چیزهایی که باید درباره ترشح واژن در زمان تخمک‌گذاری بدانید

رنگ و هماهنگی ترشحات واژن در طی تخمک‌گذاری، نسبت به زمان دیگر تغییر می‌کند، براساس مراحل مختلف چرخه قاعدگی. تغییراتی که در تخمک‌گذاری واژن اتفاق می‌افتد متفاوت است.
يکشنبه، 12 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چیزهایی که باید درباره ترشح واژن در زمان تخمک‌گذاری بدانید
چیزهایی که باید درباره ترشح واژن در زمان تخمک‌گذاری بدانید

مترجم: مهناز مزارعی
منبع:راسخون
 

رنگ و هماهنگی ترشحات واژن در طی تخمک‌گذاری، نسبت به زمان دیگر تغییر می‌کند، براساس مراحل مختلف چرخه قاعدگی. تغییراتی که در تخمک‌گذاری واژن اتفاق می‌افتد متفاوت است.
ترشحات واژن یک پدیده طبیعی است که در هر زنی از سن بلوغ شروع می‌شود. این چیزی نیست جز مخاطی که از واژن خارج می‌شود. همچنین به عنوان موکوس سرویکال شناخته شده است، این تخلیه توسط غدد در مهبل و دهانه رحم تولید می‌شود.
به طور کلی، بدن یک زن هر روز حدود سه تا چهار میلی‌لیتر مایع سفید رنگی تولید می‌کند. در شرایط عادی، ترشحات واژن هیچ بویی ندارد، با این وجود بوی کمی در دوره‌های مختلف در چرخه قاعدگی دیده می‌شود. رنگ تخلیه ممکن است از سفید تا شیری رنگ باشد، با این حال، مقدار تولید شده به طور عمده بستگی به مرحله دوره قاعدگی دارد. عوامل مختلفی نظیر استرس، قرص‌های ضدبارداری، فعالیت جنسی، تغذیه با شیر مادر، بارداری و غیره نیز بر ترشحات واژن تأثیر می‌گذارند.
همان‌طور که الگوی چرخه قاعدگی از یک زن به یک دیگر متفاوت است، ترشحات واژن نیز از یک زن به دیگری متفاوت است. بین دو دوره قاعدگی یک زن چندین تغییر در جریان تخلیه واژن خود تجربه می‌کند. بلافاصله پس از دوره قاعدگی، تخلیه واژن کمتر و متراکم‌‌تر می‌شود. در این مرحله ترشحات واژن خشک و چسبنده است و رنگ آن شیری است. در طی تخمک‌گذاری ترشحات واژن واضح تر و مایع‌تر است.

چه اتفاقی در طول تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد

سیکل قاعدگی در زنان از بیست و سه روز تا سی و پنج روز متغیر است و اکثر زنان دارای دوره‌ای بیست و هشت تا سی و دو روز هستند. اگر اولین روز از چرخه به عنوان روز اول شمارش شود، روند تخمک‌گذاری در یک زن بین روزهای ده و نوزده روز رخ می‌دهد. با این حال، این فقط یک دستورالعمل است که ممکن است از یک زن به یک دیگر متفاوت باشد.
تخمک‌گذاری فرایندی است که تخمدان‌ها تخمک بالغ را از آزاد می‌کند. این تخمک به پایین لوله فالوپی حرکت می‌کند، جایی که ممکن است با اسپرم برخورد کند و بارور شود. در صورت لقاح، تخم‌های بارور به کل رحم رفته و خود را در بستر اندومتری کاشته و بارداری موفق است.
اگر تخمک بارور نگردد، تخمک همان مسیر را از طریق لوله های فالوپی به رحم می‌رساند، اما تشکیل تخم در این مورد انجام نمی‌شود. در عوض، پوشش ضخیم رحم شروع به ریختن می‌کند، و منجر به قاعدگی می‌شود.

ترشحات واژن در طی تخمک‌گذاری

هنگامی که یک زن تخمک‌گذاری می‌کند، تغییرات هورمونی زیادی در داخل بدن رخ می‌دهد. در حقیقت، دو نوع هورمون، به نام استروژن و پروژسترون، در طی مراحل مختلف تخمک‌گذاری، در نقاط مختلف ترشح می‌شود. این تغییرات باعث ایجاد تعدادی تغییر در تخلیه واژن در طول، قبل و بعد از تخمک‌گذاری می‌شود.
درست بعد از قاعدگی زن یک دوره خشک را تجربه می‌کند که در آن فقط مخاطی کمی ترشح می‌شود، با این حال، به محض رسیدن تخمک، مخاط بیشتر ترشح می‌شود و یک تخلیه چسبنده را تجربه می‌کند. همانطور که تخمک آزاد می‌شود، تعداد زیادی از موکوس ترشح می‌شود. این برای تسهیل حرکت اسپرم به سمت تخمک است.
مخاطی که در طی تخمک‌گذاری ترشح می‌شود نیز به عنوان موکوس بارور نامیده می‌شود، زیرا این مخاط در صورتی که در طول دوره تخمک‌گذاری زن تشکیل شده باشد. احتمال باروری افزایش می‌یابد. این ترشحات سفید و مایع است و حرکت اسپرم را به سمت تخمک آسان می‌کند.
هنگامی که تخمک‌گذاری رخ می‌دهد، هماهنگی ترشحات دوباره تغییر می‌کند. این بار چسبنده و متراکم می‌شود. به همین دلیل است که ترشحات واژن نشان دهنده تخمک‌گذاری است. زنان در حال تلاش برای باردار شدن باید نگاه دقیق به انسجام تخلیه واژن داشته باشند تا بتوانند بدانند که دوره باروری آغاز شده است. کسانی که نمی‌خواهند باردار شوند می‌توانند از همان روش برای پیگیری تخمک‌گذاری و جلوگیری از حاملگی‌های ناخواسته استفاده کنند.

ترشحات قهوه‌ای رنگ در طی تخمک گذاری

یک خانم ممکن است ترشحات قهوه‌ای در زمان تخمک‌گذاری داشته باشد. این بیشتر نشان دهنده خونریزی یا لانه گزینی است. حدود بیست درصد از زنان باردار چنین تخلیه یا خونریزی در دوران بارداری را تجربه کرده‌اند. خونریزی ایمپلنت چیزی برای نگرانی نیست و تنها چند روز طول خواهد کشید.
تغییرات در تخلیه واژن در طی تخمک‌گذاری توسط همه زنان تجربه می‌شود، بنابراین نگران نباشید. با این حال، اگر تخلیه سبز یا زرد وجود داشته باشد، همراه با تحریک واژن، درد در داخل و اطراف واژن، درد و یا هر گونه ناراحتی، احتمال وجود عفونت وجود دارد. در چنین شرایطی، باید هر چه زودتر به متخصص زنان مراجعه کنید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.