معرفی کتاب گنجینه نور (جلد اول) پرسش‌هایی از امام صادق (ع)

این کتاب، مجموعه پرسش‌هایی است که از رییس مکتب جعفری، حضرت امام صادق(ع) پرسیده شده و آن حضرت به آنها پاسخ داده‌اند.
يکشنبه، 22 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب گنجینه نور (جلد اول) پرسش‌هایی از امام صادق (ع)
  معرفی کتاب گنجینه نور (جلد اول) پرسش‌هایی از امام صادق (ع)

شناسنامه کتاب:
عنوان: گنجینه نور (جلد اول) پرسش‌هایی از امام صادق(ع)
موضوع: احادیث امام صادق(ع)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 2000
تعداد صفحات: 597 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب، مجموعه پرسش‌هایی است که از رییس مکتب جعفری، حضرت امام صادق(ع) پرسیده شده و آن حضرت به آنها پاسخ داده‌اند.
احادیث و روایات و نیز بحث و مناظره در دوران زندگانی حضرت امام صادق(ع) در حیطه‌های علمی، اعتقادی، اخلاقی، تربیتی و فقهی صورت گرفته که در این کتاب آمده است.
کتاب در هشت فصل نوشته شده که شامل مطالب گوناگونی است. مباحث این کتاب به همراه مقدمه‌ای از ناشر کتاب آمده است که عبارتند از:
فصل اول - در معنی بسم الله الرحمن الرحیم (تفسیر «بسم الله الرحمن الرحیم» چیست)
فصل دوم - پرسش های درباره حدیث و خرد (اختلاف روایات را چگونه توجیه کنیم، چرا امامان به یک پرسش، پاسخ های گوناگون می‌دهند. وظیفه به هنگام ورود حدیثی پس از حدیث دیگر چیست، مرافعه نزد حکام باطل چه حکمی دارد؟ وظیفه چیست؟ عقل چیست؟)
فصل سوم - پرسش هایی درباره وجود و یگانگی اسماء و صفات خدا (دلیل بر حدوث اجسام چیست. دلیل بر حدوث جهان چیست؟ چند پرسش و پاسخ درباره آفریدگار، پرسش در مورد تفسیر دو آیه، چگونه خدا را بشناسیم، دلیل بر وحدانیت خدا چیست. دلیل بر وجود خدا چیست؟ آیا اثبات او به معنی محدود کردن او است؟ آیا برای او کیفیتی است؟ روش صحیح خداشناسی، معنی فرمایش خدا و اینکه اسرار و حتی پنهان تر از آن را می‌داند چیست، او خیانت چشم ها را می‌داند به چه معنی است و... قضا و قدر چیست؟)
فصل چهارم - پرسش‌هایی درباره ایمان، کفر و شرک و درجه های آن (معنی فرمایش خدا: همانا راه را به او نشان دادیم، یا سپاس گزار باشد یا ناسپاس، چیست؟ و او را به راه خیر و شر هدایت کردیم چیست. آیا جبر است یا قدر؟ چگونه بندگان در عالم ذرّ جواب دادند. اسلام چیست، ایمان چیست، چرا مؤمن، مؤمن نامیده شد؟ آیا بین کفر و ایمان مرتبه‌ای هست؟ شرک چیست، شک چیست، کفر جلوتر است یا شرک، اگر مبلّغی در سرزمین شرک بمیرد چه حکمی دارد و... معنی کسی که با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید چیست؟)
فصل پنجم - پرسش‌هایی درباره آفرینش انسان، دین، پیغمبری و پیغمبران (چرا خدا، انسان ها را آفرید، آیا خدا انسان ها را برای رحمت آفرید یا برای عذاب؟ کلمه «واصب» در آیه (وله الدین واصباً) به چه معنی است؟ دینی که خدا بر مردم واجب کرده کدام است؟ چرا خدا پیامبران را به سوی مردم فرستاد؟ چه تفاوتی بین رسول و نبی است؟ پیغمبران، پیامبری خود را چگونه می‌فهمند؟ روحی که در آدم دمیده شد، چه روحی بود و چگونه دمیده شد، بهشت آدم(ع) چه بود، اندوه حضرت یعقوب(ع) بر یوسف(ع) چه اندازه بود؟... غصب شدگان و گمراهان کیستند. داستان مانی چیست.
فصل ششم - پرسش‌های درباره رسول خدا(ص) و احوال آن حضرت (آیا رسول خدا(ص) مرور فرزندان آدم(ع) است. آیا رسول خدا(ص) به جز حجة الوداع، حج دیگری نیز انجام داد. چگونه پیامبر اسلام(ص) مطمئن شد که این وحی است؟ معنی این کلام خدا «همان گونه بر تو نیز روحی را به فرمان خود وحی کردیم» چیست؟ آیا پیامبر اکرم(ص) در حال غذا خوردن تکیه می‌داد، غذای پیامبر اکرم(ص) چه بود، چگونه رسول(ص) با زنان بیعت می‌کرد)
فصل هفتم - پرسش‌های درباره قرآن کریم (چرا قرآن کهنه نمی‌شود. فرقان چیست و کتاب چیست، چگونه قرآن در ماه رمضان و در ظرف بیست و سه سال نازل شد، نظر شما درباره قرآن چیست، بهترین کارها کدام است، استعاذه کامل چگونه است. چه چیز موجب بی هوشی امام به هنگام قرائت قرآن شد. حکم کسی که قرآن را به رأی خودش تفسیر کند چیست)
فصل هشتم - پرسش‌های درباره امامت، ضرورت و لزوم استمرار آن و امامان(ع) (آیا ممکن است زمین، حتی یک روز بدون امامی که پناهگاه باشد، بماند. آیا زمین بدان امام می‌ماند، پرسشی درباره علم امام، آیا امام بدون فرزند درمی‌گذرد، چه هنگام امام، امامت خود را می‌فهمد، مقصود پیامبر(ص) در روز عیدغدیر از «من کنت مولاه» چه بود، سبب سجده شکری که حضرت علی(ع) انجام داد چه بود، منزلت فاطمه در نظام امامت، منزلت فاطمه زهرا(س)، خداوند چه مقصودی را از آیه تطهیر اراده فرمود، ذریه فاطمه(س) که آتش بر آنان حرام است کیانند، علی(ع) چند بار بر جنازه فاطمه(س) تکبیر گفت.)
در پایان کتاب، هیچ‌گونه فهرست منابع، اَعلام و دیگر فهرست ها نیامده و نویسنده تنها به ارجاع منبع ها به پاورقی بسنده کرده است.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.