حقایق و آمار درباره مهاجرت بین المللی

در سطح جهانی طی سال 2005 تعداد مهاجران بین المللی به رقم 191 میلیون نفر رسید.حدوداً یک سوم مهاجران در کشورهای درحال توسعه به سر می برند یا از کشور در حال توسعه دیگری آمده اند در حالی که یک سوم دیگر در کشورهای توسعه یافته به سر می برند که از کشورهای در حال توسعه به آنجا مهاجرت کرده اند. یعنی تعداد هاجران "جنوب – جنوب" به همان اندازه مهاجران "جنوب – شمال" است.
چهارشنبه، 16 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حقایق و آمار درباره مهاجرت بین المللی
حقایق و آمار درباره مهاجرت بین المللی
حقایق و آمار درباره مهاجرت بین المللی

در سطح جهانی طی سال 2005 تعداد مهاجران بین المللی به رقم 191 میلیون نفر رسید.
حدوداً یک سوم مهاجران در کشورهای درحال توسعه به سر می برند یا از کشور در حال توسعه دیگری آمده اند در حالی که یک سوم دیگر در کشورهای توسعه یافته به سر می برند که از کشورهای در حال توسعه به آنجا مهاجرت کرده اند. یعنی تعداد مهاجران "جنوب – جنوب" به همان اندازه مهاجران "جنوب – شمال" است.
در سال 2005 اروپا میزبان 34 درصد از تمامی مهاجران بود، امریکای شمالی 23درصد و آسیا 28درصد. فقط 9درصد مهاجران در افریقا زندگی می کنند. 3درصد در امریکای لاتین و کارائیب و 3درصد دیگر در اقیانوسیه هستند.
نزدیک 6 نفر از هر 10 مهاجر بین المللی (مجموعاً 112 میلیون نفر) در کشورهایی که دارای درآمد بالا هستند زندگی می کنند. اما این کشورهای با درآمد بالا شامل 22 کشور در حال توسعه مانند بحرین، برونئی، کویت، قطر، جمهوری کره، عربستان سعودی، سنگاپور و امارات متحده عربی می شود.
تقریباً نیمی از مهاجران در سراسر جهان زن هستند. در کشورهای توسعه یافته تعداد آنها از مهاجران مرد بیشتر است.
در72 کشور جهان تعداد مهاجران طی سال های 1990 تا 2005 کاهش داشته است. طی همین دوره 17 کشور جهان 75درصد از کل مهاجران جهان را در خود جای داده اند که امریکا با 15 میلیون مهاجر، آلمان و اسپانیا هر کدام با 4 میلیون در رتبه های نخست هستند.
بین 1990 تا 2005 حداقل 35 طرح در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته برای تبدیل وضعیت مهاجران از حالت غیر عادی به وضعیت منطبق با قواعد ملی به مورد اجرا گذاشته شده و در مجموع این طرح ها وضعیت حداقل 5 میلیون و 300 هزار مهاجر را قانون مند کرده است.

مهاجرت افراد ماهر

در سال 2000 تعداد 20 میلیون مهاجر با آموزش عالی با سن 25 سال یا بالاتر در کشورهای سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (OECD) زندگی می کردند که رقم در سال 1990 تعداد 12 میلیون نفر بوده است.
تقریباً 6 نفر از هر 10 نفر مهاجر با تحصیلات عالی ساکن در کشورهای سازمان همکاری های اقتصای و توسعه در سال 2000 اهل کشورهای در حال توسعه بوده اند.
بین 32 تا 55درصد از مردم تحصیل کرده آنگولا، بروندی، غنا، کنیا، ماریتوس، موزامبیک، سیرالئون، اوگاندا و جمهوری متحده تانزانیا در کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه زندگی می کنند. این میزان حتی بیشتر است یعنی 60درصد تحصیل کرده های گویان، هائیتی، فیجی، جامائیکا، ترینیداد و توباگو در کشورهای سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه زندگی می کنند.

وجه ارسالی

پولی که به وسیله مهاجران در سراسر جهان به کشورهای مبدأ ارسال می شود از رقم 102 میلیارد دلار در سال 1995 به مبلغ 232 میلیارد دلار در سال 2005 افزایش یافته است.
سهم وجه ارسالی جهانی به کشورهای در حال توسعه نیز از 57درصد در سال 1995(58 میلیارد دلار) به 72درصد (167 میلیارد دلار) در سال 2005 افزایش یافته است.
20 کشور عمده دریافت کننده وجه ارسالی به وسیله مهاجران جمعاً 66درصد از وجه ارسالی مهاجران را در سال 2004 به دست آوردند. فقط 8 کشور از این کشورها توسعه یافته اند. یک سوم وجوه ارسالی در جهان فقط به 4 کشور یعنی هندوستان، چین، مکزیک و فرانسه فرستاده شده است.
وجوه ارسالی سهم بزرگی از تولید ناخالص ملی 2 کشور عمده دریافت کننده را شامل می شود: فیلیپین و صربستان و مونته نگرو. بیشتر از 20 کشور که وجوه ارسالی به آنها یک دهم تولید ناخالص ملی آنها را تشکیل می دهد دارای اقتصادهای در حال توسعه کوچک هستند.
منبع: بخش جمعیت اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.