پدیدههای دینی در آسیای شرقی
کشورهای آسیای شرقی علیرغم نقش مهمی که مبلغین خارجی ایفا می کردند، درصدد بودند با کنترل مذاهب فراملی خارجی توسط نهادهای صنفی دولت پیوندهای فراملی مذاهب خارجی را تضعیف کنند .
دوشنبه، 31 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در این راستا، شباهت قابل توجهی بین استفاده چین از کنفوسیونیسم برای مشروعیت دولت و ایجاد وحدت ملی تحت لوای "جامعه سازگار" و تقویت نهادهای کنفوسیوسی به عنوان ابزار سیاست خارجی جهت دستیابی به آنچه چینی ها "جهان سازگار می خوانند، وجود دارد. تاسیس نهادهای کنفوسیوسی توسط چین، تلاش آشکاری برای اطمینان بخشیدن به مردم بود که نشان دهد تمایل چین برای کسب جایگاه برتر تنها بر اساس قدرت نظامی و اقتصادی نیست بلکه بر اساس شالوده های واقعی فرهنگ و سنت نیز می باشد. برای مثال، به نظر میرسد تجدید حیات کنفوسیونیسم در چین به خوبی با احیای کنفوسیونیسم در کره جنوبی تشدید شده است. مؤسسه کنفوسیوس که به طور رسمی در نوامبر ۲۰۰۴ در سئول تاسیس شد، نخستین نوع خود در جهان بود. تا پایان سال ۲۰۰۷ یازده مؤسسه کنفوسیوس دیگر در کره جنوبی تاسیس شدند. با گسترش پیوند افراد در ورای مرزها، این بعد فراملی برای دولتهای شرق آسیا فرصت ها و چالش هایی پدید آورد. یکی از این چالش ها، افزایش حضور کارگران خارجی در آسیای شرقی بود. برای نمونه، در سال ۲۰۰۹ تعداد خارجی های ساکن در کره جنوبی برای نخستین بار از مرز یک میلیون نفر گذشت.همچنین کره جنوبی از مراسم های مذهبی به عنوان ابزاری برای ترویج فرهنگ و سنتهای کره ای در عصر جهانی شدن، استفاده کرده است. این کشور در ابتدا مانند چین، کنفوسیونیسم را مانعی برای پیشرفت اقتصادی می دید. برای نمونه، پارک چونگ هی، رییس جمهور کره جنوبی در سخنرانی خود در سال ۱۹۶۲ تحت عنوان "تأملاتی درباره گذشته ملت ما که منطق اصلاح طلبان در دوره نوسازی را منعکس می کرد از "فساد، غیرعقلانی بودن، رشوه گیری و اتلاف سرمایه در سنت کنفوسیوس" انتقاد کرد.
اما امروزه کره جنوبی از عناصر مختلف مذاهب سنتی خصوصا کنفوسیونیسم و بوداییسم حمایت می کند. برای مثال، وب سایت وزارت فرهنگ و توریسم کره جنوبی ادعا کرده است: "کره حتی بیشتر از چین یا ژاپن توانسته است کنفوسیونیسم و بوداییسم را در اشکال کلاسیک شان حفظ کند. در سال ۲۰۰۱، دولت کره از برگزاری جشنواره بین المللی فرهنگ کنفوسیوسی برای یادبود پانصدمین سالگرد تولد تویگی از مشهورترین شخصیت های کنفوسیوس کره ای حمایت کرد. در این جشنواره اعلام شد که "سنت کنفوسیوسی تنها جایگزینی برای زوال اخلاقی و معنوی در دنیای امروز نیست، بلکه همچنین این سنت در مرکز فرهنگ ملی کره قرار دارد. کره جنوبی با برگزاری این مراسم دولتی تلاش کرد "هویت ها و فرهنگ های کره ای را در مقابل نیروهای متخاصم روند "جهانی شدن" حمایت کند.
در این میان، تنها دولت ژاپن با الگوی احیاء مذهبی برای دیپلماسی عمومی سازگار نیست. گرچه اشاره مکرر بسیاری از حامیان قدرت نرم ژاپن به احترام این کشور برای طبیعت، مشروعیت شینتویسم را تداعی می کند، اما، توسل جستن به چنین سنتی به لحاظ سیاسی بسیار بحث برانگیز خواهد بود. در واقع، دولت ژاپن برای بهبودی تصویر بین المللی خود به جای رجوع به مذاهب قدیم یا جدید ترجیح میدهد بر فرهنگ مردم تکیه کند.
فراملی گرایی؛ دومین ویژگی متمایز احیاء مذهب در شرق آسیا است. در گذشته، کشورهای آسیای شرقی علیرغم نقش مهمی که مبلغین خارجی ایفا می کردند، درصدد بودند با کنترل مذاهب فراملی خارجی توسط نهادهای صنفی دولت پیوندهای فراملی مذاهب خارجی را تضعیف کنند و به آنها تنها زمانی اجازه فعالیت بدهند که پیوندهای خارجی خود را قطع کنند و تنها از طریق کانال های دولتی با خارج ارتباط برقرار نمایند.
با گسترش پیوند افراد در ورای مرزها، این بعد فراملی برای دولتهای شرق آسیا فرصت ها و چالش هایی پدید آورد. یکی از این چالش ها، افزایش حضور کارگران خارجی در آسیای شرقی بود. برای نمونه، در سال ۲۰۰۹ تعداد خارجی های ساکن در کره جنوبی برای نخستین بار از مرز یک میلیون نفر گذشت.
افزایش تعداد کارگران خارجی با عقاید مذهبی مختلف شامل کاتولیسم (فلیپینیها)، بوداییسم (بنگلادشیها) و اسلام (پاکستانیها) به آرامی چشم انداز مذهبی کره جنوبی را تغییر می دهد. این واقعیت جدید، شاید چالش های جدیدی برای حکومت کره جنوبی ایجاد کند و برای ژاپن و چین نیز چنین احتمالی وجود خواهد داشت. و به طور کلی، دولت چین در خنثی کردن نفوذ خارجی ها در داخل این کشور در حوزه مذهب، موفق بوده است، در حالی که تاثیرگذاری خود را نیز در مجامع مذهبی بین المللی افزایش داده است. تنش ها بین واتیکان و حکومت چین بر سر موضوع انتصاب اسقف های کاتولیک، این نکته را توضیح میدهد. از دهه ۱۹۵۰، کلیسای کاتولیک رم و چین هیچ روابط دیپلماتیکی با یکدیگر نداشتند. در نتیجه، هشت میلیون کاتولیک چینی به کلیساهای زیرزمینی روی آوردند، در حالی که پنج میلیون مسیحی دیگر که متعلق به انجمن کاتولیک وطن پرستانه چینی بودند تحت حمایت حکومت قرار داشتند. شکاف بین کلیسای کاتولیک رم و حکومت چین خصوصا در ژوئن ۲۰۰۴ بیشتر شد، زمانی که مقامات چینی سه اسقف کاتولیک رم را بازداشت کردند. واتیکان این بازداشت ها را بر اساس قوانین یک کشور، غیرقابل تصور خواند.
منبع: دین و نظریه روابط بین الملل، جک اسنایدر، ترجمه سیدعبدالعلی قوام، رحمت حاجی مینه، چاپ اول، نشر علم تهران ۱۳۹۳
مقالات مرتبط
ایدئولوژیهای سکولار و جنگهای داخلی
نقش مذاهب در جنگهای داخلی
عقلانیت و بازدارندگی
فرسایشی بودن جنگهای داخلی
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
پدیدههای دینی داخلی
دوشنبه، 31 تير 1398
سکولاریسم از دیدگاه شهید مطهرى
پنجشنبه، 15 اسفند 1387
اندیشه دینی و سکولاریزم
پنجشنبه، 15 اسفند 1387
پیدایی و پایایی سکولاریزم
پنجشنبه، 15 اسفند 1387
کندکاوی درمبانی نظری سکولاریسم
پنجشنبه، 2 آبان 1387
ريشه هاي انديشه هاي بي خدايي نوين
پنجشنبه، 2 آبان 1387
نگاهى به برخى از دلايل معتقدان به سكولاريسم
شنبه، 29 تير 1387
اسلام و سكولاريسم
چهارشنبه، 5 تير 1387
حذف دين از زندگى دنيوى بشر(قسمت دوم)
چهارشنبه، 5 تير 1387
حذف دين از زندگى دنيوى بشر (قسمت اول)
پنجشنبه، 30 خرداد 1387
تازه های مقالات
یاد مادر از زبان فرزندان حضرت زهرا (سلام الله علیها)
اهمیت آموزش و یادگیری خوشنویسی
پیوند عرفانی در هنر خوشنویسی
استناد حضرت زهرا (س) به آیات قران در خطبه فدک
سوالات متداول بلیط تهران دبی علی بابا
انواع هوش مصنوعی را به همراه کاربرد هریک بشناسید
دوگانه جنگ و صلح در اسلام
آب و هوای فتحیه و بهترین زمان سفر به آن
کالری یک لیوان چای
کالری یک لیوان کاپوچینو چقدر است؟
بیشترین بازدید هفته
خلاصه ای از زندگی مولانا
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
داستان های کوتاه از پیامبر اکرم (ص)
پیش شماره شهر های استان تهران
نحوه خواندن نماز والدین
چهار زن برگزیده عالم
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان گیلان
داستان انار خواستن حضرت زهرا(س) از امام علی(ع)
موارد بیشتر برای شما
یاد مادر از زبان فرزندان حضرت زهرا (سلام الله علیها)
اهمیت آموزش و یادگیری خوشنویسی
همدلی و مهرورزی در آینه قرآن
سرتیپ دوم شیخیان: سامانههای دفاعی ما از اس ۴۰۰ عملکرد بهتری دارند
شهادت سخنگوی حزب الله؛ محمد عفیف ترور شد
لحظات پر التهاب حمله صهیونیستها به ساختمان کناری تیم مستندساز ایرانی
بمباران دفتر حزب بعث سوریه در بیروت
محل شهادت محمد عفیف مسئول رسانهای حزبالله در بیروت
عکاسی که فوتبال یک روستا را جهانی کرد
بخشی از گفتوگوی سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر انقلاب
دیدار وزیر دفاع با رئیس ستاد کل ارتش سوریه
مخالفت نمایندگان با همزمانی انتخابات مجلس و شورای شهر
گل زیبا از وسط زمین در لیگ یک
کلاهبرداری با لباس خرس از بیمه در کالیفرنیای امریکا
پانسمان درختان صدمه دیده جنگلهای هیرکانی