صورت وقف ‏نامه کتاب و مدرسه‏ کافوریه اصفهان مربوط به دوران دوران صفوی

صورت وقف ‏نامه کتاب و مدرسه‏ کافوریه اصفهان مربوط به دوران دوران صفوی که در این مقاله راسخون مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
جمعه، 22 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صورت وقف ‏نامه کتاب و مدرسه‏ کافوریه اصفهان مربوط به دوران دوران صفوی
صورت وقف ‏نامه کتاب و مدرسه‏ کافوریه اصفهان مربوط به دوران دوران صفوی
مقاله‏های »تاریخچه وقف کتاب در اسلام  (1)«، »وقف کتاب در تمدن اسلامی« و »دو وقف‏نامه کتاب از عهد صفوی(2) (3)«، نگارنده را بر آن داشت تا با توجه به سیره نیکوی وقف، از یکی دیگر از واقفان کتاب و مدرسه در اصفهان عهد صفوی که متأسفانه اکنون آثار او از بین رفته، یادی بنماید. شاید رایج‏ترین نوع وقف در میان مسلمانان، وقف کتاب بوده است.

و از وقف‏نامه‏های مربوط به آنها آگاهی‏های تاریخی و جغرافیایی بسیاری در مورد ابنیه، نامها، مکان‏ها، شهرها، شرط‏ها و غیره استفاده می‏شود و نشر آنها زوایای تاریخی بسیاری را روشن خواهد کرد. وقف‏نامه کتاب و مدرسه کافوریه اصفهان از جمله آنهایی است که نام واقف و خواست او، محل وقف و نشانی موقعیت و شهر و چگونگی استفاده مورد وقف در آن به‏وضوح بیان گردیده است.

در بین ابنیه و آثار متعدد دوره صفویه در اصفهان مدارس متعددی بنا شده که به وسیله خویشاوندان و مقربان و ملازمان دربار پادشاهان صفوی برای استفاده طلاب علوم دینی ساخته شده بود و تا اواخر عهد قاجاریه هنوز برقرار بوده و متأسفانه طی یک قرن اخیر به‏تدریج راه نیستی و زوال را پیموده و تدریجا خانه‏های نوساز جای‏گزین آن مدارس قدیمه شده است.

خوشبختـانه گاهـی نسخه‏ای خطی و یا سنگ‏نوشته‏ای از آنها به دست می‏آید که موجب یادآوری کار خیر و نام نیک بانیان خیراندیش آنها می‏شود. این مدارس مطابق نوشته میرزا حسن‏خان جابری انصاری در سال 1298هـ.ق خراب شده و به حکم یکی از مجتهدان بزرگ این شهر انجام گردیده و از آجرهای آن در مسجد محله نو، معروف به مسجد فشارکی و مسجد رحیم‏خان، استفاده شده است (4)

آقاکافور از خواجه‏سرایان مقرب حرم شاه‏عباس ثانی بوده که مدرسه‏ای به نام خودش در محله کران اصفهان، حوالی مسجد خان، میدان میر کنونی، بنا و وقف بر طلبه علوم دینی اثناعشریه نموده است و چنان که از متن کتیبه برجای‏مانده مدرسه آقاکافور مستفاد می‏شود،

مدرسه مذکور وقف بر طلاب علوم دینی اثناعشری گردیده که در مدرسه مذکور ساکن شده و به افاده و استفاده علوم دینی و معارف یقینیه مشغول شوند. هم‏زمان با ساخت و وقف مدرسـه مزبـور نیز کتاب‏های زیادی از علوم دینی اثناعشری جهت استفاده طلاب ساکن مدرسه نیز وقف نموده است؛

از جمله دوره کتاب جامع‏المقاصد فی شرح‏القواعد محقق کرکی، شیخ علی بن الحسین )904هـ.ق(، بر کتاب قواعدالاحکام علامه حلّی )726هـ.ق( بوده است، که به شرح آنها و نقل وقف‏نامه کتاب و مدرسه می‏پردازیم.

از این مدرسه غیر از کتیبه سردر آن که بر لوح سنگی مرمری حجاری شده در یکی از ایوان‏های مسجد خان در محله دارالبطیخ اصفهان نصب است

و جز نسخه‏ای خطی از جلد دوم کتاب جامع‏المقاصد اثری بر جای نمانده. شاردن، سیاح معروف فرانسوی، در سفرنامه مشهور خویش ذکر می‏کند: آقا کافور یکی از خواجگان دربار و محافظ خزاین و جواهرات سلطنتی بوده و هنگامی که برای کاری به دیدن او می‏رود، گوید مرا به مدرسه خود هدایت کرد و در کنار مدرسه کاروان‏سرایی و باغ و بازارچه‏ای می‏باشد(5)

و چنین معلوم می‏شود که مدرسه کنار نهر یا پیوسته به مسجد خان کنونی در اصفهان بوده و تا این اواخر، چنان‏که دیده‏اند و بیان می‏کنند، در باغی در آن نزدیکی‏ها معروف به باغ پینه‏دوزها طاق‏نماهایی از این مدرسه وجود داشته و اکنون تبدیل به خانه‏های مسکونی شده است (6)

در کتیبه نفیس برجای‏مانده مدرسه آقاکافور، نام وی »حاجی کافور« صاحب جمع خزاین عامره ذکر شده. مندرجات کتیبه مزبور، که به خط خوش نستعلیق برجسته بر سنگ مرمر حجاری شده و به قلم محمدرضا امامی مورخ به سال 1069هـ.ق می‏باشد، بدین‏شرح است (7)

در زمان دولت نواب کام‏یاب سپهررکاب اشرف اقدس ارفع همایون‏شاهی مروّج مذهب بحق حضرات ائمه معصومین، صلوات‏اللّه‏ علیهم اجمعین، السلطان بن السلطان بن السلطان والخاقان بن الخاقان بن الخاقان السلطان شاه‏عباس الثانی الصفوی الموسوی بهادرخان، خلّداللّه‏ ملکه و سلطانه و افاض علی العالمین برّهُ و احسانه، کمترین این آستان حاجی کافور صاحب جمع

خزاین عامره خالصا للّه‏ و مخلصا لوجهه بنای این مدرسه عالیه کرد و وقف بر طلبه علوم دینیه اثناعشریه نمود که طلبه علوم دینیه اثناعشریه در محل مزبور سکنی نموده بافاده و استفاده علوم دینیه و معارف یقینیه مشغول شوند باشد که ثواب آن بروح پرفتوح حضرت ائمه معصومین، صلوات‏اللّه‏ علیهم اجمعین، و بروزگار فرخنده آثار صاحبقران ثانی عاید گردد... بحق النّبی و آله فی شهر ربیع‏الثانی سنة تسع و ستین و الف کتبه محمدرضا الامامی (8)

اما وقف‏نامه کتاب که در ورق اول نسخه‏ای خطی از کتاب جامع‏المقاصد نوشته و ثبت شده و در تاریخ ماه شوّال 1073 وقف مدرسه کافوریه گردیده است؛ این نسخه خطی که ابتدا به شرح آن می‏پردازیم، اخیرا جزء کُتب خریداری‏شده از ورثه یکی از علمای قدیم اصفهان بوده که از گزند حوادث مصون و محفوظ گردیده و پس از حدود سیصد و پنجاه سال به دست ما رسیده.

نسخه یادشده با قطع وزیری بزرگ به قطع 19ضربدر25 سانتی‏متر و کاغذ سپاهانی با جلد چرمی تیماج بسیار کهنه در 280 ورق که مقدار کمی از صفحات داخلی و برگ آخر نسخه ساقط گردیده است و در جای‏جای نسخه بین سطور غیر از برگ اول، 46 مورد کلمه وقف و عبارت »وقف مدرسه کافوریه« و »وقف چهارده معصوم، صلوات‏اللّه‏ علیه و علیهم اجمعین« به غیر از خط نسخ نسخه نوشته شده است.

این نسخه شامل »کتاب‏المتاجر« و »کتاب‏الدیون و فیه الدّین والرهن والحجر والضمان والصّلح« و »کتاب‏الامانات و فیه الودیعة والعاریة واللقطة والجعالة« و کتاب »الغصب و فیه الغصب والشفعة« می‏باشد. کتاب جامع‏المقاصد فی شرح‏القواعد از محقق کرکی که شرحی مفصل است

بر کتاب قواعدالاحکام علامه حلّی و به عنوان »قوله قوله« تا مقداری از کتاب نکاح در هفت جلد نوشته شده است و بقیه را دیگران تکمیل نموده‏اند و آخرین جلد آن نیمه روز شنبه 18 جمادی‏الاول 935هـ.ق به پایان رسیده است (9)

از این کتاب که جزو کتب مهمّ فقهی شیعه و جزو مراجع کتب درسی طلاب علوم دینی و مورد مراجعه آنها می‏باشد، نسخه‏های خطی فراوانی در کتاب‏خانه‏های ایران و عراق و سوریه موجود است و فهرست گردیده است

(10)از کتاب یادشده، به صورت چاپ سنگی در قطع رحلی در سال 1272 و 1278هـ.ق در ایران چاپ شده (11)(12)

متن وقف‏نامه کتاب که دارای چهار مهر سجلی می‏باشد: مهر بیضوی کوچک کنار نوشته »الحصة العلیة العالیة الخاقانیه« با متن »الحسن والحسین ریحانة الجنة 1058«، مهر بیضی بزرگ در زیر نوشته عالی‏حضرت واقف مزبور اقرار به مضمون مسطور نموده است با متن مهر »الراضی بأمراللّه‏ الغنی ابوطالب رضوی« و مهر چهارگوش کوچک با متن »خالص مخلص لوجه‏اللّه‏ 1066« و مهر بیضی پایین وقف‏نامه که باید مهر واقف آقاکافور باشد با متن »مافیه نجات‏اللّه‏ مهر علی کافور«. و اینک متن وقف کتاب:

»بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم الحمدللّه‏ الواقف علی الضمائر والصلوة علی محمد و آله الذین هم سادات الخلائق فی یوم المحشر و بعد باعث بر تحریر این سطور شرعیة القواعد والمبانی آن است که حبس مؤبد و وقف مؤبّد گردانید این جلد کتاب را عالی‏حضرت سامی‏رتبت متعالی‏منزلت رفیع‏مرتبت رفعت و متعالی اقبال پناه عزّت و عوالی و اجلال دستگاه عالی‏جاهی مقرب حاج الحرمین الشریفین آقاکافور، صاحب جمع خزانه عامره، بر طلبه علوم دینیه که ساکن‏اند در مدرسه مبارکه واقعه در اندرون درب کران من محلات جوبارة اصفهان مشهور به مدرسه کافوریه مشروط به آنکه نفروشند و رهن نگذارند و حبس نگردانند.

و از شهر اصفهان و توابع آن بیرون نبرند و تولیت آن را مفوّض گردانید به مدرّس شرعی و ناظر مدرسه مزبوره و به تصرف وقف داد و صیغه شرعیه خواند »فمن بدّله بعد ما سمعه فانـ [ما] اثمه علی الّذین یبدّلونه« و تغییردهنده وقف مزبور ملعون به لعن خدا و جمیع انبیا و اوصیا و ملائکه مقربین بوده باشد فی التاریخ شهر شوال من شهور سنة ثلث و سبعین و الف من الهجرة المقدسة النبویة، علیه و علی جهادیه [کذا] الف الف ثنا و تحیة.

مهر آقاکافور
 

مورد دیگری از موقوفات آقاکافور، وقف قرآن نفیسی بر روضه آستانه مقدسه حضرت معصومه قم به خط خوش دوست‏محمد بن سلیمان هروی در دهه یکم جمادی‏الثانی 968هـ.ق در هرات با تذهیب و آرایش به قطع رحلی است که سه سطر در همه صفحات ثلث زرین نوشته شده و اکنون در موزه آستانه حضرت معصومه می‏باشد.

با نوشته وقف حاجی آقاکافور صاحب جمع خزانه عامره بر روضه معصومه قم در رجب 1094 با سجل ابوطالب رضوی در 29ج که صاحب همان مهر کتاب جامع‏المقاصد است .(13)
 

پی نوشت:

1- مجله میراث جاویدان، شماره 7، »تاریخچه وقف در اسلام«، علی رفیعی )علامرودشتی(، ص104ـ107.
2- همان، شماره 8، »وقف کتاب در تمدن اسلامی«، علی رفیعی )علامرودشتی(، ص82 ـ93.
3- همان، شماره 13، »دو وقف‏نامه کتاب از عهد صفوی«، رضا مختاری، ص72ـ 75.
4- تاریخ اصفهان و ری، ذیل حوادث 1298هـ.ق، میرزا حسن‏خان انصاری، 1321هـ.ش. از جمله مدارسی که اکنون موجود نیست »هفت مدرسه خواجو« و »هفت مدرسه دنبال نهر فرشادی« و مدرسه مریم‏بیگم و مدرسه آقامبارک و مدرسه شاهزاده‏ها و تعداد زیادی دیگر که شرح مفصل آنها در کتاب تاریخ فرهنگ اصفهان، تألیف نگارنده، چاپ 1355هـ.ش دانشگاه اصفهان آمده است..
5- سفرنامه شاردن، قسمت مربوط به اصفهان، ترجمه حسین عریضی، ص71؛ سفرنامه شاردن، ترجمه محمد عباسی، ج5، ص145.
6- تاریخ فرهنگ اصفهان، دانشگاه اصفهان، 1355هـ.ش، ص105..
7- به ثبت استاد دکتر لطف‏اللّه‏ هنرفر: گنجینه آثار تاریخی اصفهان، 1350هـ.ش، ص606؛ آثار ملی اصفهان، تألیف ابوالقاسم رفیعی مهرآباد، تهران، سلسله انتشارات انجمن آثار ملی، ص30.:
8- نگارنده، هنگام تحریر این مقاله، جهت عکس‏برداری کتیبه مدرسه مذکور، با مراجعه به مسجد خان از کتیبه مزبور که در سال 1340هـ.ش توسط دکتر لطف‏اللّه‏ هنرفر استاد دانشگاه اصفهان دیده و ثبت شده بود، اثری ندید و معلوم نشد که سنگ مرمر یادشده چه شده و به کجا منتقل گردیده است.
- کتیبه یادشده هم‏اکنون در گنجینه چهل‏ستون نگهداری می‏شود )ر.ک: مقاله »قرآن‏ها و اشیاء وقفی گنجینه چهل‏ستون« در همین ویژه‏نامه(.میراث جاویدان..
9- فهرست نسخه‏های خطی کتاب‏خانه آیت‏اللّه‏ مرعشی نجفی، ج3، ص282.
10- در کتاب‏خانه آیت‏اللّه‏ مرعشی نجفی قم با چاپ 24 جلد فهرست نسخه‏های خطی، تعداد8 نسخه معرفی گردیده. در فهرست مدرسه فیضیه قم تعداد 12 نسخه، در فهرست مسجد اعظم قم 4 نسخه، در فهرست کتاب‏خانه مدرسه مروی تهران 9 نسخه، در فهرست آستان قدس رضوی تعداد 10 نسخه و در فهرست مدرسه سپه‏سالار تهران و فهرست مجلس شورای ملی سابق چندین نسخه معرفی شده است..
11- فهرست کتاب‏های چاپی عربی خانبابا مشار، ص245. و اخیرا نیز چاپ منقّحی در 14 جلد توسط مؤسسه آل‏البیت لإحیاء التراث در قم به صورت حروفی در قطع وزیری چاپ شده است .
12- معجم المطبوعات العربیه، عبدالجبار رفاعی.
13- فهرست نسخه‏های خطی کتاب‏خانه آستانه مقدسه قم، محمدتقی دانش‏پژوه، 1355هـ.ش..
 

منبع:
میراث جاویدان

نویسنده:مجتبی ایمانیه
این مقاله در تاریخ 1402/4/25 بروز رسانی شده است.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.