نُه تا از بهترین برنامه‌های کاربردی مشاهده ستارگان برای آیفون

مشاهده ستارگان، برای داشتن بهترین تجربه‌ی مشاهده، به یک شب صاف نیاز دارد. همیشه ممکن است این گونه نباشد. همچنین، به دلیل آلودگی، شب صاف وعده‌ای برای داشتن آسمانی صاف در بر ندارد. لکن کمک از طریق فناوری وجود دارد. در این جا نگاهی به چند برنامه جالب آیفون می‌اندازیم تا در چنین سناریوهایی به شما کمک کنند.
شنبه، 4 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی رضایی میر قائد
موارد بیشتر برای شما
نُه تا از بهترین برنامه‌های کاربردی مشاهده ستارگان برای آیفون

سفر زمان

سفر نور وقت می‌گیرد و از این رو، ستاره‌هایی را می‌بینیم که سال‌های نوری زیادی از ما فاصله دارند، و ما در واقع چندین سال قبلِ آنها را مشاهده می‌کنیم. برخی از آنها حتی ممکن است امروز وجود نداشته باشند، و با این حال، ما قادر به دیدن آنها هستیم.
 
یک ستاره بین، شخصی است که از علاقه‌مندان به نجوم یا اختر شناسی است و عاشق مطالعه ستارگان و آسمان است. افرادی که این علاقه را پرورش می‌دهند، خود را به معنای واقعی کلمه در معرض دنیای جدید و بسیاری از دلخوشی‌های نجومی قرار می‌دهند.
 
اکثر برنامه‌های کاربردی ستاره بینی، بر اساس موقعیت مکانی داده شده توسط مختصات GPS تلفن شما، به بازسازی آسمان بالای سر شما می‌پردازند. این برنامه‌ها اطلاعات مفصلی را در مورد اجرام آسمانی که بالای سر شما هستند ارائه می‌دهند. از آن جا که این برنامه‌ها از مختصات GPS شما استفاده می‌کنند، با تغییر در موقعیت مکانی، آسمان نمایش داده شده روی صفحه تلفن همراه شما تغییر خواهد کرد. همچنین می‌توانید برای مشاهده دقیق‌تر زوم کنید و یک جرم آسمانی خاص را انتخاب کنید تا جزئیات بیشتری در مورد آن به دست آورید. در این رابطه لیستی از چند برنامه خوب و جالب برای آیفون‌ها در زیر آمده است.
 

برنامه کاربردی ناسا (NASA App)

این یک برنامه توسعه یافته ناسا است. این برنامه دسترسی به مجموعه‌ای از آخرین مطالبی را که ناسا ارائه کرده است برای کاربران فراهم می‌کند.
 
قیمت: مجانی
فروشگاه برنامه
 

نمودار ستاره (Star Chart)

این برنامه توسط Escapist Games Ltd. توسعه یافته است. گزینه‌ای را برای مشاهده آسمان از سایر مکان‌ها نیز فراهم کرده است.
 
قیمت: مجانی
فروشگاه برنامه
 

GoSkyWatch Planetarium

این برنامه توسط GoSoftWorks ساخته شده است. بدون در نظر گرفتن جهت گیری تلفن شما، نمای صحیح آسمان را نشان می‌دهد.
 
قیمت: مجانی
فروشگاه برنامه
 

ستاره و سیاره یاب (Star & Planet Finder)

این برنامه توسط برنامه سیاره یاب توسعه یافته است. برنامه، شما را به سمت ستاره یا سیاره‌ای که می‌خواهید ببینید هدایت می‌کند.
 
قیمت: مجانی
فروشگاه برنامه
 

منظره آسمان (SkyView)

این برنامه توسط Terminal Eleven LLC توسعه یافته است. این برنامه به شما در مسیر جرم آسمانی مورد علاقه‌تان کمک می‌کند.
 
قیمت: مجانی
فروشگاه برنامه
 

Pocket Universe: Virtual Sky Astronomy

Craic Design  این برنامه را توسعه داده است. این پایگاه داده‌های عظیمی از اجرام آسمانی را در اختیار شما قرار می‌دهد.
 
قیمت: 2.99 دلار
فروشگاه برنامه
 

راهنمای نجوم ستاره‌ها Star Walk HD-5 (Star Walk HD-5 Stars Astronomy Guide)

شرکت ویتو تکنولوژی این برنامه را توسعه داده است. برنامه جزئیات و آمارهای مختلف روزانه مربوط به نجوم را ارائه می‌دهد.
 
قیمت: 2.99 دلار
فروشگاه برنامه
 

SkySafari

Sky Safari توسط Simulation Curriculum Corp توسعه یافته است. این برنامه می‌تواند دستگاه شما را به تلسکوپ الکترونی‌تان وصل کند.
 
قیمت: 2.99 دلار
فروشگاه برنامه
 

Starmap HD

این برنامه توسط Starmap Media توسعه یافته است. این برنامه برای کسانی که به دنبال گرافیک برتر و تجربه کاربر هستند ایده‌آل است.
 
قیمت: 16.99 دلار
 
یکی از بهترین برنامه‌های جالب برای آیفون 4 و آیفون 5، Star Tracker  است. تمام این برنامه‌های ذکر شده در بالا اطلاعات گسترده و فوری از اجرام آسمانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با آنها مسلح شوید؛ یک شب ابری سر راه یک ستاره بین و آسمان پرستاره‌اش قرار نخواهد گرفت. به عنوان مثال صورت فلکی زیر را با یکی از این برنامه‌ها ببینید.
 

صورت فلکی  پرساوش

بهترین زمان برای دیدن صورت فلکی پرساوش، عصرهای زود هنگام در پاییز و زمستان است. به راحتی می‌توانید با یک بدن مثلثی، پاها و دست‌ها شکل انسان را بسازید. به نظر می‌رسد که وی از یک سو اسلحه در دست دارد، در حالی که ظاهراً از سوی دیگر  سر مدوسا را در دست دارد. اکثر برنامه‌های کاربردی ستاره بینی، بر اساس موقعیت مکانی داده شده توسط مختصات GPS تلفن شما، به بازسازی آسمان بالای سر شما می‌پردازند. شناسایی الگول، که چشم مدوسا محسوب می‌شود، مکان یابی پرساوش را برای شما راحت‌تر خواهد کرد.
 
پرساوش  یکی از 48 صورت فلکی بود که توسط ستاره شناس یونانی، بطلمیوس در قرن 2 ترسیم شد.
پرساوش یکی از 88 صورت فلکی مدرن است که توسط اتحادیه بین المللی نجوم (IAU) شناخته شده است؟ این، سازمانی است که مجاز به تعیین نام‌هایی برای اجرام آسمانی است.
 
صورت فلکی پرساوش مساحتی معادل 615 درجه مربع را اشغال می‌کند که از نظر اندازه، آن را به بیست و چهارمین صورت فلکی بزرگ تبدیل می‌کند. تعیین مکان آن خیلی دشوار نیست، زیرا در مسیر اصلی راه شیری قرار دارد. می‌تواند در شمال تائوروس و غرب کاسیوپیا واقع شود. علاوه بر تائوروس و کاسیوپا، از غرب با آندرومدا و مجمع الکواکب سه گوش هم مرز است، آریز در جنوب، اوریگا در شرق و کاملوپاردالیس در شمال.
 
برخی از مشهورترین اجرام آسمانی عمیق واقع در این صورت فلکی شامل سحابی دمبل کوچک (M76) ، سحابی کالیفرنیا (NGC 1499) ، آلفا پرشی خوشه (برخورد دهنده 39) و دو خوشه باز به نام‌های NGC 869 و NGC 884 است که به راحتی با دوربین شکاری یا یک تلسکوپ کوچک قابل مشاهده هستند. علاوه بر این، همچنین دارای ابرنواختر SN 2006gy -  است که یکی از درخشان‌ترین اجرامی است که تاکنون ثبت شده است، و اعتبار این صورت فلکی است.
 
از بین ستارگان مختلف در صورت فلکی پرساوش، مشهورترین ستاره  الگول (Beta Persei) است. در زبان عربی، الگول یا الغول به معنای غول یا ستاره شیطان است. اگر چه در این صورت فلکی درخشان‌ترین ستاره نیست، با قدر مرئی ظاهری که بین 2.12 و 3.39 متر دارد درخشان است. اعتقاد بر این است که چشم مدوزای بد سیماست. برای اخترشناسان قرون وسطایی، بد یُمن‌ترین ستاره در آسمان بود.
 
یک ستاره مهم در صورت فلکی پرساوش، میرفاک (Alpha Persei) است که در عربی به معنی آرنج است. 5000 بار روشن تر و 62 برابر بزرگتر از خورشید است. با بزرگی 1.8 متر، میرفاک – که در فاصله 590 سال نوری قرار دارد - یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های جهان است.
 
منبع: آنوپ پاتواردان


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.