انگیزه های ارتباط با افراد نامحرم

در این مقاله به بررسی علل و انگیزه های ارتباط با افراد نامحرم می پردازیم.
چهارشنبه، 20 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انگیزه های ارتباط با افراد نامحرم
علل و انگیزه های ارتباط با افراد نامحرم گوناگون است. ممکن است دختر و پسر نامحرم انگیزه های مشترک و یا جداگانه ای برای روابط خود داشته باشند.

اعمال و افعالی که از انسان صادر می شود بدون انگیزه و اندیشه نیست.

قداست و خباثت عمل انسان به نیت او بستگی دارد. نیت، سازنده هویت عمل انسان ها است. از این رو پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند:

انَّمَا الاعمال بِالنّیات و لِکلِّ امْری ء مانَوی[1]
بدی و خوبی عمل ها به نیت ها بستگی دارد. و هر شخصی به میزان نیت خود بهره می برد.


1- انگیزه جنسی

برخی معتقدند ریشه اصلی روابط بین دو جنس مخالف و به اصطلاح نامحرم، انگیزه جنسی است لیکن طرفین برای معقول جلوه دادن این روابط نامشروع، سخنانی بر خلاف انگیزه اصلی بر زبان جاری می کنند؛ مثل اینکه می گویند: هدف ما فقط محبت و تحکیم پیوندهای دوستی، استفاده متقابل فرهنگی یا روابط خواهر و برادری است.

عده ای معتقدند: بهتر است دوست پاک و مشاور خیرخواه هر فردی، از جنس مخالف او باشد.

در میان دخترها و پسرها این گونه توجیهات بیشتر است. چرا که این رابطه ها شادمانی زیادتری را موجب خواهد شد؛ ولی تجربه نشان داده است محور اصلی این نوع دوستی ها، همان انگیزه جنسی است که در غالب عشق و علاقه های شدید خودنمایی می کند و حتی گاهی به ازدواجهای نامعقول نیز منجر می شود.


2- سود شخصی

ارتباط با انگیزه منافع مادی اشکال مختلفی دارد:

الف) گاهی زن برای استخدام در اداره با مسئول کارگزینی ارتباط برقرار می کند.

ب) گاهی زن ثروتمند و یا مرد توانگر است. به همین دلیل فرد نامحرم تمایل به ارتباط نشان می دهد تا شاید روزی از ثروت او بهره مند شود و طرف مقابل هم به دلایلی این رابطه را مغتنم می شمارد.

ج) دبیری که متخصص است و طرف مقابل برای استفاده از علمش با او رابطه برقرار می کند تا از علم او بهره گیرد. این رابطه از سوی جنس مخالف غالباً در دوران تحصیل اتفاق می افتد.


3- انگیزه ازدواج

این نوع رابطه غالباً از سوی دختران، خالصانه است، چرا که دختران عشق ورز هستند و پسران عشق باز. برای پسران ارضای غریزه جنسی مهم است، نه عشق ورزی و ازدواج.


4- قرابت و خویشاوندی

یکی از علل ارتباطها، مسأله فامیلی و خویشاوندی است. گاهی برادر شوهر، پسر عمه، دختر خاله، پسر دایی و دختر دایی با هم معاشرت می کنند و غالباً گمان می کنند فامیل ها با هم محرم هستند، در حالی که حدود شرعی در همه موارد باید مراعات شود.


5- علاقه مندی به افراد صاحب شهرت

گاهی انگیزه ارتباط به دلیل شهرت اجتماعی طرف مقابل است. مانند علاقه مندی به ورزشکارانی که در میادین ورزشی مدال کسب کرده اند.


6- رابطه معلم و شاگرد

گاهی انگیزه و میل به ارتباط دو جنس مخالف، به دلیل روابط استادی و شاگردی است که اصل این گونه رابطه ها، مقدس است و کمتر به گناه می انجامد، لکن باید حدود شرعی این نوع رابطه نیز مشخص باشد.


بهانه های ارتباط

بسیاری از مجلات و مقالاتی که به موضوع روابط دختر و پسر پرداخته اند به بهانه های مختلفی چون کاهش حساسیت ها و التهاب ها، نیاز به دوستانی همراز و مهربان، شناخت قبل از ازدواج، پیشرفت فرد و جامعه و یا جلوگیری از فساد، موضوع روابط آزاد را مطرح نموده اند.[2] این که می گویند

«الانسان حریص علی ما مُنِعَ منه[3]؛
انسان حریص است بر هرچه که از او منع شود»

مطلب صحیح است ولی نیاز به توضیح دارد و آن این که انسان به چیزی حرص می ورزد که هم از آن منع شود و هم به سوی آن تحریک شود. به اصطلاح اگر تقاضایی را ایجاد کنند آنگاه او را از آن منع سازند. اما اگر چنین تقاضا و نیازی را ایجاد نکنند حرص و ولع هم نسبت به آن کم خواهد بود. ما انکار نمی کنیم که دسترسی نداشتن به همسر موجب انحراف می شود و باید شرایط ازدواج قانونی را سهل کرد ولی بدون شک آن مقدار که خودنمایی زن در اجتماع و معاشرت های آزاد سبب انحراف جنسی می شود به مراتب بیشتر از آن است که محرومیت سبب می گردد.[4]


پی نوشت ها:
[1] . میزان الحکمه، ج 10، ص 277.
[2] . هفته ‏نامه آبان، ش 112؛ ایران جوان، ش 56، 134، 135 و 156.
[3] . مهج الدعوات، ص 122.
[4] . مسأله حجاب، شهید مطهرى، ص 110.

منبع: حوزه نت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.