عشق همسری

انسان با پدر، مادر، برادر و خواهر رابطه نسبی دارد و این رابطه از ریشه‎‌های ژرف خویشاوندی مایه می‌گیرد؛ اما پیوند همسرانه، و ارتباط آن دو با یكدیگر، رابطه‌ای قراردادی و قانونی می‌باشد. گاهی شدت رابطه همسری بر علاقه
چهارشنبه، 22 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عشق همسری
 عشق همسری

 

نویسنده: محمد غفارنیا




 

انسان با پدر، مادر، برادر و خواهر رابطه نسبی دارد و این رابطه از ریشه‎‌های ژرف خویشاوندی مایه می‌گیرد؛ اما پیوند همسرانه، و ارتباط آن دو با یكدیگر، رابطه‌ای قراردادی و قانونی می‌باشد. گاهی شدت رابطه همسری بر علاقه خویشاوندی پدر و مادر غلبه می‌كند. قرآن كریم از روی این حقیقت چنین پرده بر می‌دارد كه می‌فرماید:
(وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ)
از نشانه‎‌های او این است كه از جنس خود شما همسرانی آفرید تا در كنار آنها آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد. در این امر نشانه‌هایی است، برای گروهی كه تفكر می‌كنند. (1)
امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: پیامبر خدا از یكی از جنگ‌ها، كه در آن عده زیادی از مسلمانان شهید شده بودند، بر می‌گشت. در این حال كه زن‌ها می‌آمدند و از كشته‎‌های خویش سئوال می‌كردند، زنی پیش آمد و عرض كرد: یا رسول الله، فلانی چه شد؟ فرمود چه نسبتی با او داری؟ عرض كرد: فرزند او هستم.
فرمود: خدا را سپاس گوی و استرجاء كن (انا لله و انا الیه راجعون بگو) كه او شهید شده است. آن زن نیز چنین كرد؛ سپس از برادرش پرسید و همین پاسخ و دستور را شنید. باز سوال كرد فلانی چه شد؟ حضرت فرمود: با او دیگر چه نسبتی داری؟
عرض كرد: شوهرم می‌باشد.
فرمود: سپاس گو و استرجاء نما كه او نیز شهید شده است. همین كه آن زن خبر شهادت شوهرش را شنید فریادی كشید و واویلا سر داد.
پیامبر فرمود: گمان نمی‌كردم زنی به همسرش این همه علاقه داشته باشد تا این كه این زن را دیدم (و باوركردم). (2)

پی‌نوشت‌ها:

1-روم/21.
2-نورالثقلین: ج 4. ص174. ح23.

منبع مقاله :
غفارنیا، محمد، (1387) 142 قصّه از قرآن: همراه با شأن نزول آیاتی از قرآن، قم: جامعه القرآن الکریم، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.