راهنمای سریع ساختار و عملکردهای سلول‌ حیوانی

عملکردهای سلول‌ حیوانی تنها به اندامک‌‌ها و ساختارهای مرتبط با سلول بستگی دارد. قسمت‌های یک سلول حیوانی عملکردهای متمایز دارند. بخوانید تا بیشتر بدانید...
جمعه، 10 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمید وثیق زاده انصاری
موارد بیشتر برای شما
راهنمای سریع ساختار و عملکردهای سلول‌ حیوانی
سلول حیوانی کوچک‌ترین واحد تشکیل دهنده بافت‌های متنوع گونه‌های جانوری است. صدها نوع سلول در یک ارگانیسم توسعه یافته وجود دارد که مختص مکان و عملکرد آنهاست. گلبول‌های قرمز، خون را تشکیل می‌دهند، در حالی که سلول‌های عصبی بافت‌های عصبی را تشکیل می‌دهند. به همین ترتیب، بیش از 200 نوع سلول در انسان بالغ وجود دارد. عملکردهای کلی سلول‌های حیوانی به نقش ویژه قسمت‌های مختلف نسبت داده می‌شوند. بنابراین، قبل از این که بیشتر به موضوع بحث خود بپردازیم، بیایید ابتدا ساختار سلول‌های حیوانی را یاد گیریم.
 

تفاوت بین سلول حیوانی و سلول گیاهی

ساختار یک سلول حیوانی از نظر شکل، پوشش محافظ و اندامک‌ها با سلول گیاهی کمی متفاوت است. در نمودار سلول حیوانی برچسب خورده، تقریباً دایره‌ای شکل است و فاقد دیواره سلولی بیرونی است. در حالی که سلول گیاهی شبیه به شکل مستطیل است و دارای دیواره سلولی سفت و سخت است. به طور خلاصه، لایه بیرونی سلول حیوانی غشایی انعطاف پذیر است. از دیگر ویژگی‌هایی که سلول حیوانی را از سلول گیاهی متمایز می‌کند، وجود واکوئل‌های کوچک‌تر و عدم وجود پلاستیدها است.
 

سلول حیوانی: قطعات و کارکردها

عملکرد سلول‌های حیوانی و اندامک‌ها به یکدیگر مرتبط هستند. در واقع، کار جمعی قطعات سلول حیوانی وظیفه عملکرد کلی سلول را بر عهده دارد. بیایید مثالی از ارگانول ریبوزوم بزنیم، که عملکرد اصلی تولید پروتئین را انجام می‌دهد. به نحو مشابه، میتوکندری‌ها مراکز آزاد کردن انرژی هستند. این به دلیل عدم وجود دیواره سلولی است که سلول‌های حیوانی را از نظر نوع، متنوع‌تر ساخته است. برخی از عملکردهای سلول با توجه به قسمت‌های خاص آن در زیر توضیح داده شده است.
 

غشای سلولی

همان طور که به مدل سلول‌های حیوانی مراجعه می‌کنید، متوجه خواهید شد که این سلول توسط یک غشای سلولی دو لایه لایه بندی شده است. این غشا نه تنها محتوای سلول داخلی را از بیرون جدا می‌کند، بلکه امکان انتقال مواد بین سلول و محیط اطراف را نیز فراهم می‌کند.
 

سیتوپلاسم

یک سلول حیوانی در اصل به دو بخش هسته و سیتوپلاسم تقسیم می‌شود. دومی فضایی است که حداکثر قسمت سلول را اشغال می‌کند و مکانی که اندامک‌های سلولی در آن قرار دارند. پر از ماده‌ای است که شبیه به قوام ژله است. عملکرد سیتوپلاسم در یک سلول پشتیبانی از قسمت های داخلی است.
 

هسته

هسته سلول مرکز کنترل انواع سلول‌های حیوانی است. هسته، ماده ژنتیکی یا به عبارت دقیق‌تر کروموزوم‌ها را در خود جای داده است. هسته در نزدیکی مرکز سلول قرار دارد و برای سنتز پروتئین در حیوانات بسیار مهم است.
 

ریبوزوم

همان طور که از نام آن پیداست، ریبوزوم‌ها از اسید ریبونوکلئیک (RNA) و پروتئین تشکیل شده‌اند. آنها به طور آزاد در سیتوپلاسم حضور دارند، یا به شبکه آندوپلاسمی متصل هستند. در مورد اهمیت ریبوزوم‌ها در عملکرد سلولی باید گفته شود که آنها برای ساخت پروتئین بسیار مهم هستند.
 

بافت همبند (یا شبکه) آندوپلاسمی

شبکه آندوپلاسمی (یا به اختصار ER)، برای سنتز، متابولیسم و ​​حمل و نقل ترکیبات بسیار مهم است. این به یک شبکه بسته با ساختارهای کیسه‌ای شباهت دارد. ER خشن (RER) و ER صاف (SER) با ریبوزوم‌های حمل کننده پیشین وجود دارند و به سنتز پروتئین کمک می‌کنند.
 

میتوکندری‌ها

میتوکندری‌ها در سیتوپلاسم یافت می‌شوند. آنها نیروگاه سلول حیوانی هستند و عملکرد اصلی تبدیل مواد مغذی و اکسیژن را به طور مستقیم به منابع انرژی انجام می‌دهند.
 

دستگاه گلژی

با نام‌های مختلف (بدن‌های گلژی و مجتمع گلژی) شناخته شده است؛ یک اندامک است که ساختاری شبیه کیسه دارد. عملکرد دستگاه گلژی بسته بندی مواد سلولی است که با کمک واکوئل‌ها از سلول خارج می‌شوند.
 

لیزوزوم‌ها

لیزوزوم‌ها گاهی اوقات وزیکول خوانده می‌شوند و از نظر شکل تقریباً دایره‌ای هستند. با داشتن آنزیم‌های هضم، می‌توانید عملکرد لیزوزوم‌ها را پیش بینی کنید. لیزوزوم ها با کمک به هضم ضایعات و بیرون انداختن آنها از سلول، مشارکت می‌کنند.
 

سانتریول‌ها

سانتریول‌ها فقط در یک سلول حیوانی وجود دارند. دسته‌های میکروتوبول‌ (تعداد نه عدد) را تشکیل می‌دهند؛ دو سانتریول وجود دارد که در نزدیکی هسته قرار دارند. آنها اندامک‌های استوانه‌ای هستند که در تقسیم سلولی میتوزی در جهت یابی سلول‌ها نقش دارند.
 

 مژک‌ها و تاژک‌ها

این‌ها در حیوانات و گیاهان تک سلولی وجود دارند. در یوکاریوت‌های تک سلولی، کارکردهای مژک‌ها و تاژک‌ها به حرکات ارگانیسم از یک مکان به مکان دیگر منتسب می‌شود. از نظر ساختاری، آنها شبیه مو هستند و در غشای سلولی حضور دارند.
.
با این اطلاعات مختصر در مورد عملکردها و ساختارهای سلول‌های حیوانی، امیدواریم که شما با مفهوم عملکرد سلول و نحوه عملکرد اندامک‌ها در نقش خود در سلول آشنا شده باشید. در صورت وجود هر گونه نقص در قطعات سلول، عملکرد سلول طبیعی نخواهد بود. برای درک کامل، می‌توانید مقایسه‌ای بین عملکرد یک سلول‌ گیاهی با عملکرد یک سلول حیوانی انجام دهید و به تفاوت‌های اساسی بین آنها اشاره کنید.
 

مقایسه مختصر سلول‌ گیاهی در مقابل سلول حیوانی

بدن هر دو گیاه و حیوان از سلول تشکیل شده است. اگرچه ساختار اساسی و بیشتر ویژگی‌ها یکسان است، اما تفاوت های زیادی بین این دو وجود دارد. تفاوت اصلی بین هر دو سلول به این دلیل به وجود می‌آید که گیاهان مجبورند مواد غذایی خود را از طریق فتوسنتز تولید کنند. یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای تشخیصی این است که گیاهان باید وزن خود را تحمل کنند، که حیوانات این کار را با استفاده از اسکلت خود انجام می‌دهند. سلول‌های گیاهی و سلول‌های حیوانی انواع مختلفی از اندامک‌ها را تولید می‌کنند، که بین این دو نوع سلول تفاوت ایجاد می کند. برای انجام این دو کارکرد مهم، سلول‌های گیاهی و سلول‌های حیوانی انواع مختلفی از اندامک‌ها را تولید می‌کنند، که بین این دو نوع سلول تفاوت ایجاد می کند.
 
ساختارهای مختلف درون سلول، اندامک (organelles) نامیده می‌شود. این اندامک‌ها وظایف خاص خود را انجام می‌دهند و با هماهنگی و در همکاری با یکدیگر کار می‌کنند تا از عملکرد طبیعی و بقای یک سلول اطمینان حاصل کنند. به چند ویژگی دیگر سلول‌های گیاهی و سلول‌های حیوانی علاوه بر آنچه قبلاً گفته شد اشاره می‌کنیم.
 
دیواره سلولی
یک سلول گیاهی دارای دیواره سلولی و همچنین غشای پلاسمایی است. دیواره سلولی شکل سلول را حفظ می‌کند و استحکام سلول را تأمین می‌کند. سلول‌های حیوانی دیواره سلولی ندارند. غشای پلاسما به عنوان مرز بیرونی سلول حیوانی است.
 
کلروپلاست
سلول‌های گیاهی دارای کلروپلاست هستند و از این رو می‌توانند غذای خود را تهیه کنند. آنها به عنوان محل فتوسنتز با استفاده از نور خورشید، دی اکسید کربن و آب برای تهیه مولکول‌های کربوهیدرات عمل می‌کنند. سلول‌های حیوانی کلروپلاست ندارند.
 
آمینو اسید
در یک سلول گیاهی، انواع اسیدهای آمینه سنتز می‌شوند. سلول حیوانی می‌تواند تنها چند نوع اسید آمینه را سنتز کند.
 
تقسیم سلولی
تشکیل یک صفحه سلولی در طی تقسیم سلولی یک سلول گیاهی صورت می‌گیرد. در سلول‌های حیوانی، تقسیم با استفاده از انقباض در مرکز سلول صورت می گیرد.
 
منبع: نینگتوجام ساندیارانی - BiologyWise


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.