سازماندهی نظم اجتماعی
نظریه نوسازی، نمونه بارز تعهد به تاسیس دولت مدرن وستفالیایی، قدرت این تعهدات لائیک را با ذکر نمونه نشان میدهد. ویژگی عمده نوسازی، این فرضیه است که مدیریت حوزه عمومی، شاخه ای از علم است که اساسا جهانی و فراگیر است و دین که با تصور جهانی فرانسیس بیکن از علم مخالف است، تهدید آشکار یا بالقوه ای برای هرگونه واحد سیاسی قلمداد می شود.
جمعه، 7 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهبرد و رویه های مدیریت دین و سیاست که تحت عنوان "لائیسیسم" به آنها اشاره شد، به تدریج و همراه با ایده های رقیب، از درون این نظم سیاسی و اخلاقی وستفالیایی که متاثر از مسیحیت بود، ظاهر شدند. گرچه لائیسیسم، خود را به عنوان گفتمانی با قابلیت جهانی شدن برآمده از معاهدات وستفالیا به عنوان راه حلی برای جنگ های مذهبی معرفی می کند، توصیف کانلی از آن به عنوان "شیوه خاص زندگی معنوی... که از درون مسیحیت بیرون آمده است" به لائیسیسم بسیار نزدیک تر است. یوشوا میشل این استدلال را یک گام به جلوتر می برد، زمانی که می گوید حتی "ایده حاکمیت، به مفهوم خودمختاری رضایتبخش، از خود مسیحیت ناشی شده است... مهم ترین پیامد این تلاش ها برای حذف دین از سیاست یا برخورد با آن به عنوان موضوعی خصوصی برای روابط بین الملل این است که آنها "نه تنها تقاضای تقسیم اخلاق (سیاسی مستقل) بلکه همچنین شالوده آن را می کنند. در این نمونه، اخلاق مستقل از دین مورد نظر است.و توجه کردن به ریشه های رضایت در غرب، ما را نسبت به این واقعیت آگاه می سازد که حاکمیت در واقع تحولی منطقه ای و نه لزوما جهانی است. از دیدگاه روابط بین الملل این موضوع کاملا آشکار است که تاثیر مسیحیت بر توافقات "سکولاریستی" اولیه در وستفالیا باعث شد گنجاندن نظم بین المللی مدرن در چارچوب واقع گرایی و لیبرالیسم که معتقدند مذهب خصوصی شده است امری مشکل تلقی شود. سنت های سکولاریسم مورد بحث در این بخش به ایجاد اشکال خاصی از حاکمیت کمک می کنند که ظاهرا بواسطه تعیین محدودیت برای سیاست تمرکزگرایی دولت که "دین" را کنار گذاشته است، از قابلیت جهانی برخوردارند.
نظریه نوسازی، نمونه بارز تعهد به تاسیس دولت مدرن وستفالیایی، قدرت این تعهدات لائیک را با ذکر نمونه نشان میدهد. ویژگی عمده نوسازی، این فرضیه است که مدیریت حوزه عمومی، شاخه ای از علم است که اساسا جهانی و فراگیر است و دین که با تصور جهانی فرانسیس بیکن از علم مخالف است، تهدید آشکار یا بالقوه ای برای هرگونه واحد سیاسی قلمداد می شود. همان گونه که فالک استدلال می کند کنار گذاشتن دین از حوزه های قدرت و اقتدار " با این هدف بود که کارآیی حکومت مداری را میسر سازد و با توجه به سابقه جنگ ویران کننده فرقه ای، پایه ای را برای سیاست واحد دولت در مواجهه با کثرت گرایی مذهبی فراهم کند. به طور آشکار، در جهان پس از وستفالیا، هویت مذهبی برای مدیریت عقلانی زندگی سیاسی بی اهمیت تلقی شد. در واقع، نظریه نوسازی در تلقی دین به عنوان مانعی برای مدیریت علمی حوزه های عمومی داخلی و بین المللی، فرضیه های لائیسیسم را منعکس می کند. بنیانگذاران دولت مدرن لازم بود دین را به حوزه خصوصی محدود کنند تا به درستی حوزه عمومی و خصوصی، مذهبی و سکولار را تعیین کنند. چنین تلقی می شود که این رویکرد، جهانی است یا حداقل قابلیت جهانی شدن را دارد. همان طور که تی. ان. مادن در یکی از قدیمی ترین و تاثیرگذارترین مقالات درباره این موضوع می نویسد "ایده سکولاریسم هدیه مسیحیت است که به بخش اصلی رهیافت های نظریه اجتماعی غربی درباره نوسازی تبدیل شده است و از آنجا که تصور می شود چنین رهیافت هایی کاربرد جهانی دارند، عواملی که به لحاظ تاریخی برای ایجاد زندگی مدرن در اروپای قرن شانزدهم و سه قرن بعدی آن با یکدیگر همگرا شده اند، در مناطق دیگر نیز باید به عنوان ملزومات نوسازی مطرح شوند.
فرضیههای لائیسیسم به آرامی در پوشش رویکردهای ساختارگرایانه و مادی گرایانه روابط بین الملل که دین را در مقایسه با منافع مادی، امری ثانوی تلقی می کنند، قرار می گیرند. نو واقعگرایی چنین فرض می کند که دولت ها منافع خود را تثبیت و درونی کرده اند و رفتار دولت به واسطه ساختار بین المللی برآمده از عواملی مانند توزیع قدرت، تکنولوژی و جغرافیا محدود شده است. ماتریالیسم تاریخی مارکس، دین را به عنوان "شیوه ای از آگاهی که با آگاهی از واقعیت متفاوت است و در روابط تولید عاملی بیرونی است که هیچ دانشی را تولید نمی کند، بلکه غم و اندوه افراد مظلوم و همچنین نوعی تسلی ساختگی را نشان میدهد،" رد می کند. این رویکردهای مادی انگارانه نسبت به منافع دولت، نقش سازنده و تولیدی هنجارهای اجتماعی و رویه های تجسم یافته آنها را نادیده می گیرند. سکولاریسم نمی تواند به قدرت یا منابع مادی تقلیل داده شود، اما نقش سازنده ای در ایجاد کارگزارها و کمک به ساختارهای هنجاری که در چارچوب آن کارگزارها با هم تعامل می کنند، ایفا می نماید. حتی نظریه پردازان سازه انگاری به سیاست سکولاریسم توجه چندانی نکرده اند. ادبیات موجود درباره بافت اجتماعی نظام دولت ها که با تمرکز بر تعامل واحدهای دولتی از پیش قوام یافته، تاثیر هنجارهای بین المللی بر منافع، هویت و رفتار دولت را توضیح میدهد، ساخت سکولار یا مذهبی را نادیده می گیرد یا بر اساس فرضیه های پیشین با مذهب به عنوان موضوعی خصوصی برخورد می کند.
مهم ترین پیامد این تلاش ها برای حذف دین از سیاست یا برخورد با آن به عنوان موضوعی خصوصی برای روابط بین الملل این است که آنها "نه تنها تقاضای تقسیم اخلاق (سیاسی مستقل) بلکه همچنین شالوده آن را می کنند. در این نمونه، اخلاق مستقل از دین مورد نظر است.
منبع: دین و نظریه روابط بین الملل، جک اسنایدر، ترجمه سیدعبدالعلی قوام، رحمت حاجی مینه، چاپ اول، نشر علم تهران ۱۳۹۳
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
تازه های مقالات
معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی هرمزگان
چگونه ماهی تازه را پاک کنیم؟
نحوه کاشت و نگهداری از کاج مطبق: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل موسی در گهواره: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
بیشترین بازدید هفته
آیا استحمام در زمان آبله مرغان خطرناک است؟
نحوه خواندن نماز والدین
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
دعا برای ختم به خیر شدن امور و گشایش مسائل
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
طریقه خواندن نماز شکسته و نیت آن
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع
نحوه فعال کردن سرویس پیام چند رسانهای (MMS) همراه اول
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی هرمزگان
چگونه ماهی تازه را پاک کنیم؟
نحوه کاشت و نگهداری از کاج مطبق: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل موسی در گهواره: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
روضه امام جعفر صادق علیهالسلام/مهدی رسولی
قاصدکی خبر داد که موقعه وصاله/مهدی رسولی
آتش گرفته باز زبونه/نریمان پناهی
یه زائر جامونده و تنها/میثم مطیعی
شده غرق غم، دل هر عاشق/میثم مطیعی
چشام مثه ابر بهاره/جواد مقدم
میسوزه خونه ی من همه کاشونه ی من/مجتبی رمضانی
اگر که سینه زنم من ، اگر شده دلم عاشق/جواد مقدم
روضه امام جعفر صادق علیهالسلام/مجتبی رمضانی
یه داغه،یه درده، که انگاری مثه باد خزونه/سید مهدی حسینی
تبریک روز معلم به همهی معلمان عزیزمان