امان از عکس‌های روی پروفایل (احکام فضای مجازی)

استفاده درست از تلفن همراه و فضاهای مجازی، یکی از مسائل پیش روی نوجوانان است و همواره نگرانی های والدین را در پی دارد. در نوشته زیر به احکام استفاده از فضای مجازی اشاره شده است.
دوشنبه، 29 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امان از عکس‌های روی پروفایل (احکام فضای مجازی)
از بزرگی پرسیدند: فرق زندگی در گذشته و امروزه چیست؟ ایشان تأملی کرد و فرمود: فرق که بسیار است، اما یکی از فرق‌های مهم این است که در گذشته افراد خانواده دور هم ‌می‌نشستند و به هم ‌می‌نگریستند و با هم گفت‌وگو ‌می‌کردند، اما امروزه افراد خانواده اگر دور هم جمع شوند، به جای به هم نگریستن، همه به صفحه‌ی موبایل خود چشم ‌می‌دوزند!!!
از وقتی که موبایل‌ هوشمند پا به عرصه‌ی زندگی‌ها گذاشت و خرید این وسیله‌ی کوچک و عجیب به عنوان یکی از اصلی‌ترین اقلام ضروری زندگی انسان‌های امروزی مطرح شد، روابط بسیاری از انسان‌ها دست‌خوش تغییرات جدی شده است. مهم‌ترین اوقات برخی افراد که خلوت با خدای خودشان بوده، به خلوت با موبایل و تبلت تبدیل شده یا ارتباط اجتماعی و دیدار با دوستان و بستگان، تنها به ارتباطات درون گروهی در نرم‌افزارهای گوناگون محدود شده است.

البته از حق نگذریم که این‌ها همه یک روی سکه بود و فوائد و منافع بسیار تلفن همراه و نرم‌افزارهای ارتباط‌جمعی به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزار رسانه‌ای و تفریحی در دنیای امروز غیرقابل انکار است؛ چه‌بسا اگر نگاهی دوباره و منطقی‌تر به سبک زندگی و شیوه‌ی استفاده‌ی معقول از این ابزار بیندازیم، بتوانیم منافع بسیار این وسیله‌ی نوین را با حداقل مضرات و مشکلات احتمالی آن تجربه کنیم.

 

نیلوفری در مرداب

اولین مشکلی که حضور در این قبیل فضاهای مجازی ممکن است به دنبال داشته باشد، این است که فضا مانع و فیلتری برای مطالب و تصاویر و احیانا فیلم‌ها یا صوت‌های ناجور و مضر ندارد؛ به عبارت روشن‌تر، بسیاری از نرم‌افزارها و سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، چیزی شبیه جمعه‌بازار در خیلی از مناطق روستایی کشورمان هستند که هرکس هرچه دوست داشت ‌می‌تواند در آن‌جا عرضه کند.

نتیجه این می‌شود که شما ناخواسته با تصاویر و مطالب ناجور و آلوده رو‌به‌رو ‌می‌شوید و حتما قبول دارید که برخی از این تصاویر، هرچند کوتاه و مختصر مورد مشاهده قرار بگیرد، اما تا ابد ممکن است از ذهن انسان نرود و قلب و روح انسان را آلوده کند.

همان‌طور گاهی مطالب خوب و مفید در برخی از این فضاها مانند گل زیبایی است که در مردابی پر از لجن رشد کرده و بهره‌مندی از این گل همان و آلوده شدن به لجن و تعفن همان؛ بر این اساس، دوستان عزیز باید حواس‌شان جمع باشد که اگر قرار است نصب نرم‌افزار اینستاگرام در گوشی برای دیدن تصاویر فلان دوست عزیز مساوی باشد با عبور از ده‌ها تصویر نامناسب و آلوده از انسان‌های بی‌دین و ایمان، باید دور این فضا را خط کشید و حال شیطان را گرفت.

چلوکباب مسموم روح

نکته‌ی مهم‌تری که نباید از آن غفلت کرد، این است که گاهی فرد ‌می‌گوید من در فلان گروه عضو شدم و حتی در بخش تنظیمات امکان دانلود، هر نوع عکس و فیلم را هم برداشتم و هیچ فیلم و عکس ناجوری ناخواسته وارد گوشی من نمی‌شود، در نتیجه فقط ازمتن‌های نوشته شده توسط اعضای گروه استفاده ‌می‌کنم، پس خطری مرا تهدید نمی‌کند.

گویا این دوستان غافل هستند که خطر برخی مطالب و متن‌های نامناسب که دارای شبهات ضد دین هستند، به مراتب بیش‌تر از عکس و فیلم است و ممکن است ایمان انسان را بر باد بدهند؛ شاید باورتان نشود، اما کم نبودند افرادی که فکر ‌می‌کردند این قبیل مطالب و شبهات تأثیری روی ایمان آنها نخواهد گذاشت، اما با مطالعه‌ی برخی از این مطالب چنان دچار تردید و شک شدند که سال‌ها نتوانستند از این باتلاق بیرون بیایند.

البته گمان نکنید اسلام با آزاداندیشی و شنیدن حرف مخالفان مشکل دارد، بلکه ‌می‌گوید انجام این کار بر عهده کارشناسان و افراد خبره است نه هر فرد که با قرار گرفتن در معرض این ویروس و بیماری قبل از هر دفاعی مریض و مصدوم ‌می‌شود؛ پس باید حواس‌مان را جمع کنیم که برخی مطالب در برخی گروه‌های مجازی بدترین و آلوده‌ترین غذاهای روح هستند و نباید وارد بدن ما شوند، هرچند در ظاهر به جذابیت یک پُرس چلوکباب بختیاری باشند.

 

امان از این پروفایل‌ها

یکی از آسیب‌های دیگر در این فضاهای مجازی، انتخاب عکس شخصی برای صفحه خود یا همان عکس پروفایل است؛ دیده می‌شود گاهی افراد جوگیر می‌شوند و به خاطر جلب توجه دیگران یا برای کم نیاوردن در برابر دیگر کاربران، عکس‌های نامناسبی از خود یا دیگران را در صفحه‌ی شخصی‌شان قرار می دهند؛ در مورد این تصاویر، روشن است که اگر نفس عکس در زمره‌ی عکس‌های مستهجن و تحریک‌کننده به حساب بیاید، استفاده از آن و به گناه انداختن دیگران حرام است؛ به علاوه اگر در این عکس از تصویر دیگر مسلمانان هم استفاده می‌شود، نباید زمینه‌ی هتک و ریختن آبروی آن‌ها فراهم باشد.

در مورد تصاویر خود نیز باید حریم‌ها را حفظ نمود و صفحه‌ی شخصی دلیلی بر حریم شخصی نیست تا خانمی بگوید این صفحه همانند حریم شخصی خانه‌ام محسوب می‌شود و فرد نامحرم یا افراد جنس مخالف نباید در آن سرک بکشند و به عکسم نگاه کنند، بلکه این مکان لااقل چیزی شبیه ماشین شخصی است که در معرض دیدن و نگاه دیگران است و نمی‌توان در آن محیط شخصی هم بی‌حجاب بود.

حتی در مورد استفاده از تصاویر نیمه برهنه‌ی زنان هم که بین دختر خانم‌ها رواج دارد، نباید فراموش کرد که مخاطب شما و کسانی که نگاه‌شان به تصویر پروفایل شما ‌می‌افتد، لزوما خانم نیستند و اگر آقاپسری با نگاه به این تصویر دخترانه به گناه بیفتد، شما هم در آن مقصر خواهید بود.
نویسنده: روح‌الله حبیبیان
تصویرساز: احسان سلیمانی


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.