معرفی کتاب صلح امام حسن (ع)؛ پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ

این کتاب شامل سه بخش و یک گفتار است: ـ در گفتار نخست از مظلومیت امام حسن(ع)، صلح حضرت و تهمت‌های ناروایی که به حضرت زدند و جرم و جنایت‌های معاویه سخن به میان آمده است.
پنجشنبه، 21 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب صلح امام حسن (ع)؛ پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ
 صلح امام حسن (ع)؛ پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ



 
شناسنامه کتاب:
عنوان: صلح امام حسن(ع)؛ پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ
زبان: فارسی
قطع: وزیری
نویسنده: شیخ راضی آل یاسین
مترجم / مصحح: سید علی خامنه‌ای
ناشر: مؤسسه انتشارات آسیا
سال چاپ: اسفند 1348
تعداد صفحات: 547 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب شامل سه بخش و یک گفتار است:
ـ در گفتار نخست از مظلومیت امام حسن(ع)، صلح حضرت و تهمت‌های ناروایی که به حضرت زدند و جرم و جنایت‌های معاویه سخن به میان آمده است.
ـ پیشگفتار: نویسنده، ابتدا با منطقی صحیح و تردیدناپذیر عظمت این امام بی‌عیب و اشکال را آشکار ساخته و به فرازهایی از زندگی سیاسی حضرت پرداخته است.
ـ بخش اول: معرفی حضرت (پدر و مادر، تاریخ تولد، نام و کنیه، لقب‌ها، همسران و فرزندان، حج‌های مکرر، وفات و محل دفن ایشان).
ـ بخش دوم: موقعیت سیاسی حضرت (قبل از بیعت، کوفه در روزهای بیعت، تصمیم امام بر جنگ با معاویه، بسیج برای جنگ و فرماندهی، فرستادن سرداری با چهار هزار نفر به‌سوی معاویه و خیانت سردار، عناصر سپاه که اسلام آنها را راضی نکرده بود و فقط برای تأمین منافع خود در سپاه امام حسن(ع) آمده بودند، عبیدالله بن عباس، فداکردن ملک و حکومت به معاویه و چگونگی سیمای صلح).
ـ بخش سوم: صلح (انگیزه‌های صلح از نظر دو جبهه، قرارداد صلح، بررسی مواد قرارداد، موضوع بیعت، سرنوشت خلافت بعد از معاویه، ملاقات طرفین در کوفه بعد از امضای قرارداد، وفا به شروط قرارداد، عدم تعیین جانشین از جانب معاویه، تأمین امنیت عمومی و شیعیان علی(ع)، برخورد معاویه با شیعیان علی(ع) و سران شیعه، شهیدانی که بی‌دفاع کشته شدند، شهادت حجر بن عدی، وضعیت کوفه در این ماجرا و شکنجه‌های معاویه).
ـ آخرین گفتار: در این قسمت، مقایسه میان شرایط امام حسین(ع) و امام حسن(ع) مورد بررسی قرار گرفته است.
تذکر: فهرست‌ها در آخر کتاب آمده است. فهرست نام افراد، قبیله‌ها، خاندان‌ها، گروه‌ها، فرقه‌ها، جای‌ها، وقایع و حوادث تاریخی و روزهای معروف و کتاب‌ها در این کتاب، همچنین تصحیح غلط‌های کتاب، فهرست فصول و بخش‌ها و پاورقی هم ذکر شده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.