francophobia): ترسی غیر طبیعی و یا بیزاری نسبت به دولت، فرهنگ، تاریخ و یا مردم فرانسه است که به آن gallophobia نیز گویند.
فلوت هراسی (Aulophobia): ترسی غیر طبیعی و غیر منطقی از فلوت و دیگر سازهای بادی چوبی است.
فلز هراسی (Metallophobia): افرادی که ترس شدید از فلز یا اشیاء فلزی دارند از این نوع ترس رنج می‌برند.
فقر هراسی (Peniaphobia): ترسی شدید و سخت از فقر است.
فلسفه هراسی (Philosophobia): افرادی که ترس از فلسفه دارند از این ترس رنج می‌برند.
فلج اطفال هراسی (Poliosophobia): افرادی که از این ترس رنج می‌برند، از ابتلا به فلج اطفال (یک بیماری ویروسی که با التهاب سلول‌های عصبی از ساقه مغز و نخاع مشخص می‌شود) هراس دارند.

ق

قطع عضو هراسی (Apotemnophobia): ترسی غیر منطقی و نابجا که در آن فرد ممکن از قطع عضو شدن و یا دیدن افراد قطع عضو هراس داشته باشد.
قطار هراسی (Diderodromophobia): ترسی غیر طبیعی و غیر منطقی از قطار و یا خطوط راه آهن و یا سفر با قطار است. همچنین siderodromophobia نامیده می‌شود.
قاعدگی هراسی (Menophobia): ترسی اغراق آمیز و سخت از قاعدگی یا عادت ماهانه است.
قارچ هراسی (Mycophobia): ترسی غیر منطقی و غیر معمول یا بیزاری نسبت به قارچ است.
قورباغه هراسی (Ranidaphobia): ترسی شدید یا بیزاری از قورباغه می‌باشد.

ک

کتاب هراسی (Bibliophobia): ترسی نسبتاً غیر معمول از کتاب می‌باشد بطوریکه افراد با این ترس ممکن است هنگامی که مجبور یا تشویق به خواندن شوند، دچار تنگی نفس و سرگیجه گردند.
کریستال هراسی (Crystallophobia): ترسی غیر منطقی و شدید مرتبط با کریستال یا شیشه است. این ترس همچنین با عنوان hyalophobia که به معنای ترس از شیشه است، شناخته می‌شود.
کلیسا هراسی (Ecclesiophobia): ترسی غیر طبیعی و مداوم در ارتباط با کلیسا است.
کار هراسی (Ergasiophobia): ترسی غیر طبیعی و یا غیر معمول از کار و یا انجام وظیفه بوده که همچنین ergophobia نامیده می‌شود.
کشیش هراسی (Hierophobia): ترسی غیر معمول و غیر منطقی و یا تنفر از کشیش و چیزهای مقدس است.
کاغذ هراسی (Papyrophobia): افرادی که متحمل ترس از کاغذ هستند از این نوع ترس رنج می‌برند.
کودک هراسی (Pedophobia): این ترس در ارتباط با ترس از کودکان، نوزادان و یا دوران کودکی است. همچنین pediophobia یا pediaphobia نامیده می‌شود، پیامدهای به رسمیت شناخته شده از این ترس شامل پدرسالاری، بزرگسالاری و سن گرایی است.
کرم هراسی (Scoleciphobia): افرادی که دچار پارانوئید (کج خیالی) هستند از ترس از کرم رنج می‌برند.
کوسه هراسی (Selachophobia): تعداد کمی از مردم وجود دارند که به حدی اهل ماجراجویی می‌باشند که کوسه‌ها را دوست دارند. اما کسانی نیز هستند که از کوسه ترس و تنفر دارند، این افراد از این ترس رنج می‌برند. به آن (Galeophobia) نیز گویند.

گ

گربه هراسی (Ailurophobia): ترسی غیر طبیعی از گربه بوده و همچنین به عنوان ترس از گربه (felinophobia)، elurophobia و gatophobia شناخته می‌شود، فرد مبتلا به این نوع ترس ممکن است از آسیب‌های فیزیکی ناشی از گاز گرفتن، چنگ زدن و یا حتی مشاهده‌ و درک طبیعت ماوراء طبیعی و فوق‌العاده گربه‌ها بترسد.
گل هراسی (Anthrophobia): ترسی غیر طبیعی و یا غیر منطقی از گل است. همچنین به آن anthophobia گویند که در آن فرد با دیدن گیاه گل‌دار، گل، تاج گل و دسته‌ گل وحشت‌زده می‌شود.
گیاه هراسی (Botanophobia): ترسی غیر منطقی و نادر از گل‌ها و گیاهان است.
گوشت هراسی (Carnophobia): ترسی شدید از خوردن گوشت یا هر نوع مواد غذایی غیر گیاهی است.
گورستان هراسی (Coimetrophobia): ترسی شدید و بیمارگونه از گورستان است.
گناه هراسی (Hamartophobia): ترسی غیر منطقی و غیر معمول از گناه یا ارتکاب جرایم خیالی است. همچنین peccatophobia نامیده می‌شود.
گردباد هراسی (Lilapsophobia): ترسی غیر طبیعی و مداوم در ارتباط با گردباد و طوفان است.
گال هراسی (Scabiophobia): افرادی که ترسی غیر منطقی از گال که یک عفونت مسری پوست ناشی از مایت یا کرم‌های ریز خارش‌دار بوده، دارند، از این ترس رنج می‌برند.
گرما هراسی (Thermophobia): ترسی شدید و بیمارگونه از گرما یا درجه حرارت بالا، از جمله آب و هوای گرم، اشیاء داغ، و غیره می‌باشد.

ل

لمس هراسی (Aphenphosmphobia): ترسی غیر معمول و عجیب و غریب از لمس کردن یا لمس شدن است. همچنین با عناوین aphephobia، chiraptophobia، haphephobia، haphophobia، hapnophobia، haptephobia، haptophobia و thixophobia شناخته می‌شود، و نوعی ترس اغراق آمیز شدید از تمایلات عادی برای حفاظت از حریم شخصی فرد است که در قالب ترس از آلودگی و یا مورد حمله قرار گرفتن، نه تنها توسط افراد غریبه بلکه از افراد آشنا خود را نشان می‌دهد.
لجن هراسی (Blennophobia): ترسی غیر معمول و یا غیر طبیعی از لجن و گل و لای یا هر ماده‌ی غلیظ و چسبناک است. به این ترس myxophobia نیز گویند.
لذت هراسی (Hedonophobia): ترسی شدید و همیشگی از احساس لذت می‌باشد. افراد درگیر در این نوع ترس معمولا از این حقیقت احساس گناه می‌کنند که آنها از فعالیتی لذت بخش برخوردارند، در حالی که اطرافیانشان و یا کسانی در دنیا از بیماری، غم و اندوه، مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات آزار دهنده رنج می‌برند.

م

مرغ هراسی (Alektorophobia): ترسی شدید و عجیب از مرغ بوده، که در آن فرد ممکن است دچار هراس از هر چیز کوچک مربوط به مرغ، مانند، پر، تخم مرغ و یا هر قسمت از بدن آن شود. فردی که از این ترس رنج می‌برد، با دیدن یک مرغ وحشت‌زده شده و حتی زمانی که دیگران اسم «مرغ» را می‌آورند، به وحشت می‌افتد.
مرد هراسی (Androphobia): ترسی غیر طبیعی و یا بیمارگونه از مردان است. به آن hominophobiaنیز گویند و افراد مبتلا به این نوع ترس دچار اضطراب شده و از موقعیت یا مکان‌هایی که مردان در آن حضور دارند، دوری می‌کنند.
مو هراسی (Chaetophobia): ترسی غیر طبیعی و شدید مرتبط با مو است. که می‌تواند موی انسان و یا موی حیوانات باشد. این ترس همچنین با عباراتی مانند hypertrichophobia، trichopathophobia یا trichophobia شناخته می‌شود.
مدفوع هراسی (Coprophobia): ترسی نابجا و عجیب از مدفوع و یا فضولات بدن است. همچنین به آن scatophobia یا نجاست هراسی گویند.
مدرسه هراسی (Didaskaleinophobia): ترسی اغراق آمیز و شدید از رفتن به مدرسه و یا حضور در آن است.
مه هراسی (Homichlophobia): ترسی غیرطبیعی و غیرمعمول از مه بوده که به آن nebulaphobia یا ترس از مه و ابر نیز گویند.
موعظه یا اندرز هراسی (Homilophobia): ترسی نابجا و غیر منطقی از موعظه است.
ماترالیسم هراسی (Hylephobia): ترسی غیر معمول و شدید در ارتباط با ماتریالیسم یا ماده گرایی است.
ماهی هراسی (Ichthyophobia): ترسی شدید و اغراق آمیز در ارتباط با ماهی است.
موریانه هراسی (Isopterophobia): ترسی نابجا و غیر طبیعی از موریانه، به عبارت دیگر حشراتی که چوب می‌خورند است.
موج هراسی (Kymophobia): ترسی غیر منطقی و بیمارگونه از امواج یا حرکات موجی شکل است. همچنین به آن cymophobia گویند.
ماشین هراسی (Mechanophobia): ترس اغراق آمیز از یا بیزاری نسبت به ماشین و یا ماشین آلاتی مثل چرخ خیاطی، ماشین لباسشویی و ... است.
موسیقی هراسی (Melophobia): ترسی شدید و غیر منطقی یا بیزاری نسبت به موسیقی است.
مننژیت هراسی (Meningitophobia): افرادی که ترس شدید از مننژیت یا بیماری مغزی دارند از این نوع ترس رنج می‌برند.
موش هراسی (Musophobia): ترسی غیر طبیعی و شدید از موش است. همچنین muriphobia، suriphobia نامیده می‌شود.
مورچه هراسی (Myrmecophobia): افرادی که ترسی شدید از مورچه دارند از این نوع ترس رنج می‌برند.
مرده هراسی (Necrophobia): ترسی شدید و طاقت فرسا از مرگ یا مرده، مثل اجساد، تابوت، و غیره بوده که به آن مرگ هراسی (thanatophobia) و thantophobia گویند.
مار هراسی (Ophidiophobia): افرادی که ترس شدید از مار دارند، از این نوع ترس رنج می‌برند. همچنین herpetophobia گویند، که یک واژه عمومی برای ترس از خزندگان و دوزیستان می‌باشد.
مادر زن یا مادر شوهر هراسی (pentheraphobia): ترس از مادر شوهر یا مادر زن می‌باشد.
مدرسه هراسی (Scolionophobia): بسیاری از کودکان را می‌توان یافت که ترس عجیب و غریبی از مدرسه دارند.
ماه هراسی (Selenophobia): برخی از افراد ترسی غیر منطقی و غیر طبیعی از ماه دارند، این گونه افراد از این هراس رنج می‌برند.

ن

ناهنجار هراسی (Ataxophobia): ترسی اغراق آمیز و غیر منطقی از بی‌نظمی، نامرتبی، به هم ریختگی و یا آشفتگی است.
نوجوان هراسی (Ephebiphobia): ترسی غیر معمول و یا نابجا از نوجوانان است. همچنین به آن paedophobia گویند.
نو هراسی (Kainolophobia): ترسی غیر منطقی و یا غیر معمول از اصالت، تازگی، نوپایی است. برخی اصطلاحات دیگری که در مورد این ترس بکار می‌رود عبارتند از: cainotophobia، cainophobia، cenophobia، centophobia، kainophobia (تغییر هراسی) یا neophobia
نشستن هراسی (Kathisophobia): ترسی شدید از نشستن و یا هر نوع فعالیتی است که به هنگام نشستن موجب درد می‌شود. اصطلاحات دیگر آن cathisophobiaو thaasophobia می‌باشند، افرادی که گروگان بوده‌اند و یا با وادار کردنشان به نشستن بر روی میخ شکنجه شده‌اند و غیره، معمولاً از این ترس رنج می‌برند.
نامادری هراسی (Novercaphobia): ترسی غیر معمول و غیر منطقی از نامادری است.
ناف هراسی (Omphalophobia): ترسی غیر منطقی و نادر از ناف می‌باشد، چنین افرادی به هنگامی که ناحیه‌ی ناف هر شخصی به ویژه خود فرد در معرض لمس کردن قرار بگیرد، دچار اضطراب و ناراحتی می‌شوند.
نور هراسی یا حساسیت به نور (Photophobia): افرادی که بیش از حد نسبت به نور حساس هستند و از نور خورشید و یا مکان کاملاً روشن نفرت دارند، از این ترس رنج می‌برند. که حساسیتی غیر طبیعی و یا ناراحتی نسبت به نور می‌باشد که به آن ترس از نور نیز گویند.
نابینایی هراسی (Scotomaphobia): افرادی با بینایی طبیعی که دارای ترس از نابینایی یا که ترس از ایجاد نقاطی در میدان بینایی خود هستند، از این نوع ترس رنج می‌برند.
نماد هراسی (Symbolophobia): نمادگرایی یا سمبولیسم شیوه‌ی گذاردن چیزها با معنای سمبولیک یا نمادین بوده و افرادی که از نمادگرایی هراس دارند از این ترس رنج می‌برند.
ناپدری هراسی (Vitricophobia): ترسی غیر منطقی و حاد از ناپدری شخص است.

و

وزغ هراسی (Bufonophobia): ترسی بیمارگونه و شدید در ارتباط با وزغ است.
واژه هراسی (Logophobia): ترسی غیر طبیعی و مداوم از کلمات است. افراد مبتلا عمدتاً در صحبت کردن طبیعی مشکل داشته و در بدترین موارد اصلاً قادر به صحبت نیستند؛ همچنین به عنوان verbophobia شناخته شده است.
والون هراسی (Walloonphobia): ترسی غیر طبیعی و غیر معمول از والون‌ها (گروه‌های قومی فرانسوی زبان در بلژیک) می‌باشد.
وبا هراسی (Cholerophobia): ترس از ابتلا به وبا است.

ه

هوا هراسی (Aerophobia): ترسی غیر طبیعی مربوط به استنشاق هوا، بلع هوا، هوای تازه، و یا مواد مضر موجود در هوا است که می‌تواند اضطراب شدید در افراد مبتلا به این هراس ایجاد کند.
همجنس باز هراسی (Homophobia): ترسی شدید و بیمارگونه از یکنواختی، همجنس گرایی و یا همجنس باز شدن است.
هشت هراسی (Octophobia): ترسی غیر معمول و غیر طبیعی از عدد 8 است.
همه چیز هراسی (Panophobia): همچنین معروف به pantophobia، به معنی ترس از همه چیز است.
هالووین هراسی (Samhainophobia): ترس از شوخی‌های زننده‌ی جوانان قبل از روز تمام مقدسین (All Saint's Day) بوده و کسانی که از آن رنج می‌برند، از هالووین هراس دارند.
هراس اجتماعی (Social Phobia): افرادی که درونگرا می‌باشند اغلب از اینکه مورد ارزیابی منفی در موقعیت‌های اجتماعی قرار گیرند، ترس بسیاری داشته و گفته می‌شود به این نوع ترس دچار شده‌اند.

ی

یبوست هراسی (Coprastasophobia): ترسی شدید و همیشگی در ارتباط با یبوست است.
یخ هراسی (Cryophobia): ترسی اغراق آمیز و مداوم از سرمای شدید، یخ، مه یا یخبندان است. همچنین تحت عنوان pagophobia شناخته می‌شود.
یهودی هراسی (Judeophobia): ترسی غیر منطقی و شدید و یا بیزاری نسبت به یهودیان و یهودیت است.

پس از نگاه به کل فهرست انواع ترس‌های بیمارگونه، قطعاً اکنون می‌دانید که آیا دچار یکی از این ترس‌ها شده‌اید یا خیر. گاهی اوقات، نسبت به چیزهای خاصی به دلیل اتفاق افتادن در گذشته، احساس تنفر یا ترس داریم. چنین ترس‌هایی در طول زمان از بین می‌روند. این ترس‌ها را نبایستی با فوبیا اشتباه گرفت. اما اگر بدون دلیل احساس ترس شدیدی دارید، بایستی آن را به عنوان یک فوبیا در نظر بگیرید. در این قسمت چند راه برای غلبه بر فوبیا یا ترس‌های بیمارگونه ارائه کرده‌ایم.

غلبه بر ترس خود با؛
✶ شناخت ترس‌تان؛
✶ روبرو شدن با ترس‌های خود؛
✶ مصمم بودن به غلبه بر ترس؛
✶ داشتن آمادگی برای مواجهه با عواقب آن؛
✶ نزدیک شدن به مشکلات خود؛
✶ منحرف ساختن ذهن خود به چیزی دیگر، هر زمان که افکار ترسناکی در سر می‌پرورانید؛
✶ متقاعد ساختن خود به اینکه ترستان، بیش از حد بزرگ‌نمایی شده است؛
✶ داشتن یک رویکرد مثبت نسبت به چنین شرایطی در آینده؛
به دنبال درمان باشید اگر؛
✶ شش ماه گذشته باشد و نتوانسته‌اید بر این ترس غلبه کنید.
✶با ترس شروع به لرزش، اضطراب، و شروع به وحشت می‌کنید.
✶ از مکان‌ها و یا موقعیت‌های خاص به دلیل ترس خود اجتناب می‌کنید.
✶ هراس شما مانند مانعی برای زندگی روزمره، کار، و فعالیتهای روزانه‌ی شما می‌شود.




 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم ربکا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ربکا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم زویا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم زویا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سورا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سورا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آروا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آروا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کایرا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کایرا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کلارا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کلارا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راشین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم راشین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم رستاک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم رستاک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیزا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لیزا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دلان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دلان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دلوان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دلوان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لاوین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم لاوین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دیان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دیان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
این روزها ایران دارد در سراسر خاورمیانه رژه می‌رود!
play_arrow
این روزها ایران دارد در سراسر خاورمیانه رژه می‌رود!
واکنش کاخ سفید به شایعه مرگ رئیس‌جمهور آمریکا
play_arrow
واکنش کاخ سفید به شایعه مرگ رئیس‌جمهور آمریکا