علائم حمله قلبی خاموش یا بدون علامت

حملات قلبی بدون علامت یا خاموش (Silent heart attacks) علائم بسیار خفیف و جزئی را ایجاد کرده، و می‌تواند خطرناک‌تر از حملات قلبی معمولی باشد که با درد شدید قفسه سینه همراه هستند. این بیماری می‌تواند صدمه‌ی شدیدی
شنبه، 28 فروردين 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم حمله قلبی خاموش یا بدون علامت

علائم حمله قلبی خاموش یا بدون علامت
 

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

حملات قلبی بدون علامت یا خاموش (Silent heart attacks) علائم بسیار خفیف و جزئی را ایجاد کرده، و می‌تواند خطرناک‌تر از حملات قلبی معمولی باشد که با درد شدید قفسه سینه همراه هستند. این بیماری می‌تواند صدمه‌ی شدیدی به قلب وارد ساخته، آن هم بدون هیچ علامت قابل توجهی که بتوان آن را تشخیص داد.
اصطلاح پزشکی حمله‌ی قلبی، انفارکتوس میوکارد (myocardial infarction) است که به معنی مرگ بافت عضلات قلب می‌باشد. یک حمله قلبی به طور کلی، با نرسیدن خون و اکسیژن به قلب بوجود می‌آید. این حالت معمولاً به دلیل وضعیتی بنام آترواسکلروز یا تنگ شدن عروقی که خون اکسیژن‌دار شده را به قلب حمل می‌کنند، ایجاد می‌شود. به دلیل عدم و یا کاهش عرضه‌ی اکسیژن، بافت‌های آن ناحیه‌ی خاص قلب ممکن است از بین رفته و آسیب قابل توجهی به قلب وارد سازند. این امر معمولاً موجب درد شدید سینه و بی‌حسی در دست چپ می‌شود.

حمله قلبی خاموش چیست؟

در صورت بروز حمله قلبی خاموش، ممکن است به دلیل مرگ اعصاب اطراف قلب، چنین علائم جدی و مهمی را بجای نگذارد. یک حمله‌ی قلبی خاموش با عدم وجود هرگونه علامت تشخیصی یک حمله‌ی قلبی معمولی به عنوان مثال درد قفسه‌ی سینه مشخص می‌شود. درد قفسه سینه می‌تواند به عنوان شایعترین علامت حمله قلبی خوانده شود، اما حملات قلبی خاموش عموماً با درد شدید قفسه سینه همراه نمی‌باشند. بنابراین، برجسته‌ترین ویژگی این بیماری آن است که می‌تواند بدون آنکه متوجه شوید، رخ دهد. این وضعیت تقریباً 25 تا 30 درصد از کل موارد حملات قلبی در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد.

علائم

علائم یک حمله‌ی قلبی خاموش به طور کلی بسیار خفیف می‌باشد، و عمدتاً بدون جلب توجه بوده و از این رو تشخیص داده نمی‌شوند، و این وضعیت اغلب تحت عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود.
• به طور کلی، ناراحتی خفیف در قفسه سینه، همچون کمی فشار و یا فشردگی در وسط قفسه‌ی سینه، و تنگی نفس ممکن است وجود داشته باشد. این علائم معمولاً پس از کمی استراحت فروکش می‌نمایند.
• اختلالات خواب و خستگی افزایش یافته، دیگر نشانه‌های این بیماری می‌باشند. بنابراین، حتی در صورت روبرو شدن با این علائم خفیف بایستی مراقبتهای لازم اتخاذ شده و به آنها رسیدگی شود.
• همچنین ممکن است علائمی از دردهای شکمی طولانی هم در مردان و هم زنان بوجود آید.
• این وضعیت می‌تواند موجب سوزش سر دل و مرطوب و چسبندگی پوست به خصوص در زنان شود.
• برخی از علائم شایع دیگر آن سرگیجه و حالت تهوع است، که همچنین می‌تواند به استفراغ منجر شود.
• احساس سوزن سوزن شدن یا ناراحتی در بازو یا شانه چپ نیز می‌تواند علامتی باشد که ممکن است به حمله قلبی غیر معمولی یا بیقاعده منجر شود.

عوامل خطر

افرادی که احتمال وقوع چنین وضعیتی در آنها می‌رود عبارتند از:
• افرادی که از چاقی رنج می‌برند
• افراد سیگاری
• کسانی که دارای کلسترول بالا می‌باشند
• بیماران دیابتی
• افرادی که هرگز ورزش نمی‌کنند
• بیماران فشار خون بالا
• کسانی که دارای سابقه خانوادگی حملات قلبی می‌باشند

تشخیص

راه‌های تشخیص این وضعیت شبیه به مواردی است که اکثراً در حملات قلبی وجود دارند.
• این حملات معمولاً به کمک بررسی و مطالعه‌ی دقیق سابقه‌ی پزشکی بیمار و گرفتن نوار قلب یا ECG (الکتروکاردیوگرام) تشخیص داده می‌شوند.
• آزمایش خون نیز به منظور تعیین سطح آنزیم‌های قلبی موجود گرفته می‌شود.
• بعضی از داروهای متداولی مانند آسپیرین و بتا بلوکرها (مسدود کننده‌های بتا) تجویز می‌شوند.
درد قفسه سینه، که به طور کلی به عنوان شایعترین علامت حمله قلبی در نظر گرفته می‌شود، ممکن است در موارد حمله‌ی قلبی خاموش دیده نشود. بنابراین، حتی خفیف‌ترین علائم باید به درستی بررسی شوند تا از هرگونه مشکل و عارضه‌ای خطرناک و جدی جلوگیری شود. علاوه بر درمان سریع و به موقع، تغییرات در شیوه زندگی فرد نیز جهت کنترل عوامل خطر ضروری می‌باشند. بنابراین، نظارت و تحت کنترل در آوردن دیابت و فشار خون بالا، و اجتناب از کشیدن سیگار، پیروی از یک رژیم غذایی سالم حاوی میوه و سبزیجات تازه، ورزش منظم و کنترل سطح کلسترول خون، می‌تواند در دفع خطر یا خطرات این وضعیت مؤثر واقع شود.
حتی اگر این حالت یک حمله قلبی خاموش باشد، می‌تواند به طور جدی به بافتهای عضله‌ی قلب آسیب وارد سازد. از این رو، انجام معاینات قلبی به طور منظم برای هر فرد ضروری است. به منظور برطرف شدن هرگونه شک و تردید نسبت به آن ازتماس گرفتن با مرکز اورژانس یا پزشک خود تردید نکنید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.